Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har fått fikset den ujevne tempmåleren min etter råd og tips fra forumet her :)

Det var vel og bra, for jeg syns motoren min blir i overkant varm ved normal kjøring. Den stiger ofte (nesten alltid) over halve målerregisteret og meget nære rødstreken, men dog aldri vært helt ved kokepunkt.

 

Her er et bilde av dagens tur hjem fra skolen, og da var hastigheten 80 på landevei i 5 gir:

 

33560810150976533335556.jpg

 

Vifta går og funker, kjølevannets nivå og tilstand er god, givere og tempmåler er fikset og fungerer bra, derfor gjenstår termostaten tror jeg. Har leita litt og finner vinter og sommer termostater og de slå ut på alt fra 88-92 grader. Jeg vet ikke hva slags termostat som sitter i nå, men om vinteren blir så "varm" det ser ut til, vil jeg ha en termostat som slår ut tidlig for noe sladding vil vel forekomme :whistling:

 

Er dette noe som passer 2.0 ohc 87? For denne slår ut ganske tidlig :) http://www.burtonpower.com/qth371.html

-Ford Sierra 4dør's 2.0 OHC CL. 1987mod.

*Ford Sierra 5dør's 2.0 Doch CL. 1991mod. (Først død, derette solgt)

Posted

Kan det vere tett radiator? Ser for meg at den vil bli veldig varm om radiator er tett for eksempel.. :)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Posted

Hm ja det har du kanskje rett i.. Nå bedømmer man ikke alltid radiatorens tilstand på utsiden så den kan jo være tett, men den ser så ny å fin ut :P

 

Det går vel an prøve å spyle igjennom radiatoren å se om den er tett ?

-Ford Sierra 4dør's 2.0 OHC CL. 1987mod.

*Ford Sierra 5dør's 2.0 Doch CL. 1991mod. (Først død, derette solgt)

Posted (edited)

Kan jo prøve noe radiator rens, kjøre den litt og så skifte kjølevann ;)

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Posted

Er vifta på motoren inntakt da? Når tempnåla er der den er på bilde ditt, så har vannet ditt ca 110 grader. Vannet koker allerede på O i NORMAL.

Hvis det ikke er Ford, er det ikke bil!

- Sierra Mk1 3 dørs. 86' 2.9i

F5A1DADDBF3B8BEDE93D52E4B3405B45.png

Posted

Vifta går fint den, er vel viskose vifte så den går med en gang motoren starter?

Jeg stoppa da den la seg på den hvite streken og åpna panseret, det bobla ikke i kjølevesketanken, og et generelt overblikk i det jeg åpna panseret tilsa ikke at motoren var overopphetet egentlig!

 

Jeg lurer på om jeg skal bytte den giveren som sitter i blokka også, for har en ny liggende. Kan det være den som viser for høy temp, selv om motoren ikke har så høy temp? :)

-Ford Sierra 4dør's 2.0 OHC CL. 1987mod.

*Ford Sierra 5dør's 2.0 Doch CL. 1991mod. (Først død, derette solgt)

Posted

Tempmålere i Sierra er ikke til å stole på. Min viste alt for lite så den bytta jeg. Den nye ligger hele tida rett oppunder rødmerkinga. Følg med en periode og se om den koker, følg med på vannstand og kjenn på vannslangene. Tipper det ikke er noe som helst problem.

Posted

Hørt rykter om at bensinmåler og vannmålere lever sine egne liv ja. Men jeg vil så langt det er mulig får det til å funke. (Irriterer livet av meg når ting som i utgangspunktet skal funke, ikke gjør det) :P

Jeg prøver bytte giver og skylle radiator til helgen så får vi se om det hjelper.

 

Måleren har aldri ligget SÅ høyt som i dag, bytte instrumentpanel i dag også, men tviler egentlig på at har noe innvirkning?

-Ford Sierra 4dør's 2.0 OHC CL. 1987mod.

*Ford Sierra 5dør's 2.0 Doch CL. 1991mod. (Først død, derette solgt)

Posted

Skal visstnok være forskjellige varianter av tempgivere til ohc. Om det avhenger av instrumentet veit jeg ikke.

