Jump to content

Godkjenning


us-granada

Recommended Posts

Tollpapirer funker knall som dokumentasjon på opphavet til delene, du må også innom Ford for å dokumentere at dem riktige delene er montert.

 

Søknadskjamet som BT skal ha ser slikt ut

 

sknadskjema_ombygd_bil_117.doc

 

Som sakt, dette er svaret til spørsmålet ditt.

 

Da den bilen du har tatt deler fra er registrert av BT allerede, uten merkelig nok å få noen merknader på tyveri e.l så burde jo dette gå enkelt.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Det har seg sånn.. Att denne bilen kom inn til Norge tidlig på nitti tallet, en fra statens vegvesen kjøpte denne.. Han fikk beskjed om att fronten var skjøtet, han fikk bilen sjekket å da viste det seg att ramme nr var byttet. Da dette funnet ut så parkerte han bort bilen i nesten 7 år (dermed lav km stand) bilen ble solgt hit og alle delene ble flyttet over på en norsk Sierra for å slippe papirforfalskelse.. Så nå sitter jeg med en bil som er meget strøken men ikke godkjent, bilen har rullet 99 tusen og ser ut som rullet ut fra fabrikken igår. (beklager skrivefeil, ***** iPad)

 

Så denne BT karen lurte altså unna bilen, for å kunne selge den som ulovlig delebil? :blink:

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

**** så mye styr folk går igjennom for å slippe å kjøpe original bil.. :P

Det hadde ikke blitt så mye styr hvis personen som ønsker å utføre en godkjenning hadde snakket direkte med statens vegvesen om hva han måtte gjøre, istedetfor å gå på et forum og få 139 forskjellige meninger, for så å diskutere dette i mange uker.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Det hadde ikke blitt så mye styr hvis personen som ønsker å utføre en godkjenning hadde snakket direkte med statens vegvesen om hva han måtte gjøre, istedetfor å gå på et forum og få 139 forskjellige meninger, for så å diskutere dette i mange uker.

 

:lol: Nei har jo aldri vært diskutert før..

Link to comment
Share on other sites

En kamerat fikk akkurat papirene tilbake om godkjent ombygging av sin vingebil, og så vanskelig som mange her skal ha det til er det vertfall ikke i Haugesund.

 

Hans bil var ombygget for flere år siden før han kjøpte den, så han hadde ikke papirer på deler etc.

Han tok kontakt med Haugesund og fortalte situasjonen, og at bilen hadde div. trim etc. (T34, RS500 ic, 3" eksos, Siemens dyser etc.

Han fikk da beskjed om å skrive en utfyllende søknad (ikke skjema el.lign), og få en uttalelse fra et Ford-verksted om at delene som var på bilen var fra Cosworth. Dvs., bremser, understell etc. var Cosworth-deler mtp. sikkerhet etc.

To karer fra biltilsynet kom opp hit og så over bilen, kontrollerte rammenummer etc.

Da fikk han beskjed om å bytte til org. turbo, org. dyser, org. chip før godkjenning.

Han hadde coilovers på bilen, og de fikk han ikke godkjent. Så måtte bytte til en senkesett med papirer før godkjenning.

Hjulstillingskontroll og lysjustering måtte også vises papir på.

 

Jeg hjalp han med å skrive søknaden og hadde bilen inne på jobb og gikk over den, slik at jeg kunne bekrefte at bilen var korrekt ombygget med Cosworth-deler, og gav med han et skriv på dette.

 

Han monterte org. turbo, chip, map-sensor og dyser.

Men 3" Mongoose eksos, RS500ic, åpnet luftfilter, silikonslanger etc. gikk helt fint å godkjenne bilen med :)

Han fikk da skrevet inn senkesett i vognkortet og 18" felger med 215/35-18 dekk :)

 

Så det har nok mye å si hvem man snakker med og hvor man går :)

Han som hadde ansvar for denne godkjenningen hos biltilsynet hadde skikkelig peiling på Cosworth, tror egentlig ikke det var negativt :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Papir på lysjustering?

Har aldri vært problem med de jeg har hatt inn for anbefaling heller, men det er noen, som har fått beskjed om å få bilen istand før jeg gidder å bruke tid på å gå gjennom de.

 

Nja, papir og papir. Bare at verkstedet som utfører hjulstillingskontrollen skriver en notis om at lysjustering også er utført.

Og siden han er mekaniker selv så ordnet han jo dette selv.

 

Er jo mtp. senkesett, at lysjustering er utført.

Samme må til viss kun senkesett skal godkjennes :)

 

Ja, så sant bilen er i god stand er det jo ikke noe problem :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

:lol: Nei har jo aldri vært diskutert før..

Ja, det også. Dette er jo et tema ca 1 gang i måneden? haha

 

eg tar ofte pkk på jobben, da følger eg et ark som sier ka eg må kontrollere... står ingenting om å kontrollere batteriet og for å anmerke en lekkasje må det dryppe ned på gulvet så gale e det faktisk :P

Du bør nok åpne noen bøker og sette deg inn i hva pkk er og hvordan den skal utføres. Samtidig så ville jeg funnet meg en ny arbeidsplass, for hvis sjefene dine har lagd et skjema for pkk hvor det ikke står at batteri skal sjekkes, så viser det ganske greit kunnskapsnivået og holdninger til ledelsen der du jobber. Du skal ikke forholde deg til noe annet en boka fra SVV angående pkk når du utfører sånt arbeid. Måten du snakker på tilsier også at du ikke har pkk kurs, noe man skal ha for å kunne utføre pkk på lovlig måte.

 

så vanskelig som mange her skal ha det til er det vertfall ikke

 

Det er helt riktig, det er ikke vanskelig i det hele tatt.

Jeg skrev en søknad, ikke skjema, til trafikkstasjonen, fikk svar om hva jeg måtte gjøre og ikke etc. Viste bilen, fikk noen ting som måtte endres, viste igjen og kjørte hjem med godkjent bil. Hadde papirer fra Ford og fra delebilen og løse deler ellers.

Vips, så enkelt kan det gjøres. Flere biler hadde vært godkjent mens alle har snakka masse tull her.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig, det er ikke vanskelig i det hele tatt.

Jeg skrev en søknad, ikke skjema, til trafikkstasjonen, fikk svar om hva jeg måtte gjøre og ikke etc. Viste bilen, fikk noen ting som måtte endres, viste igjen og kjørte hjem med godkjent bil. Hadde papirer fra Ford og fra delebilen og løse deler ellers.

Vips, så enkelt kan det gjøres. Flere biler hadde vært godkjent mens alle har snakka masse tull her.

 

Se der ja, ja verre er det ikke :)

Så sant man henvender seg til BT på en voksen måte og skriver en GOD søknad så kommer man veldig langt.

Viss man ikke har kunnskap nok til å skrive en god søknad, så får man hjelp av noen som kan.

 

Og det er viktig å påse at bilen er HELT i orden, og gir et godt inntrykk hos BT.

Får de inntrykk av at det er noe jallamekk som en 18åring har kastet sammen, så kommer man ikke langt ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...