Larcsern Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Heisann! Noen som har en formening om hvilken clutch jeg burde bruke på min 2,9i Cosworth (BOB) motor? Girkasse er ei MT75 fra 2,9i Sierra. Effekten skulle visstnok være et sted rundt 400hk til 500hk. Noen som har noe interesant? - Larcsern - Ford Sierra 86` IST (3-dørs) - Prosjektbilen - Ford Sierra 86` (3-dørs) - Lekebil med 24v- Ford Sierra Cosworth Limited Edition (117/700) - Garasjebil Min Selges tråd! Min Ønskes Kjøpt tråd!
hår ball Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 du kan vell bruke alt fra cosworth.Finnes en hel del og velge i, og ikke minst i alle prisklasser. Eller du kan gå på en 2/3plater med en gang
RS 1000 Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 On 1/18/2012 at 5:49 PM, Larcsern said: Heisann! Noen som har en formening om hvilken clutch jeg burde bruke på min 2,9i Cosworth (BOB) motor? Girkasse er ei MT75 fra 2,9i Sierra. Effekten skulle visstnok være et sted rundt 400hk til 500hk. Noen som har noe interesant? - LarcsernJeg ser det slik at en 3,0 L motor leverer like mye dreiemoment med 1,0 BAR ladetrykk som en 2,0 L motor leverer med 2,0 BAR ladetrykk. (6,0 L praktisk motorvolum).Hvis man kjører 2,0 BAR ladetrykk på en Cosworth som har like gode kanaler og kammer som det BOB motoren har, så varer ikke en MT75 kassen veldig lenge og jo værre clutch du velger jo raskere raser kassen, og cera metal lameller er værst. Hvis du har tenkt å bruke MT75 kasse® så kan du derfor vurdere en oppgradert ORGANISK Cosworthclutch og en seriøs ladetrykkstyring slik at du kan mappe inn en FLAT dreiemomentkurve. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Fresh| Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Hmmm, så det du sier er at bob motoren har bedre kanaler og kammer enn yb?
RS 1000 Posted January 19, 2012 Posted January 19, 2012 On 1/18/2012 at 8:29 PM, Fresh| said: Hmmm, så det du sier er at bob motoren har bedre kanaler og kammer enn yb? Javisst. YB kammene er 240 grader og gir 8,5 mm ventilløft.BOB kammene er 250 grader og gir 9,5 mm løft. Innsugskanalene i YB toppene fløder ca. 170 cfm.Innsugskanalene i BOA/BOB toppene fløder visstnok rundt 200 cfm. I tillegg er det slik at en V6 twin turbo den optimale motoren pga eksospulsene har 240 graders avstand og driver derfor turboen......vel....optimalt. Med 250 graders kammer er det så vidt en liiiiiten overlapping mellom dem. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Larcsern Posted January 19, 2012 Author Posted January 19, 2012 Oi! Dette var morsomt å høre! TAKKER! - Ford Sierra 86` IST (3-dørs) - Prosjektbilen - Ford Sierra 86` (3-dørs) - Lekebil med 24v- Ford Sierra Cosworth Limited Edition (117/700) - Garasjebil Min Selges tråd! Min Ønskes Kjøpt tråd!
Larcsern Posted January 22, 2012 Author Posted January 22, 2012 Kan jeg altså bruke svinghjul og clutch fra YB-motor? Hvilken starter må jeg bruke på dette for å treffe? (24v BOB og MT75) - Ford Sierra 86` IST (3-dørs) - Prosjektbilen - Ford Sierra 86` (3-dørs) - Lekebil med 24v- Ford Sierra Cosworth Limited Edition (117/700) - Garasjebil Min Selges tråd! Min Ønskes Kjøpt tråd!
