Jump to content

Godkjenning


us-granada

Recommended Posts

la meg først spørre om hvordan i HE**** du har fått bilen igjenom minst 4 eu kontroller med en cossi motor under panseret uten at kontrollørene har merket noe? :blink:

 

det er endel tråder om dette her inne, men du trenger "kvittering" på alle deler som er brukt til ombygningen og et papir fra ford som sier at råkarossriene er like..

Link to comment
Share on other sites

la meg først spørre om hvordan i HE**** du har fått bilen igjenom minst 4 eu kontroller med en cossi motor under panseret uten at kontrollørene har merket noe? :blink:

 

det er endel tråder om dette her inne, men du trenger "kvittering" på alle deler som er brukt til ombygningen og et papir fra ford som sier at råkarossriene er like..

 

Bare å kjenne en mekaniker det ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

det er endel tråder om dette her inne, men du trenger "kvittering" på alle deler som er brukt til ombygningen og et papir fra ford som sier at råkarossriene er like..

 

Tollpapirer funker knall som dokumentasjon på opphavet til delene, du må også innom Ford for å dokumentere at dem riktige delene er montert.

 

Søknadskjamet som BT skal ha ser slikt ut

 

sknadskjema_ombygd_bil_117.doc

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

la meg først spørre om hvordan i HE**** du har fått bilen igjenom minst 4 eu kontroller med en cossi motor under panseret uten at kontrollørene har merket noe? :blink:

 

det er endel tråder om dette her inne, men du trenger "kvittering" på alle deler som er brukt til ombygningen og et papir fra ford som sier at råkarossriene er like..

 

 

Sist jeg var på kontroll med den sledne granadaen min så åpna de aldri panseret engang, EU kontroll er ikke hva det var, Ihvertfall ikke når de har egne verksted som fokuserer på "express-EU kontroller" hvor de tar en EU per halvtime.

 

Det meste av motorbytte kan nok gå fint igjennom med mindre du hiver i en V8 i en Fiesta for å si det sånn.

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Det bør du ha....

Har også hørt om folk som bare har bestillt time på Risløkka for godkjenning uten noen form for søknad på forhånd eller dok. på deler og fått godkjent uten spørsmål.

Det er så mye ulik praksis på dette så det er til å bli kvalm av.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var på kontroll med den sledne granadaen min så åpna de aldri panseret engang, EU kontroll er ikke hva det var, Ihvertfall ikke når de har egne verksted som fokuserer på "express-EU kontroller" hvor de tar en EU per halvtime.

 

Da burde de miste retten til å utføre PKK. Flere ting som skal kontrolleres under panser. F.eks lekkasjer og om batteri sitter fast.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Da burde de miste retten til å utføre PKK. Flere ting som skal kontrolleres under panser. F.eks lekkasjer og om batteri sitter fast.

 

eg tar ofte pkk på jobben, da følger eg et ark som sier ka eg må kontrollere... står ingenting om å kontrollere batteriet og for å anmerke en lekkasje må det dryppe ned på gulvet så gale e det faktisk :P

Link to comment
Share on other sites

eg tar ofte pkk på jobben, da følger eg et ark som sier ka eg må kontrollere... står ingenting om å kontrollere batteriet og for å anmerke en lekkasje må det dryppe ned på gulvet så gale e det faktisk :P

 

Ikke for å være stygg, men du burde vite att du skal sjekke om batteri er festet, og om bremsevæska tåler varme og om det er nokk av den, viss du skal ta PKK så syns jg det er dårlig av stedet der du er lærling att de ikke gir deg ordentlig opplæring. Jeg fikk en Pærm som jeg måtte lese gjennom før jeg fikk ta PKK...

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Link to comment
Share on other sites

eg tar ofte pkk på jobben, da følger eg et ark som sier ka eg må kontrollere... står ingenting om å kontrollere batteriet og for å anmerke en lekkasje må det dryppe ned på gulvet så gale e det faktisk :P

 

Da bør du lese i Pkk boka.

Link to comment
Share on other sites

eg tar ofte pkk på jobben, da følger eg et ark som sier ka eg må kontrollere... står ingenting om å kontrollere batteriet og for å anmerke en lekkasje må det dryppe ned på gulvet så gale e det faktisk :P

Riktignok noen år siden jeg tok PKK sist, men da var det ivertfall normal folkeskikk å varsle kunde om det er noen lekkasjer. Svetting er ok, og ja reglene sier sikkert enda slik at det skal dryppe på gulvet før det er en feil. Men om det er en fersk lekkasje som ikke bare er svetting så er det vanligvis noe som er utett og som kan utbedres(penger å tjene på rep), så lenge det ikke er snakk om en gammel Saab da :P Batteri innfestning skal sjekkes :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Sier bare at det ikke står på arket... sjekker nivået på bremsevæsken alltid og at batteriet er festet. Bruker de 10 sekundene ekstra til å sjekke viktige småting selvom eg ikke får betalt for det :P

 

- Fredrik

 

Betalt for det?

Dette er kontrollpunkt som er nevnt i PKK boka som skal utføres hver bidige PKK.

Syns uansett det er feil at lærlinger får ta PKK i det hele tatt. Vanvittig mye av bedømming på PKK går utifra sjønn og erfaring.

