Jump to content

slett


twin turbo

Recommended Posts

  • Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

er vell egentlig meget få som sitter inne med grommere veiv parti.

Har sett biler med 500-600 + hk oppgjennom en år rekke som har levdover sessong etter sessong.

 

Jeg skall opp i effekt i løpe av vinteren, og tanken på å skifte veiv/råder har ikke slått meg..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjørte lenge på orginalveiv og 605hk/700nm/2 bar, men over tid så viste det seg for min del at den bøyde seg. Den forble ikke bøyd, men bøyde seg tydeligvis under belastning så den sleit bare på rammelagrene rundt sylinder 2 og 3. Prøvde å slipe den en gang, men samme skjedde igjen. Da ble det arrow veiv på meg og problemet forsvant.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Hva med resten av driv verket , differ ,akslinger, gearkasse og tannreim hvor mye tåler dette i hk og nm ?

Har hørt at over 450 hk vill en få problemer med 3 gearet, det siest at da begynner det og flekse i kassen !

Det er det jeg har hørt skal skje med 4x4.

Noen som har noen meninger og ider om dette ?

 

Er dette noe en kunne lage en tråd av, slik vi har det til ettertid på en plass ?

Sierra cosworth 4x4 92

Link to comment
Share on other sites

Ring Frode hos FroFix Performance Engineering på Gjøvik. Han kjenner til dette best

 

97 96 68 01

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0L DOHC (Restaureringsprosjekt)

Volvo 460 2.0L (Hugget 09.03.2011)

Vw Passat stv 1.8 (Solgt)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Link to comment
Share on other sites

Ring Frode hos FroFix Performance Engineering på Gjøvik. Han kjenner til dette best.

97 96 68 01

:rolleyes:

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Ring Frode hos FroFix Performance Engineering på Gjøvik. Han kjenner til dette best

 

97 96 68 01

Han kan vel i såfall svare her selv, siden han kjenner til dette best er det vel flere som gjerne vil høre svaret. Fint navn, men ser det fortsatt ikke på brreg.no :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjørte lenge på orginalveiv og 605hk/700nm/2 bar, men over tid så viste det seg for min del at den bøyde seg. Den forble ikke bøyd, men bøyde seg tydeligvis under belastning så den sleit bare på rammelagrene rundt sylinder 2 og 3. Prøvde å slipe den en gang, men samme skjedde igjen. Da ble det arrow veiv på meg og problemet forsvant.

 

skjedde samme med min veiv etter 4 sesonger. leverte den til sliping men var alt for bøyd så ble kastet.

må jo si den har tålt mye,sperra har ligget på 8tusen.

 

satte inn igjen en annen org veiv og håper den går like lenge:)

MyBannerMaker_Banner1.jpg
Link to comment
Share on other sites

Han kan vel i såfall svare her selv, siden han kjenner til dette best er det vel flere som gjerne vil høre svaret. Fint navn, men ser det fortsatt ikke på brreg.no :rolleyes:

 

Ja, hvis han følger med i nye tråder så regner jeg med han gjør det.

Nå skal ikke jeg uttale meg for mye om FroFix P.E, men dette er vel ganske så nytt. Er ikke sikker på om han har registrert firma ennå, men så lenge du ikke finner noe på brreg, så har han nok sikkert ikke gjort det.

 

Trådstarter: Du kan også evt sende han en PM her inne og skrive svaret igjen til oss, om han ikke svarer på denne tråden. Han kaller seg vel BRracingV6 om jeg ikke husker helt feil. (Akkurat våknet, så er noe trøtt enda)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0L DOHC (Restaureringsprosjekt)

Volvo 460 2.0L (Hugget 09.03.2011)

Vw Passat stv 1.8 (Solgt)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Link to comment
Share on other sites

Breda: hvor høyt turtall kjørte du med?

8000

 

skjedde samme med min veiv etter 4 sesonger. leverte den til sliping men var alt for bøyd så ble kastet.

Min var ikke bøyd ved måling, men måtte slipes fordi bærelagersporene var slitt. Veiva var hel ellers, så det viser jo at den bare bøyde seg under belastning.

