Z10an Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 Lurer litt på 3,8 motoren som står i thunderbird + andre fra '88. Noen som har kjennskap til disse eller erfaringer med dem? Har de noe som helst til felles med 2,8/2,9? Hvordan er det med boltsirkel for clutch-hus? likt til noe som helst?Den er oppgitt til 140 hk i standard utførelse, men småpene 292Nm på 2400 rpm. Hvordan er kjørbarheten på noe slikt?Er den mulig å presse ned i f.eks en sierra med enkle midler?
packs Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 her står det litt. http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V6_engine_%28Canadian%29 og her litt mer http://www.mustangmonthly.com/techarticles/mump_0102_ford_mustang_v6_3_8_liter_mods/viewall.htmlwall.html ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec
Egil Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 Enda mere info om Sierra! http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Sierra
kimosabi Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 Ser ut som en artig sak men jeg tviler sterkt på at den passer rett i en Sierra. Hva mener du med "enkle midler"? Sierra XR4i
Z10an Posted February 9, 2012 Author Posted February 9, 2012 (edited) Ser ut som en artig sak men jeg tviler sterkt på at den passer rett i en Sierra. Hva mener du med "enkle midler"? Enkelt er hvis det finnes et clutch-hus og kasse som passer rett på motoren slik man kan fabrikere egne motorfester og egen mellomaksling og skru det sammen. kassen og huset trenger selvsagt ikke være ford. Et svinghjul bør for enkelhets skyld passe direkte på veiven, men det er utrolig hva som kan modifiseres til å passe. Samme gjelder utløserarm i clutch-huset. Vanskeligere blir det så snart man er nødt å fabrikere clutch-hus på egenhånd, ihvertfall slik jeg ser det. det må jo være snorbeint. Kan selvsagt snekres en adapter til noe, men vil helst unngå det. Edited February 9, 2012 by Z10an
kimosabi Posted February 11, 2012 Posted February 11, 2012 Hvis du kaller det der enkelt så har du jo alle muligheter. Bare å lese seg frem det så finner du fort ut om det er verdt det eller ei. Sierra XR4i
Z10an Posted February 11, 2012 Author Posted February 11, 2012 Ja, jeg har satt motor i bil noen ganger før kan du si. Men har til gode å fabrikere cluth-hus. jeg har ikke SÅ lyst å prøve 3,8en at jeg gider det, men andre ting kan man da se nærmere på. Har forsøkt å lese litt rundt, men har ikke funnet noe konkret om boltsirkelen på huset. Hvis std I4 eller V6 husene passer er det jo tur i parken hvis svinghjul fra en av de respektive også passer på...
kimosabi Posted February 12, 2012 Posted February 12, 2012 Her fant jeg litt matnyttig: http://www.therangerstation.com/tech_library/3_8_Conversion.html Sierra XR4i
Z10an Posted February 12, 2012 Author Posted February 12, 2012 Se der ja. 3liter ranger florerer jo ikke her i landet da, men fant noen hus på ebay til en relativt fornuftig pris...En T5 kasse derimot koster jo fort noen lapper. Ingen som har kjørt disse motorene og vet hvordan de er? makseffekten er jo beskjeden, men momentet virker interessant...
