Jump to content

100mil og 14 timer i 2011mod Mondeo


kimsa

Recommended Posts

Onsdag morgen. Klokken er 5. Trøtt i tryne børster jeg frem dagens leiebil, en gunn metall 2011 modell Ford Mondeo. Bilen skulle være helt ny hadde den koselige damen på reisekontoret fortalt meg. "og du er jo så glad i Mondeo, så det passer jo bra for deg" humret hun da jeg bestillte den dagen før.

Jeg hopper inn for å starte vidunderet, og jo da, den starter den, på tross av 19 blå grader. På en nydelig Ford blå bakgrund kan kilometerstanden nytes før jeg tusler ut i kulden igjen. Den er helt "ny" kun kjørt 2.200km.

 

Bilen er børstet, bagasjen på plass. Det er på tide å kjøre, men først litt personlige instillinger. Setet. Det er til min store begeistring att Ford har klart å lage ett sete med rygg uten korsryggstøtte som presser deg mot rattet. Jeg hadde mk3 friskt i minne, og seteryggen i denne var en drøm, sitteputen derrimot skuffet like mye som da jeg var mk3 eier. Det må da kunne gå å koste på noen cm ekstra i bredden så sykkel lårene mine slipper å klemmes oppå sidevangene på setet. Jaja, nok om det, jeg konstanterer att setevarmen i hvertfall er behagelig å gjevn. Speilene gikk greit å stille fra dørsiden og jeg er klar for å sette av sted. Jeg skal bare sette på varmetrådene forann og bak først. Det er da jeg klør meg i hode for første gang, og det skal vise seg å ikke bli den siste. Hvorfor plasserer en bryterene for varmetråder på høyre side av dasjbordet. Tror virkelig ford att jeg skal bruke ryggesensor av og på, samt en annen knapp mer enn varmetrådene. Nope, trukke det gitt. Å strekke seg etter ting er unødvendig. Første minus.

 

1.gear, 2.gear. 3.gear. Ja, der hadde vi vist 80km/h gitt. For en langbeint gearkasse. Førsteintrykket gjennom sentrum er meget bra. Over homper og vaskebrett med is virker bilen solid, tight, men kanskje en anelse stiv?? Jo da, det blir bedre. Bilen er en drøm å kjøre. Sitter godt, god styrerespons, bremsene tar fint. Her begynner jeg å finne meg til rette. Jeg er ikke sikker på om jeg er fan av att Ford har laget bittesmå trykknapper for å sette på tåkelysene, men iveren over att Ford endelig har klart å lage tåkelys som forktisk lyser er så stor att dette er blir raskt glemt. Jeg har hatt både mk1, mk3, og har nå to stk mk2 Mondeo og bilen har vært utstyrt med tåkelys, trolig uten pærer i men heller talgelys fra Europris som automatisk tennes.

 

Ut på landevein, vekk fra gatebelysning. Mondeoen er ikke utstyrt med xenon, NEDTUR!! men kjører du Mondeo er en hver nedtur etterfulgt av en opptur, og nærlysene glimrer med akseptabelt lys. I hvertfall etter att jeg skjønner att den pokkerns lille knappen til tåkelysene i front kan vris på, og dermed får lysene opp i normal possisjon. Fulltlyset lyser i kjent Ford stil langt fremmover, men sprer dårlig til siden. Jeg er allikevell positiv og tenker att bedre pærer vil løse alt jeg har å klage over.

 

Bilen er utstyrt med slik svær skjærm i dasjen. KUUUULT!!! faktisk litt for kult. Faktisk så kult att jeg sliter med å holde fokus på veien de først 30 minuttene. Så mye spennende info, men hvordan i pokker får jeg endret på kjørecomputeren. Pil hit og pil dit. Hvor ble det av den enkle ett trykks betjeningen. Nope, dette er livsfarlig. Jeg konstanterer att det faktisk må stoppes for å kunne endre på informationen. Stort minus. Bilens orginal anlegg er heller ikke noe å skryte av. Litt justeringer gjør lyden bedre, men resten av turen kjøres med ett anlegg som høres ut til å ha bass kunn fra høyre femdør. Og hva er poenget med alt dette ekle røde lyset. Interiøret er pent det, men rødt hore lys i hele bilen, det blir rett og slett for mye, jeg har alltid likt Ford sin behanglige grønn tone, og er ikke begeistret over endringen.

