Jump to content

Merkelig eu kontroll


rs88

Recommended Posts

Fordi det skal ikke bråke unormalt fra Simons eksos, men mest sannsynlig har du gjort noen endringer med eksosen, eller feilmontert, som gjorde det sånn at du måtte innom BT.

 

Igjen usaklig,,, jeg skrev tidligere at det består støykravene!! Tett og fint og rett montert!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Du må vist Øve litt mer,, hvordan kan du si dette etter at du sier "Nei, det er ikke noe å henge seg opp i, og ingen sender deg til BT pga det".

Hvis en mekaniker er i tvil om noe slikt så bør han finne annen jobb!!

 

 

Det er jo typisk at ingen vil ta ansvar for noe som helst lenger :wacko: ser man noe som kan komme til å bli bry eller bare en liten mulighet for press rygge man som en feig hare ..

hmm synd Norge er i ferd med å bli en kylling nasjon :whistling: og gidde man å være paragraf rytter kommer du serdeles langt i dette landet ... er bare holde på og holde på ..

 

det staeste esel vinner .. blir desverre ikke mye likhet for loven da .. :angry2:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Igjen usaklig,,, jeg skrev tidligere at det består støykravene!! Tett og fint og rett montert!

 

Usaklig? På hvilken måte?

 

Hundre kroners spøsmål: Hvem tror du jeg tror mest på? Han mekanikeren som sendte deg til BT, eller deg.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Du må vist Øve litt mer,, hvordan kan du si dette etter at du sier "Nei, det er ikke noe å henge seg opp i, og ingen sender deg til BT pga det".

Hvis en mekaniker er i tvil om noe slikt så bør han finne annen jobb!!

 

Biltilsynet vil ikke ta ansvar for noe, de krever jo dokumentasjon på alt som er, så da skulle det jo være rart om en mekaniker gjorde noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Skal en være med på leken, får en tåle steken.

 

Veit ikke om noen la merke til att det dukket opp en ny tråd om hjelp til EU godkjenning her inne rett etter denne tråden tok av. Hvis disse trådene leses samlet står konklusjonen for hvorfor regelverket har blitt strammet slik inn mellom linjene her. BT kjører nå hardt på kontrollørene fordi de ikke lenger klarer å håndtere den økende mengden med modifisere biler. Følger ikke kontrollfolket reglene kan de miste jobben og verkstedet bli stengt. Da blir innsatsen for stor. Så jeg skjønner godt att folk da er mer nøye.

 

Det er jo bare å holde seg til reglene så slipper en alle bekymringene. Har en for eksempel råd til å kjøpe coilovers til si 8.000 samt ta hjulstillingskontroll til 1.500 så skjønner jeg ikke behovet over å sippe for 500 til for godkjenning.

 

SKYBERT: en dag vil sikkert du også innse att staten setter de regler de gjør for å beskytte deg og de du er glad i!!!

Link to comment
Share on other sites

Usaklig? På hvilken måte?

 

Hundre kroners spøsmål: Hvem tror du jeg tror mest på? Han mekanikeren som sendte deg til BT, eller deg.

 

På denne måten: Det handler ikke om hvem du tror mest på!!! Du ser ikke at dersom ikke noen tør å stoppe galskapen av nye regler som er på tur inn så ødelegges denne hobbyen helt.. tror du det stopper med dette, nei sikkert ikke. Jeg håper for alles del at jeg tar feil, men jeg tror ikke det.

 

Tok du det nå? du prater om hundre kroner, deg, meg osv, jeg prater om PKK og alt for dårlige retningslinjer:

 

Nok sakt fra meg ivertfall, god helg :)

 

Edit: litt til da :)

 

 

SKYBERT: en dag vil sikkert du også innse att staten setter de regler de gjør for å beskytte deg og de du er glad i!!!

 

Vet det, liker bare å tale min sak :) Det er problemet, ingen kan vise til en statistikk som forteller at ombygde biler påfører mer skade enn andre.

Edited by Skybert
Link to comment
Share on other sites

Skal en være med på leken, får en tåle steken.

 

Det er jo bare å holde seg til reglene så slipper en alle bekymringene. Har en for eksempel råd til å kjøpe coilovers til si 8.000 samt ta hjulstillingskontroll til 1.500 så skjønner jeg ikke behovet over å sippe for 500 til for godkjenning.

