ford87 Posted December 25, 2011 Share Posted December 25, 2011 (edited) hei. jeg har en 1,8l zetec motor som jeg skal sette nedi i nye bilen jeg skal hente meg så lurte på hvilken deler jeg trenger for å bygge turbo på den?trenger tips god jul og godt nyttår til allesammen:) Edited December 25, 2011 by ford87 Peugeot 306 stv 2001 Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo) Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted December 25, 2011 Share Posted December 25, 2011 turbo og manifold... kommer voldsom ann på hvor mye du vil ha ut av den... trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford87 Posted December 25, 2011 Author Share Posted December 25, 2011 er det cossie turo jeg må bruke?er det noe jeg må gjøre med motor sånn at den tåler turbotrykket?og hvor er det jeg må lage dei hullen der olje skal gå til turbo og returen? Peugeot 306 stv 2001 Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo) Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted December 25, 2011 Share Posted December 25, 2011 kva turbo er fra er egentli ikkje nøye, men må ha manifold som passer til turbo du skal bruke. er vel greit å gå for std t3 flens så har du ganske mange turboer å velge mellom. oljetrykk kobles der oljetrykkføler er på blokka med å lage ekstra utak så du får på trykkføler og trykkslangen til turbo. oljeretur må også lages til denne bør vere over oljenivå i bunnpanne(eller i blokk) og renne fritt ned. org motor tåler litt trykk kommer ann på hvor mye du skal ha ut av denne... det er lommeboka di som avgjør kor mye du kan ta ut. http://www.pumaspeed.co.uk/product-Zetec-GT25-Turbo-Kit---DIY_608.jsp her er eit ok turbokit. du kan se litt rundt om der så er det litt div deler til zetec. men skal du ha mye effekt så er vel den ferdig 500+motoren egentli billig... trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford87 Posted December 25, 2011 Author Share Posted December 25, 2011 (edited) planen min var billig mulig siden det er jo bare en 1.8l motor.passer turbo manifolden til rs turbo på zetec? Edited December 25, 2011 by ford87 Peugeot 306 stv 2001 Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo) Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted December 25, 2011 Share Posted December 25, 2011 vel du kan lage manifold selv men blir funksjon etter det... kan lage bra selv vis du har kunnskap utstyr og matriel, men blir eindel jobb. rs turbo er ikkje bolt on nei. men kan bruke fra focus rs. men vis du bygger for at du skal ha den så ser eg ikkje poenget å gå for kompromiss, da er det bedre å spare litt og kjøpe noe som virker. kan og søke litt på ebay da det er ein del kit i usa, men kor bra desse er er uvist... trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Første prioritet: Få ned kompresjonen. Standard 10:1 kommer ikke til å holde lenge på et budsjettprosjekt. Bytt stempler eller bruk spacer mellom blokk og topp. Guide Tenker man praktisk mener jeg manifold fra Focus RS har en stor fordel. Den plasserer turboen så langt som mulig over mot girkassen. Da blir det plass til fornuftig downpipe uten å komme i konflikt med dynamo. Det er dessverre ingen muligheter til å flytte dynamo på en enkel måte.Ser ut som oppsettet til Pumaspeed har samme plassering og DP med krapp nok sving. Mange av de billige og blanke delene som selges på eBay plasserer turboen på midten og da blir det trangt. Her er min motor med T28(BB) fra Nissan S14. Nissan-DP på bildet treffer dynamo. Jeg har ikke prøvd dette oppsettet i bil, men jeg har målt meg frem til at det blir omtrent 2cm klaring til radiator. Også noe å tenke på. Jeg mener ikke å være kjedelig, men har du vurdert 2.0 sugemotor? Jeg er veldig fornøyd med mitt oppsett. Kjørbar og holdbar motor som krever lite jobb.Kjøp en Mondeo til 1000-2000kr + pant. Bruk nødvendige deler fra 1.8-motoren. Kanskje et par tusenlapper til ting som dukker opp. Så har du kjørbar bil til våren. