Jump to content

Merkelig eu kontroll


rs88

Recommended Posts

Var på eu kontroll i dag med rs turboen min.

ringte til han som skulle ta kontrollen før jeg hentet bilen igjen, så sporte jeg om det var mye gærnt me bilen. da svarte han ja, jeg sporte hva da, så fortalte han meg at det er større motor volum og mere hk enn originalt i bilen og at jeg måtte på biltilynet for å godkjenne dette. Det nektet jeg på og forklarte han at alt er originalt utenom luftfilter og større inter cooler samt større eksos og 0.8 bar trykk.

Så sa han jeg måtte vise bilen på biltilsynet og han ville ikke si mere til meg, ville ikke oppgi en grunn en gang hvorfor han henviste meg til biltilsynet.

han mente det var nærmere 200 hk i bilen min, han hadde tydeligvis prøvd den.

Så fikk jeg kontroll seddelen og der sto det noen 1er feil, samt noen 2er feil, på ene 2er feilen på punkt 9.1 står det følgende " forevises for trafikkstasjon".

Så jeg må tydeligvis på biltilsynet å vise den uten å få vite grunnen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

for en drittsekk! går da an å si ifra at bilen ikke vil bli gjodkjent uten å skrive noe sånnt på papiret.

hva er navnet på bilverkstedet? greit å vite hvor man ikke skal dra om man har trimmet motor:)

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

du må nok til biltilsynet uansett for ingen bilverksted har lenger myndighet til å fjerne mangel på kontrollpunkt 9

 

ang om han hadde rett i å sette feil på 9, så ved mistanke om uregelmessigheter så skal en det, har han mistanke om feks trimming eller om feks eksosen/intercooleren din så kan han sende deg dit, da blir det biltilsynets avgjørelse om det er lov eller ikkje....

Link to comment
Share on other sites

Ja, han spurte om jeg visste at det var 131 hk originalt i disse bilene, jeg sa nei, og forklarte han det er 132 hk originalt i en escort rs turbo. ja vel sa han, det er ikke det i din.

jeg Hadde skjønt det hadde det vært en ombygd og ikke godkjent escort men ikke når det er en original rs turbo med litt større eksos enn originalt.

Rareste av alt er at det står på kontroll seddelen 0 på alt under miljø så jeg vet ikke om det er pga eksosen han ville jeg skulle til biltilsynet eller hva det er.

Heter foresten vika bilverksted i møre og romsdal

Link to comment
Share on other sites

her hjemme har de også begynt å raportere til BT

 

spurte verkstedet om dette med å raportere til BT , fikk til svar: har vi mistanke om tuning er vi pliktig til å melde fra :blink:

08 mondeo titanium X

91 sierra 2,5 turbodiesel prosjekt --> http://www.fordclubn...8-td-til-25-td/

76 volvo 242 turbo prosjekt

94 pajero GLS 33" dekk <---selges

Link to comment
Share on other sites

viss bilen din ikkje er trimmet så er det vel bare å reise på biltilsynet å vise den så er saka ute av verden så skriver de kansje inn eksosen din i vognkortet også, så slipper du meir styr fremmover,

Link to comment
Share on other sites

Ja dette må ha skjedd ganske nylig, for brodern var på samme sted ifjor med en 4x4 sierra cosworth som slettes ikke var original men den gjikk fint igjennom.

 

Åssen er det foresten å godkjenne med større eksos? må jeg skaffe noe papir fra burton over eksosen?

Edited by rs88
Link to comment
Share on other sites

her hjemme har de også begynt å raportere til BT

 

spurte verkstedet om dette med å raportere til BT , fikk til svar: har vi mistanke om tuning er vi pliktig til å melde fra :blink:

 

stemmer det biltisynet har blitt veldig strikse på dette viss et bilverksted slipper igjennom en bil og den blir stoppet i teknisk etterpå faktisk lenge etterpå så er helvetet løst, med indraging av eu bevilgning i 3-6 mnd- det betyr mange tapte penger for et verksted, + verkstedet fremstår jo litt useriøst av den vanlige mann i gata og da viss man plutselig får indradd bevilgninga si

 

blir vanskeligere og vanskeligere dette med ombygde greier på eu...

Link to comment
Share on other sites

Biltilsynet driver også og tar stikkprøver av verksteder rundt om der de drar rundt som en vanlig kunde og leverer inn en bil til EU med feil på. Feil som SKAL oppdages på EU. Så de fleste seriøse verksteder tør rett og slett ikke å se igjennom fingrene på ting lengre. Miste EU bevilgningen kan bli dyrt for dem..

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja tenkte at han var litt grei med meg ja, men nei da. Men men, skal gå greit med en tur til biltilsynet, men hadde helst villet sluppet dit da. Har heldigvis original eksos som jeg vurderer og ha på før jeg skal dit.

Skjønner egentlig ikke at han kan påstå at det er større motor som står i når det står 16 som betyr 1.6 på blokken.

Edited by rs88
Link to comment
Share on other sites

er nok mange som må til å stramme inn på eu- rutiner var på et "kurs" med bt der han som har tilsyn med verksted og eu oplegget for ca 2uker siden, mye som må strammes inn på ser det ut til....

 

rutiner og opfølging med eu kjem nok til å bli mye strengere fremover, når bt kjem på ettersyn skal de kunne følge en bil igjennom eu systemet over i faktura systemet både med selve testen og en evt etterkontroll mm

 

dvs finner de en bil som er eu kontrollert uten faktura så.......

