torgeirendal Posted February 18, 2012 Posted February 18, 2012 Heisann!Filosofisk spørsmål:Termostaten min har låst seg i åpen posisjon. Motor bruker lang tid på å bli varm. Er det noe som kan gå i stykker inni termostatenn? Det er jo bare ei fjær og et stempel?Hvis man bare tar den ut og renser hele skiten, bør den jo fungere som den skal igjen. Å betale 1200 kr for å bytte den når det eneste som trengs kanskje er en skikkelig rens, føles... dumt. Noen som har prøvd med bra resultat?
Escort RST WRC Posted February 18, 2012 Posted February 18, 2012 Jeg ville byttet den, enkelt og greit. Er nok ikke dritt som gjør at den er defekt. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
dohcen Posted February 18, 2012 Posted February 18, 2012 termostat til 1200,- hørtes utrolig dyrt ut!kosta 250,- til min... Mondeo ST TDCI "machine silver" zito miracle 19...bixenon og led overalt... green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler. pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene 87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3
torgeirendal Posted February 18, 2012 Author Posted February 18, 2012 "ikke dritt som gjør at den er defekt".. Men hva kan ødelegges da? Graderinger, slitasje? Grunnen til den høye prisen er at en må bytte hele termostathuset i samme slengen. En enhet hele shaiten.
lyrix Posted February 18, 2012 Posted February 18, 2012 termostat til 1200,- hørtes utrolig dyrt ut!kosta 250,- til min... Er ikke vanlig liten termostat som andre biler. hele huset som bytes. Litt trankt å komme til 08 mondeo titanium X 91 sierra 2,5 turbodiesel prosjekt --> http://www.fordclubn...8-td-til-25-td/76 volvo 242 turbo prosjekt94 pajero GLS 33" dekk <---selges
Akselander Posted February 18, 2012 Posted February 18, 2012 "ikke dritt som gjør at den er defekt".. Men hva kan ødelegges da? Graderinger, slitasje? Grunnen til den høye prisen er at en må bytte hele termostathuset i samme slengen. En enhet hele shaiten. Er en gele inni termostaten som løser og trykker på fjæra..Virker ikke geleèn som den skal, er det bare èn ting å gjøre.. (etter at du har prøvd å kokt/stimulert geleèn altså..) '87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90) '83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)
Mondeo Power Posted February 18, 2012 Posted February 18, 2012 Pleier å ryke et feste som holder termostaten på plass i huset. Det sitter også en føler på termostathuset, litt derfor det er dyrt.
torgeirendal Posted February 18, 2012 Author Posted February 18, 2012 Hm.Takk for svar som forklarer! Får vel bestille en ny likevel da..!
Mondeo Power Posted February 18, 2012 Posted February 18, 2012 Denne kommer på ca 800kr ferdig levert inkl. toll/moms: http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-Mk3-1-8-2-0-THERMOSTAT-2001-2006-OEQuality-/220885864287?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item336dd2cf5f#ht_1341wt_952
torgeirendal Posted February 18, 2012 Author Posted February 18, 2012 Ai!Takk for tips. Bestiller herfra! Skal sjekke priser her neste gang jeg trenger deler også.
Granada 2.8 Ghia Posted February 18, 2012 Posted February 18, 2012 Det er ettt vokselement som regulerer termostaten, fjæra er kun med som hjelp.Den kan ikke overhales, men den kan jo bli bedre, i noen ytterst få tilfeller ved skikkelig koking. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
torgeirendal Posted February 19, 2012 Author Posted February 19, 2012 Takker for all info.Det med voks-elementet visste jeg ikke. :/Kjekt med internett, lærer mye så lenge en lever! Har bestilt ny nå. Skal teste den gamle når jeg har byttet.
torgeirendal Posted March 10, 2012 Author Posted March 10, 2012 Da er endelig termostaten byttet. Litt knotejobb kan du si.. Testet den nye og den gamle i varmtvannskjelen, og ved første øyekast ser de ok ut begge to. De åpner og lukker. Men:Den gamle har morken/gåen pakning på ventilen, og har små åpninger hele tiden når den er kald også. I tillegg åpner den mye tidligere. Så den var nok gåen ja. Ikke var det mye rusk og rask i vannet eller termostathuset eller. Skyllet anlegget samtidig, fylte på ny G30-kjølevæske og luftet etter Haynes-boka. Nå ble bilen som den skal igjen ja! MYE fortere varm, og også merkbart bedre effekt på varmeanlegget. Får mere varme i bilen med mindre viftehastighet.
Escort RST WRC Posted March 10, 2012 Posted March 10, 2012 Kjekt å høre at det ble bra Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now