 

Jeg mener jeg har fått tak i riktig type, begge giverne har en svart ring som vist nok sier at de er like. Men etter det jeg har fått opplyst så skal panelet kun vise giverens mål og ikke blande seg med giveren om du skjønner hva jeg vil frem til :P

-Ford Sierra 4dør's 2.0 OHC CL. 1987mod.

*Ford Sierra 5dør's 2.0 Doch CL. 1991mod. (Først død, derette solgt)

Posted

Er vifta på motoren inntakt da? Når tempnåla er der den er på bilde ditt, så har vannet ditt ca 110 grader. Vannet koker allerede på O i NORMAL.

 

Jaha?? Vannet koker ikke på 100 grader i et trykksatt kjølesystem..

Posted

Nei, når man skrur av korka på ekspansjonstanken. Det gjorde det vertfall hos meg

Hvis det ikke er Ford, er det ikke bil!

- Sierra Mk1 3 dørs. 86' 2.9i

F5A1DADDBF3B8BEDE93D52E4B3405B45.png

Posted

Jaha?? Vannet koker ikke på 100 grader i et trykksatt kjølesystem..

 

Helt rett. Har vært opp på 115 grader på cossien uten koking, ikke engang kokelyder fra den. ISen var jeg engang oppe på over 110 grader før den kokte og spytta ut halvparten av kjølevannet.

Og når man holder på med kjølesystem er det jo en grei tommelfinger regel å ikke åpne lokket på ekspansjonstanken når det er så varmt. Mange som bokstavelig talt har brent seg på det :whistling:

Mitt råd er i grunn at om du er usikker på om termostat fungerer, så skift den. Det er ikke akkurat den dyreste innvesteringa man kan gjøre. Kombiner byttet av termostat med bytte av kjølevæske og rensing av hele systemet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Posted

Vasket radiator utvendig? avfetting/motorrens/felgrens og spyle den :-)

 

Tar et skudd i blinde, er det mulig at vannpumpen begynner å svikte?

 

Får prøve å vaske litt i dag å skylle igjennom :)

 

Vannpumpe har vært bytte en gang i fjor og bilen er ikke gått så mye siden, men det kan jo hende den er dårlig allikevel.

-Ford Sierra 4dør's 2.0 OHC CL. 1987mod.

*Ford Sierra 5dør's 2.0 Doch CL. 1991mod. (Først død, derette solgt)

Posted

Luft er vel ikke akkurat noe stort problem på ohc sålenge kjølevæskenivået er greit, da den skal lufte seg selv.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Posted

kjølevann nivået er bra, bruker nada og det ser faktisk ut som det sirkulerer ganske greit.

I går var et et par minus grader, og da gikk ikke måleren så langt opp som dagen det bilde øverst på siden er tatt.

 

Jeg er frista til å plukke ut termostaten å bytte til en som slår ut på lavere temp. ser ikke ut til å bli en stygg kald vinter i år :P

-Ford Sierra 4dør's 2.0 OHC CL. 1987mod.

*Ford Sierra 5dør's 2.0 Doch CL. 1991mod. (Først død, derette solgt)

Posted

Du kan f.eks prøve med en ir måler å se hvilken temp du har, så upålitelig som disse målerne er hadde jeg ikke stolt mye på hva den viser..

Posted

Da er radiator spylt, den så faktisk ganske ny ut. Å uten de store forhåpningene blir det i hvert fall spennende å se om det har hjulpet noe når jeg skal ut å kjøre i morgen ;)

 

Okei, det var første tipset å bytte giver. Så jeg har byttet en giver som sitter i blokka, gjort rent å smurt opp alle kontaktpunktene til givere og instrumentpanel.

-Ford Sierra 4dør's 2.0 OHC CL. 1987mod.

*Ford Sierra 5dør's 2.0 Doch CL. 1991mod. (Først død, derette solgt)

Posted

Om du er usikker på om termostaten åpner, så kan du ta den ut, legg den i kokende vann og evt mål temp på vannet når den åpner seg- og du har svaret på den i hvertfall;)

Ford Sierra 5dr '87 2.0i

Ford Sierra 3dr '86 2.9i

Dodge Dart '73 slant six

Prosjekttråd Brødrene Wernberg

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...