Trones... Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 Hei.. Skal hjelpe til og bytte en motor i en mondeo mk1.. skal utrolig nok bytte fra en 2.0L til en 1.8L. Men men... var eneste som var og oppdrive rundt her nå Bilen har startsperre og det har ikke den delebilen med 1.8.. Så vil jeg få problemer med hjernen siden bilen har orginalt startsperre? kan jeg vet bruke hjernen til 2.0L på 1.8 motoren? eller må jeg bytte over hjernen også? Startsperren systemet ligger vel i hjernen og tenningslåsen? Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 Jeg ville kjørt 2.0 hjerne og kammer. Det er en ganske normal oppgradering på Escort. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trones... Posted January 16, 2012 Author Share Posted January 16, 2012 ok.. ja kan man gjøre det så enkelt så er det jo greit må vel bytte spjellhuset også, da det er større på 2.0l motoren.. Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 (edited) Sikkert lurt å bytte spjeldhus, ja. Innsugene mener jeg er like. Dyser, sensorer osv. er like. Bare pass på å bruke riktig holder til veivsensor hvis du bytter mellom manuell og automat. Edited January 16, 2012 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trones... Posted January 16, 2012 Author Share Posted January 16, 2012 Er manulell så det går greit Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 Gjør som Bard sier, flytt over spjelhus, kammer og dyser fra 2 litern. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 Gjør som Bard sier, flytt over spjelhus, kammer og dyser fra 2 litern.Jeg sa dysene er like. Ikke nødvendig å flytte over. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trones... Posted January 20, 2012 Author Share Posted January 20, 2012 Da er jobben utført og velykket Til info så fungerte 1.8 motoren meget utmerket uten kam bytte osv.. hei den rett nedi med 1.8 svinghjul og det også.Det fungeret bedre en vanlig orginal 1.8 motor, og var ikke merkbart at det var blitt 21hk mindre i bilen:)Så kansje en 2.0 ecu fungerer rett å slett som en chip på 1.8 motorene? ikke vet jeg sikkert, men den hvar hverfall blitt sprekk den motoren med 2.0 ecu`en i forhold til når den sto i donorbilen med 1.8 ecu`en Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted January 20, 2012 Share Posted January 20, 2012 Da er jobben utført og velykket Til info så fungerte 1.8 motoren meget utmerket uten kam bytte osv.. hei den rett nedi med 1.8 svinghjul og det også.Det fungeret bedre en vanlig orginal 1.8 motor, og var ikke merkbart at det var blitt 21hk mindre i bilen:)Så kansje en 2.0 ecu fungerer rett å slett som en chip på 1.8 motorene? ikke vet jeg sikkert, men den hvar hverfall blitt sprekk den motoren med 2.0 ecu`en i forhold til når den sto i donorbilen med 1.8 ecu`en Hvilken luftmengdemåler brukte du? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trones... Posted January 20, 2012 Author Share Posted January 20, 2012 fra donorbilen. ergo den som tilhørte 1.8 motoren. Komplett hele den luftfilterboksen osv.Eneste som ikke var 1.8 var girkassa, og ecu`en for i si det enkelt å greit Dro motoren rett upp som var def. og ny rett ned.. Trangt spes. når jeg måtte la AC pumpen ligge igjen i motorrommet for å slippe og fylle opp den igjen, men det går greit. Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted January 20, 2012 Share Posted January 20, 2012 Fint med suksesshistorier. ... Så kansje en 2.0 ecu fungerer rett å slett som en chip på 1.8 motorene? ...Som sagt tidligere. Det er en vanlig oppgradering på Escort. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted January 20, 2012 Share Posted January 20, 2012 (edited) fra donorbilen. ergo den som tilhørte 1.8 motoren. Komplett hele den luftfilterboksen osv.Eneste som ikke var 1.8 var girkassa, og ecu`en for i si det enkelt å greit Dro motoren rett upp som var def. og ny rett ned.. Trangt spes. når jeg måtte la AC pumpen ligge igjen i motorrommet for å slippe og fylle opp den igjen, men det går greit. Gjorde det samme med v6'ern. DET var trangt det!!Har du forresten luftmengdemålern fra 2litern liggende? Edited January 20, 2012 by Tore_TJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted January 20, 2012 Share Posted January 20, 2012 Det ser ut som alle Mondeo mk1/2 med 4'er har samme LMM. (i tilfelle noen lurer)http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=2386695&CarReference_ID=3702&CategoryType_ID=1 Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted January 21, 2012 Share Posted January 21, 2012 Da er jobben utført og velykket Til info så fungerte 1.8 motoren meget utmerket uten kam bytte osv.. hei den rett nedi med 1.8 svinghjul og det også.Det fungeret bedre en vanlig orginal 1.8 motor, og var ikke merkbart at det var blitt 21hk mindre i bilen:)Så kansje en 2.0 ecu fungerer rett å slett som en chip på 1.8 motorene? ikke vet jeg sikkert, men den hvar hverfall blitt sprekk den motoren med 2.0 ecu`en i forhold til når den sto i donorbilen med 1.8 ecu`en ECU(PCM) fra 2.0 fungere som en "chip" ja, men best utnyttelse blir det om man bytter tidligere nevnte deler over fra 2.0 literen. Dette gir omtrentlig 130 hk og gir 1.8 den effekten den fortjener. Har gjort dette selv og 1.8 literen blir utrolig mer morsom å kjøre. Bensinforbruket blir omtrent uforandret ved normal kjøring også. Om man i tillegg monterer et grovere eksosanlegg og fjerner "katten" så blir den av de sprekeste 1.8 literne på markedet fra den perioden, forsatt med et fornuftig forbruk. Jeg sa dysene er like. Ikke nødvendig å flytte over. Meget mulig det, men da jeg bygde om min første så var det både forskjell på farge og delenummer. Donordeler var fra på motor var fra mk2 over på mk1. Sist gang husker jeg ikke om det var forskjell men byttet da også. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trones... Posted January 21, 2012 Author Share Posted January 21, 2012 (edited) Gjorde det samme med v6'ern. DET var trangt det!!Har du forresten luftmengdemålern fra 2litern liggende? Ja den ble til overs.. Kompis her i området har osgå mye mondeo deler liggene vis noe trengs.vid du trenger, så har jeg en nabo i gata som kjører minmum en gang i måndet hjem til bardufoss som jeg kan sende ting å tang med Edited January 21, 2012 by Trones... Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted January 21, 2012 Share Posted January 21, 2012 Ja er mulig jeg trenger en. Gir deg beskjed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now