tsl Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 hvordan er regelværket egentlig for kjøringa på gardermoen? har sitti og grubla litt på dette og i kl2 og 3 er det noen som kommer med biler på henger, og det er en del som bruker R dekk.jeg kjørte den ene runden i 2011 med r dekk i kl 1.men tenkte kanskje det kunne være en liten ide og forby R dekk i kl 1.hva mener folket om dette? mvh thomas Link to comment Share on other sites More sharing options...
"Lakkelars" Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 nå vet ikke jeg hva R dekk egentlig er, men vet at du kanksje burde forklart hva du kanskje mener er grunnlag for å forby det på ss2 kjøring Mvh Morten 2005 focus 2.0 sport combi MS design1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT 3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 om det er gategodkjent dekk så er det vel ingen vits å forby det?.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 jeg syns også det kan være en god ide i klasse 1. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Hvor setter du grensa hen da?Såkalte R-dekk er fullt lovlige på offentlig veg på lik linje med alt annet.Du får en drøss med såkalte trackday dekk og. En mellom ting... Er de lovlige?Alle er DOT merkede.Nei lovlig på vei, er lovlig på SS2. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 (edited) Nei lovlig på vei, er lovlig på SS2. ja, men ser jo det at en viss fiesta i klasse 1 kan bli farlig kvikk med litt trim og skikkelige dekk hehe så da stemmer jeg imot "R" dekk i klasse 1 Edited February 21, 2012 by k3nn37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 er ikke ideen bak ss2 å kjøre fortest mulig?skal man da legge begrensninger på den mest effektive måten å bedre tiden sin på? WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 er ikke ideen bak ss2 å kjøre fortest mulig?skal man da legge begrensninger på den mest effektive måten å bedre tiden sin på? for meg er det litt konkuranse mot de andre å veldig mye det å bli kjent med bil å grenser å da blir det jo dumt å lære seg hvor grensene går med R-dekk når man kjører på de 10 timer i året. dessuten vil det bli jevnere hvis man må holde seg til standard dekk. dette gjelder jo bare kl1 også da. de som har behov for R-dekk havner sjelden i den klassen. @k3nn37: Jeg frykter også at den fiestaen blir farlig rask med noe som sitter bedre enn de 155r13 hjula den hadde i fjor. Men det går vel litt på sjåføren å vel. Han hadde sikkert vært raskere enn oss på et skateboard fra brio Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
bana_iøra Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Som a.nilsen sier, lovlig på vei lovlig på ss2. Sånn klassene er lagt opp på ss2 med hk pr kg, så er det jo ganske rettferdig. Å nekte klasse 1 å bruke "R" dekk som toyo r888 blir ihvertfall urettferdig. 2.3 GL. De så kalte r dekka kan du jo bruke hele sommern. Det er ene og alene den enkeltes valg om dem bare blir brukt under ss2. Sånn sett så burde man ikke bytte dekk merke/type i det hele tatt da, så man veit hvor grensen går? For det er ganske stor forskjell på enkelte dekk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 ja jeg kan bruke de hele sommeren men hvordan er levetid på sånne kontra vanlige dekk på en bil som går minimum 50-60 mil i uka?Hvis alle stemmer for R-dekk i kl1 så får det jo være sånn.Jeg kommer ikke til å stå å klage over at en kjører fortere enn meg fordi han har R-dekk i sommer. Jeg bare stemmer for dette forslaget fordi jeg trur klassen blir jevnere hvis alle er bundet til normale dekk. