Jump to content

Intern eller ekstern wastegate


armani

Recommended Posts

Har endelig fått tak i en strøken gt3071r til cosworthen min. Den har foreløpig .63 bakhus og 4 bolt flens, dvs legger opp til å kjøre ekstern wastegate. Dette er "full size" gt30, dvs 60mm turbin, og denne bremset 450hk / 560nm.

Jeg har også et modifisert 2wd grenrør for ekstern wg samt pacer for gt30.

 

Jeg lurer på om det er nødvendig med ekstern wg på dette oppsettet? Det blir endel jobb med sveising for å få til ekstern wg + vbånd-flens på eksos osv. Har derimot hørt at intern wg ikke klarer å holde igjen når ladetrykket blir høyt på disse turboene?

Planen er å lade ganske bra i mellomregisteret (hvor mye tåler motoren egentlig?) for så ned til rundt 2 bar på topp.

 

Så, hvor stor ekstern wastegate trenger jeg isåfall? 38 eller 44mm? Vil det holde med 38mm?

 

Det andre alternativet er å kjøpe .72 cosworthstyle turbinhuset med intern wg fra ATP. Prisen blir omtrent lik som å gå for ekstern wg, bare endel mindre arbeid.

 

 

Hva anbefaler folket?

 

 

Hilsen Andreas

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Prata med en herifra, han lada 2,6 på mellomregister, 2,1 på topp.

Skal sies at han bruker sylinder-foringer da..

 

Jeg ville dønn gått for ekstern wastegate, fungerte smertefritt den gangen jeg kjørte med det, å snorbeint ladetrykk på 1,85.

Kjørte den gangen omsveisa 2WD likt som den du har kjøpt av Tom Andre, jeg brukte 38mm HKS Wastegate, E50 turbo.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

38mm er større enn vanlig intern wg og det lades opp mot 2,5 bar på intern wg på t4 turboer i england.. 38mm går nok helt fint. Har 44mm på min..

 

Problemet med for liten wg kan jo bli at man ikke får justert lavt nok ladetrykk, viss man ønsker det.

Så det er jo også en ting å tenke på, har man noengang behov for veldig lavt ladetrykk?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Nei, aldri.

 

det er gutten sin :smartass:

Hadde dette vært lekse pensum, og dette var en prøve,Hadde du fått 6+ og stående applaus på dette svaret

 

 

andreas: du har vell samme WG som tom.a kjørte med på gt35`n? Så jeg kan ikke helt se for meg at det sku være noe problem.

Edited by hår ball
Link to comment
Share on other sites

det er gutten sin :smartass:

Hadde dette vært lekse pensum, og dette var en prøve,Hadde du fått 6+ og stående applaus på dette svaret

 

 

andreas: du har vell samme WG som tom.a kjørte med på gt35`n? Så jeg kan ikke helt se for meg at det sku være noe problem.

 

Har ikke noe wg, TA tok med seg flensen og wgen :P

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

det er gutten sin :smartass:

Hadde dette vært lekse pensum, og dette var en prøve,Hadde du fått 6+ og stående applaus på dette svaret

 

 

andreas: du har vell samme WG som tom.a kjørte med på gt35`n? Så jeg kan ikke helt se for meg at det sku være noe problem.

 

Hehe.. ladetrykket kan man styre med gasspedalen hvis man feiger ut..

Link to comment
Share on other sites

på kontroll hos BT også da eller? :D

 

Jess.

Måtte bare vise et bremsepapir i mitt tilfelle, og man kan jo ha en nødknapp for mongolavt ladetrykk for sånne situasjoner.

Til vanlig kjøring ser jeg ikke poenget..

 

38mm wg bør holde greit. Minst like viktig hvordan designen på uttaket blir for å få god flow gjennom wg.

Link to comment
Share on other sites

Jess.

Måtte bare vise et bremsepapir i mitt tilfelle, og man kan jo ha en nødknapp for mongolavt ladetrykk for sånne situasjoner.

Til vanlig kjøring ser jeg ikke poenget..

 

38mm wg bør holde greit. Minst like viktig hvordan designen på uttaket blir for å få god flow gjennom wg.

 

var jo tilfelle for noen år tilbake hvor BT sto på E6 og praia inn biler til bremsing på rulla da :whistling:

kunne jo vært et eksempel på når man kunne trenge lite ladetrykk

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

var jo tilfelle for noen år tilbake hvor BT sto på E6 og praia inn biler til bremsing på rulla da :whistling:

kunne jo vært et eksempel på når man kunne trenge lite ladetrykk

 

Noe de forsåvidt ikke har lov til..

 

Uansett er det et spesielt tilfelle og i dette tilfellet her er wg god nok til det den skal brukes til.

 

Er forresten ikke mye arbeid å bygge om hverken downpipe eller manifold syns jeg personlig ihvertfall..

Link to comment
Share on other sites

Jess.

Måtte bare vise et bremsepapir i mitt tilfelle, og man kan jo ha en nødknapp for mongolavt ladetrykk for sånne situasjoner.

Til vanlig kjøring ser jeg ikke poenget..

 

38mm wg bør holde greit. Minst like viktig hvordan designen på uttaket blir for å få god flow gjennom wg.

 

Men det er jo til dette det er en forutsetning å ha stor nok wg.

