HugoHefner Posted December 29, 2011 Posted December 29, 2011 (edited) Hva er enkleste måte å få målt dette signalet? Stemmer det at en kan måle spenningen TPS'en gir ved å måle bruke svart ledning fra multimeter på pol 1 (jording) og rød ledning på pol 17 i kontakten til hjernen? Antar stoppet motor med tenningen på? Trenger ikke hjernen være tilkoblet for at det skal komme signal fra pol 17 i kontakten til hjernen?Spenningen her skal være under 0,35v ved lukket gasspjell og mellom 4,5v og 4,99v ved full åpning? Det skal også være viktig at det ikke er helt nede på 0v ved lukket og ikke på 5v ved full åpning? Vil anta at det er en pf09 TPS som står på min -92 4x4. Hvordan "justerer" jeg denne om signalet jeg måler skulle være feil? Bilen min er vanskelig å ha med å gjøre på tomgang. Ruser seg opp til 3000rpm når jeg kobler på tomgangsmotoren og ligger på 1200 når den ikke er tilkoblet. Tomgangsmotor er testet OK på annen bil.Motoren kan også være tungstartet både ved varm og kald motor, men dette varierer. Noen dager starter den med en gang, noen dager må man kinne en 15-20 sekunder før den starter. Både på varm og kald motor. I tillegg viser temperaturmåleren inne i instrumentet mitt veldig lav temperatur. Er det den lysblå som sitter bak i toppen som gir signal til måleren i instrumentet i tillegg til at den gir signal til ECU eller er det en annen vanntempmåler som gir signal til måleren i instrumentet? Kjølevannet oppnår bra temperatur og viftene på radiatoren slår inn når de skal. Edited December 29, 2011 by HugoHefner Garrett T3 - original 4x4 Turbo selges. 360 lager. Tipptopp stand. 3.000,-18" OZ Superleggera med 225/40 Kumho. Kun gått 100mil. Som nye. 6.000,-
HugoHefner Posted December 29, 2011 Author Posted December 29, 2011 (edited) .............................. Edited December 29, 2011 by HugoHefner Garrett T3 - original 4x4 Turbo selges. 360 lager. Tipptopp stand. 3.000,-18" OZ Superleggera med 225/40 Kumho. Kun gått 100mil. Som nye. 6.000,-
a.nilsen Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 Hva er enkleste måte å få målt dette signalet? Jeg har målt på ledningene ved tps for å kunne justere og se resultatet på samme plass. Mindre flyging... Stikker tuppen på multimeteret gjennom isolasjonen innved stikket. Kanskje litt fy men det går... Stemmer det at en kan måle spenningen TPS'en gir ved å måle bruke svart ledning fra multimeter på pol 1 (jording) og rød ledning på pol 17 i kontakten til hjernen? Ja Antar stoppet motor med tenningen på? Ja, det går å, men gjør ikke noe om bilen går heller.Trenger ikke hjernen være tilkoblet for at det skal komme signal fra pol 17 i kontakten til hjernen? ECU m¨være tilkoblet ja. Det er her referansespenningen kommer fra.Spenningen her skal være under 0,35v ved lukket gasspjell og mellom 4,5v og 4,99v ved full åpning? Stemmer, på PF09Det skal også være viktig at det ikke er helt nede på 0v ved lukket og ikke på 5v ved full åpning? Ja. Fordi L8 overvåker "sløyfa" og da er 0V=ledningsbrudd og 5V=kortslutning Vil anta at det er en pf09 TPS som står på min -92 4x4. Skal være det da ja.Hvordan "justerer" jeg denne om signalet jeg måler skulle være feil? Løsner litt på skruene og vrier den litt. Er den justert feil ligger den litt feil ene eller andre veien. Bilen min er vanskelig å ha med å gjøre på tomgang. Ruser seg opp til 3000rpm når jeg kobler på tomgangsmotoren og ligger på 1200 når den ikke er tilkoblet. Tomgangsmotor er testet OK på annen bil.Motoren kan også være tungstartet både ved varm og kald motor, men dette varierer. Noen dager starter den med en gang, noen dager må man kinne en 15-20 sekunder før den starter. Både på varm og kald motor. Kan fort være den blå temp sensoren i bakkant på topp som er årsaken. I tillegg viser temperaturmåleren inne i instrumentet mitt veldig lav temperatur. Er det den lysblå som sitter bak i toppen som gir signal til måleren i instrumentet i tillegg til at den gir signal til ECU eller er det en annen vanntempmåler som gir signal til måleren i instrumentet? Den blåe er kun til ecu. Det sitter en annen messingfarget en-polet føler enten i bakkant på toppen ved den blåe eller diagonalt i andre enden av toppen, dvs høyre forran.Kjølevannet oppnår bra temperatur og viftene på radiatoren slår inn når de skal. Om instrumentet viser lav temp, mens alt annet tyder på at bilen har riktig drifttemp kan nok det tyde på en dårlig føler her også. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
HugoHefner Posted December 30, 2011 Author Posted December 30, 2011 Takker for svar. Da skal jeg forske litt på dette i morgen og se hva jeg finner ut. Iflg bilde av ledningsnett på bigturbo.co.uk skal jeg måle dette signalet på den midterste ledningen i kontakten til TPS? Jording får jeg vel fra hvilken som helst plass det er jording vel? Garrett T3 - original 4x4 Turbo selges. 360 lager. Tipptopp stand. 3.000,-18" OZ Superleggera med 225/40 Kumho. Kun gått 100mil. Som nye. 6.000,-
grcossie Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 Her står det hvordan du måler ut følerene dine. For justering av tps, så er det lettest å løsne spjeldhuset, og justere mens man kan snu det på sida. Mål spenninga i pcm kontakt, i tilfelle du skulle ha noe spenningstap i lednings nettet http://www.cannell.co.uk/Ford_Workshop_Manuals/Sierra%20Saphire%20RS%20Cosworth%20Technical%20Diagnosis%20Info.pdf
a.nilsen Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 Her står det hvordan du måler ut følerene dine. For justering av tps, så er det lettest å løsne spjeldhuset, og justere mens man kan snu det på sida. Mål spenninga i pcm kontakt, i tilfelle du skulle ha noe spenningstap i lednings nettet http://www.cannell.co.uk/Ford_Workshop_Manuals/Sierra%20Saphire%20RS%20Cosworth%20Technical%20Diagnosis%20Info.pdfBra poeng. Kan være lurt og ohme ledningene fra stikk til stikk først av alt for å kontrollere ledningsnettet. Er tross alt 20-25 år gamle vanligvis. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
grcossie Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 Det kan ofter være greit å måle ut hele ledningsnettet til modul, siden det ofte er problem med kontakt feil på dem, særlig i de store kontaktene i motor rom. Linken jeg hadde over her, er til stor hjelp der. Jeg justerer tps, med secs monitor, da er den oppgitt i % på åpninga
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now