Jump to content

Eberspächer - dårlig effekt etter overhaling


RS|Stian

Recommended Posts

Har en ettermontert Eberspächer D5W S på min '05 Focus MK2 som ble overhalt for et par helger siden, da ble vifte, glødeplugg, flammevakt, vannsensorer og kontakt byttet. Varmeren starter og går men det blir veldig liten lunk inne i kupéen. Har latt den gå opptil en time på morgenen før jeg drar på jobb og fortsatt er det kaldt inne i bilen og frontruta er is. Det som er pussig er at det er øyeblikkelig varme i varmeapparatet når jeg starter bilen så motoren har hvertfall blitt lunken. Har på følelsen av at det kan være dårlig sirkulasjon et eller annet sted og det nødvendigvis ikke er varmeren det er noe galt med.

 

Noen som har en idé om hva som kan være galt?

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale deg å kontakte autoutrustning i persveien å høre hva de mener det kan være :) De vet både det ene og det andre om varmere.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om ikke det kan være den delen som sitter rett under hovedlykta. Det går én kontakt fra varmeren til denne som det sitter to vannslanger koblet til på. Ene slangen kommer fra det originale kjølevannssystemet mens den andre går inn på oversiden på varmeren. Er det noe slags mekanisme inni denne som kan gjøre at kjølevannet sirkulerer dårlig? Hadde nemlig denne ute når jeg overhalte varmeren.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har koblet om slangene når du hadde varmern og vannpumpa ute, så blir veien vannet går motsatt og da får motoren varmen først. Vannet fra varmeren skal gå rett til varmeregisteret og så til motor. Hvis vannpumpa pumper dårlig, så blir vannet i varmern fort varmt, og da går varmern ned til trinn 1 som er 2 kw. Sjekk om du hører at varmern veksler mellom trinn 1 og 2. Hvis vannpumpa ikke funker, så vil varmern kutte pga overoppheting.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Klarer ikke helt å se hvordan jeg skal ha klart å koblet feil på slangene heller for de ligger plassert slik at det ikke kan misforstås. Men det er likevel noe i det du sier for motoren blir jo varm og da må det bety at den får det varme vannet før varmeregisteret. Varmeren kutter/stopper ikke så det må vel bety at vann/sirkulajonspumpa fungerer som den skal. Vannpumpa sitter montert rett under høyre hovedlykt med én bolt og jeg kan ikke tro at denne skal sitte noen andre veier enn det den gjør.

 

Hvis det har noe å si så byttet jeg hele ledningsnettet inne i varmeren siden noe av kontakten ble ødelagt under demontering. Selve kontakten er ny, ledningen til vannpumpa er ny, ledningene og vannfølerne (to røde og to blå) er nye samt glødeplugg og flammevakt. Alt dette er dobbeltsjekket og er riktig koblet til kontakten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har enda ikke fått sett noe på dette men har oberservert at det er flere ganger varmeren ikke starter ved bruk av tidsuret, og når jeg da går ut i bilen er det eneste jeg hører er noe som hyperklikker, tror dette er et relé. Jeg tror kanskje dette er noe til varmeapparatvifta? Hvis jeg aktiverer varmeren når bilen går så går den for full effekt og det ryker godt. Slår jeg av motoren igjen da så blåser det også fra varmeapparatet.

 

Tips?

Link to comment
Share on other sites

Er batterispenningen bra?

Jeg har en eldgammel bensin-Eber som drar ganske mye strøm og stopper hvis spenningen blir for lav. Hvis batterispenningen er under 12,3V synker den ganske fort under 11 når varmeren starter og da stopper den igjen.

Spenningsvakt burde være mer intelligent enn det du beskriver, men batterispenningen er jo en kjapp ting å teste.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Batteriet ble byttet forrige vinter sammen med dynamo. Hadde batteriet på lading i natt og det var fulladet til morgenen i dag i følge laderen, men varmeren vil ikke gå når det er så kaldt som nå. Trykker på uret og man hører den starter men stopper ikke mange sekundene etterpå, da 'hyperklikker' dette reléet også.

Link to comment
Share on other sites

Batteriet ble byttet forrige vinter sammen med dynamo. Hadde batteriet på lading i natt og det var fulladet til morgenen i dag i følge laderen, men varmeren vil ikke gå når det er så kaldt som nå. Trykker på uret og man hører den starter men stopper ikke mange sekundene etterpå, da 'hyperklikker' dette reléet også.

 

Tror kanskje jeg hadde hyperklikket jeg også :) :whistling:

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...