 

Hvis man snur litt på det og ser det fra ett litt annet perspektiv da, besøk din nærmeste Ford Forhandler og prøv og bestille orginale deler til en Escort Cosworth (for og ta ett eksempel). Mer eller mindre alt er utgått, ergo må man ty til ettermarkedsdeler om man ikke bruker lange tider og astronomiske summer på og skaffe orginale deler fra andre deler av verden. De fleste med litt over middels innsikt skjønner fort at mange av disse delene er minst like bra som de orginale de erstattet, men de er tross alt ikke orginale og krever derfor godkjenning. Problemet er bare at det finnes ikke noe TUV dokumentasjon eller lignende, for hovedmarkedet er gjerne i England.

Da kan du snakke om og være med på leken og tåle streken... ;)

 

Skulle glatt reist og vist bilen min jeg hvis de kunne dratt nesa ut av regelboka si og brukt sine "kunnskaper".

Link to comment
Share on other sites

på verkstedet der eg jobber som teknisk leder omsetter vi for ca 10 mill i året, vi har ca 100-120 eu kontroller i mnd dvs 5 for dag derav ca halvparten tilfører arbeidet med rep til verkstedet, viss man da skulle "vere snill" med feks en trimmet bil eller senkesett å miste bevilgning i 6mnd,noe som mest trulig ville skje viss denne bilen blei stoppa i teknisk innefor ca 6mnd-1år etter kontrollen er utført, er det jo tydlig at det ville hatt store økonomiske konsekvenser for verkstedet og hva med de andre kundene da... ville ikkje de opfatte dette som veldig useriøst, du ville jo heller ikkje ete på en resturant som vart stengt pga uhygieniske forhold.... selv om den åpnet igjen

Link to comment
Share on other sites

Bransjen skal ikke gjøre noe ulovlig og galt, men dem må se når ting går for langt og tørre gjøre noe med dette!

Edit

Henry Ford sa selv en gang: If everyone is moving forward together, then success takes care of itself. Bransjen må stå samlet mot galskapen!

Edited by Skybert
Link to comment
Share on other sites

Hvis man snur litt på det og ser det fra ett litt annet perspektiv da, besøk din nærmeste Ford Forhandler og prøv og bestille orginale deler til en Escort Cosworth (for og ta ett eksempel). Mer eller mindre alt er utgått, ergo må man ty til ettermarkedsdeler om man ikke bruker lange tider og astronomiske summer på og skaffe orginale deler fra andre deler av verden. De fleste med litt over middels innsikt skjønner fort at mange av disse delene er minst like bra som de orginale de erstattet, men de er tross alt ikke orginale og krever derfor godkjenning. Problemet er bare at det finnes ikke noe TUV dokumentasjon eller lignende, for hovedmarkedet er gjerne i England.

Da kan du snakke om og være med på leken og tåle streken... ;)

 

Skulle glatt reist og vist bilen min jeg hvis de kunne dratt nesa ut av regelboka si og brukt sine "kunnskaper".

Ettermarkeds reservedeler er vel ok å montere om de har CE godkjenning. Stemmer ikke det?

Ser problemstillingen din, men cosworth er ikke en "vanlig" bil så en må regne med ekstra arbeid.

 

Broren min har en Mazda 323F 2.0gt V6. Den er nok mye mer sjelden i Norge en Cosworth. Der og må alt bestilles fra japan, eller plukkes og mikses til fra andré biler. Godkjenning har til nå ikke vært problem. Hverken med senkesett, bremser, hjemmesveiset eksos anlegg eller påmontert ny leppe i front.

 

Det er mulig. Det tar bare litt ekstra tid der og da. Noe en må forvente og godta.

Link to comment
Share on other sites

Bransjen skal ikke gjøre noe ulovlig og galt, men dem må se når ting går for langt og tørre gjøre noe med dette!

Edit

Henry Ford sa selv en gang: If everyone is moving forward together, then success takes care of itself. Bransjen må stå samlet mot galskapen!

 

bransjen er prisgitt bt for å få holde på, de kan føye seg etter bt eller legge ned.... uten bt sin godkjennin på verkstedet er det lite man kan gjøre på en bil...

Link to comment
Share on other sites

Bransjen skal ikke gjøre noe ulovlig og galt, men dem må se når ting går for langt og tørre gjøre noe med dette!

Edit

Henry Ford sa selv en gang: If everyone is moving forward together, then success takes care of itself. Bransjen må stå samlet mot galskapen!

Han så også.

 

You can have any color you like as long as its black :whistling:

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

 

 

Tok du det nå? du prater om hundre kroner, deg, meg osv, jeg prater om PKK og alt for dårlige retningslinjer:

 

 

 

Retningslinjene er veldig greie dem, og har alltid vært det, men retningslinjene har vært tøyd og bøyd av diverse verksted, og nå strammes det altså inn.

