Tore_TJ Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Borret i Norge da ja, tenker jeg. Eder og galle. Det er utrolig merkelig at det skal være så store mengder inkompetanse på dette området i dette landet. En kjommi har nylig demontert sin "Norskbygde supermotor" etter at han fikk problemer etter kun kort tid. Det som avsløres er så tragisk elendig at selgeren først og fremst fortjener en haug med lusinger og så hjelp til å finne noe annet, som han helt sikkert ikke kan være like talentløs til, å drive med. Den påstått helt nye motorblokken var ihjelborret til OVER maks dimmensjon og samtlige sylindre var ovale. Når han ble konfrontert så såg han ikke problemet. Det var bare å borre mer. En slik premieidiot er selvsagt ikke i stand til å borre sylindre selv - og så går historen fra vondt til værre. Han som utførte borringen er Norsk ekspert på denne motortypen og visstnok en respektert og kjent resursperson i motormiljøet. Når han ble konfrontert da henviste han til sin kunde - altså idiotselgeren i dette tilfellet. For å referere hundyret som enkelte kaller "landsmoderen"; :Det er typisk Norsk å være god." Ja, iallefall når det gjelder å rævkjøre andre og dét har hun nok greie på tenker jeg. Hvem vet, kanskje hun var Norsk motorbygger i yngre år? Kan de(n) som har en solskinnshistore om en genuint dyktig kar som leverer objektivt gode saker gang etter gang, vennlist dele den. Lystpunkter i tunellen er sårt tiltrengt. Vi venter i spenning. Bygget av velkjent firma på Sørlandet som har bygget mange "gromme" motorer. Reklamasjon på en "race" motor var selvfølgelig ikke å få.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomTom Posted February 17, 2012 Author Share Posted February 17, 2012 Borret i Norge da ja, tenker jeg. Eder og galle. Det er utrolig merkelig at det skal være så store mengder inkompetanse på dette området i dette landet. En kjommi har nylig demontert sin "Norskbygde supermotor" etter at han fikk problemer etter kun kort tid. Det som avsløres er så tragisk elendig at selgeren først og fremst fortjener en haug med lusinger og så hjelp til å finne noe annet, som han helt sikkert ikke kan være like talentløs til, å drive med. Den påstått helt nye motorblokken var ihjelborret til OVER maks dimmensjon og samtlige sylindre var ovale. Når han ble konfrontert så såg han ikke problemet. Det var bare å borre mer. En slik premieidiot er selvsagt ikke i stand til å borre sylindre selv - og så går historen fra vondt til værre. Han som utførte borringen er Norsk ekspert på denne motortypen og visstnok en respektert og kjent resursperson i motormiljøet. Når han ble konfrontert da henviste han til sin kunde - altså idiotselgeren i dette tilfellet. For å referere hundyret som enkelte kaller "landsmoderen"; :Det er typisk Norsk å være god." Ja, iallefall når det gjelder å rævkjøre andre og dét har hun nok greie på tenker jeg. Hvem vet, kanskje hun var Norsk motorbygger i yngre år? Kan de(n) som har en solskinnshistore om en genuint dyktig kar som leverer objektivt gode saker gang etter gang, vennlist dele den. Lystpunkter i tunellen er sårt tiltrengt. Vi venter i spenning. Oppdatering til dere hjelpsomme her inne Byttet strammer til multireim idag,lyden var enda der :/ tappet olja for og se etter spon,ingen spon å se..Tok av reg.reim og kjente på veiva som en her inne annbefalte, var ingen slakk eller lyd og få fram. Byttet olje og filter,selvfølgelig Mobil1 5w/50. Startet opp og lyden var enda der. Fikk en kompis til og hjelpe og lytte litt, virker som lyden vandrer veldig, hører den på turbo og blokk. Er helt ny turbo og,gått like langt som motoren. Garrett GT3076R. Skal til SHS Performance til uka så får Håvard høre litt,før jeg demonterer motor igjen. Why? Cos it's worth it Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Høres