Jump to content

Planing av LC OHC topp


Christer_Martinsen

Recommended Posts

Hei!

 

Har en 89 modell Sierra med OHC med innsprut, katalysator og EGR-systemet. Dette er jo lavkomp motoren med 8,5:1 i komp. I morgen kommer det FR34 kamsett + grenrør fra Rallydesign. Har også kjøpt komplett 2 1/4" eksosanlegg hele veien. Skal da skifte kamlagerene, simringen i fronten, ventiltetningene, slipe ventiler, porte topp/innsug, og høvle toppen for mer kompressjon. Er det noen som har erfaring med høvling av topp på dette oppsettet? Hvor mye kan taes av, før jeg får problemmer med tenningsbank?

Edited by Christer_Martinsen

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke anbefalt å ta av mer enn 1-1,2mm av toppen, blir fort liten avstand fra anleggsflate til tennplugghull.

Er også mulig å slipe av på blokka, om du har motor helt i deler. Går greit å kjøre med en squish klaring på 1-1,1mm.

Om du bare demonterer toppen så finnes det topp-pakninger å få med 0,7mm tykkelse fra Cometic, original mener jeg å huske er 1,3mm.

Når det gjelder porting av OHC så er det viktig å passe på vippearmsgeometrien, så om du freser setene så er det viktig å kompansere dette på lengden av ventiler.

Er vel også en del tips på dette i flere tråder her på forumet

Link to comment
Share on other sites

Hvis du freser av toppen så må du vite at kamtiminga også forandrer seg. Da må du til med justerbart kamdrev. Hvorfor ikke selge denne motoren til en som har lyst på å lage seg IS turbo og helle Bruke en IS motor med 9,3:1 i komp som utgangspunkt? 8,5 er i allefall altfor lavt til å få no særlig effekt og bensinøkonomi ut av det.

Ang kamvalg.. Til en frisk sugemotor.. Hvorfor ikke velge FR32 isteden?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på denne motoren og en orginal høykomp IS motor er at stemplene står 1mm lavere i sylindrene. FR34 er laget for å fungere med orginal eller nær orginal motor, så 1mm planing av blokk eller bytte til høykomp motor er nok rette veien å gå. Noe særlig høyere enn orginal komp ville ikke jeg gått om du ikke skal gjøre noe mer med motor og motorstyring. Om du beholder orginal 100hk motorstyring så må du mest sansynlig justere tenning slik at du har 20-25 grader på tomgang.

Og om jeg skal være pirken så har den ikke EGR, men puls air :P

 

Hvorfor ikke velge FR32 isteden?

Om den skal brukes ilag med orginalt IS sprut så er det ikke noen optimal kombinasjon. Rett justert gir FR32 mer effekt enn orginale dyser og luftmengdemåler rekker til. FR34 er derimot laget for å passe innsprøytning.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har selv en is med portet og planet topp ca 10,6:1 i komp.forhold, FR34 kam, Ashley grenrør og boret opp spjeldhus fra 52-55mm ,originale dyser men øket bensintrykket med 0,7bar.

Bruker en piggyback boks fra motorsykkel for å overstyre dysene og justere ned bensinmengde der det er nødvendig.

Ga overaskende bra moment og effekt.

Luftmengdemåler har jeg ikke gjort noe med siden den er lik arealmessig som på en BMW 2,5 E30

Edited by Sierra"2.0iS
Link to comment
Share on other sites

De fra 1,8 endura dieselen sies å skal være bra ja. Grønne om jeg husker rett(?)

Bare pass på at tetningene ikke bygger så mye at det blir klemt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...