Jump to content

Komp, tenning, ladetrykk, oppsett


armani

Recommended Posts

1. Grunnen til at KR400 må tas med til tross for at den er mer krevende å montere enn de andre er res+ultatene denne gir. Den har glittrende hybridprosent og stort turbinhus og dette gir "minimalt" baktrykk, men likevel så lader KR400 både tidlig og hardt.

Det lave bakteykket tillater " vanvittig høyt" ladetrykk på helt originale motorer. Tommy W var oppe i 2,7 BAR og kjørte "alltid" med over 2,0 BAR ladetrykk med Siemensdyser og Pukkelrygg chip. Dette gikk både godt og fint helt frem til ene Siemensdyse gav seg og sørget for at ett stempel smeltet. Ny dyse ordnet problemet.

Problemet i dette tilfellet har vært drivverket og ikke manglende krefter og da er man vel egentlig i mål?

2. Selve motoren må være i god stand ja.

Hvis man skaffer chip som passer til den nyportede toppen så er det saken grei. Problemet er at mange ikke ser at dette må stå i stil.

3. Disse ***** hestene er ett stadig tilbakevendende problem ja og sannheten om temaet har vist seg skremmede vansklig å formidle.

4. Det håper jeg også. Det har vært både morsomt og interessant å sammenligne de eldre inboard videoene til as med 2011 utgavene.

Jo flere som følger dette eksempelet jo bedre slik at vi kan sammenligne "svære greier" med god respons og god dreiemomentkurve. :)

 

1. Joda, helt enig i at den bør taes fram som et godt turboalternativ til Cosworth over steg 3. Tenkte bare jeg skulle påpeke at denne gjerne krever litt mer enn de andre som er i "samme klasse" for å fungere optimalt.

Egenskapene høres veldig bra ut ja. Men var det ikke denne turboen han hadde montert når han bremset bilen sin hos EBB?

Jeg ble ikke akkurat helfrelst av de kurvene, skal jeg være helt ærlig. Men det kan jo ha vært andre medvirkende årsaker som jeg ikke kjenner til.

 

2. Ja, det er jo helt sant, mange som ikke ser sammenhengen dessverre. Men jeg syns at det er et meget godt valg å gå for porting av toppen når man passerer steg 3. Egentlig før den tid også, sammen med en toppoverhaling.

 

3.

Helt sant, dessverre.

 

4.

Ja, nå som det er så billig og enkelt å skaffe seg f.eks. et GoPro kamera, så burde det absolutt være mulig å få mer inboard filming.

Det er jo en helt genial måte å få sammenlignet div. oppsett på. Ser jo som du nevner as. sine inboardfilmer fra 2010-2011, der man virkelig ser forskjell etter forbedringene som er gjort :)

Og dette er jo en knallgod motivasjon til hva man ønsker å velge av oppsett også.

Syns det er alt for lite Cosworth-filmer ute å går i det store å hele..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

1. Joda, helt enig i at den bør taes fram som et godt turboalternativ til Cosworth over steg 3. Tenkte bare jeg skulle påpeke at denne gjerne krever litt mer enn de andre som er i "samme klasse" for å fungere optimalt.

Egenskapene høres veldig bra ut ja. Men var det ikke denne turboen han hadde montert når han bremset bilen sin hos EBB?

Jeg ble ikke akkurat helfrelst av de kurvene, skal jeg være helt ærlig. Men det kan jo ha vært andre medvirkende årsaker som jeg ikke kjenner til.

KRX400 er noe utfordrende å montere på en 4x4 manifold, men bortsett fra det krever den ikke mer enn andre moderne turboer.

Sånn har det vært ja og hovedforklaringen er det siste der.

2. Ja, det er jo helt sant, mange som ikke ser sammenhengen dessverre. Men jeg syns at det er et meget godt valg å gå for porting av toppen når man passerer steg 3. Egentlig før den tid også, sammen med en toppoverhaling.

Ok.

4. Syns det er alt for lite Cosworth-filmer ute å går i det store å hele..

Filmer av hjemmetrimmete 4 og 6 syl. Forder generelt synes jeg.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. KRX400 er noe utfordrende å montere på en 4x4 manifold, men bortsett fra det krever den ikke mer enn andre moderne turboer.

Sånn har det vært ja og hovedforklaringen er det siste der.

 

2.

Ok.

 

3.

Filmer av hjemmetrimmete 4 og 6 syl. Forder generelt synes jeg.

 

1.

Da tenker jeg mest på oppsettet generelt sett. Det som fungerer best for T34 fungerer vel ikke best for KRX400?

Siden denne har andre fordeler.

 

2.

Ja, han virket jo ikke helt fornøyd selv heller?

 

3.

Helt enig. Får håpe billigere/enklere tilgang til gode kamera får snudd den trenden :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

1.

Da tenker jeg mest på oppsettet generelt sett. Det som fungerer best for T34 fungerer vel ikke best for KRX400?

Siden denne har andre fordeler.

 

2.

Ja, han virket jo ikke helt fornøyd selv heller?

 

3.

Helt enig. Får håpe billigere/enklere tilgang til gode kamera får snudd den trenden :)

Det som fugerer best med T34 funker ikke best med hverken GT-R, EFR, KRX eller noen andre og nyere turboer.

Det var han ikke, men det klandrer han ikke turboen for.

Vi håper på det. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det som fugerer best med T34 funker ikke best med hverken GT-R, EFR, KRX eller noen andre og nyere turboer.

Det var han ikke, men det klandrer han ikke turboen for.

 

 

Nei, det er sant :)

Men var det noe på den bremsingen som gjorde at resultatet ble så mye dårligere enn forventet?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...