 

Jeg sier ikke at 38mm ikke er stort nok til å få en GT30 ned på veldig lavt trykk, men det er noe som kan være verdt å tenke på.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Nå blir det en mongodiskusjon utav et helt enkelt spørsmål igjen men la gå..

 

Med 0,2 fjær har man lite problem med å mangle ladetrykk.

 

Klarte 0.4 med min tial 44mm og gt3076 turbo på 2wd manifold så at en 3071 skal ha problemer med f.eks en halv bar gjennom en 2wd manifold har jeg ingen tro på. (innkjøring og testing hvis noen skal mobbe det lave trykket ;) )

Spesielt med .63 huset.

 

Måtte faktisk justere opp boost kontrollern for å få original effekt..

 

Som sagt tidligere er det hvordan man lager avgreninga som er viktigst. Klarer man å lage den sånn at eksosstrømmen naturlig vil inn i wg får man kanonkontroll på ladetrykket. Dessverre skal det sveises i hytt og gevær og folk tror det er godt nok å bare ha en wg hvor som helst..

 

Sett innsiden på et eksoshus? Sammenlign det med en ekstern wg, det er utrolig hvor mye eksos man kan lede bort..

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke for lite ladetrykk, men at man ikke klarer å begrense ladetrykket nok med en for liten wastegate. Med for liten wg vil man slite med å få ned ladetrykket tilstrekkelig, og det kan oppstå boost-spikes før wgen klarer å få kontroll. Tror jeg går for tial 44mm :)

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke for lite ladetrykk, men at man ikke klarer å begrense ladetrykket nok med en for liten wastegate. Med for liten wg vil man slite med å få ned ladetrykket tilstrekkelig, og det kan oppstå boost-spikes før wgen klarer å få kontroll. Tror jeg går for tial 44mm :)

 

Ja boost creep er et tegn på at man har for liten flow gjenom wg enten pga størrelse eller dårlig plassering.

 

Diskusjonen dreide dessverre over på om man klarte å få en liten fis i innsuget ved teknisk kontroll så beklager den :blink:

 

Nå klarer man 2,4bar snorbeint med intern wg i uk så man kan jo lure på hvordan de klarer det på en 550hk motor?

Link to comment
Share on other sites

1.

Klarte 0.4 med min tial 44mm og gt3076 turbo på 2wd manifold så at en 3071 skal ha problemer med f.eks en halv bar gjennom en 2wd manifold har jeg ingen tro på. (innkjøring og testing hvis noen skal mobbe det lave trykket ;) )

Spesielt med .63 huset.

 

2.

Som sagt tidligere er det hvordan man lager avgreninga som er viktigst. Klarer man å lage den sånn at eksosstrømmen naturlig vil inn i wg får man kanonkontroll på ladetrykket. Dessverre skal det sveises i hytt og gevær og folk tror det er godt nok å bare ha en wg hvor som helst..

 

1. Ja, med 44mm er det lite problem å klare å holde trykket nede på slike ladetrykk med riktig fjær.

Det var en slik situasjon jeg tenkte på.

 

2. Helt enig! Dette har mye å si.

Her er det mye fjas ute å går dessverre.

 

Problemet er ikke for lite ladetrykk, men at man ikke klarer å begrense ladetrykket nok med en for liten wastegate. Med for liten wg vil man slite med å få ned ladetrykket tilstrekkelig, og det kan oppstå boost-spikes før wgen klarer å få kontroll. Tror jeg går for tial 44mm :)

 

Riktig.

Jeg vil tro at en slik 44mm vil klare akkurat det du er ute etter.

Men du vil nok også klare dette fint med en litt mindre wg også, jeg ville bare poengtere at dette med å få ned trykket

er noe å tenke på, viss man ønsker å ha mulighet til dette.

 

1.

Diskusjonen dreide dessverre over på om man klarte å få en liten fis i innsuget ved teknisk kontroll så beklager den :blink:

 

2.

Nå klarer man 2,4bar snorbeint med intern wg i uk så man kan jo lure på hvordan de klarer det på en 550hk motor?

 

1.

Det var ikke meningen fra min side vertfall :) Jeg tenkte på dette å ha mulighet til å få ned trykket til mer kjørbar effekt viss man ønsker dette, uten å måtte bytte wg :) F.eks. viss andre skal kjøre bilen etc.

 

2.

Ja, det er liten tvil om at et bra intern-wg oppsett fungerer bra også. Men det må som oftest jobbes en del med for å få perfekt.

Lettere å få et godt resultat med ekstern wg når det er mye ladetrykk/effekt.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert dette lenge nå, og jeg tror jeg går for intern. CossieRich (skamgromt oppsett) på Passionford bremset 480hk med 0.82 intern, så det burde nok fungere bra til mitt bruk også :)

Da har jeg fortsatt mulighet til å gå tilbake til T35 eller lignende seinere også hvis jeg skulle være uheldig å bli stoppa... :)

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert dette lenge nå, og jeg tror jeg går for intern. CossieRich (skamgromt oppsett) på Passionford bremset 480hk med 0.82 intern, så det burde nok fungere bra til mitt bruk også :)

Da har jeg fortsatt mulighet til å gå tilbake til T35 eller lignende seinere også hvis jeg skulle være uheldig å bli stoppa... :)

Ja, det bør fungere helt fint effektmessig :) RS500 hadde også intern vettu ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...