RS 1000 Posted February 12, 2012 Posted February 12, 2012 (edited) ----------------------------------------------------------- WORKBLOG --------------------------------------------------------------------------------------17.08.2014 Etter å ha prioritert hus, heim, kjerring og unger i 15 år så er tiden inne til å gjøre noe for seg selv. Jeg var ute etter, og har i mange, mange år sett etter en bil med følgende egenskaper. 1. Den MÅ være godkjent med trykklading.2. Den må ha ett drivverk som med gode egenskaper som tåler bra med effekt og dreiemoment.3. Den må ha en motor som kan trimmes til å gi ett godt resultat.4. Den må ha ett utseende som JEG liker.5. Den må være innen mine budsjettgrenser. I begynnelsen av august 2014 fant jeg endelig bilen. En svart Ford Thunderbird Super Coupè 35`th anniversary edition. Denne bilen ble betydelig tyngre, bedre og dyrere enn det sjefene i Ford like så den ansvarlige utvikleren fikk sparken/sluttet. Det lyder bra for kjøperen. 1. Denne bilene har originalt en 500 CFM Eaton M90 Roots kompressor som leverer 12 psi / 0,82 BAR ladetrykk og er selvsagt godkjent med dette. 2. I motsetning til Chevy sin TH700 som har 3,06:1 på 1. gear, så har Ford sin AOD kasse fantastiske 2,4:1 på 1. gear og 1,5:1 på 2. gear. Dette er perfekt! En oppgradering av "småting på automatkassen gjør at den tåler 600 hk. Ford sin mest kjente diff. er 9", men denne er eldgammel, effektkrevende og ikke uten problemer.Ford sin beste diff. er 8,8" og det er det denne bilen har. Utvekslingen er riktinok 3,27:1 som er i tyngste laget til trimming, men lettere utveksling er hverken dyrt eller vanskelig å skaffe. 3. 3,8 V6 motoren med M90 Eaton presse har en ultramild kam som leverer maks effekten, 210 hk på 4000 o/min. Pressen trekker ca. 50 hk fra veiven på dette turtallet. Med værre kam som flytter makseffekten til 6000 o/min så blir potensialet 315 hk. Planen er twin turbo som lader inn i pressen via en intercooler. Når man gjør dette så ikke bare får man tilbake de 50 hk som pressen tok, men pressen overfører krefter til veiven via reimen fordi den tvinges rundt av turbotrykket. Vi er nå i minst 370 hk med 0,82 BAR ladetrykk. Videre er effektiviteten på en roots presse langt nede på 50% tallet som er katastofalt i forhold til en turbo. I praksis gjør dette ladeluften svært varm. Når man turbolader inn i pressen så øker effektiviteten, ladeluften blir mye kjøligere og da kan man øke ladetrykket betydelig. Jeg håper å kunne lade 1,2 BAR på bensin og da er potensialet ca. 450 hk. Med E85 ser jeg for meg 1,5 BAR ladetrykk, ett ladetrykk som øker potensialet til 508 hk. E85 gir alene en effektøkning på minst 50 hk så nå er vi i ca. 560 hk og minst 800 Nm og nå begynner orginalgeakassen å merke det. Tommy og Petter Wilhelmsen var så utrolig vennlig at de hentet bilen i Porsgrunn 16.08.2014 og leverer den nok i dag 17.08.2014. Slik lyder iallefall planene for øyeblikket og jeg ser frem til dette. ------------------------------------------------- Søkeord Meanhorse Powertuning Streetracing Bergen StreetRacingTeam Thunderbirdsc Supercoupe Thunderbirdsc 31.08.2014 Søndag. Det var blå himmel og direkte varmt. Fikk jobbet fra kl. 1300 - 1800 og fikk tatt av toppene. Toppaking på bakerste sylinder på passasjersiden var blåst til himmels og den nest bakerste var blåst på normal måte. Pakningene var noe av det kjipeste jeg har sett. Myke og veike. Forbrenningskammrene hadde sylkvasse kanter rundt ytterkantene. Direkte ille. Forskjellige topper 3.8 http://www.sccoa.com/forums/garage.php?do=dynohttp://www.sccoa.com/forums/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=100 16.09.2014. Vasket en topp og demonterte den. Det er helt vanvittig for en revva jobb Ford har gjort. Det er støpesjegg og mange kvasskanter i begge kanalene. Setene er enkle og breie. Her vil porting tilføre mye.Porter ett forbrenningskammer, èn innsugskanal og èn eksoskanal. Shiftkit og valvebody aod http://www.silverfoxtrans.com/silverfoxtrans.com/VB_AOD.htmlhttp://lentechautomatics.com/products/http://www.becontrols.com/techguide.htmhttp://www.transgo.com/products.php?homeinclude=catalog&category_id=75&parent_id=75 http://www.moranav6racing.com/ Tennpluggledninger: http://granatellimotorsports.com/products/1989_95_Ford_Thunderbird_6_Cyl_3_8l-1145-0.html Edited December 17, 2016 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now