Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

 

Byttet nylig dynamo på IS'en, og vet at den fungerer. Lader bra, og har helt nye børster.

 

Men til min store forbauselse og irritasjon startet ikke bilen i går, fram med voltmeteret, og bam.. Under 11v på batteriet. Hvordan det her er mulig aner jeg ikke. Jeg har sjekka et strømtyver på den eneste måten jeg vet, koble prøvelampe mellom pluss på batteriet og pluss i ledningsnettet og nappe ut en og en sikring til lampa slukner. Kun en sikring som gjør at lampa reagerer, og det er for klokke og int.lys, samt at styrestrøm til cd-spiller er lagt under denne sikringen. Men klokka skal jo ha strøm hele tiden, så kan vel ikke være det..

 

Noen som har tips? Skal ut på langtur på torsdag..

 

:(

Posted (edited)

Først er tommelfinger regel på at batteri kan være defekt (holder ikke på kapasitet).

 

Jumpstart bilen, også måler du spenninga mens den er i drift. deretter slår du på alt av forbrukere (alt av lys og div slikt), og gir den litt turtall. Mål så (mens alt er på) spenninga, og se at det er greit (bør være rundt 14V eller mer), for så å slå av bilen, og mål spenning på batteri da. Se om det er forskjell i forhold til før du starta bilen. La gjerne bilen stå en times tid etterpå for å få korrekt hvilespenning igjen.

 

Er ikke så elektrogeni, men dette funka for meg ihvertfall for å finne ut at batteri ikke hadde kapasitet ;)

 

 

EDIT: Velkommen til forumet =)

Edited by Etern1ty

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Posted

Sikkert batteriet ditt som holder på å ta kvelden

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Posted

Håper i grunn at det er batteriet, for det er fortsatt garanti på det.. Er et 1 års gammelt Optima. Synes det høres så rart ut at det har tatt kvelden. Skal teste ut metoden din, Etern1ty :)

Posted

Er egentlig ganske enkelt å finne ut om noe stjeler strøm fra bilen. Gjør regning med at du har en del ledninger koblet til batteriet.

Elektrikerne bruker et spesielt instrument som du kan ta utenpå en og en ledning, mens den måler strømmen som går igjennom. Da finner du greit ut hvilken ledning som stjeler strøm ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted

En metode som ofte funker : Amperetang rundt alle minusledningene på batteri. Napp ut en og en sikring fra sikringsboksen, og se etter fall på ampertanga. Ser du utslag, har du iallfall funnet kretsen som evt trekker strøm.

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Posted (edited)

Problem solved!! Litt detektivarbeid viste at styrestrømmen til spilleren var lagt på samme kursen som int.lys og klokka, og fikk strøm konstant. Flyttet den over til tenninga, og nå er alt greit.. Takk for hjelpen, folkens! :)

Edited by haakon333

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...