Sundbyen Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 Hei, har en 88 modell sierra med ohc motor, og har hatt problemer med tomgang, fikk tips om at muligens er choken som er kødden, noen som kan forklare hvordan jeg får stilt choken, aldri gjort dette før så hadde vært greit med en beskrivelse om hvordan det gjøres Mvh Robert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 Choken skal det ikke være behov for å justere. Den har elektrisk styrt choke og oppvarmet innsug, så behovet for choke er størtst under oppstart. Sansynligivs har du en deffekt i forgasser. Noe som er veldig vanlig på den typen gasser som ble brukt i 88. Dårlig tomgang er ett klassisk symptom.Edit:Men om du likevel vil justere choke så gjør du det ved å løsne de 3 skruene på klemmeblikket som holder chokehuset fast i gasser, og vrir på chokehuset. Vanligvis er det merket med ett hakk hvor den orginale innstillinga er. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundbyen Posted February 2, 2012 Author Share Posted February 2, 2012 da har jeg vært ute å titta litt, og det viser seg å være forgasseren, man har jo to innganger på toppen av forgasseren og i den ene så sitter det et vippelokk som blir styrt av en ''pinne'' og den fungerer som den skal helt til den får litt temperatur, da åpner det vippelokket seg helt og bilen dør ut, men om jeg holder vippelokket på plass med fingeren så det kun er en liten åpning så går den reint som en klokke. Noen som kan være behjelpelig med åssen jeg løser dette? Choken skal det ikke være behov for å justere. Den har elektrisk styrt choke og oppvarmet innsug, så behovet for choke er størtst under oppstart. Sansynligivs har du en deffekt i forgasser. Noe som er veldig vanlig på den typen gasser som ble brukt i 88. Dårlig tomgang er ett klassisk symptom.Edit:Men om du likevel vil justere choke så gjør du det ved å løsne de 3 skruene på klemmeblikket som holder chokehuset fast i gasser, og vrir på chokehuset. Vanligvis er det merket med ett hakk hvor den orginale innstillinga er. da har jeg vært ute å titta litt, og det viser seg å være forgasseren, man har jo to innganger på toppen av forgasseren og i den ene så sitter det et vippelokk som blir styrt av en ''pinne'' og den fungerer som den skal helt til den får litt temperatur, da åpner det vippelokket seg helt og bilen dør ut, men om jeg holder vippelokket på plass med fingeren så det kun er en liten åpning så går den reint som en klokke. Noen som kan være behjelpelig med åssen jeg løser dette? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 (edited) da har jeg vært ute å titta litt, og det viser seg å være forgasseren, man har jo to innganger på toppen av forgasseren og i den ene så sitter det et vippelokk som blir styrt av en ''pinne'' og den fungerer som den skal helt til den får litt temperatur, da åpner det vippelokket seg helt og bilen dør ut, men om jeg holder vippelokket på plass med fingeren så det kun er en liten åpning så går den reint som en klokke. Noen som kan være behjelpelig med åssen jeg løser dette? Det er chokespjeldet og det fungerer etter din beskrivelse akkurat slik det skal. Da ligger feilen et annet sted.Hva er egentlig problemet med tomgangen? Edited February 2, 2012 by SierraCL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundbyen Posted February 2, 2012 Author Share Posted February 2, 2012 Det er chokespjeldet og det fungerer etter din beskrivelse akkurat slik det skal. Da ligger feilen et annet sted. Hvorfor går den reint når jeg presser lokket så det nesten er sperret av da? Kun et par mm åpning? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 Pga. forgasseren av en eller annen grunn ikke klarer å levere nok bensin. Når du lukker chokespjeldet manuelt så hjelper undertrykket fra motoren til med å suge mer bensin igjennom gasseren. Feilen kan være alt fra tette dyser og kanaler i gassren, en ødelgat membran, feil med flotør, feil med flotørventil, feil med bensinpumpe, feil med tilbakeslippsventil(som også kan slippe tilbake om pumpa leverer for lite trykk). - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 tipper den får forlite bensin..når du stenger choke spjeldet, så får jo den mindre luft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundbyen Posted February 2, 2012 Author Share Posted February 2, 2012 Det er chokespjeldet og det fungerer etter din beskrivelse akkurat slik det skal. Da ligger feilen et annet sted.Hva er egentlig problemet med tomgangen? Bilen fyrer på første når den er kald, den står i ca 5min også dør den ut, og hvis jeg er ute å kjører så stopper den hvis turtallet er lavt nok når jeg girer. ****** irriterende å stoppe i vært eneste kryss å starte bilen på nytt Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 Det første du kan gjøre er å sette bensinslangen fra pumpa rett inn på forgassern. Tilbakeslippsventil som Truckdriver sier er gjenganger. Sitter på venstre innerskjerm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundbyen Posted February 2, 2012 Author Share Posted February 2, 2012 Det første du kan gjøre er å sette bensinslangen fra pumpa rett inn på forgassern. Tilbakeslippsventil som Truckdriver sier er gjenganger. Sitter på venstre innerskjerm. Man har jo en Bensinmottaker av noe slag, der kommer det 3 slanger inn, og den ene går til forgasser med et lite ''bensinfilter''. Men skal jeg gå utenom den som bensinen kommer inn i som sitter på venstre skjerm i motorommet? Er ikke den mest drevne mekanikeren så godt detaljert tar jeg imot med stor takk Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 og ett bensinfilter mellom pumpen og forgasseren ja den bensinmotakeren har en slange som går ned på motoren, slangen fra motoren skal rett opp i forgasseren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 Man har jo en Bensinmottaker av noe slag, der kommer det 3 slanger inn, og den ene går til forgasser med et lite ''bensinfilter''. Men skal jeg gå utenom den som bensinen kommer inn i som sitter på venstre skjerm i motorommet? Er ikke den mest drevne mekanikeren så godt detaljert tar jeg imot med stor takk Det er en kombinert tilbakeslippventil og bensinfilter. Den åpner for retur tilbake til tanken om bensintrykket blir for lavt. Derfor vil også ei for svak bensinpumpe føre til at bensinen går rett tilbake til tanken. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundbyen Posted February 2, 2012 Author Share Posted February 2, 2012 og ett bensinfilter mellom pumpen og forgasseren ja den bensinmotakeren har en slange som går ned på motoren, slangen fra motoren skal rett opp i forgasseren Den som det kommer 3 slanger inn i, det er vel ikke bensinpumpa? Den som det kommer 3 slanger inn i, det er vel ikke bensinpumpa? Jeg er som sagt helt grønn på detta her så har ikke anelse av hva som er hva. Da har jeg vært ute å titta litt igjen å knipsa noen bilder, da er det altså pumpa som sitter under bilen, det ene røret går opp i et slags filter som sitter på motor, der går det en slange opp til tilbakeslippsventil, som igjen fører både en slange inn til forgasser og en som går tilbake til pumpe, så da skal jeg altså koble meg utenom tilbakeslippsventilen og ta den slagen som ligger fra motor og inn i forgasser? Kanskje litt vanskelig forklart men håper dere skjønner Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 Pumpa sitter på motorblokka, slangen fra denne skal rett inn på forgassern, helst med et filter på slangen. Den saken på innerskjermen kan du ta vekk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundbyen Posted February 2, 2012 Author Share Posted February 2, 2012 Så den er ikke nødvendig ? Har faktisk et sånn ''mopedfilter'' som jeg kan prøve å bruke om det funker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 Har kjørt uten den flere år. Du kan jo la den stå til du finner ut hva som er problemet. Ja et sånt filter er kurant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundbyen Posted February 2, 2012 Author Share Posted February 2, 2012 Da har jeg prøvd å koble meg utenom tilbakeslippsventilen uten hell, stoppet fortsatt på tomgang under kjøring og når den først stoppet nå var den værre å starte en før, måtte kjinne lengre, Merkelig.. Kan det være noe så enkelt som et bensinpumpe reele? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 Ettersom bensinpumpe orginalt er mekanisk på gasserbiler så skal det ikke være noe bensinpumpe rele. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundbyen Posted February 2, 2012 Author Share Posted February 2, 2012 Ettersom bensinpumpe orginalt er mekanisk på gasserbiler så skal det ikke være noe bensinpumpe rele My bad Men er det mulig og teste bensinpumpe? For nå er det jo ganske sikkert at det er mangel på bensin som skaper problemer? Søkte litt på google og det er ofte at dysene kan tette seg og at de kan løsne litt, så skal se om det er løse imorgen, og er det den mekaniske bensinpumpa som sitter festa på motorblokka eller sitter den under bilen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 Som SierraCL sier, pumpa sitter montert på blokka. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundbyen Posted February 2, 2012 Author Share Posted February 2, 2012 (edited) stemmer Googla litt og steppmotor hva slags funksjon har den og hvor sitter den? Og når den tilbakeslippsventilen er koblet ut, skal jeg bare tette bensinslagen som går ut i bånn av pumpa? og fjerne hele driten? Edited February 2, 2012 by Sundbyen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 Steppermotoren justerer tomgang og bensinkutt. Det er den store kontakten som er koblet på gasser. Ikke tett noen av slangene på bensinpumpa, for da har du jo ikke noe for å pumpe bensin med - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundbyen Posted February 3, 2012 Author Share Posted February 3, 2012 Steppermotoren justerer tomgang og bensinkutt. Det er den store kontakten som er koblet på gasser. Ikke tett noen av slangene på bensinpumpa, for da har du jo ikke noe for å pumpe bensin med Stemmer det jeg har gjort nå er, på tilbakeslippsventilen sitter det 3 slanger, en fra bensinpumpe, en som går inn i forgasser og en som går ned og tilbake på bensinpumpe? jeg koblet iallefall ut den fra bensinpumpe og kobla rett på forgasser også tok jeg den som egentilg går fra tilbakeslippsventilen og inn i gasseren å tettet der det ble åpent etter jeg tok ut den fra pumpa. så da sitter samme slangen å tetter 2 nipler, er det en grei måte å gjøre det på ? Stemmer det jeg har gjort nå er, på tilbakeslippsventilen sitter det 3 slanger, en fra bensinpumpe, en som går inn i forgasser og en som går ned og tilbake på bensinpumpe? jeg koblet iallefall ut den fra bensinpumpe og kobla rett på forgasser også tok jeg den som egentilg går fra tilbakeslippsventilen og inn i gasseren å tettet der det ble åpent etter jeg tok ut den fra pumpa. så da sitter samme slangen å tetter 2 nipler, er det en grei måte å gjøre det på ? men feilen er der jo fortsatt så kan jo egentlig koble den inn igjen, men har du noe ide om hva det kan være når det ikke er tilbakeslippsventilen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 3, 2012 Share Posted February 3, 2012 Høres ut som du gjorde det rett da Det kan fortsatt være dårlig bensinpumpe. Men jeg holder en knapp på gasseren. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundbyen Posted February 3, 2012 Author Share Posted February 3, 2012 Høres ut som du gjorde det rett da Det kan fortsatt være dårlig bensinpumpe. Men jeg holder en knapp på gasseren. Får gå over gasseren litt etterpå å se at alt er på plass ogsånn men har merka 1 ting til, bilen blir ikke skikkelig god å varm, tempmåleren i speedo viser riktig men ikke skikkelig varmluft, noen ide? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now