RS|Stian Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Har en ettermontert Eberspächer D5W S på min '05 Focus MK2 som ble overhalt for et par helger siden, da ble vifte, glødeplugg, flammevakt, vannsensorer og kontakt byttet. Varmeren starter og går men det blir veldig liten lunk inne i kupéen. Har latt den gå opptil en time på morgenen før jeg drar på jobb og fortsatt er det kaldt inne i bilen og frontruta er is. Det som er pussig er at det er øyeblikkelig varme i varmeapparatet når jeg starter bilen så motoren har hvertfall blitt lunken. Har på følelsen av at det kan være dårlig sirkulasjon et eller annet sted og det nødvendigvis ikke er varmeren det er noe galt med. Noen som har en idé om hva som kan være galt? FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian MH Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Vil anbefale deg å kontakte autoutrustning i persveien å høre hva de mener det kan være De vet både det ene og det andre om varmere. [] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå. [] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue [x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper1201 Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Det kan jo høres ut som sirkulasjonspumpen din er gåen.Hører du om denne går? Bil- og Industrimekaniker Ford Connect 1,8 TDCI - 2008Ford Mondeo 2,0 TDCI Stv. - 2005Isuzu D-Max 3,0 TD - 2012 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted December 20, 2011 Author Share Posted December 20, 2011 Hvor sitter sirkulasjonspumpa på disse bilene? Jeg hører noe som starter når varmeren aktiveres men det trodde jeg var drivstoffpumpa. FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mondeo Power Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Du må følge vannslangene fra varmeren siden den er ettermontert. Sitter ikke på samme sted som orginalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted December 20, 2011 Author Share Posted December 20, 2011 Jeg lurer på om ikke det kan være den delen som sitter rett under hovedlykta. Det går én kontakt fra varmeren til denne som det sitter to vannslanger koblet til på. Ene slangen kommer fra det originale kjølevannssystemet mens den andre går inn på oversiden på varmeren. Er det noe slags mekanisme inni denne som kan gjøre at kjølevannet sirkulerer dårlig? Hadde nemlig denne ute når jeg overhalte varmeren. FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Hvis du har koblet om slangene når du hadde varmern og vannpumpa ute, så blir veien vannet går motsatt og da får motoren varmen først. Vannet fra varmeren skal gå rett til varmeregisteret og så til motor. Hvis vannpumpa pumper dårlig, så blir vannet i varmern fort varmt, og da går varmern ned til trinn 1 som er 2 kw. Sjekk om du hører at varmern veksler mellom trinn 1 og 2. Hvis vannpumpa ikke funker, så vil varmern kutte pga overoppheting. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted December 21, 2011 Author Share Posted December 21, 2011 Klarer ikke helt å se hvordan jeg skal ha klart å koblet feil på slangene heller for de ligger plassert slik at det ikke kan misforstås. Men det er likevel noe i det du sier for motoren blir jo varm og da må det bety at den får det varme vannet før varmeregisteret. Varmeren kutter/stopper ikke så det må vel bety at vann/sirkulajonspumpa fungerer som den skal. Vannpumpa sitter montert rett under høyre hovedlykt med én bolt og jeg kan ikke tro at denne skal sitte noen andre veier enn det den gjør. Hvis det har noe å si så byttet jeg hele ledningsnettet inne i varmeren siden noe av kontakten ble ødelagt under demontering. Selve kontakten er ny, ledningen til vannpumpa er ny, ledningene og vannfølerne (to røde og to blå) er nye samt glødeplugg og flammevakt. Alt dette er dobbeltsjekket og er riktig koblet til kontakten. FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted January 17, 2012 Author Share Posted January 17, 2012 Har enda ikke fått sett noe på dette men har oberservert at det er flere ganger varmeren ikke starter ved bruk av tidsuret, og når jeg da går ut i bilen er det eneste jeg hører er noe som hyperklikker, tror dette er et relé. Jeg tror kanskje dette er noe til varmeapparatvifta? Hvis jeg aktiverer varmeren når bilen går så går den for full effekt og det ryker godt. Slår jeg av motoren igjen da så blåser det også fra varmeapparatet. Tips? FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted January 17, 2012 Share Posted January 17, 2012 (edited) Er batterispenningen bra? Jeg har en eldgammel bensin-Eber som drar ganske mye strøm og stopper hvis spenningen blir for lav. Hvis batterispenningen er under 12,3V synker den ganske fort under 11 når varmeren starter og da stopper den igjen.Spenningsvakt burde være mer intelligent enn det du beskriver, men batterispenningen er jo en kjapp ting å teste. Edited January 17, 2012 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted February 2, 2012 Author Share Posted February 2, 2012 Batteriet ble byttet forrige vinter sammen med dynamo. Hadde batteriet på lading i natt og det var fulladet til morgenen i dag i følge laderen, men varmeren vil ikke gå når det er så kaldt som nå. Trykker på uret og man hører den starter men stopper ikke mange sekundene etterpå, da 'hyperklikker' dette reléet også. FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian MH Posted February 3, 2012 Share Posted February 3, 2012 Batteriet ble byttet forrige vinter sammen med dynamo. Hadde batteriet på lading i natt og det var fulladet til morgenen i dag i følge laderen, men varmeren vil ikke gå når det er så kaldt som nå. Trykker på uret og man hører den starter men stopper ikke mange sekundene etterpå, da 'hyperklikker' dette reléet også. Tror kanskje jeg hadde hyperklikket jeg også [] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå. [] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue [x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now