RS 1000 Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 On 1/22/2012 at 4:14 PM, Larcsern said: Kan jeg altså bruke svinghjul og clutch fra YB-motor? Hvilken starter må jeg bruke på dette for å treffe? (24v BOB og MT75)Nei, svinghjulet passer ikke. Du bruker lamell og trykkplate som passer til Cosworth YB. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Larcsern Posted January 23, 2012 Author Posted January 23, 2012 Oki, 2,9 Svinghjul funker? - Ford Sierra 86` IST (3-dørs) - Prosjektbilen - Ford Sierra 86` (3-dørs) - Lekebil med 24v- Ford Sierra Cosworth Limited Edition (117/700) - Garasjebil Min Selges tråd! Min Ønskes Kjøpt tråd!
gollicen Posted January 23, 2012 Posted January 23, 2012 On 1/23/2012 at 1:11 PM, Larcsern said: Oki, 2,9 Svinghjul funker? hei. jeg har 2.9 svinghjul på min boa å d funke fjell:) så ja d passer:)
Trones... Posted January 23, 2012 Posted January 23, 2012 Mener å huske på den jeg hadde en gang så hadde jeg 2.8 svighjul og så hadde jeg t9 manuel kasse.. Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
RSHansen Posted January 23, 2012 Posted January 23, 2012 2.8 svinghjul er en god del lettere enn til 2,9. Husker ikke antall kilo men motoren blir kjappere opp på turtall. Man velger det svinghjulet som passer best for de egenskapene man ønsker av motoren. Clutchen fra cosworth passer begge svinghjul (utløserlager fra cosw. 4x4 da vel og merke), men utløserarmens innfestning må modifiseres på MT75 kassen mot 2,8 svinghjul. Dette er nemlig en del smalere og bygger ikke så langt bakover mot gearkassen som et orginalt 2,9 svinghjul, og resultatet blir at utløserarmen ikke klarer å løse ut clutchen uten en slik mod. Hvordan dette gjøres i detalj finnes ett eller annet sted her på forumet. - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V
RS 1000 Posted January 24, 2012 Posted January 24, 2012 On 1/23/2012 at 5:29 PM, RSHansen said: 2.8 svinghjul er en god del lettere enn til 2,9. Husker ikke antall kilo men motoren blir kjappere opp på turtall. Man velger det svinghjulet som passer best for de egenskapene man ønsker av motoren. Clutchen fra cosworth passer begge svinghjul (utløserlager fra cosw. 4x4 da vel og merke), men utløserarmens innfestning må modifiseres på MT75 kassen mot 2,8 svinghjul. Dette er nemlig en del smalere og bygger ikke så langt bakover mot gearkassen som et orginalt 2,9 svinghjul, og resultatet blir at utløserarmen ikke klarer å løse ut clutchen uten en slik mod. Hvordan dette gjøres i detalj finnes ett eller annet sted her på forumet.Tenker du på denne?: On 1/23/2012 at 5:29 PM, RS 1000 said: 4. Svinghjul. Det originale 2,9 svinghjulet veier ca. 11 kg og er med dette ca. 3 kg tyngre enn svinghjulet på 2,8 motoren.(Og de andre V6 jeg har veid). I tillegg er det slik at svinghjulets tykkelse, fra anlegg veiv til anlegg lamell, er ca. 10 mm større på 2,9 svinghjulet. Dette betyr at man ved bruk av 2,8 (eller andre) svinghjul og MT-75 gearkasse, enten må skaffe seg ett utløserlager som er 10 mm høyere enn det originale 2,9 lageret, forlenge innfestningen til utløserarmen med 20 mm eller man må flytte innfestningen til lageret på utløserarmen 10 mm.NB! Man kan IKKE lette 2,9 svinghjulet ved å dreie noe særlig av det på fremsiden! Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
RSHansen Posted January 24, 2012 Posted January 24, 2012 On 1/24/2012 at 7:47 PM, RS 1000 said: Tenker du på denne?: Den fungerer nok den også, men jeg tenker på en bildeforklaring hvor det gamle fstet freses bort og det borres hull på samme plass etterpå. Hullet gjenges opp og nytt feste sveises på en gjengestang. Mutter sveises på gjengestangen på utsiden av clutchhuset med en annen mutter skrudd på bak den som sveises på. Gjengestangen kan dermed låses i ønsket posisjon. Med dette får man justerbart feste til utløserarmen... - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V
HIFIUBBEN Posted February 2, 2013 Posted February 2, 2013 Hei, blir litt å bumpe en gammel tråd men... 2.9 24v med mt75 kasse er en ting.. Men hva med en T5 kasse.. Jeg har en lamell clutch til T5 og Burton sitt 2.8/2.9 cluchhus for T5 og en T5 kasse. Hvilket svinghjul skal jeg bruke? 2.8 eller 2.9? mt75 og 2.8 svinghjul hadde problemer med avstand mellom utløserlager og clutch. fant foresten denne: http://www.transmissioncenter.org/a4ld.htm spacer laget for automat svinghjul (takk til heaamodt for link i forbindelse med c4 automat) hvordan går 2.9 eller 2.8 svinghjul og T5 kasse? er det samme problemet? Hilsen Tormod
RsMuffe Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 personlig hadde jeg sveiset ut festet til utløserlageret på armen. dette er en god og trygg måte å gjøre det på.