 

Ring Frode hos FroFix Performance Engineering på Gjøvik. Han kjenner til dette best

Et firma som folk knapt har hørt om, og som ikke står registrert noe sted, fikser vel svært lite.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Breda: Forstår usikkerheten og skepsissen din, så lenge det ikke er oppført noe firma. Dette er helt normalt. Men alikevel, så syntes jeg det er feil å ikke gi folk en mulighet til å bevise hva dem kan av den grunn.

 

FroFix er kjent med disse motorene og har forsket utrolig mye på dem gjennom årene. Jeg ville gitt han en sjangs til å kunne forklare seg, sånn at folk ser hva slags kunnskaper han sitter inne med.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0L DOHC (Restaureringsprosjekt)

Volvo 460 2.0L (Hugget 09.03.2011)

Vw Passat stv 1.8 (Solgt)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Link to comment
Share on other sites

Mange ting som påvirker holdbarheten på ei veiv, bla: Hvordan er den balansert, med/uten svinghjul og svingningsdemper, vekt på frem-og tilbakegående deler, dvs stempel og råde. Og selfølgelig turtall.

Med en riktig balansert veiv hvor sving hjul og svingningdemper er i nullbalanse, lettest mulig stempel og lettest mulig frem og tilbake gående del av råden og at disse delene er nøyaktig veid ut. så er muligheten for fleksing mindre og holdbarheten større.

De fleste roterende deler har et kritisk turtall, som regel der hvor det største utslag av egensvingning og fleksing oppstår. En bilmotor er alltid konstruert slik at kritisk turtall faller utenfor bruksområdet.

Men om man endrer mye på konstruksjon/turtall så kan man komme inn i kritisk turtallsområde og da reduseres levetiden drastisk.

Edited by Sierra"2.0iS
Link to comment
Share on other sites

En bilmotor er alltid konstruert slik at kritisk turtall faller utenfor bruksområdet.

Men om man endrer mye på konstruksjon/turtall så kan man komme inn i kritisk turtallsområde og da reduseres levetiden drastisk.

 

Det er en sjangs man må ta, om man ikke finner så mye info om hvor mye hver enkelt motortype tåler. Men som du sier, holder man seg innenfor fabrikaten sine "bestemmelser" så er man bedre sikret for uvær. Jeg sier ikke at man har en full garanti, for det har man ikke, da originale motorer ikke er laget for å operere på f.eks 7000rpm over en viss tid ;) (Vel, har da utelukket Vankelmotorer)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0L DOHC (Restaureringsprosjekt)

Volvo 460 2.0L (Hugget 09.03.2011)

Vw Passat stv 1.8 (Solgt)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Link to comment
Share on other sites

FroFix er kjent med disse motorene og har forsket utrolig mye på dem gjennom årene. Jeg ville gitt han en sjangs til å kunne forklare seg, sånn at folk ser hva slags kunnskaper han sitter inne med.

 

Hvilken voldsom erfaring er det han sitter på om Cosworth motorene da?

Satt sammen et par ferdigmaskinerte motorer for BLODpris, og solgt div. kinadeler dyrt på nettet til uvitende folk??

Han er vertfall ikke det første jeg hadde kontaktet for råd om en Cosworthmotor. Mer sannsynlig den siste.

 

Er mange i Norge som sitter på veldig mye god og relevant kunnskap og erfaringer om Cosworth som jeg heller ville spurt viss jeg lurte på noe.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

org drivverk går til h... skal oppgraderes det også. har bestilt forsterka aksler foran, så blir det forsterkingsplate på framdiff(så kraftigere hus når dette sprekker), kraftigere innmat i kasse og andre innmater i differ... org 4x4 ryker vel lenge før 450hk når dei er ekte 450hk kommer mye ann på korleis kjørestil fører har også og dekk clutch+++++

 

nu kan jeg ikke helt huske hvad det hedder, men en kyro behandling af alle tandhjul og aksler burde også forøge styrken MEGET.

