Jump to content

Rask Golf 2!


Per Olav

Recommended Posts

også med AWD :P

Hadde vært artig å se denna som FWD :P

MY13 Mustang Shelby GT500
MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring
'15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L

Link to comment
Share on other sites

Han her flytter vel grensene noen hakk?

Over 4bar ladetrykk!!

Hvordan er det mulig?

 

 

 

Slikt er alltid kjekt å se for det nytter bare ikke med små motorer uten godt med trykk.

(Dette gjelder ikke i Norge selvsagt hvor.....ja. dere vet....)

86 psi er f.eks 5,86 BAR.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Må bare spørre: hva er grunnen til at disse tåler sånne ladetrykk, mens de fleste her på berget sliter så fort man er over 2 bar? Er lissom ikke grenser hvor høyt trykk de kjører heller, hehe

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Må bare spørre: hva er grunnen til at disse tåler sånne ladetrykk, mens de fleste her på berget sliter så fort man er over 2 bar? Er lissom ikke grenser hvor høyt trykk de kjører heller, hehe

Det er nok mange forskjellige grunner til dette, men mye erfaring, høy kompetanse, skikkelig solid grunnmotor som i tillegg forsterkes, "heftig" drivstoff og stempler med liten diameter er nok avgjørende slik jeg ser det.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

noen som har sett evoen som rever 11 000 RPM og lader "kun" 16PSI ? 840hk eller dær omkring.

 

Hva er best/værst?

 

Der kommer effekten av mye turtall og stor turbo, dårlig med bunndrag og mellomregister mao..

Har ikke sett bilen så gjetter på turbostørrelsen..

Link to comment
Share on other sites

den går noe vilt i hvertfall. ligger bare å jobber mellom 9 og 11 tusen omdreininger :ph34r: men bare 0.9 bare høres lite ut

 

14 psi er jo 1 bar, men 16 psi er jo fortsatt utrolig lite...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser på turbo som en volumultiplikator - så kan det hjelpe å belyse saken.

 

1,8L motorvolum + 4,28 BAR ladetrykk gir ett praktisk motorvolum på 9,5L.

1013 hk / 9,5 L = 106,5 hk/L fra sugemotoren. Dette er ikke allverden når man drar 9300 o/min, men nå er det mer vrient for en motor å flytte luft tykk som sirup enn å flytte vanlig tynn og lett atmotosfærisk luft.

 

Brent Rau kjører 2,0L + 5,8 BAR ladetrykk så blir praktisk motorvolum 13,7 L.

1400 hk / 13,7 L = 102,2 Hk fra sugemotoren så vi ser tydelig, det ligger rundt der.

 

Dette andre greiene med 840 hk med 1,1 BAR ladetrykk gir en sugemotoreffekt pr. liter på ca. 200 hk. :lol:

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

14 psi er jo 1 bar, men 16 psi er jo fortsatt utrolig lite...

 

ja, evoen kjører bare på 14 psi, altså 0,96 bar

 

"Rare, beautiful and extremely fast Lancer Evo IX MR that develops 870+Ps running on Pump gas and low boost of 14psi!"

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

ja, evoen kjører bare på 14 psi, altså 0,96 bar

 

"Rare, beautiful and extremely fast Lancer Evo IX MR that develops 870+Ps running on Pump gas and low boost of 14psi!"

"Det e´ flott det." :whistling:

"Det er sånn so ungdomen lika." :rolleyes:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis kjører den pumpebensin og "1500 + hp" stempler som gir 13,0:1 i komp.forhold også slik at det er skikkelig gjennomført. :smartass:

Til alt overmål har de 4 BAR MAP sensor slik at de er klar for i overkant av 2200 "hester" på E85 eller noe. :wacko:

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis kjører den pumpebensin og "1500 + hp" stempler som gir 13,0:1 i komp.forhold også slik at det er skikkelig gjennomført. :smartass:

Til alt overmål har de 4 BAR MAP sensor slik at de er klar for i overkant av 2200 "hester" på E85 eller noe. :wacko:

 

:lol:

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Turboen er så svær at full ladetrykk oppnås ved 7500 o/min.

Effekten ved 4000 o/min er rundt 50 hk. Ivrig type. :)

Når det er sagt så er det visst noe i at selve tallene er bremst.

Med 923 på NAV så blir det raskt til 1050 norske/svenske motorhester.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Viss jeg leser tallene riktig når de fyker forbi skjermen, så har den altså ikke positivt ladetrykk før 6500?? Og vakuum helt opp dit. HMMMM.

Jeg vil nå si at de har bremset på 2,1bar jeg, ut i fra det jeg ser i forbifarten.

 

Og det forandrer jo saken ganske betraktelig syns jeg ... ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ikke når det er slike vesentlige forskjeller på ladetrykk. 1,1bar vs 2,1bar har veldig mye å si ;)

 

veit at det er to vidt forskjellige ting. men for hans del er det vel ikke så krise om målern viser mer enn påståtte 1 bar, når den uansett går mer enn fort nok :rolleyes:

 

du skulle jo ikke dele opp setninga mi :P

Edited by Sierra_2.9

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, ja selvfølgelig går det fælt sikkert :P

Men når det er gjort et stort poeng av så mye effekt på 1,1bar (sikkert verdensrekord viss det stemte),

så blir jo saken en HELT annen når det viser seg at han har bremset på dobble ladetrykket ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...