Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann!

Filosofisk spørsmål:

Termostaten min har låst seg i åpen posisjon. Motor bruker lang tid på å bli varm.

 

Er det noe som kan gå i stykker inni termostatenn? Det er jo bare ei fjær og et stempel?

Hvis man bare tar den ut og renser hele skiten, bør den jo fungere som den skal igjen. Å betale 1200 kr for å bytte den når det eneste som trengs kanskje er en skikkelig rens, føles... dumt.

 

Noen som har prøvd med bra resultat?

Posted

termostat til 1200,- hørtes utrolig dyrt ut!

kosta 250,- til min...

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Posted

"ikke dritt som gjør at den er defekt"..

 

Men hva kan ødelegges da? Graderinger, slitasje?

 

 

Grunnen til den høye prisen er at en må bytte hele termostathuset i samme slengen. En enhet hele shaiten.

Posted

termostat til 1200,- hørtes utrolig dyrt ut!

kosta 250,- til min...

 

Er ikke vanlig liten termostat som andre biler. hele huset som bytes.

Litt trankt å komme til <_<

08 mondeo titanium X

91 sierra 2,5 turbodiesel prosjekt --> http://www.fordclubn...8-td-til-25-td/

76 volvo 242 turbo prosjekt

94 pajero GLS 33" dekk <---selges

Posted

"ikke dritt som gjør at den er defekt"..

 

Men hva kan ødelegges da? Graderinger, slitasje?

 

 

Grunnen til den høye prisen er at en må bytte hele termostathuset i samme slengen. En enhet hele shaiten.

 

Er en gele inni termostaten som løser og trykker på fjæra..

Virker ikke geleèn som den skal, er det bare èn ting å gjøre..

 

(etter at du har prøvd å kokt/stimulert geleèn altså..)

'87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90)

'83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs)

'86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)

Posted

Det er ettt vokselement som regulerer termostaten, fjæra er kun med som hjelp.

Den kan ikke overhales, men den kan jo bli bedre, i noen ytterst få tilfeller ved skikkelig koking.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Posted

Takker for all info.

Det med voks-elementet visste jeg ikke. :/

Kjekt med internett, lærer mye så lenge en lever!

 

Har bestilt ny nå. Skal teste den gamle når jeg har byttet.

  • 3 weeks later...
Posted

Da er endelig termostaten byttet. Litt knotejobb kan du si..

 

Testet den nye og den gamle i varmtvannskjelen, og ved første øyekast ser de ok ut begge to. De åpner og lukker. Men:

Den gamle har morken/gåen pakning på ventilen, og har små åpninger hele tiden når den er kald også. I tillegg åpner den mye tidligere. Så den var nok gåen ja. Ikke var det mye rusk og rask i vannet eller termostathuset eller.

 

Skyllet anlegget samtidig, fylte på ny G30-kjølevæske og luftet etter Haynes-boka.

 

Nå ble bilen som den skal igjen ja! MYE fortere varm, og også merkbart bedre effekt på varmeanlegget. Får mere varme i bilen med mindre viftehastighet.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...