Jump to content

regler for kjøring på ss2


tsl

Recommended Posts

hvordan er regelværket egentlig for kjøringa på gardermoen?

 

har sitti og grubla litt på dette og i kl2 og 3 er det noen som kommer med biler på henger, og det er en del som bruker R dekk.

jeg kjørte den ene runden i 2011 med r dekk i kl 1.

men tenkte kanskje det kunne være en liten ide og forby R dekk i kl 1.

hva mener folket om dette?

 

mvh thomas

Link to comment
Share on other sites

nå vet ikke jeg hva R dekk egentlig er, men vet at du kanksje burde forklart hva du kanskje mener er grunnlag for å forby det på ss2 kjøring :)

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvor setter du grensa hen da?

Såkalte R-dekk er fullt lovlige på offentlig veg på lik linje med alt annet.

Du får en drøss med såkalte trackday dekk og. En mellom ting... Er de lovlige?

Alle er DOT merkede.

Nei lovlig på vei, er lovlig på SS2. :smartass:

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nei lovlig på vei, er lovlig på SS2. :smartass:

 

ja, men ser jo det at en viss fiesta i klasse 1 kan bli farlig kvikk med litt trim og skikkelige dekk :shutup: hehe :lol:

 

 

så da stemmer jeg imot "R" dekk i klasse 1 :lol: :P

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

er ikke ideen bak ss2 å kjøre fortest mulig?

skal man da legge begrensninger på den mest effektive måten å bedre tiden sin på?

 

 

for meg er det litt konkuranse mot de andre å veldig mye det å bli kjent med bil å grenser å da blir det jo dumt å lære seg hvor grensene går med R-dekk når man kjører på de 10 timer i året. dessuten vil det bli jevnere hvis man må holde seg til standard dekk. dette gjelder jo bare kl1 også da. de som har behov for R-dekk havner sjelden i den klassen.

 

@k3nn37: Jeg frykter også at den fiestaen blir farlig rask med noe som sitter bedre enn de 155r13 hjula den hadde i fjor. Men det går vel litt på sjåføren å vel. Han hadde sikkert vært raskere enn oss på et skateboard fra brio :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Som a.nilsen sier, lovlig på vei lovlig på ss2. Sånn klassene er lagt opp på ss2 med hk pr kg, så er det jo ganske rettferdig. Å nekte klasse 1 å bruke "R" dekk som toyo r888 blir ihvertfall urettferdig.

 

2.3 GL. De så kalte r dekka kan du jo bruke hele sommern. Det er ene og alene den enkeltes valg om dem bare blir brukt under ss2. Sånn sett så burde man ikke bytte dekk merke/type i det hele tatt da, så man veit hvor grensen går? For det er ganske stor forskjell på enkelte dekk.

Link to comment
Share on other sites

ja jeg kan bruke de hele sommeren men hvordan er levetid på sånne kontra vanlige dekk på en bil som går minimum 50-60 mil i uka?

Hvis alle stemmer for R-dekk i kl1 så får det jo være sånn.

Jeg kommer ikke til å stå å klage over at en kjører fortere enn meg fordi han har R-dekk i sommer. Jeg bare stemmer for dette forslaget fordi jeg trur klassen blir jevnere hvis alle er bundet til normale dekk.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

ja jeg kan bruke de hele sommeren men hvordan er levetid på sånne kontra vanlige dekk på en bil som går minimum 50-60 mil i uka?

Hvis alle stemmer for R-dekk i kl1 så får det jo være sånn.

Jeg kommer ikke til å stå å klage over at en kjører fortere enn meg fordi han har R-dekk i sommer. Jeg bare stemmer for dette forslaget fordi jeg trur klassen blir jevnere hvis alle er bundet til normale dekk.

 

Helt grei levetid. Kjørte to sesonger på yokohama parada spec2 inkludert banekjøring.

 

Synes det er latterlig om det skal forbys gategodkjente dekk som alle har mulighet til å kjøpe, i såfall må man nesten bestemme seg for ett merke dekk som alle må kjøre på for at det skal bli likt for alle, ingen får senke bilen etc..