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 ja jeg kan bruke de hele sommeren men hvordan er levetid på sånne kontra vanlige dekk på en bil som går minimum 50-60 mil i uka?Hvis alle stemmer for R-dekk i kl1 så får det jo være sånn.Jeg kommer ikke til å stå å klage over at en kjører fortere enn meg fordi han har R-dekk i sommer. Jeg bare stemmer for dette forslaget fordi jeg trur klassen blir jevnere hvis alle er bundet til normale dekk. Helt grei levetid. Kjørte to sesonger på yokohama parada spec2 inkludert banekjøring. Synes det er latterlig om det skal forbys gategodkjente dekk som alle har mulighet til å kjøpe, i såfall må man nesten bestemme seg for ett merke dekk som alle må kjøre på for at det skal bli likt for alle, ingen får senke bilen etc.. Dere kjører da ikke for noen topplassering i wrc eller formel1, men for å ha det gøy regner jeg med.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Er det lov med såkalte track day dekk a?Er det lov med "helt vanlige sommerdekk" til 2500,- kr stk? '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 det er jo ikke så ille. antall km? har sett for meg at de forsvinner fort hvis man skal til å fra arbeid å på ferie kjøring med de å sånn. siden alle kan kjøpe de er det jo i bunn å grunn ikke et grunnlag for å forby de annet enn at de tilbyr mye bedre grep enn vanlige dekk. blås i hele greia så kjører vi på de dekka vi har uansett om de er R-dekk eller ikke. det er morro uansett Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 det er jo ikke så ille. antall km? har sett for meg at de forsvinner fort hvis man skal til å fra arbeid å på ferie kjøring med de å sånn. siden alle kan kjøpe de er det jo i bunn å grunn ikke et grunnlag for å forby de annet enn at de tilbyr mye bedre grep enn vanlige dekk. blås i hele greia så kjører vi på de dekka vi har uansett om de er R-dekk eller ikke. det er morro uansett Gudene vet.. 6-7000km kanskje.. Brukte de opp på acr.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 da er det ikke så veldig lang levetid på de. hadde yokohama S-drive på en escort som gikk 40000km på en sommer å de dekka var fullt brukbare ihvertfall 10000km til. Å det var dekk som satt bra uansett føre så det blei kjørt der etter. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 de siste sommerdekken mine holdt et ss2 treff og ca 2uker.. så synes ikke du skal klage på 7000km Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 da er det ikke så veldig lang levetid på de. hadde yokohama S-drive på en escort som gikk 40000km på en sommer å de dekka var fullt brukbare ihvertfall 10000km til. Å det var dekk som satt bra uansett føre så det blei kjørt der etter. tja 12 dager på grov bane har en del mer å si enn pusekjøring langs e6.. På vanlig kjøring vil jeg påstå de ikke ble slitt spesielt mer enn andre "vanlige" dekk jeg har hatt. Gjetter egentlig bare på kilometerstanden da jeg ikke aner hvor langt det har blitt kjørt på stående fot. Kan fort være over 10,000km og.. Er jo tross alt nesten 100mil kjøring bare opp og ned til ACR herifra.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 det er klart at det sliter mer på bane. skulle kanskje prøvd et sett slike for å se reel levetid på de etter vei. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Falcon Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Om SS2 er kjørt etter autoslalomreglementet så er det ikkje lov med R-dekk ("gateslicks") i klasse 1.Klassen er jo for dei som vil prøva seg med standardbilen sin. Er allikevel stort utvalg i dekktypar og dimensjonar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liaskar Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Om SS2 er kjørt etter autoslalomreglementet så er det ikkje lov med R-dekk ("gateslicks") i klasse 1.Klassen er jo for dei som vil prøva seg med standardbilen sin. Er allikevel stort utvalg i dekktypar og dimensjonar. Hva er definisjonen på R-dekk? I autoslalom regelverket altso? Link to comment Share on other sites More sharing options...