 

Bransjen skal ikke gjøre noe ulovlig og galt, men dem må se når ting går for langt og tørre gjøre noe med dette!

 

 

Nettopp, bransjen skal gjøre det som er rett, er det mistanke om chassis svindel, trimming, ulovlig senking, etc etc, så skal kjørertøyet henvises til BT, så kan BT fatte en beslutning.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

viss man da skulle "vere snill" med feks en trimmet bil eller senkesett å miste bevilgning i 6mnd,noe som mest trulig ville skje viss denne bilen blei stoppa i teknisk innefor ca 6mnd-1år etter kontrollen er utført,

 

Er du seriøs nå?

For all del, viss en bil er innblandet i ulykke, kontroll etc. kort tid etter en eu-kontroll vil dette kunne bli undersøkt nærmere av BT.

Men flere mnd'er etterpå vil dette bety lite i en slik sammenheng.

Skal litt mer til for å miste bevilgningen.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

på verkstedet der eg jobber som teknisk leder omsetter vi for ca 10 mill i året, vi har ca 100-120 eu kontroller i mnd dvs 5 for dag derav ca halvparten tilfører arbeidet med rep til verkstedet, viss man da skulle "vere snill" med feks en trimmet bil eller senkesett å miste bevilgning i 6mnd,noe som mest trulig ville skje viss denne bilen blei stoppa i teknisk innefor ca 6mnd-1år etter kontrollen er utført, er det jo tydlig at det ville hatt store økonomiske konsekvenser for verkstedet og hva med de andre kundene da... ville ikkje de opfatte dette som veldig useriøst, du ville jo heller ikkje ete på en resturant som vart stengt pga uhygieniske forhold.... selv om den åpnet igjen

 

bart..

Ser du ikke galskapen i det du skriver nå??

Det vil si at vis jeg kommer med min bil til deg 100% orginal og uten feil så du må godkjenne den. Men så dagen etterpå så senker jeg den og trimmer bilen min..

Blir så stoppet i teknisk kontroll etter 4 månder og de tar meg for dette.

Skal du da miste bevilgningen i 6 månder da??

Du kan jo ikke bevise at bilen ikke var trimmet og senket når den var hos deg, og du kan jo heller ikke bevise at jeg har montert alt dette etter godkjenningen..

 

kan ikke tenke meg at en norsk domstol vil dømme i favør for BT, da den "tiltalte" skal ha tvilen til gode..

 

Dette er da noe dere som driver verksted burde ha gått sammen og fått gjort noe med.

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

bart..

Ser du ikke galskapen i det du skriver nå??

Det vil si at vis jeg kommer med min bil til deg 100% orginal og uten feil så du må godkjenne den. Men så dagen etterpå så senker jeg den og trimmer bilen min..

Blir så stoppet i teknisk kontroll etter 4 månder og de tar meg for dette.

Skal du da miste bevilgningen i 6 månder da??

Du kan jo ikke bevise at bilen ikke var trimmet og senket når den var hos deg, og du kan jo heller ikke bevise at jeg har montert alt dette etter godkjenningen..

 

kan ikke tenke meg at en norsk domstol vil dømme i favør for BT, da den "tiltalte" skal ha tvilen til gode..

 

Dette er da noe dere som driver verksted burde ha gått sammen og fått gjort noe med.

 

 

Det er mere som det Escort RST WRC skriver, hvis du senker den og skrur opp turbo trykket pluss gjør masse annet dagen etter eu kontroll og havner i ulykke kort tid etterpå, vil nok det verkstedet få ett besøk, men dem mister neppe godkjenningsretten av det.

 

Jeg tipper Bart strakk den litt langt for at folk som ikke vet hva eu godkjenning er for noe skal se de yttre konsekvensene.

Edited by Dolk

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Ettermarkeds reservedeler er vel ok å montere om de har CE godkjenning. Stemmer ikke det?

Ser problemstillingen din, men cosworth er ikke en "vanlig" bil så en må regne med ekstra arbeid.

 

Broren min har en Mazda 323F 2.0gt V6. Den er nok mye mer sjelden i Norge en Cosworth. Der og må alt bestilles fra japan, eller plukkes og mikses til fra andré biler. Godkjenning har til nå ikke vært problem. Hverken med senkesett, bremser, hjemmesveiset eksos anlegg eller påmontert ny leppe i front.