 

Dere kjører da ikke for noen topplassering i wrc eller formel1, men for å ha det gøy regner jeg med..

Link to comment
Share on other sites

det er jo ikke så ille. antall km? har sett for meg at de forsvinner fort hvis man skal til å fra arbeid å på ferie kjøring med de å sånn.

 

siden alle kan kjøpe de er det jo i bunn å grunn ikke et grunnlag for å forby de annet enn at de tilbyr mye bedre grep enn vanlige dekk.

 

blås i hele greia så kjører vi på de dekka vi har uansett om de er R-dekk eller ikke. det er morro uansett :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

det er jo ikke så ille. antall km? har sett for meg at de forsvinner fort hvis man skal til å fra arbeid å på ferie kjøring med de å sånn.

 

siden alle kan kjøpe de er det jo i bunn å grunn ikke et grunnlag for å forby de annet enn at de tilbyr mye bedre grep enn vanlige dekk.

 

blås i hele greia så kjører vi på de dekka vi har uansett om de er R-dekk eller ikke. det er morro uansett :)

 

Gudene vet.. 6-7000km kanskje.. Brukte de opp på acr..

Link to comment
Share on other sites

da er det ikke så veldig lang levetid på de. hadde yokohama S-drive på en escort som gikk 40000km på en sommer å de dekka var fullt brukbare ihvertfall 10000km til. Å det var dekk som satt bra uansett føre så det blei kjørt der etter.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

da er det ikke så veldig lang levetid på de. hadde yokohama S-drive på en escort som gikk 40000km på en sommer å de dekka var fullt brukbare ihvertfall 10000km til. Å det var dekk som satt bra uansett føre så det blei kjørt der etter.

 

tja 12 dager på grov bane har en del mer å si enn pusekjøring langs e6..

 

På vanlig kjøring vil jeg påstå de ikke ble slitt spesielt mer enn andre "vanlige" dekk jeg har hatt. Gjetter egentlig bare på kilometerstanden da jeg ikke aner hvor langt det har blitt kjørt på stående fot. Kan fort være over 10,000km og.. Er jo tross alt nesten 100mil kjøring bare opp og ned til ACR herifra..

Link to comment
Share on other sites

Om SS2 er kjørt etter autoslalomreglementet så er det ikkje lov med R-dekk ("gateslicks") i klasse 1.

Klassen er jo for dei som vil prøva seg med standardbilen sin. Er allikevel stort utvalg i dekktypar og dimensjonar.

 

:twisted:

 

Hva er definisjonen på R-dekk? I autoslalom regelverket altso?

Link to comment
Share on other sites

Det er gode poeng i flere innlegg her. Men det med dekk er som alle andre ting på bilen, senkesett, effektanlegg, turbo osv, osv. Dekk er bare en måte til for å få "ting" til å funke bedre, og så lenge det er lovlige dekk, må de våre lov.

 

Eks.1: du kan ha en cossie oppsatt på beste måte, men med billige LingLong dekker og velger å kjøre med dette.

Eks.2: du har en original Fiesta med R-dekkk og velger å kjøre med dette.

 

Og ang. dekk: du kan kjøre med de dyreste Pirelli dekkene(vanlige), eller du kan kjøre med de billigste R-dekkene. Som dere skjønner blir det MANGE alternativ å ta hensyn til.

 

Det er vel hevet over enhver tvil at R-dekk funker, vi ser alt fra 2 til 4 sek bedre tider med dette. MEN når en liten standard Fiesta PÅ ORIGNALE dekk, klarer tider som atskillig vassere biler MED R-DEKK ikke klarer, så sier det seg selv at det er mer enn dekka det kommer an på.

 

Vi har til tider allerede problemer med å få biler i rett klasse, pga folk ikke vet, eller ikke oppgir rett vekt/effekt, og om vi da skal dele inn i enda flere klasser, blir det bare surr.

 

 

PS: Carlos kjørte for en tid tilbake helt ned på 1.08 tider, med så slitte vanlige dekk at korden vistes!!!