 

det fjuskes mye rundtom mener de.... og det skal det visst bli slutt på

 

går somregel greit med uorginal eksos på en så gammel bil sålenge det er et kjøpt anlegg til en slik bil og støynivå er ok, cat må vere der viss bilen skal ha det...

Edited by bart
Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja tenkte at han var litt grei med meg ja, men nei da. Men men, skal gå greit med en tur til biltilsynet, men hadde helst villet sluppet dit da. Har heldigvis original eksos som jeg vurderer og ha på før jeg skal dit.

Skjønner egentlig ikke at han kan påstå at det er større motor som står i når det står 16 som betyr 1.6 på blokken.

 

Spiller vel ingen rolle hva kontrolløren sa så lenge du kan dokumentere at han tar feil.

 

Ellers er ikke en tur til biltilsynet noe å engste seg for. Det som er skummelt med de, er at de som foretar en slik etterkontroll ikke er noen tekniske begavelser. Derimot kan de lovverket, og de rir det som en mare. Så det er best å ha absolutt alt på plass i vognkort.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Så er det vel ingen steder her i Norge som har godkjent måleutstyr til å kunne sjekke om du har hentet ut mer HK av en motor? eller tar jeg helt feil.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja tenkte at han var litt grei med meg ja, men nei da. Men men, skal gå greit med en tur til biltilsynet, men hadde helst villet sluppet dit da. Har heldigvis original eksos som jeg vurderer og ha på før jeg skal dit.

Skjønner egentlig ikke at han kan påstå at det er større motor som står i når det står 16 som betyr 1.6 på blokken.

 

Nei, for all del, ha på effektanlegget :)

Så sant det ikke bråker så mye selvfølgelig.

Og forklar at det gamle var rusten og var lekk, og at du kjøpte et ettermarkedseksosanlegg som erstatning.

Og kjør med orginalt turbotrykk selvfølgelig :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ja, skal prøve å få det godkjent med effektanlegget,justere ned turbotrykket til 0.5 samt fikse alt av feil som sto der, *var defekte skilt lys,*defekte spylere,*nærlys var feil innstillt,*parklys defekt høyre forran,*nødblink defekt,*lydhorn defekt,*rust på feste for bensinpumpe, Noe av dette er 1er feil men tenkte uansett å fikse alt før jeg stikker innom BT.Heldigvis er senkesett og felger godkjent fra før.Regner med at eksosen ikke bråket for mye siden jeg fikk godkjent alt på miljø utenom den at jeg måtte innom BT for visning...! Så prøve å få solgt bilen etter at den er godkjent.

Link to comment
Share on other sites

flere værksted hær i område har begynt og kreve eu kundene for underskrift på en egen avtale/bekreftelse.

At bilen er vist og EU godkjent i orginal tilstand, og at eventuellt trim,senk,felg er montert i etter tid.!

 

Men er det ikke slik at du selv kan bestemme om EU kontrollen skall godkjennes, eller om du bare skall betale for timen?

Vertfall er det slik der jeg drar med mine biler, at EU kontrollen blir først sendt gjennom systemet til BT når jeg har betalt.

Har ved flere annledninger tatt "dummy" kontroller for og få en oversikt på hva som er galt/kommer til og gå galt på en EU kontroll.

 

jeg sikkler på rs turbo igjen, hva skall du ha for den som den står? :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Det er nye instruksjoner fra BT som gjør det, ved mistanke til trimming skal det settes 2 i punkt 9, så har man trimmet bil bør man være på godfot med bilverksted, du bør i allefall ikke ha kranglet om regningen noen gang. :D

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Har snakket med både Bt og karn som jeg var på eu-kontroll med. Han mente det var mere effekt i denne bilen enn originalt, og at han prøvde den og fant det ut.

Men snakket også med Bt og de var ganske greie med meg, fikk bestille time og de ville godkjenne bilen med effektanlegg for støy nivået var godkjent på eu kontrollen.

Så da skal jeg justere ned turbo trykket samt fikse alle mangler. Kan ikke se for meg at det blir noe problem med en større intercooler i front, eller k&n filter istedet for original luftfilter..

Når sant skal sies så går rs turbo utrulig godt originalt sammenlignet med andre biler med samme effekt. så skjønner at mannen var skeptisk i forhold til trimm på den. Og når det gjelder salg så vil jeg eu-godkjenne den først før den blir solgt slik at alt er i orden på den. Er vannskelig å finne en rs turbo som er eu ok nå til dags.

post-8917-132888175153_thumb.jpgpost-8917-132888177643_thumb.jpg

Edited by rs88
Link to comment
Share on other sites

Har klikka helt jeg vis han som hadde kontrollen har sagt til meg at jeg ikke fikk godkjent bilen for han har testet den og funnet ut at den gikk for gått til og være orginal!!

 

Hvilken rett har han til og teste hva bilen er go for??

Hvilket grunnlag samenligner han med??

 

lokale verkstedet her tok seg en "test tur" med cosworth`en jeg hadde.. Ente med gratis eu kontroll og en beklagelse av mekanikeren og sjefen før jeg dro derfra med bilen.

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Det kan man lure på.Saken hadde jo selvsagt vært annerledes hadde bilen hatt full trimm samt at jeg hadde solgt alle original delene slik at det ikke var mulig for meg å vise den original, da hadde jeg nok klikket på karn som tok eu-kontroll. Men heldigvis, no har jeg ikke så mye å frykte med tanke på trimming og det med å dra å vise den til Bt. Men uansett,dette var noe jeg ikke visste de tok så alvorlig på eu kontroll. Gjikk jo fint forrige eu-kontroll, da med betydelig mere trim

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...