Jump to content

Skal kjøre IRX450 og Siemens 83lb. Hvilke kammer? 2wd eller 4x4 eksosmanifold? Help? =)


HugoHefner

Recommended Posts

Heisann.

 

Jeg har tenkt å kjøre IRX450 turbo og Siemens 3105 (83lb?) dyser da dette er deler jeg har liggende. Har også en chip lagd til disse dysene, men hvordan den fungerer med resten av oppsettet får vi se. Mulig det blir MegaSquirt, ViPec eller noe i den duren.

Vennligst hold det on-topic og ikke kom med innspill om alt som hadde vært sååå mye bedre osv.. smartass.gif Har ikke tenkt å legge så mye i dette prosjektet så her tager man hva man haver. Det er jo bare en gammal bil jeg har tenkt å ha litt morro med i vinter.

 

Bunndelen det hele skal bygges på fikk i 2010 smidde stempler, "kulpenade originalstakar" (som de kaller det på pen svensk), høytrykks oljepumpe, nye lagre osv så den burde være god for alt denne IRX450'n klarer å gi fra seg. I bilen står også en "RS500" cooler, 3" Mongoose, 3bar map, MSD coil, stort K&N filter og nye pluggledninger/lokk/rotor.

 

Har 2 topper liggende... En helt original og den andre er portet, usikker hvor mye, men den var iflg forrige eier portet til grønndyser. Denne toppen har også doble ventilfjærer montert. Begge var overhalt med styringer osv i 2009/10 og begge har originale kammer.

 

Har en 4x4 eksosmanifold og en 2wd eksosmanifold men er usikker hvilken som vil passe best og hvilke fordeler/ulemper hver av disse vil gi i forhold til denne turboen og de kammene jeg bør velge i forhold til resten av oppsettet.

 

 

Det det hele kommer ned til er hvilken av de to toppene jeg bør bruke, hvilken eksosmanifold jeg bør gå for og til syvende og sist hvilke kammer jeg bør kjøpe meg å putte inn? Noe særlig å hente med justerbare kamdrev? Hvilke tennplugger går jeg for? nerd.gif

Disse dysene er ikke for store for resten av oppsettet? Kan jeg evt kjøre E85 med disse dysene til dette oppsettet? ohmy.gif

Garrett T3 - original 4x4 Turbo selges. 360 lager. Tipptopp stand. 3.000,-

18" OZ Superleggera med 225/40 Kumho. Kun gått 100mil. Som nye. 6.000,-

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Jeg har tenkt å kjøre IRX450 turbo og Siemens 3105 (83lb?) dyser da dette er deler jeg har liggende. Har også en chip lagd til disse dysene, men hvordan den fungerer med resten av oppsettet får vi se. Mulig det blir MegaSquirt, ViPec eller noe i den duren.

Vennligst hold det on-topic og ikke kom med innspill om alt som hadde vært sååå mye bedre osv.. smartass.gif Har ikke tenkt å legge så mye i dette prosjektet så her tager man hva man haver. Det er jo bare en gammal bil jeg har tenkt å ha litt morro med i vinter.

 

Bunndelen det hele skal bygges på fikk i 2010 smidde stempler, "kulpenade originalstakar" (som de kaller det på pen svensk), høytrykks oljepumpe, nye lagre osv så den burde være god for alt denne IRX450'n klarer å gi fra seg. I bilen står også en "RS500" cooler, 3" Mongoose, 3bar map, MSD coil, stort K&N filter og nye pluggledninger/lokk/rotor.

 

Har 2 topper liggende... En helt original og den andre er portet, usikker hvor mye, men den var iflg forrige eier portet til grønndyser. Denne toppen har også doble ventilfjærer montert. Begge var overhalt med styringer osv i 2009/10 og begge har originale kammer.

 

Har en 4x4 eksosmanifold og en 2wd eksosmanifold men er usikker hvilken som vil passe best og hvilke fordeler/ulemper hver av disse vil gi i forhold til denne turboen og de kammene jeg bør velge i forhold til resten av oppsettet.

 

 

Det det hele kommer ned til er hvilken av de to toppene jeg bør bruke, hvilken eksosmanifold jeg bør gå for og til syvende og sist hvilke kammer jeg bør kjøpe meg å putte inn? Noe særlig å hente med justerbare kamdrev? Hvilke tennplugger går jeg for? nerd.gif

Disse dysene er ikke for store for resten av oppsettet? Kan jeg evt kjøre E85 med disse dysene til dette oppsettet? ohmy.gif

Begynner med å si at det er forskjellige måter å drive en turbo på. Man kan f.eks velge å skille mellom trykkdriving, aktiv puls og passiv puls.

IRX450 Extreme er fra dag 1 designet for "passiv puls" og har derfor turbinhus med 600 hk kapasitet.

Dette turbinhuset er valgt fordi det er beregnet brukt på motorer som bygges med relativt høyt kompresjonsforhold, KORT og RETT grenrør/ eksosmanifold og spesielle kammer.

PGA høyt komp.forhold kan innsugskammen ha relativt mye durasjon.

Denne type oppsett trenger en eksoskam som gir uvanlig høyt ventilløft i ND.

 

Du bør definitivt lage deg en helt ny og svært seriøs downpipe i maksimal størrelse hvis du går for dette oppsettet.

Pga uvanlig høy effektivitet bør 450 hk kunne gå veldig greit med E85.

NTS sier at 478 hk er oppnådd fra en Cosworthmotor med IRX450 og vanlig bensin.

 

Hvis du har lavkomp.motor bør du vurdere å bytte til ett KRX400RALLY turbinhus eller ett K26 turbinhus, bruke 2wd eksosmanifold med øvre del omsveist med uttak til ekstern WG og med omarbeidet turboflens.

Kammer som BD14 eller maks BD15 på innsug og AB07 eller maks BD10 på eksos er da ett godt valg. Ladetrykket legges på 2,0 - 2,3 BAR.

 

Bruk den toppen som er i best stand, men hvis begge er like gode så tar du den som er portet.

 

Man kan med fordel kjøre kaldere tennplugger på banekjøring enn man kan på gate til vanlig. Hvis tenningsanlegget ditt er tilstrekkelig kraftig til å takle rolig kjøring med lavkomp., kjempedyser og BCR8ES, så er de et billig og bra valg. Champion QC57C eller Denso IK31 kan vurderes for hard banebruk.

 

Hvis vi sier at 83lb dyser gir motoren 83 lb med E85 pr. sylinder så støtter dette 455 "hp airflow rating".

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...