 

Det er mulig. Det tar bare litt ekstra tid der og da. Noe en må forvente og godta.

 

En Mazda som er skjelden i Norge er ett dårlig eksempel, går sikkert mange 1000 av de i andre land, ergo er ikke deler noe problem, det er snakk om litt ventetid. At Cosworth ikke er "vanlig" bil har ikke noe med saken og gjøre heller, det var kun for og bruke ett eksempel jeg har litt over middels erfaring med.

Men for og fortsette på samme eksempel, det finnes pr dags dato (så vidt jeg har funnet) kun ett godkjent senkesett tilgjenglig, H&R coilover sett til +/-16000,- Hadde disse tidligere, og til den prisen så er de for dårlig. Eibach har vanlige senkefjærer, men disse finnes ikke med TUV dokumentasjon siden de er laget for det engelske markedet. Ergo er godkjent senking av Escort Cosworth i dag så godt som håpløst. Derfor kjenner jeg at det provoserer når du kommer med "alt er mulig" kommentaren. Har diskutert dette med flere forskjellige hos biltilsynet og ikke en av de klarer og komme med noe fornuftig løsning. Og da er vi plutselig tilbake på "den som er med på leken, må tåle streken"... Skal vi da bare skrote bilen fordi norske myndigheter ikke klarer og gjøre annet enn og begrave nesa i regelboka?

Link to comment
Share on other sites

Retningslinjene er veldig greie dem, og har alltid vært det, men retningslinjene har vært tøyd og bøyd av diverse verksted, og nå strammes det altså inn.

 

Nettopp, bransjen skal gjøre det som er rett, er det mistanke om chassis svindel, trimming, ulovlig senking, etc etc, så skal kjørertøyet henvises til BT, så kan BT fatte en beslutning.

 

Det du quotet her hadde ingen ting med komentarene du gir å gjøre.

 

Jeg snakker ikke om tidligere retningslinjer som har vært tøyd og bøyd, men om nye urimelige regler!

Og det jeg mente var rett av bransjen er å fortsette og kontrollere biler som tidligere men stoppe dette nye ufærdige regelverket som går på skjønn. Juks ved PKK vil jeg ikke høre snakk om en gang da det er uakseptabelt!!

Edited by Skybert
Link to comment
Share on other sites

Det du quotet her hadde ingen ting med komentarene du gir å gjøre.

 

Jeg snakker ikke om tidligere retningslinjer som har vært tøyd og bøyd, men om nye urimelige regler!

Og det jeg mente var rett av bransjen er å fortsette og kontrollere biler som tidligere men stoppe dette nye ufærdige regelverket som går på skjønn. Juks ved PKK vil jeg ha meg frabedt da det er uakseptabelt!!

 

 

 

Det er ikke noe nye regler, reglene har alltid vært der, men f.eks trimming så har det blitt litt "ja det går vel greit" men det vil altså BT at verkstedene skal stramme inn på nå.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

En Mazda som er skjelden i Norge er ett dårlig eksempel, går sikkert mange 1000 av de i andre land, ergo er ikke deler noe problem, det er snakk om litt ventetid. At Cosworth ikke er "vanlig" bil har ikke noe med saken og gjøre heller, det var kun for og bruke ett eksempel jeg har litt over middels erfaring med.

Men for og fortsette på samme eksempel, det finnes pr dags dato (så vidt jeg har funnet) kun ett godkjent senkesett tilgjenglig, H&R coilover sett til +/-16000,- Hadde disse tidligere, og til den prisen så er de for dårlig. Eibach har vanlige senkefjærer, men disse finnes ikke med TUV dokumentasjon siden de er laget for det engelske markedet. Ergo er godkjent senking av Escort Cosworth i dag så godt som håpløst. Derfor kjenner jeg at det provoserer når du kommer med "alt er mulig" kommentaren. Har diskutert dette med flere forskjellige hos biltilsynet og ikke en av de klarer og komme med noe fornuftig løsning. Og da er vi plutselig tilbake på "den som er med på leken, må tåle streken"... Skal vi da bare skrote bilen fordi norske myndigheter ikke klarer og gjøre annet enn og begrave nesa i regelboka?

Tror eksempelet mitt er mer aktuellt enn du tror. For eksempel ble det så vidt vi veit kun solg 10stk av denne ny i Norge. I sverige omtrent det dobbelte. Vi snakker da om en 15 år gammel bil. Til gjengjeld har du rett i att det er solgt en del av de i utlandet, men der blir de bare skrotet uten att ting blir tatt vare på. Ergo er deletilgangen vanskelig. Og nye deler produseres ikke lenger.