 

Mens jeg kjører fikler jeg litt med brytere osv. Nå begynner det å gå ei kule varmt i toppen på meg. Alt av betjening er forrandret fra slik Ford pleier å være. Jeg nevner i fleng. Fjernlys, hva har skjedd med skyv fremmover for på og bakover for av, og bakover for å blinke. Jeg likte dette. Nå er det bakover for alt. Og blinking ender alltid med å sette lysene på. Uvandt! Vinduspusseren bak betjenes nå med å trekke høyre spaken bakover, mens å trykke inn siden på spaken nå er spyleveske i front. Overraskelsen ble stor da jeg med øynene i bakspeilet satte i gang vindusspyleveska på 19 minus grader kald frontrute. Godt det finnes varmetråder, nesten innenfor rekkevidde. Venstre bryter er også utstyrt med en sideknapp, ved ett trykk på den sender bilen ut ett pip så høyt att jeg skvetter til. En munn erstatter innfo displayet som til nå har vist NRK P3. Ronny og Live sine stemmer frosvinner og munnen forteller meg skriftlig att stemmestyring er aktivert. STEMMESTYRING, hva er nå det godt for. Jeg prøver både på norsk, tysk engelsk og til å med nynorsk, men min stemme styrer nå ingentingen. Unødvendig tillegsutstyr.

 

Det blir 80 sone. Motoren snærrer akkurat nok til att jeg liker tilbakemeldingen om att den blir presset litt uten å bråke for mye i kupeen. 4.gear, 5.gear, 6.gear. Hvor er nå det da?? Jo da den tettstegede gearkassen er det ikke noe å si på. Alle girene er der de, på samme plass hele tiden. Desverre er det også en midonsoll/armlene som også er der hele tiden. Dette innebærer att 6.gear kan være litt vanskelig å treffe uten å vri armen på en spennende måte. Egentlig bare en bagatell, for bilen er jo ikke sterk nok til å dra på 6.gear uansett. Det er derfor med stor irritasjon att jeg over hele turen må sitte å se på ei grønn pil som skal ha meg til å gire opp. For å gire opp ressulterer bare i att jeg taper fart og dermed må gire ned igjen. Om dette er Ford sin EcoMode så har den slått feil.

 

Vell fremme i Telemark etter 5 timer kjøring kan jeg konstantere att jeg liker bilen på generell basis. Utseende er flott, interiøret er moderne og føles ikke billig. Sitteputen er ett stort irritasjonsmoment, og jeg liker heller ikke att jeg sitter så lavt. Eneste muligheten å endre på det er å stille på tilten på setet, og da blir jeg sittende for flatt. Trolig har de mer påkostede modellene litt flere justeringsmuligheter.

 

Torsdag bærer turen hjemmover på 6cm ubrøytet nysnø. Sammenlignet med Wv så slår Mondoens antiskrens inn mye senere, mange vil føle det er ekkelt, men jeg likte det, du finner jo ut att du har gjort en feil. Bilen imponerer når den retter opp en håndbrekk sladd i en 90grader sving. Bilen føles leken, så jeg begynner å lete etter knappen for å slå av alt sammen. Jeg må faktisk inn i menyen for å gjøre dette, og selv da virker det ikke som all elektronikken forsvinner helt. Jeg må si antispinn systemet imponerte. I motsettning til tildligere modeller lar det nå bilen spinne en go del før det griper inn. Det er slik det burde være.

 

Resten av turen hjemmover går rolig for seg. Jeg irriterer meg litt over setet, litt over dårlig lydkvalitet og jeg irriterer meg over att jeg hører Hakapelite 5 pigg dekkene mye bedre i denne enn jeg gjør i tilsvarende Passat. Jeg lar meg allikevell imponere over forbruket, og att 4 gear egentlig kan brukes til ALT!!

 

Vel fremme på tilbakeleveringsplassen slår det meg for første gang att jeg skal sjekke hvilken motor som sitter i bilen, Den har jo virket veldig sprek til daglig bruk, selv om den var tung å kjøre forbi med oppover Lyngna bakkene. Bilen er utstyrt med 1,6L diesel på 115hk. Det slår meg med ett att dette er en veldig god motor. Jeg lar meg nok en gang IMPONERE før jeg tar avskjed med min nye venn. Under avstigning lyser den opp både forann og bak, og sier pent hade ved å rolig dimme lyset av.

 

Jeg er fornøyd, jeg har kost meg. Jeg har trivdes i den nye Mondeoen, men. Og det er ett stort men her. Pga de smale sitteputene i setene vil nok nye Mondeo for alltid kun være en Leiebil for meg.

 

 

Mvh

Kim-André

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Morsom og interessant test dette her, men som mk3-eier kjenner jeg meg ikke igjen i fjernlys og spyle-/viskeproblematikken du beskriver. Har ikke hatt "dytt-frem-for-fjernlys-og-bakover-for-å-slå-av" siden sierra, og visker bak styres med høyre hendel mot rattet.