Link to comment
Share on other sites

Bare for å kopiere fra autoslalom.no sitt reglement:

Klasse 1: Standardbiler

Med standardbiler menes biler slik de er levert etter norsk typegodkjenning (med unntak av

biler i klasse 2).

Endringer i forhold til typegodkjenning, utover det som er spesifisert tillatt i dette reglement,

er ikke tillatt.

Dekk/understell

Dekk og felg skal være i overensstemmelse med bilens typegodkjenning og

vegtrafikklovgivningen, men biler med alternativ dekkprofil lavere enn 40 henvises til annen

klasse. Støtdempere er fritt, forutsatt at antall, type, funksjonsprinsipp og innfestningspunkter

er uforandret. Hydrauliske dempere likestilles med gassdempere.

Dekk av typen “gate-slicks eller R-dekk” tillates ikke i klasse 1.

Dekkene skal være E-merket eller DOT-merket.

Motor

Det skal ikke være mindre enn 9,00 kg/hk eller 12,24 kg/kw i klasse 1.

Bilens vekt er egenvekten uten fører. Bilens vognkort legges til grunn for vektfastsettelse.

Vekt av fører settes til 75 kg.

Ved tvil er det anmelder sitt ansvar å dokumentere effekten.

Interiør

- Ratt er fritt innen vegtrafikklovgivningens bestemmelser.

- Helstøpt stol av type “bøttestol, rallystol” er ikke tillatt.

- Sikkerhetsbelte skal være tilsvarende originalmontert.

Klasse 2: Modifiserte standardbiler, GTI-biler o.l.

Modifiserte standardbiler er biler som er modifisert ut over standardbiler nevnt i klasse 1.

I tvilstilfeller vil en veiledende norm være at klasse 2 biler er biler med mindre enn 9,00

kg/hk eller 12,24 kg/kw.

Klasse 3: Nybegynnere

Nybegynnerklassen er åpen for sjåfører som har kjørt færre enn 5 billøp av typen autoslalåm,

rally og H-løp. Arrangøren kan dele inn nybegynnerklassen i underklasser.

Klasse 4: Sportsbiler

Med sportsbiler menes 2 seter eller 2+2 seter. Dersom klasse 4 ”sportsbiler” slås sammen

med en av de andre klassene, kan kun sportsbiler med egenvekt over 650 kg (fører 75 kg ikke

medregnet) delta i andre klasser enn kl. 4.

 

Der står det klart at i klasse 1 hører ikke gateslicks/R-dekk hjemme.

Dette er altså reglene til Bilsportforbundet.

Edited by Luthor

MY13 Mustang Shelby GT500
MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring
'15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L

Link to comment
Share on other sites

Min personlig mening er at det folk må få kjøre med det dem vil, har ikke kjørt med R dekk, men har jo sitti på, og det står jo på bedre.

Men jeg kan ikke s noen grunn til å forby det? folk konkurer stort sett med seg selv, og har det artig med det, og sjåfør betyr MYE mer enn dekka.

synes i grunn det blir nok regler å retningslinjer på alt som skal skje, men kan kanskje ha en R i parantes til de som kjøre med det.

F.eks Per-Joar-Taunus1.6 ®

Link to comment
Share on other sites

dette var bare et forslag fra min side, og jaggu blei det et hett tema.

 

men tanken med dette var vel det at r dekk ikke har veldig lang leve tid som et vanlig bruks hjul, da r dekk har en vesentlig mykere gummi blanding. og mange ender dermed opp med 2 sett dekk og benytter bare r dekk på ss2 og bane treff.

ja fiestan er kjapp den med vanlige gate dekk, men r dekk kan være mere avgjørende i en klasse med motor svake biler. selv kjørte jeg 8 sec fortere med r dekk en vanlige gate dekk.

 

jeg hadde en forbedring på 8 sec kun ved og gå over på r dekk.

det er helt klart det samme for meg, men tenkte det kunne øke spenningen i kl 1 og ikke kjøre på r dekk.

jeg kommer sansynlig hvis til og rulle rundt på r dekk i hele sommer for og se hvordan dette funker på mk2`n, men erfaringer fra tider i bmw sier at r dekka ryker fort ved dsglig bruk.

mvh thomas

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...