kanskje rart ut, men du har ikke noe resonans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomTom Posted February 17, 2012 Author Share Posted February 17, 2012 (edited) Høres kanskje rart ut, men du har ikke noe resonans?Har tenkt på det, men tror ikke det er dette..Har liksom kommet sånn plutselig. Og det som er bygd er jo bygd for og holde. Edited February 17, 2012 by TomTom Why? Cos it's worth it Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Skru ut pluggene så tar du å kjenner etter om du for trykt stemplene nedover etter at veiva har passert øvre dødpungt og er på vei nedover med stemplet igjen. Om du klarer å presse et av stempla nedover, så er det noe galt med rådelager.. Jeg ville ha tatt en komptest før jeg demonterte motoren. Kan gi deg et hint om hva som er galt. Har du mindre komp på en sylinder er det jo grunn til å tro at den er feilborret. Har du overhalt toppen? kan det vaere at lyden kommer fra en ventil? kansje en ventilstyring som har løsnet? Mvh Tom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 (edited) Bygget av velkjent firma på Sørlandet som har bygget mange "gromme" motorer. Reklamasjon på en "race" motor var selvfølgelig ikke å få..Akkurat. Ja de prøver å gjemme seg bak det der, men kjøpsloven i dette landet er ikke nådig ser du. Hvis kjøperen sier hva motoren skal brukes til så er det selges oppgave å bygge den så god at den tåler belastningen. De klarer jo dette i resten av verden. Hvis man lever etter det der så er det jo bare å få den lavest betalte og mest hjelpeløse læregutten til å skru sammen det mest ubrukelige skrotet man finner, selge det til blodpris og så skylde på "race" kunden. Hmm, det virket merkelig velkjent...... Oppdatering til dere hjelpsomme her inne Byttet strammer til multireim idag,lyden var enda der :/ tappet olja for og se etter spon,ingen spon å se..Tok av reg.reim og kjente på veiva som en her inne annbefalte, var ingen slakk eller lyd og få fram. Byttet olje og filter,selvfølgelig Mobil1 5w/50. Startet opp og lyden var enda der. Fikk en kompis til og hjelpe og lytte litt, virker som lyden vandrer veldig, hører den på turbo og blokk. Er helt ny turbo og,gått like langt som motoren. Garrett GT3076R. Skal til SHS Performance til uka så får Håvard høre litt,før jeg demonterer motor igjen. Setter stor pris på oppdatering og tilbakemeldinger. Har tenkt på det, men tror ikke det er dette..Har liksom kommet sånn plutselig. Og det som er bygd er jo bygd for og holde.Da skal de vite hva de har gjort. Da skal de også vite hva de ikke har gjort - og en eller flere teorier bør de iallfall ha.Jeg har ett par allerede og ser frem til å se bilder av stemplene på tvers av kryssbolten. Edited February 17, 2012 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 Holder en knapp på romme sylindere og skjørte banka stempler.Veit det er noen som borrer yb noe rom for den visstnok krymper mer en annet når de blir varme. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomTom Posted February 18, 2012 Author Share Posted February 18, 2012 Skru ut pluggene så tar du å kjenner etter om du for trykt stemplene nedover etter at veiva har passert øvre dødpungt og er på vei nedover med stemplet igjen. Om du klarer å presse et av stempla nedover, så er det noe galt med rådelager.. Jeg ville ha tatt en komptest før jeg demonterte motoren. Kan gi deg et hint om hva som er galt. Har du mindre komp på en sylinder er det jo grunn til å tro at den er feilborret. Har du overhalt toppen? kan det vaere at lyden kommer fra en ventil? kansje en ventilstyring som har løsnet? Mvh Tom.Hei,takk for tips,skal prøve det idag Jada,toppen er overhalt,alt er nytt der og. Prøvde og høre rundt toppen med stetoskop,men lyden kom ikke fra topp. Akkurat. Ja de prøver å gjemme