 

det handler om at alle dele fryses ned og derefter hærdes på en eller anden måde så strukturen i metallen vendes korrekt, det skulle give en 2-4 gange større styrke, og prisen er vist latterlig lav.

 

så nu må i lige komme med det rigtige link. eller navn på behandlingen for det er en ting der måske kunne bruges på vores std dele.

Link to comment
Share on other sites

Er også mulighet til å utføre en "herdeprosess" på utsiden av veiva, såkalt svak nitrering, øker overflatestyrken endel. Kan redusere faren for sprekkdannelser og lagerbanene blir self sterkere. Er et firma på Raufoss som utfører dette, er en relativ rimlig prosses som går på kilospris. Noen andre fordeler er at prosessen "bygger" på litt matriale, så om man har en veiv som er litt i grenseland på toleranser, så kan den muligens reddes. Viktig at veiven blir sjekket for mål og toleranser etter prosessen og en polering av lagerbaner er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken voldsom erfaring er det han sitter på om Cosworth motorene da?

Satt sammen et par ferdigmaskinerte motorer for BLODpris, og solgt div. kinadeler dyrt på nettet til uvitende folk??

Han er vertfall ikke det første jeg hadde kontaktet for råd om en Cosworthmotor. Mer sannsynlig den siste.

 

Er mange i Norge som sitter på veldig mye god og relevant kunnskap og erfaringer om Cosworth som jeg heller ville spurt viss jeg lurte på noe.

 

Hva angår Cosworthmotorer skal jeg ikke legge meg opp i. Det er greit nok ikke disse han har drevet mest med. Prisene hans skal jeg heller ikke blande meg opp i, da jeg ikke kjøper deler selv i Norge. Ikke fordi jeg ikke stoler på han, men fordi det er billigere i utlandet så klart.

 

Hva jeg veit ang kinavarer fra han er at dette er noe folk selv har bedt om, da dem ikke vil betale f.eks 12.000,- for en ordentlig god og kjent Garret turbo el.l

Hvis folk skal kjøpe turbo for 2500-3000,- og tro at dem kan oppnå en effekt på 600hk med så klart andre tilsvarende deler så sier det seg selv hva dem får. Regner da med at kunden er blitt informert om dette, så det ikke forekommer dårlige erfaringer.

 

Veit det er mange som sitter på mye kunnskap ang Cosworth motorer. Selv så kjenner jeg flere rundt om i mitt distrikt. Hvem som veit mest/minst kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har drevet med bygging av denne motoren selv. Som man ser i mine prosjekter så er det mest sugetrim jeg driver med for tiden. Turbo kommer nok det også, bare jeg får meg en bil jeg vil montere turbo på. (Eller kjøper en turbomotor jeg kan få goskjent f.eks i Sierra'n en gang)

 

Er også mulighet til å utføre en "herdeprosess" på utsiden av veiva, såkalt svak nitrering, øker overflatestyrken endel. Kan redusere faren for sprekkdannelser og lagerbanene blir self sterkere. Er et firma på Raufoss som utfører dette, er en relativ rimlig prosses som går på kilospris.

 

Er noe usikker, så ikke ta dette svaret helt sikkert. Men regner med dette blir gjort i Raufoss fabrikken som vi kaller det. Det er egentlig en stor industripark med mange fabrikker i for å si det enkelt. Men ja, det er godt mulig at det er noen oppi her som gjør det. Slike jobber kan man få gjort svart om man ønsker også om man kjenner noen som jobber med det eller kommer borti rette personen ;)

 

Escort RST WRC: Måtte se over første innlegg igjen og så da at dette omhandler 205 blokk. Jeg som gjorde en feil her. Jeg satt å leste en del tråder ang V6 motorene til Sierra. Derfor jeg nevnte Frode som en potensiell person, da han ha drevet lenge med di motorene. Beklager på sterkeste dette og legger meg langflat pga feil fra min side...

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0L DOHC (Restaureringsprosjekt)

Volvo 460 2.0L (Hugget 09.03.2011)

Vw Passat stv 1.8 (Solgt)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...