Jeg syns ikke en lærling har den nødvendige erfaringen til å ta PKK,.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

eg synts det er helt ok med "snille" eu kontrollører for min egendel. men eg ser den att det kan få konsekvenser for den vanlige mann i gata.

men viss man skal være skikkelig etter boka så er det vell kun akseptert med 10 % effekt økning før du må betale å få dette godkjent i vognkortet å det er vell og noe som skal slå ut på eu kontroll att motor rommet ikkjhe ser noe i nærheten av orginalt svær turbo osv. å da begynner det vell og bli mangen kjeltringer her inne eller ?????

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være stygg, men du burde vite att du skal sjekke om batteri er festet, og om bremsevæska tåler varme og om det er nokk av den, viss du skal ta PKK så syns jg det er dårlig av stedet der du er lærling att de ikke gir deg ordentlig opplæring. Jeg fikk en Pærm som jeg måtte lese gjennom før jeg fikk ta PKK...

 

Kokepunkt på bremsevæske, er ikke mangel kunn nivå ;)

 

Ta kontakt med biltilsynet først, så må du skrive en søknad på ombygginga. De hendvender ofte til at man må på en merkeværksted for å få dokumentasjon på at rette delene er brukt. Har skrevet mangen slike etterhvert, som blir en anbefaling om godkjenning. Siste ordet går til biltilsynet. La bilen være mest mulig org, så er det lettere å få til

Link to comment
Share on other sites

Ja her var det mye rart,det står vel ingen plasser hva du skal sjekke/ opp med osv.

Men man må selfølgelig opp med panser!

Feks det er et eget punkt på br.rør..

Hvor begynner det?jo,under panseret..bensinslange/rør,ledninger fra batteri,br.væskenivå osv..

Men en grei kontrollør,som ikke bryr seg om alt for mange 1000metre,sota ruter,store felger,etc det mener jeg er greit..

For det blir jo demontert før kontroll å montert etter kontroll alikevel..

Men desverre er det jo folk som ikke åpner panseret på pkk engang?!

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

søk ja og se. gji oss ein tilbakemelding om korleis det går.

 

nå kan da ikkje absolut alle i verden vite nøyaktig kva motor som hører til hver bilmodel... lett for oss å se at cosworthmotoren ikkje er ein 2.0l motor, men alle kan da ikkje vite det. eg syns noen begynner å dra dette pkk litt langt... eg har jobbet med bil i mangen år og eg skal ærlig inrømme at eg vet ivertfall ikkje nøyaktig kva motor og utstyr som er org på ver enkel bilmodell i verden...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Ja her var det mye rart,det står vel ingen plasser hva du skal sjekke/ opp med osv.

Men man må selfølgelig opp med panser!

Feks det er et eget punkt på br.rør..

Hvor begynner det?jo,under panseret..bensinslange/rør,ledninger fra batteri,br.væskenivå osv..

Men en grei kontrollør,som ikke bryr seg om alt for mange 1000metre,sota ruter,store felger,etc det mener jeg er greit..

For det blir jo demontert før kontroll å montert etter kontroll alikevel..

Men desverre er det jo folk som ikke åpner panseret på pkk engang?!

 

 

Er veldig enig med det du sier, og jeg vil kalle det slurv å ikke åpne panser, da man ikke gjør jobben slik den skal gjøres. Derfor blir vi kontrollert av biltilsynet, rett som det er

Link to comment
Share on other sites

vel mange meininger, men vis det ender opp med skjekk av deler og det blir sporet tilbake til stjålet bil så er det vel rett i pressa med heile bil komplett... men sist eg snakka med biltilsyn angående dette så måtte eg ha all dokumentasjon ja. beste var vis eg hadde komplet bil som blei plombert for så å montere dette over i det karosseri eg skulle bruke. men da eg kjøpte eit demontert vrak så blei dette ikkje aktuelt for meg så da blei det litt meir tull, men siden eg har norsk vognkort på vraket så må eg sende søknad med kopi av dette og på det karrosseri eg skal bruke noe som hjelper på ved søknad. etter som eg forstod nå så har ikkje biltilsynkontoret noe med selve godkjenning lenger da dette blir sendt videre til kjøretøyavdeling på regionalt vegkontor.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

hehe er einig. org bil er beste, men vis karroseri er ferdigt så blir ombygging neste skrit... eg tviler på eg hadde gidda å kjøpt ein org bil for så å bygge det inn i eit vanli karroseri vis ikkje org karroseri hadde vert totalt opprusta eller kræsja. bila eg har bygget om har blitt bygget med deler eg har samla sammen over tid og vert til overs på andre...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Det har seg sånn.. Att denne bilen kom inn til Norge tidlig på nitti tallet, en fra statens vegvesen kjøpte denne.. Han fikk beskjed om att fronten var skjøtet, han fikk bilen sjekket å da viste det seg att ramme nr var byttet. Da dette funnet ut så parkerte han bort bilen i nesten 7 år (dermed lav km stand) bilen ble solgt hit og alle delene ble flyttet over på en norsk Sierra for å slippe papirforfalskelse.. Så nå sitter jeg med en bil som er meget strøken men ikke godkjent, bilen har rullet 99 tusen og ser ut som rullet ut fra fabrikken igår. (beklager skrivefeil, ***** iPad)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...