Jump to content

Recommended Posts

Posted

Men sandwich blir stående uten filter,for det står jo på filterflytteren:)

Jeg må ha et lokk der istede for filteret..?

 

Du bruker ikke sandwich men en filterflytter. Den blender der oljefilteret sto og sender olja videre.

Posted

Ja,det går ikke med andre ord.

Man må ha 2 sløyfer hvis det skal brukes sandwich med termostat.

 

Fra denne

D0C4FB6E-DD75-4FD9-989C-E91541DAC496-778-000000667D273C39.jpg

Til oljekøler.

Ny sløyfe med disse

987D9F3A-8A52-44BD-B904-532D33210B9A-778-000000667C46F319.jpg

 

009F5B24-8CA4-414B-8AD1-9C5D37634883-778-000000667B4D2676.jpg

 

Eller som ford racing,som blir det samme.

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Posted

eg liker desse.. http://www.burtonpower.com/parts-by-brand/brands-m-to-n/mocal-aeroquip/mocal-in-line-oil-thermostat-5-8-bsp-threads-mocot2d.html

kopler den inn på slangene til olje køler.

motor ut-inn filter-inn termostat- oljekjøler-tilbake til termostat- inn på motor.

då bruker du dei 2 du har bilde av i bunn og ikkje sandwich.

eg personlig har fjernet dei orginale vatn til olje, fordi jo enklere jo betre :)

Posted

Skal helt klart selv gå for Mocal sitt system med termostat selv :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Posted

eg liker desse.. http://www.burtonpower.com/parts-by-brand/brands-m-to-n/mocal-aeroquip/mocal-in-line-oil-thermostat-5-8-bsp-threads-mocot2d.html

kopler den inn på slangene til olje køler.

motor ut-inn filter-inn termostat- oljekjøler-tilbake til termostat- inn på motor.

då bruker du dei 2 du har bilde av i bunn og ikkje sandwich.

eg personlig har fjernet dei orginale vatn til olje, fordi jo enklere jo betre :)

 

Ved å fjerne den originale har du redusert kjøleevnen tilsvarende en 13 raders oljekjøler i følge de som har forsket på dette.. I tillegg er det fordeler under oppvarming av motoren at man får raskere temp på sakene.. Du har mao nedgradert så vil ikke påstå det er bedre..

 

Vet folket egentlig hvilken oljetemp de har før de monterer ekstra kjølere?

Posted

"Vet folket egentlig hvilken oljetemp de har før de monterer ekstra kjølere? "

 

Skjeldent har jeg inntrykk av.

 

Hvis Cosworth mener den originale 2,8inj kjøleren er god nok , så skal man ikke se bort i fra at det er bra greier.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Posted

"Vet folket egentlig hvilken oljetemp de har før de monterer ekstra kjølere? "

 

Skjeldent har jeg inntrykk av.

 

Hvis Cosworth mener den originale 2,8inj kjøleren er god nok , så skal man ikke se bort i fra at det er bra greier.

 

Tja.. hadde 105grader som maks olje og vanntemp etter flere runder med frisk kjøring på acr med kun standard kjølesystem.. Skulle jeg kjørt noe enduranceløp hadde det nok blitt i overkant..

Posted

Tja.. hadde 105grader som maks olje og vanntemp etter flere runder med frisk kjøring på acr med kun standard kjølesystem.. Skulle jeg kjørt noe enduranceløp hadde det nok blitt i overkant..

Selvfølgelig alt ettersom hvordan ting blir brukt.

Fordelen med den originale er jo varmeveksler egenskapen.

 

Hvis en må oppgradere så mener jeg at en bør montere en ekstra kjøler som er termostatstyrt.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Posted

Selvfølgelig alt ettersom hvordan ting blir brukt.

Fordelen med den originale er jo varmeveksler egenskapen.

 

Hvis en må oppgradere så mener jeg at en bør montere en ekstra kjøler som er termostatstyrt.

 

Det har du helt rett i. Og skal man i tillegg ha remote oljefilter så er løsningen over med en inline termostat flott. Men ikke fjern varmeveksleren..

Posted

Nettop derfor det er viktig med termostat....

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Posted

har i 9 av 10 tilfelder fjernet varmeveksleren, hver gang gikk vanntemp betydelig ned.

Men kjører selvsagt olje kjøler med termostat!

 

Vanntemp er en ting, men ha skjedde med oljetemp? Regner med du prøvde uten oljekjøler?

Har ikke prøvd dette i praksis da jeg har blitt innprenta med at man bør beholde veksleren så greit å vite :)

Posted

Vanntemp er en ting, men ha skjedde med oljetemp? Regner med du prøvde uten oljekjøler?

Har ikke prøvd dette i praksis da jeg har blitt innprenta med at man bør beholde veksleren så greit å vite :)

eg har aldri hatt begge deler, fjernet alltid veksleren når eg har montert kjøler, men med ein 10 rader(ein som er 10 cm breiere enn den vanlige til mocal) har eg hatt ca 5 grader på lavere vatn temp og ca 10 grader lavere olje temp. testet opp fjellovergang sommers dag før og etter vist eg ikkje hugser feil var det neste 25 i skyggen den dagen.

men heilt enig i det ein seier om raskere driftemp på oljen med varme veksler. so er det snakk om sigdal vinter kjøring

so beholder ein den so klart. men termostat er godt å ha :)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...