 

Motoren i bilen deles kun med en bil. Den enda mer sjeldne mx3. Og siden deler for det meste må kjøpes fra holland eller japan til denne får vi heller ikke TUV papirer.

 

Jeg skjønner att cosworth deler kan være vanskelig å fÅ tak på og godkjent... poenget mitt var att en må tåle denne ekstraprosessen når en har en spesiell bil. Hvis ikke kan en kjøpe Passat. Så er allt hyllevare, og ettermarkedsdeler med TUV godkjenning finnes i massevis.

Link to comment
Share on other sites

det første som skjer når bt stopper en sterkt modifisert bil er at de sjekker opp hvem godkjente den sist.... når ble den godkjent sist... har vi flere biler på denne listen som er godkjent der.....etc, bt følger med mer en vi skulle like håpe og tru, med hjelp av lokalt politi, de hvet hvilke biler som går rundtom og hvem som eier dem etc, at de følger med og prioriterer dette er ihvertfall sikkert, at om verkstedet får problemer med et senkesett etter 6md er vel så, men et 1000 hk monster med bur og full pakke som du finner bilder/filmer av på youtube/facebook med hjulspinn så langt øyet rekker JA det får du..... de er faktisk ikkje dumme heller.....

 

mulig det er litt mindre forhold her enn ved oslo og slikt men en ting er sikkert er at de vet mer enn man kan like.....

Edited by bart
Link to comment
Share on other sites

Tja, dette måtte vel komme før eller seinare??

 

Alikevel finner eg det frustrerande at eg ikkje kan reise til BT på PKK, men må til ein godkjent verkstad.

Nå skal eg altså likevel måtte ta ein tur til BT om kontroløren på verkstedet finner noko lite å pirke på, f.eks."effekt" annlegg, grenrør, KN filter, poly foringer, osv,osv.

Alt bare for at kontrolør mistenker ein effektauke??? (eller har ein dårlig dag, ikkje liker trynet mitt, osv,osv).

 

Heilt greitt at slike regler dukker opp, kanskje ikkje så rart når biler godkjente for 200 HK blåser rundt med det dobble? MEN sjølv om biltilsynet har sagt at det må strammes inn håper eg ikkje at det blir slik blandt kontrolørene, som det oppfordres til av enkelte her, at dei sender deg til BT med det minste snev av mistanke. "Da er du trygg og har ryggen rein" takktikken er ikkje noko å leva etter for ein god kontrolør. Det burde være; "Bruk hode og fornuften".

Slik eg husker det er det også ganske alvorlig om et verksted oppfører feil og mangler som heilt klart ikkje er til stades, dette kan også føre til reaksjoner frå BT, stemmer ikkje dette??

Link to comment
Share on other sites

Tja, dette måtte vel komme før eller seinare??

 

Alikevel finner eg det frustrerande at eg ikkje kan reise til BT på PKK, men må til ein godkjent verkstad.

Nå skal eg altså likevel måtte ta ein tur til BT om kontroløren på verkstedet finner noko lite å pirke på, f.eks."effekt" annlegg, grenrør, KN filter, poly foringer, osv,osv.

Alt bare for at kontrolør mistenker ein effektauke??? (eller har ein dårlig dag, ikkje liker trynet mitt, osv,osv).

 

Større dim. på eksos, uoriginalt luftfilter, o.l blir vel nærmest automatisk oppfattet som effektøkning i turbo-biler. Og det er vel med rette. En kontrollør spør seg vel om hvorfor man ellers monterer slikt?

 

Ellers er jo de som klager mest over lover og regler de samme som har skylda for at praksisen med å hanke inn ulovlig trimmede biler skjerpes, så man får takke seg selv ;) Er bare å innse at anarki blir det heldigvis aldri. Men hvis folk hadde brukt vettet og respektert at man ikke kan gjøre akkurat det man helst ønsker med en bil, så hadde nok praktiseringen av lovverket vært litt mere liberal. I allefall opplever jeg det med egen bil, til tross for at svært lite er originalt. Får faktisk ros på EU kontroll :)

Men ved en BT kontroll i fjor sommer møtte man på en bleipirk, som hang seg opp i at felgene hadde for lav innpress. Noe som førte til en tur til den lokale trafikkstasjonen.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

hvis BT skal fortsette å være så strenge som dem er, så må dem åpne øya litt mer for godkjenning. hvorfor skulle det ikke være mulig å få godkjent coilovere på Cosworthen?

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...