Skal innrømme att det er mulig jeg husker feil. :blush: Hadde jo mk3 i 8 månder selv. Har jo kjørt mk2 i 1,5år nå og der er det i alle fall reelt. :D

Link to comment
Share on other sites

Mye av dette du "klager" på er vanesak:p

å stereo er ikke noe problem hvis du skulle kjøpt en slik,for den største pakken med sub i reservehjulsbrønnen,

Spiller vanvittig bra!

Er klar over att det er vanesaker, så ta inlegget for det det er. Det er min opplevelse av bilen og meningen er att det skal være humoristisk.

 

Inlegget faller vell innenfor sjangeren Kåseri

 

Konklusjonen er jo att det er en god bil, og att 1,6 dieseln imponerte stort.

Link to comment
Share on other sites

Er klar over att det er vanesaker, så ta inlegget for det det er. Det er min opplevelse av bilen og meningen er att det skal være humoristisk.

 

Inlegget faller vell innenfor sjangeren Kåseri

 

Konklusjonen er jo att det er en god bil, og att 1,6 dieseln imponerte stort.

 

Jeg syns det var artig og trivelig å lese det :D Noe må jeg jo foreta meg på jobben siden P4 appen på iPaden ikke funker, og jeg ikke får hørt på "trolololo" og alle de søte på frokost showet :( Og enda verre, ikke noe Christer Berents, og det verste, jeg får ikke hørt på misjonen.. *sukk*

 

Jaja, God hæælj :D (jeg er også imponert over 1.6 TDCi, funker akkurat som den skal og ingenting er uventet :) )

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

At det var humor er det ingen tvil om:)

Ja den 1,6'en drar godt til å være en 1,6..kjørte en slik for ikke lenge siden..men lurer på hvordan denne er med feks 4 i bilen å litt bagasje da..

men det beste var jo å starte varmeren fra soverommet,å komme til varm bil etter tannpussen;)

Kverneland bil i trondheim har kampanje på denne modellen,har noen igjen,mye utstyr å hengerfeste å vinterdekk til 310'(prisen jeg fikk)

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Har hatt 3 personer i bilen pluss full oppakking, null problemo :) Merket det ikke en gang, men når man derimot har 1 tonn på kula bak, da skulle man kanskje hatt 20 hk mer :) Men alt i alt så er jeg superfornøyd med Focusen og dens søøte 1.6 TDCi.(må være en av få ting franskmennene har klart ordentlig de siste årene)

 

Jeg syns ihvertfall 115 Hk Focus er sprek og "holder følge", og Mondeoen veier vel ikke såå mye mer :)

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

kjør en 535 dat msport 2005-20012 sattan det er er BIL DET!!!

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

kjør en 535 dat msport 2005-20012 sattan det er er BIL DET!!!

 

 

Skal vi seee, Ford Mondeo 1.6 TDCi 115 hk = 350.000 kr? (passer lommeboken til de fleste folk)

BMW 535 DAT msport = 700.000-800.000 kr? (Passer ikke de fleste lommebøker)

 

Ergo, Mondeo er mest egnet for vanlige folk. Likheten mellom disse bilene er: Dieselmotor, verditap og det er fortsatt en bil. =)

 

For all del nya 5-serie er knallfin, men man betaler mer enn nok og litt til for å få det merket i grillen og den i(-can-not-)drive opplegget i midtkonsollen :)

 

1.6 HDI DV6C sitter i Peugeot, Citroen, Volvo og Ford ja. Forskjellene ligger i motorstyring. Kjempemotor.

 

 

Jupp, PSA motoren er noe de virkelig har fått til :) Liten ***** av en motor, mer enn stor nok til "vanlig" bruk :) Men jeg vil tro at den er ganske skandaløs dersom man ikke har dieselvarmer...

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Skal vi seee, Ford Mondeo 1.6 TDCi 115 hk = 350.000 kr? (passer lommeboken til de fleste folk)

BMW 535 DAT msport = 700.000-800.000 kr? (Passer ikke de fleste lommebøker)

 

 

7-800?? HEHE dobble prisen om den er ny :) 2005 får man til 400 ca men steike så deilig bil i forhold til en ford familiebil,....(Ja eg hiver bensin på bålet nå) :blush: :shutup:

 

men har hatt ford i alle år, så kjøpte meg en 535dat, har ikke ord, om mondeoen hadde kostet 200 eller 100, så hadde eg heller bet 400 får en bmw :smartass: må oppleves, massasje i stolen, perfekt allt sammen, første bil eg ikke ville endre noe, sant ARNE??? :wub: men minuset med bmw: så inni h med elektronikk, kan ikke skifte batteriet engang uten å få kodet om bilen hehe