351RS Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Det er gode poeng i flere innlegg her. Men det med dekk er som alle andre ting på bilen, senkesett, effektanlegg, turbo osv, osv. Dekk er bare en måte til for å få "ting" til å funke bedre, og så lenge det er lovlige dekk, må de våre lov. Eks.1: du kan ha en cossie oppsatt på beste måte, men med billige LingLong dekker og velger å kjøre med dette.Eks.2: du har en original Fiesta med R-dekkk og velger å kjøre med dette. Og ang. dekk: du kan kjøre med de dyreste Pirelli dekkene(vanlige), eller du kan kjøre med de billigste R-dekkene. Som dere skjønner blir det MANGE alternativ å ta hensyn til. Det er vel hevet over enhver tvil at R-dekk funker, vi ser alt fra 2 til 4 sek bedre tider med dette. MEN når en liten standard Fiesta PÅ ORIGNALE dekk, klarer tider som atskillig vassere biler MED R-DEKK ikke klarer, så sier det seg selv at det er mer enn dekka det kommer an på. Vi har til tider allerede problemer med å få biler i rett klasse, pga folk ikke vet, eller ikke oppgir rett vekt/effekt, og om vi da skal dele inn i enda flere klasser, blir det bare surr. PS: Carlos kjørte for en tid tilbake helt ned på 1.08 tider, med så slitte vanlige dekk at korden vistes!!! Min prosjekttråd: http://www.fordclubn...hetsprosjektet/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luthor Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 (edited) Bare for å kopiere fra autoslalom.no sitt reglement:Klasse 1: StandardbilerMed standardbiler menes biler slik de er levert etter norsk typegodkjenning (med unntak avbiler i klasse 2).Endringer i forhold til typegodkjenning, utover det som er spesifisert tillatt i dette reglement,er ikke tillatt.Dekk/understellDekk og felg skal være i overensstemmelse med bilens typegodkjenning ogvegtrafikklovgivningen, men biler med alternativ dekkprofil lavere enn 40 henvises til annenklasse. Støtdempere er fritt, forutsatt at antall, type, funksjonsprinsipp og innfestningspunkterer uforandret. Hydrauliske dempere likestilles med gassdempere.Dekk av typen “gate-slicks eller R-dekk” tillates ikke i klasse 1.Dekkene skal være E-merket eller DOT-merket.MotorDet skal ikke være mindre enn 9,00 kg/hk eller 12,24 kg/kw i klasse 1.Bilens vekt er egenvekten uten fører. Bilens vognkort legges til grunn for vektfastsettelse.Vekt av fører settes til 75 kg.Ved tvil er det anmelder sitt ansvar å dokumentere effekten.Interiør- Ratt er fritt innen vegtrafikklovgivningens bestemmelser.- Helstøpt stol av type “bøttestol, rallystol” er ikke tillatt.- Sikkerhetsbelte skal være tilsvarende originalmontert.Klasse 2: Modifiserte standardbiler, GTI-biler o.l.Modifiserte standardbiler er biler som er modifisert ut over standardbiler nevnt i klasse 1.I tvilstilfeller vil en veiledende norm være at klasse 2 biler er biler med mindre enn 9,00kg/hk eller 12,24 kg/kw.Klasse 3: NybegynnereNybegynnerklassen er åpen for sjåfører som har kjørt færre enn 5 billøp av typen autoslalåm,rally og H-løp. Arrangøren kan dele inn nybegynnerklassen i underklasser.Klasse 4: SportsbilerMed sportsbiler menes 2 seter eller 2+2 seter. Dersom klasse 4 ”sportsbiler” slås sammenmed en av de andre klassene, kan kun sportsbiler med egenvekt over 650 kg (fører 75 kg ikkemedregnet) delta i andre klasser enn kl. 4. Der står det klart at i klasse 1 hører ikke gateslicks/R-dekk hjemme.Dette er altså reglene til Bilsportforbundet. Edited February 22, 2012 by Luthor MY13 Mustang Shelby GT500 MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring '15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-joar Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Min personlig mening er at det folk må få kjøre med det dem vil, har ikke kjørt med R dekk, men har jo sitti på, og det står jo på bedre.Men jeg kan ikke s noen grunn til å forby det? folk konkurer stort sett med seg selv, og har det artig med det, og sjåfør betyr MYE mer enn dekka. synes i grunn det blir nok regler å retningslinjer på alt som skal skje, men kan kanskje ha en R i parantes til de som kjøre med det.F.eks Per-Joar-Taunus1.6 ® Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 det var ingen dum ide Per Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
tsl Posted February 22, 2012 Author Share Posted February 22, 2012 dette var bare et forslag fra min side, og jaggu blei det et hett tema. men tanken med dette var vel det at r dekk ikke har veldig lang leve tid som et vanlig bruks hjul, da r dekk har en vesentlig mykere gummi blanding. og mange ender dermed opp med 2 sett dekk og benytter bare r dekk på ss2 og bane treff.ja fiestan er kjapp den med vanlige gate dekk, men r dekk kan være mere avgjørende i en klasse med motor svake biler. selv kjørte jeg 8 sec fortere med r dekk en vanlige gate dekk. jeg hadde en forbedring på 8 sec kun ved og gå over på r dekk.det er helt klart det samme for meg, men tenkte det kunne øke spenningen i kl 1 og ikke kjøre på r dekk.jeg kommer sansynlig hvis til og rulle rundt på r dekk i hele sommer for og se hvordan dette funker på mk2`n, men erfaringer fra tider i bmw sier at r dekka ryker fort ved dsglig bruk.mvh thomas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now