Jump to content

Recommended Posts

Posted

Etter 4-hjulskontroll der spissing ble justert etter fabrikk-anbefalinger sporer bilen litt vel mye..

 

Siden jeg før kontrollen har byttet bærebru, fjær, fjærbenslager og ytre stabstag så måtte trodde jeg at det skulle bli adskillig bedre enn dette! Derfor fikk jeg verkstedet til å gå over understellet på bilen for å se om det var noe annet som hadde slakke, samt å sjekke hjulstillinga igjen, om det virkelig stemte.

De fant ingenting som var dårlig, og hjulstillingen var som den skulle.

 

Er det noen som har erfaring med at fabrikkvinklene ikke gir ønsket resultat? Og har dere forslag til vinkel som gjør bilen mer retningsstabil?

Kontrollen ble ikke gjort med et Ford-verksted.

Posted

Ble vel justert med spredning/negativ spissing da. Fabrikkinnstillinger bak og + 1 mm totalt foran er det som gjelder. Og ikke Bridgestone eller Conti dekk

Over til fienden...

Posted

Takker.

Verkstedet oppgir spissinga i grader, men sier at det er stilt helt i 0.

Gir +1mm mye spissing i tilsvarende grader/minutter da? Verkstedet mitt bør vel kanskje klare å finne ut dette..

 

I tillegg lurer jeg på om hvilket grunnlag du sier dette på. Jobbet mye med Ford/Mondeo? Kjekt å vite hvis verkstedet spør hvor jeg har mine kilder. :)

 

Dekkene er Nokian Haka piggfritt. Kjørte med Conti for 2 år siden, men den sporet ikke på langt nær så mye da. Jeg har også hørt at Nokian skal være bedre mot sporing enn Conti, så det er litt nedtur å kjøre for tiden. Det er forresten standard dimensjon på hjulene. 205/55-16. Så det burde ikke være så mye å hente her.

Posted

Husker ikke tallet jeg, men verksteder har tabeller. Er vel ca en halv grad, og jeg syntes det er merkelig at den skal spore mye med spissing på 0.

 

Har noen år på Ford bak meg :)

Over til fienden...

Posted

Mye sporing kan også være litt dårlige hjullagere...

 

 

Min var litt merkelig, dro noe helsikkes til venstre, helt til jeg koblet av alt som heter stablisatorstag, da gikk den jammen meg rett, forstå den som kan det..

 

Nye fjærer framme, nye fjærbeinslagere, nye styrekuler, nye hjullagere framme for 2 år siden, ny bærearm v side foran, nye bærearmer bak, nytt hjullager h bak, polyforinger på stab stag framme.

 

Men nå må jeg bytte lager h side framme igjen, og venstre side bak, bytte dempere bak siden de lasteavhengig demperene ikke lenger jekker seg opp under kjøring.

 

Derfor skal jeg ha på nytt senkesett med dempere og fjærer, samt 4 hjulskontroll og bytte de 2 nevnte lagerene. Er det ikke bra da så vet jammen ikke jeg hvorfor...:blink:

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

  • 4 weeks later...
Posted

Hei igjen.

Det tok litt tid, men nå har jeg funnet fram papiret fra hjulkontrollen:

 

Venstre foran

Camber -1 grad, 9 min. Angitt område -1 grad 56 min/0 grad, 36 min

Spissing -0 grad, 3 min. Angitt område -0 grad 4min/0 grad, 4 min

 

Høyre foran

Camber -0 grad, 55 min.

Spissing 0 grad, 1 min

 

Venstre bak

Camber -2 grad, 15 min. Angitt område -2 grad, 28 min/0 grad, 2 min

Spissing 0 grad, 8 min. Angitt område 0 grad, 5 min/0 grad, 13 min

 

Høyre bak

Camber -2 grad, 7 min

Spissing 0 grad, 7 min

 

Har kjørt lite i det siste, men noenlunde samme symptomer som før.. Ingenting fikset på eller sjekket i mellomtiden her, altfor kaldt! :/

Bruker føttene mest mulig for tida, og lengter etter vår og oppstart av Suzuki Bandit 600!

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...