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 hei. jeg har en 1,8l zetec motor som jeg skal sette nedi i nye bilen jeg skal hente meg så lurte på hvilken deler jeg trenger for å bygge turbo på den?trenger tips god jul og godt nyttår til allesammen:)Hvilket motorstyresystem skal du bruke? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 (edited) planen min var billig mulig siden det er jo bare en 1.8l motor.passer turbo manifolden til rs turbo på zetec? jeg har stempler tilsalgs, kjøpt hos burton for zetec turbo helt nye uåpnet, enten så er dem 85mm eller så er dem 86mm, husker ikke men kan sjekke om ønskeligt, betalte 140pund+ frakt + toll for dem, accralite forged pistons med ringer delenummer: fz144/85 eller fz144/86 husker som sagt ikke hvilkne jeg har EDIT prisen er pr stk hehe Edited December 26, 2011 by vinge87 Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 jeg har stempler tilsalgs, kjøpt hos burton for zetec turbo helt nye uåpnet, enten så er dem 85mm eller så er dem 86mm, husker ikke men kan sjekke om ønskeligt, betalte 140pund+ frakt + toll for dem, accralite forged pistons med ringer delenummer: fz144/85 eller fz144/86 husker som sagt ikke hvilkne jeg harDet er uansett 2.0 overdim. 2.0 har originalt 84.8mm. Jeg mener å huske 1.8 har 80.6mm, men det er jo bare tull å koste på en 1.8 nye stempler. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Hvilket motorstyresystem skal du bruke? Om den har eec-iv, så skal eec-iv systemet på Zetec være godt tunebart med riktig chipmodul. F.eks Tweecer så har man så godt som fult justerbart datasprut som tar utgangspungt i den orginale justeringa - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Det er uansett 2.0 overdim. 2.0 har originalt 84.8mm. Jeg mener å huske 1.8 har 80.6mm, men det er jo bare tull å koste på en 1.8 nye stempler. OJ, så nå at han har 1.8literen, HVORFOR??? 2liter er jo samme jobben hei. jeg har en 1,8l zetec motor som jeg skal sette nedi i nye bilen jeg skal hente meg så lurte på hvilken deler jeg trenger for å bygge turbo på den?trenger tips god jul og godt nyttår til allesammen:) her har du en link http://www.zetec-turbo.co.uk/ Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Om den har eec-iv, så skal eec-iv systemet på Zetec være godt tunebart med riktig chipmodul. F.eks Tweecer så har man så godt som fult justerbart datasprut som tar utgangspungt i den orginale justeringa Ja, det er en mulighet. Jeg har hatt planer om å måle hvor lang unna maks LMM er på et originalt oppsett. Jeg har en mistanke om at de ikke har stort nok måleområde for et skikkelig turbooppsett. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Derfor kan man finne en LMM fra en større Ford motor, som har større kapasitet LMM og dyser bytter man jo naturlig nok når det er snakk om større effektøkning.Om du bruker LMM med lik kalibreringskurve så skal det være mer eller mindre plug'n play. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford87 Posted October 29, 2012 Author Share Posted October 29, 2012 en må vel bruke 2 stykk pakning for å ha mellom stålplaten for å senke komp en på hver side ? det er vel bare 2 uttak til olje til turbo en trenger. en fra blokka og en retur til bunnpanna ? Peugeot 306 stv 2001 Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo) Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted October 29, 2012 Share Posted October 29, 2012 Uttaket tar du fra oljetrykkbryteren, retur i bunnpannen ja Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted October 29, 2012 Share Posted October 29, 2012 Det sitter en Torx-blendeplugg ved siden av oljetrykkbryteren. Samme gjenger. Det er en grei plass å hente oljetrykk. Da slipper du T-stykke. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford87 Posted October 29, 2012 Author Share Posted October 29, 2012 Det sitter en Torx-blendeplugg ved siden av oljetrykkbryteren. Samme gjenger. Det er en grei plass å hente oljetrykk. Da slipper du T-stykke.oki meiner jeg har sett den,men må vel bruke 2 pakninger når en har sånn stål senkekomp ? Peugeot 306 stv 2001 Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted October 30, 2012 Share Posted October 30, 2012 (edited) må vel bruke 2 pakninger når en har sånn stål senkekomp ?Det er det litt delte meninger om. Jeg har spacer i alu fra Ferriday. De anbefaler vanlig pakning mot blokka og "non-setting sealant" (ikke-herdende pakningsmasse?) mot toppen. Tanken er at plata i alu utvider seg likt med toppen, og oppfører seg som én del. Altså:(Topp)Non-setting sealantSpacer aluVanlig toppakning(Blokk) Med spacer i stål tror jeg rekkefølgen må være motsatt, men jeg har inntrykk av at de fleste bruker 2 pakninger sammen med stål. Edited October 30, 2012 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford87 Posted November 1, 2012 Author Share Posted November 1, 2012 dårlig bilde men den som er sånn og sei midten i blokka? Peugeot 306 stv 2001 Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo) Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted November 2, 2012 Share Posted November 2, 2012 Ja det er den Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford87 Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 hvor skal jeg plasere oil breather plassen på blokka ved tanke på at en blinder igjen den orinale på blokka?dinna er en god plass å sett oil breather som erstater den orginale? http://img.photobucket.com/albums/v11/budbar/2010%20ZT/DEC%2009/PC110070.jpg ser en del folk har modda slik at dei får termostathuset fra cvh på zetec topp.noe fordel med cvh termostat hus i motsatt til orginale som er i plast? my stack gauge oil temp sensor has been added to the sump,aswell as a return to sump for the oil breather/seperator later onhttp://img.photobucket.com/albums/v11/budbar/2010%20ZT/NOV%2010/023.jpg hva er det en skal gjøre med trigger på veiva og på kam? jeg ser på http://www.zetec-turbo.co.uk/ at han har modda svinghjulet og ene kam med å bore inne 4 tapper i kam og lahe 4 tapper på svinghulet Peugeot 306 stv 2001 Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 ser en del folk har modda slik at dei får termostathuset fra cvh på zetec topp.noe fordel med cvh termostat hus i motsatt til orginale som er i plast?En fordel er at man kan bruke CVH-slanger.Noen klager på at plasthusene sprekker, men det har ikke jeg opplevd. Focus RS har standard plasthus. hva er det en skal gjøre med trigger på veiva og på kam? jeg ser på http://www.zetec-turbo.co.uk/ at han har modda svinghjulet og ene kam med å bore inne 4 tapper i kam og lahe 4 tapper på svinghuletDet kommer an på hva slags motorstyring du skal bruke. Modifikasjonene du nevner ble gjort for å kjøre Cosworth-oppsett. De fleste "datasprut" vil fungere bra med originale tenner (og kanskje originale sensorer). Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford87 Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 En fordel er at man kan bruke CVH-slanger.Noen klager på at plasthusene sprekker, men det har ikke jeg opplevd. Focus RS har standard plasthus. Det kommer an på hva slags motorstyring du skal bruke. Modifikasjonene du nevner ble gjort for å kjøre Cosworth-oppsett. De fleste "datasprut" vil fungere bra med originale tenner (og kanskje originale sensorer). jeg hadde tenkt å kjøre cosworth oppsett Peugeot 306 stv 2001 Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Du skal ikke vurdere et datasprut? hvis du velger et datasprut, så slipper du drive å drive å bore/frese i kam og svinghjul.med datasprut så kan du bruke dem sensorene som står der org. Du slipper å kanskje få et ledningsnett som er gammelt og dårlig. det er en del som har hatt problemer med div. fusk osv. pga. dårlig ledningsnett på cosworth. Regner med at dem som lager chip til cosworth sprut ikke har laget chip til zetec turbo. Og da bør du få bilen din mappet på rulle e.l. uansett hva du velger. og da ville jeg personlig godt for et datasprut framfor et sprut som er avhengig ha andre folk som lager chip for å få litt justering her og litt der. pga. du har kanskje skrudd litt opp turbotrykket, byttet ut andre dyser etc. Med et datasprut og en pc, så kan du ta en liten justering på tomgangen osv. eller alt annet. uten å være avhengig av andre folk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now