Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jeg plages litt med at det blåser kaldt i varme apparatet i cosworth'n, det er kun på tomgang altså kun når det er liten fart på motor'n. Om jeg ruser den opp et par tusen omdreininger og holder den der eller om jeg kjører normalt, da blåser det varmt igjen. Jeg regner med at det er vannpumpa som sirkulerer dårlig, noen som er enig eller har dere andre løsninger? :unsure:

 

Har aldri hatt slitt vannpumpe så kjenner liksom ikke til symptomene :rolleyes:

Edited by Fakeworth

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Posted

Hehe :-)

Jeg har ikke tenkt på termostat, kunne jo hende.

Registret spylte jeg igjennom for en måned siden og det virka ikke tett. Om det er registeret så blir det nok ikke bytta i vinter ;-)

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Posted

Den er helt normal hele tiden. Ihvertfall på måleren.

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Posted

Kan hende det er lite/dårlig sirkulasjon gjennom varmeapparatregisteret,siden det blir varmt når du øker turtall,at det holder på å tette seg..

Har jo vært borti at skovlen på pumper har løsnet,men da skulle motortempen gått opp..

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Posted (edited)

Har mest tro på sliten vannpumpe, som typisk gir treg sirkulasjon, men god varme på turtall. Neste er at pumpa begynner å lekke, og da får man i allefall årsaken bekreftet.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Posted

Sjekk slangene som går til varmeapparat registret,kjenn om begge to blir varm. Har vært borti att slangen som går fra olje/vannveksleren å til registret har tettet seg,de slangene blir myke og gror igjen med tidens løp. Om du mener registret ditt er åpent,så kan det alikevel være att det ikke fløder nok!

Første bud for å få ett bra kjølesystem på en cosworth er att registret er nytt og åpent. Når registret er delvis tett ødelegges hele kjøle "sløyfen" i systemet.

 

Har enda til gode å se att vannskovelen har løsnet på en 4x4 pumpe. VIST den har løsnet kan jeg love deg att tempen på motoren din hadde gått opp kraftig.

 

Gåen topp-pakning kan det også være,da kommer det luft i systemet,og luften blir stående å blokkere i slangene når vannpumpen ikke går fort irundt.

Posted (edited)

Har aldri sett at en sliten vannpumpe, lager dårlig sirkulasjon utenom visst skovlene har løsnet. Topp pakning kan lage luftlås, som nevnt over, da har man ofte trykk i kjølesystemet også.

Edited by grcossie
Posted

har akuratt samma problem på min mondeo 02mod med 1,8.. om noen vet ka det kan vere ;)

02mod ford mondeo stv type konebil

86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest

Posted

Hmm, mye teorier her nå. Jeg håper det ikke er pakninga ihertfall. Men skal sjekke slangene inn og ut av registeret jeg.

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Posted

Hmm, mye teorier her nå. Jeg håper det ikke er pakninga ihertfall. Men skal sjekke slangene inn og ut av registeret jeg.

 

napp av tomgangs regulatoren, og juster opp tomganegn på spjelldet :P

problem ut av verden :smartass:

 

har samme selv. og der er jeg rimelig sikker på at det er varme apperat registret som har det, har så støysvak bil, at jeg hører det surkler i registret når jeg ruser.

Men skjeldn bilen min går på tomgang, og eller vakum sia :whistling:

Posted

Hadde omtrent samme problemet i min Cosworth 4x4. Bare at her gikk vann temperaturen nesten opp på N (i normal på speedometeret), og varmeapparatet begynnte da å blåse kaldt.

Kan også nevne at vann temperaturen gikk mye opp og ned, den gikk nesten alltid opp på tomgang og sakte kjøring. Vil anta at dette kom av luft i kjølesystemet og dårlig sirkulasjon på vannet. Hørte endel surkling i varme apparatet på tomgang.

Monterte swirl pot i går og nå ligger temperaturen javnt og fint på "R" i temperaturskalaen på speedometeret og varmeapparatet blåser varmt.

 

Jeg vil tippe dårlig sirkulasjon i systemet, skru ut termostat og se om den funker evnt. ta av vannpumpa?

-1988 Ford Sierra Cosworth

-1992 Ford Sierra Cosworth 4x4

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Hmm, mye teorier her nå. Jeg håper det ikke er pakninga ihertfall. Men skal sjekke slangene inn og ut av registeret jeg.

 

 

Fått sjekka slangene?

 

har akkurat samme problem selv nå, bare att det blåser kaldt uansett hvor mange omdreininger jeg har..

Edited by Rotax
Posted

Vanlig problem på sierra att dem begynner å bli tette med årene.

Eg renset hele systemet på min samt ny vannpumpe, termostat og register,

Nå funker alt som det skall :)

86 3dr IS

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...