seg bak det der, men kjøpsloven i dette landet er ikke nådig ser du. Hvis kjøperen sier hva motoren skal brukes til så er det selges oppgave å bygge den så god at den tåler belastningen. De klarer jo dette i resten av verden. Hvis man lever etter det der så er det jo bare å få den lavest betalte og mest hjelpeløse læregutten til å skru sammen det mest ubrukelige skrotet man finner, selge det til blodpris og så skylde på "race" kunden. Hmm, det virket merkelig velkjent...... Setter stor pris på oppdatering og tilbakemeldinger. Da skal de vite hva de har gjort. Da skal de også vite hva de ikke har gjort - og en eller flere teorier bør de iallfall ha.Jeg har ett par allerede og ser frem til å se bilder av stemplene på tvers av kryssbolten. Fikk ikke tid og ringe de igår,men skal ta det på mandag. Sist jeg pratet med dem så spurte jeg angående reklamasjon, og da sa de siden det var trimming av motorn de drev på med så var det ingen, men om det skjedde noe og jeg kunne bevise av det var dem som hadde rotet det til så skulle det gå greit med reklamasjon. Why? Cos it's worth it Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomTom Posted February 18, 2012 Author Share Posted February 18, 2012 Holder en knapp på romme sylindere og skjørte banka stempler.Veit det er noen som borrer yb noe rom for den visstnok krymper mer en annet når de blir varme.Liten oppdatering.Lyden kommer klart fra blokka. Har gått gjennom kvitteringer idag og sett på hva de har gjort med motoren. Stemplene jeg fikk var på 91.50,og skal han en klaring på 0.10. Ifølge kvitteringen så har de borret blokka til nøyaktig 91.50 etter stemplene. Årsak til ulyd? Why? Cos it's worth it Link to comment Share on other sites More sharing options...
HUSNES MOTORSPORT Posted February 23, 2012 Share Posted February 23, 2012 (edited) H råder?? Edited February 23, 2012 by HUSNES MOTORSPORT Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nitrofish Posted February 23, 2012 Share Posted February 23, 2012 Kan svinghjulet ditt være løst? Dette har (nesten) lurt meg og en kompis, var sikre på at det var rådebank, klakka tydelig i bunndelen, ble borte ved smårusing, kom igjen på høy tomgang, satte en lang skrutrekker nedpå kløttsjhuset, samme lyden, bare tydeligere... -'86 Sierra 2,0iS turbo -'98 BMW 323i LS1/T56 - '07 D-max Team BITEGAL - Gutta Brannfarlig Materiale Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomTom Posted February 26, 2012 Author Share Posted February 26, 2012 H råder??Jepp. Kan svinghjulet ditt være løst? Dette har (nesten) lurt meg og en kompis, var sikre på at det var rådebank, klakka tydelig i bunndelen, ble borte ved smårusing, kom igjen på høy tomgang, satte en lang skrutrekker nedpå kløttsjhuset, samme lyden, bare tydeligere... Tok ut motoren igår,var ingen tegn til at svinghjulet var løst. Why? Cos it's worth it Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 Jepp. Tok ut motoren igår,var ingen tegn til at svinghjulet var løst. Hvordan ser skjørtene ut? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomTom Posted February 27, 2012 Author Share Posted February 27, 2012 Hvordan ser skjørtene ut?Skal demontere motor idag,så dere får svar iløpet av kvelden Why? Cos it's worth it Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Siden du har H-råder, se etter på rådene og nedkanten av sylinderveggene om det er noen slitasjemerker. Kan være at de bredere H-rådene subber litt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Skal demontere motor idag,så dere får svar iløpet av kvelden Det blir interessant. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomTom Posted February 27, 2012 Author Share Posted February 27, 2012 Siden du har H-råder, se etter på rådene og nedkanten av sylinderveggene om det er noen slitasjemerker. Kan være at de bredere H-rådene subber litt.Var ingen subbemerker,alt så ganske normalt ut. Sånn i betraktning at motoren er gått 1000 km. Men fant noe jeg IKKE ville finne,sprekk i blokka fra det ene bolthullet til en kjølekanal! Denne bilen vil ikke leve,eller så er den forbannet!Anngående ulyden,så var det en ganske så stor slakk i inngående aksling på girkasse. Vært borti at den har vandret sånn? Det blir interessant. Da har jeg fått noen svar ihvertfall,ingen tegn til rådebank,og ingen tegn til skjørtebank. Kan ta bilder i morgen og legge ut til dere. Ganske så stor slakk i inngående aksling på girkasse,vært borti at den vandrer sånn? Kan det være ulyden?Fant noe jeg ikke ville finne,sprekk i blokka, fra den ene bolthullet til en kjølekanal :/ Hva kan gjøres her? Kan noe gjøres eller er det bare og kaste blokka? Er en 200 blokk btw. Why? Cos it's worth it Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Var ingen subbemerker,alt så ganske normalt ut. Sånn i betraktning at motoren er gått 1000 km. Men fant noe jeg IKKE ville finne,sprekk i blokka fra det ene bolthullet til en kjølekanal! Denne bilen vil ikke leve,eller så er den forbannet!Anngående ulyden,så var det en ganske så stor slakk i inngående aksling på girkasse. Vært borti at den har vandret sånn? Da har jeg fått noen svar ihvertfall,ingen tegn til rådebank,og ingen tegn til skjørtebank. Kan ta bilder i morgen og legge ut til dere. Ganske så stor slakk i inngående aksling på girkasse,vært borti at den vandrer sånn? Kan det være ulyden?Fant noe jeg ikke ville finne,sprekk i blokka, fra den ene bolthullet til en kjølekanal :/ Hva kan gjøres her? Kan noe gjøres eller er det bare og kaste blokka? Er en 200 blokk btw. Brukt arp bolter som toppbolter? Blokka kan reddes ved å montere longstuds. Ingen i nord som gjør det så vidt jeg vet. Nærmeste er Trondheim.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Blottlegg firmaet Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomTom Posted February 27, 2012 Author Share Posted February 27, 2012 Brukt arp bolter som toppbolter? Blokka kan reddes ved å montere longstuds. Ingen i nord som gjør det så vidt jeg vet. Nærmeste er Trondheim.. Er brukt ARP som toppbolter ja :/ Må vel bare sende avgårde da. Hvem i Trondheim gjør det? Why? Cos it's worth it Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfreak Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Vil tippe på Cylmo, hvis ikke så ordner EBB saken. Han kan anbefalles Litt lenger og sende, men. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Er brukt ARP som toppbolter ja :/ Må vel bare sende avgårde da. Hvem i Trondheim gjør det? Jaja enda en som lærer the hard way dessverre Ja er Cylmo. Husker ikke prisene nå da det er lenge siden jeg snakket med de. Gå for seks, Cylmo anbefaler 4.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomTom Posted February 27, 2012 Author Share Posted February 27, 2012 Vil tippe på Cylmo, hvis ikke så ordner EBB saken. Han kan anbefalles Litt lenger og sende, men.Takk for svar,skal høre litt rundt Why? Cos it's worth it Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Er brukt ARP som toppbolter ja :/ Må vel bare sende avgårde da. Hvem i Trondheim gjør det? Du som presiserte at det skulle brukes slike bolter?For de burde vel vite at dette er NEI! Kan jo høre med de hvor mange Nm de strammet de med ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomTom Posted February 27, 2012 Author Share Posted February 27, 2012 Jaja enda en som lærer the hard way dessverre Ja er Cylmo. Husker ikke prisene nå da det er lenge siden jeg snakket med de. Gå for seks, Cylmo anbefaler 4.. Blir strekkbolter neste! Okei,skal ringe de og høre. Takk for svar Why? Cos it's worth it Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now