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

det rød "hore"lyset kan du vel endre på? på nye focusen er det hvertfall bryter i taket hvor du kan endre farge som er i dash, ratt, dørhåndtak innvendig, nede ved matter osv...blå, grønn, rød, hvit ++ :)

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

7-800?? HEHE dobble prisen om den er ny :) 2005 får man til 400 ca men steike så deilig bil i forhold til en ford familiebil,....(Ja eg hiver bensin på bålet nå) :blush: :shutup:

 

men har hatt ford i alle år, så kjøpte meg en 535dat, har ikke ord, om mondeoen hadde kostet 200 eller 100, så hadde eg heller bet 400 får en bmw :smartass: må oppleves, massasje i stolen, perfekt allt sammen, første bil eg ikke ville endre noe, sant ARNE??? :wub: men minuset med bmw: så inni h med elektronikk, kan ikke skifte batteriet engang uten å få kodet om bilen hehe

 

 

er ikke sikkert man kan doble beløpet sånn helt uten videre. skal ikke nekte for at disse bmwene er nydelig å kjøre men til den prisen så trur jeg at jeg tar til takke med en "lusen" ford gitt.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

7-800?? HEHE dobble prisen om den er ny :) 2005 får man til 400 ca men steike så deilig bil i forhold til en ford familiebil,....(Ja eg hiver bensin på bålet nå) :blush: :shutup:

 

men har hatt ford i alle år, så kjøpte meg en 535dat, har ikke ord, om mondeoen hadde kostet 200 eller 100, så hadde eg heller bet 400 får en bmw :smartass: må oppleves, massasje i stolen, perfekt allt sammen, første bil eg ikke ville endre noe, sant ARNE??? :wub: men minuset med bmw: så inni h med elektronikk, kan ikke skifte batteriet engang uten å få kodet om bilen hehe

Vet ikke om jeg er helt enig med deg.. Disponerte en E61 530 Xdat 2008 ei helg, forskjellen er litt mindre skyv, uten at jeg kan påstå at det var skyvet jeg savna. Bilen jeg hadde har gått som showbil hos BMW i Tyskland, mao velutstyrt. M-sport 2(?)styling, aktive seter med bla. el just av skulderparti og nakkestøtter, infrarødt kamera, TV, DVD, adaptiv cruise, dobbelt soltak, el ratt m/varme,osv osv. Mesteparten av utstyret er i mine øyne totalt unødvendig, jeg brukte helg på å finne en god sittestilling, i Mondeoen sitter jeg bra med en gang. På BMW måtte man inn i I-Drive for å justere klimaanlegget skikkelig, man måtte inn for å justere radio osv. Noen snarveier finnes selvfølgelig og jeg forstår at det tar mer enn en helg for å venne seg, men jeg forstår ikke hensikten. Opplevde at mye av dette fjernet oppmerksomheten fra bilkjøringen.

Og mens vi snakker bilkjøring ble jeg skuffet over hvordan den var å kjøre. Bilen er stor og tung, helt ypperlig på motorvei, men jeg var meget skuffet over hvor tungkjørt den var på mindre veier. Dessuten spora den noe helt for jæ...., uten at jeg skal skylde alt for mye på bilen.

Jeg har kjørt litt 520 E60 også, og den var mer leken, så mye skyldes nok x-drive, men jeg er uansett ikke i tvil om at med mindre du har et oljefond å ta av er det ikke i nærheten av å være verdt merkostnaden.

Kjørte forøvrig 08 320 xda forleden, det var en veldig morsom bil, men så trang da.

Følte meg egentlig mer hjemme på en langtur i MB W212 E200 cdi Avantgarde+. Det var en behagelig opplevelse.

Men når det kommer til kjøreglede er det foreløpig ikkenoe jeg har prøvd som er i nærheten av Ford Focus ST 2,5. Og lista over biler jeg har prøvd begynner å bli lang.

Datamaskin har jeg hjemme, i bilen er det kjøringen det skal fokuseres på. Og er man glad i å kjøre bil, har et normlt budsjett og samtidig praktiske behov, er Mondeo en klar vinner.

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

 

Jupp, PSA motoren er noe de virkelig har fått til :) Liten ***** av en motor, mer enn stor nok til "vanlig" bruk :) Men jeg vil tro at den er ganske skandaløs dersom man ikke har dieselvarmer...

Kommer litt an på biltype. Små biler fungerer meden 1000w el varmer i varmeapparat, større biler må ha dieselvarmer

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...