BR Racing V6 Posted February 9, 2013 Posted February 9, 2013 Cosworth svinghjul kan moddes .til v6.presse bolter i hulla/sveise igjen 9hull.borre nye til v6best å bruke 2,9 av de org v6 svinghjula har en fin Clutch som kan brukes 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5
HIFIUBBEN Posted February 9, 2013 Posted February 9, 2013 Jeg prøver en gang til da jeg muligens ikke var helt klar på hva jeg spurte om... Hva med en T5 kasse.. Hvilket svinghjul skal jeg bruke?, 2.8 eller 2.9? er det noen her som har prøvd dette? t5 på 2.8/2.9 - MT75 og 2.8 svinghjul hadde problemer med avstand mellom utløserlager og clutch. Hvordan går 2.9 eller 2.8 svinghjul og T5 kasse? er det samme problemet? (Jeg har en Allcon clutch til T5 og en T5 kasse med Burton sitt 2.8/2.9 cluchhus.) T5 kassa skal brukes på en 24vBOB så jeg lurte på hvilket svinghjul jeg må bruke? 2.8 eller 2.9 Hilsen Tormod
jakob Posted February 9, 2013 Posted February 9, 2013 Er jo ikkje verre enn å prøve delene sammen..? Med mt75 og 2,8 svinghjul må du space utløserlager 10-14mm Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
grandisjohn Posted February 9, 2013 Posted February 9, 2013 On 2/9/2013 at 11:07 AM, HIFIUBBEN said: (Jeg har en Allcon clutch til T5 og en T5 kasse med Burton sitt 2.8/2.9 cluchhus.) Med 2,8/2,9 clutchus så kan du nok fritt velge mellom å bruke 2.8 eller 2,9 svinghjul. Altså hvis huset er det samme som på t9 V6 kasse, som originalt kom på både 2,8 og 2,9 motor. Det er ikke en ting jeg kan.
BR Racing V6 Posted February 16, 2013 Posted February 16, 2013 v6 med T5 dreiv jeg med for 10år sia. Fikk tak i clutchus fra usa. fra Mustang 2.8 171cid. Den hadde T4 kasse. men samme boltmønster som T5.Prob ble lengden på inngående aksle inn i veiva ble for kort. Dette løses med en adapter som holder lager og settes imellom. Utgangspunktet er 2.8svinghjulet det som passer best. mest likt et 2wd cosworth i tykkelse. Siden både cosworth og v6. har 240mm clutch. og de går om hverandre så det er ikke noe problem å bruke Alcon sin. On 1/18/2012 at 5:49 PM, Larcsern said: Heisann! Noen som har en formening om hvilken clutch jeg burde bruke på min 2,9i Cosworth (BOB) motor? Girkasse er ei MT75 fra 2,9i Sierra. Effekten skulle visstnok være et sted rundt 400hk til 500hk. Noen som har noe interesant? - Larcsern Hei. er ikke motoren din helt std nå?? Du har planer om å bygge en motor rundt 400-500hk?? 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5
Larcsern Posted February 16, 2013 Author Posted February 16, 2013 Har hatt 2 motorer. Den forrige hadde smidd innmat og litt :-P Men den solgte jeg før jeg fikk bedre lagringsplass. Den jeg har nå er org. - Ford Sierra 86` IST (3-dørs) - Prosjektbilen - Ford Sierra 86` (3-dørs) - Lekebil med 24v- Ford Sierra Cosworth Limited Edition (117/700) - Garasjebil Min Selges tråd! Min Ønskes Kjøpt tråd!
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now