Jump to content

Kjøpt meg mondeo


basmoen

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er ny på forumet her,og akkurat blitt eier av en 2000 Ford Mondeo 1.8l STV.

Chassi har rullet 290k,men motor bare rundt 170k (iflg forrige eier,ingen dok.)

 

Jeg fikk opplyst (via mekonomens webkat) at bilen skulle ha en 1.8l RKB/RKF motor.

En tidligere eier har byttet denne til en Zetec (også 1,8l).

Kan det by på noen problemer å få skrevet denne inn i vognkort?

 

Og,sånn ellers da, er det noen kjente problemområder med disse bilene?

Noen deler jeg burde kjøpe inn og ha liggende som er ren forbruksvare?

 

Og,siden jeg ikke har noen som helst anelse om hvor langt denne motoren har gått med

nåverende regreim,kommer jeg til å bytte den ganske snart. Noen som vet hvor jeg får

kjøpt reim (og evt annet jeg trenger til dette) til en grei penge? Mekonomen er jo overpriset!

 

Jeg har tidligere sverget til tyskere og chevrolet,men var nødt til å kaste meg over

mondeoen siden jeg plutselig stod uten bil.

 

På forhånd takk for svar!

Evig Chevy tilhenger har endt opp med en FORD! Hjelp,åssen skal dette gå?

 

'77 Chevy Caprice Classic -|- '93 Chevy Blazer S10 Sport

'00 Ford Mondeo STV MK2 -|- '96 Opel Astra (SELGES I DELER!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk opplyst (via mekonomens webkat) at bilen skulle ha en 1.8l RKB/RKF motor.

En tidligere eier har byttet denne til en Zetec (også 1,8l).

Kan det by på noen problemer å få skrevet denne inn i vognkort?

Såvidt jeg vet er RKB og RKF Zetec-varianter. Disse kodene står noen ganger stemplet på kanten av toppen ved termostathuset.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet er RKB og RKF Zetec-varianter. Disse kodene står noen ganger stemplet på kanten av toppen ved termostathuset.

 

OK! Da vet jeg iallefall det! Har absolutt nada peil når det kommer til Ford...

Så da burde det vel vere minimalt problem å få skrevet den "nye" motoren inn i vognkort?

 

 

Kan legge ut et par bilder av bilen senere. Først er det en tur på jobb,og så litt søvn. Og,bilen er svart,og det er mørkt ute :P

 

Takk for info! :D

Evig Chevy tilhenger har endt opp med en FORD! Hjelp,åssen skal dette gå?

 

'77 Chevy Caprice Classic -|- '93 Chevy Blazer S10 Sport

'00 Ford Mondeo STV MK2 -|- '96 Opel Astra (SELGES I DELER!)

Link to comment
Share on other sites

ser ingen grunn til og få skrevet motoren inn i vognkortet. de er tilsvarende, om ikke identisk..

en eventuellt innskrivings prosses kan bli et større problem, med tanke på og framskaffe dok på hvor motor stammer fra osv, er du ordentlig heldig, så stammer den fra tyv gods.

 

Nei, glem at motoren er bytta, og smil og vær glad =)

 

 

Grattis med ny bil forresten :smartass:

Link to comment
Share on other sites

ser ingen grunn til og få skrevet motoren inn i vognkortet. de er tilsvarende, om ikke identisk..

en eventuellt innskrivings prosses kan bli et større problem, med tanke på og framskaffe dok på hvor motor stammer fra osv, er du ordentlig heldig, så stammer den fra tyv gods.

 

Nei, glem at motoren er bytta, og smil og vær glad =)

 

 

Grattis med ny bil forresten :smartass:

Du har et poeng der egentlig. Etter sigende var eieren som byttet motoren mekaniker,og gjorde det slik det skulle vere,men unnlot av en eller annen grunn å skrive inn ny motor.

Da satser jeg heller på å slippe unna BT i stedet. De er jo helt idioter her i indre nå om dagen! Tekniske kontroller sammen med politi og tollvesen både her og der :P

Bare tenkte litt på at det står Zetec på dekselet over motoren,men så står det RKB/RKF i oppslagsverket se....

Mtp forsikringen så driter jeg i motorbyttet. Bilen skal kjøres en stund,så selges eller skrotes!

 

Kan jo ikke så mye om nyere biler,og enda mindre om Ford :P Men,gi meg en gammel chevy... (nå bannet jeg vel i kirka?)

 

Takk for det :)

 

har kjørt noe Ford tidligere,og joda,greie biler å kjøre egentlig.

 

Kan jo spørre folket her om en annen ting samtidig. Åssen er prisnivået på Forddeler generellt i forhold til feks Renault og Opel?

Har erfart at deler til 06 Renault er hinsides! Men,derimot 96 Opel er overkommelig...

Evig Chevy tilhenger har endt opp med en FORD! Hjelp,åssen skal dette gå?

 

'77 Chevy Caprice Classic -|- '93 Chevy Blazer S10 Sport

'00 Ford Mondeo STV MK2 -|- '96 Opel Astra (SELGES I DELER!)

Link to comment
Share on other sites

Kan jo spørre folket her om en annen ting samtidig. Åssen er prisnivået på Forddeler generellt i forhold til feks Renault og Opel?

Har erfart at deler til 06 Renault er hinsides! Men,derimot 96 Opel er overkommelig...

Det er nok nærmere Opel enn Renault, tenker jeg.

Det er vel mk2 du har, da er det meste av deler likt '93 og oppover. Disse synes jeg det flømmer over av på huggeriene for tida. Mye billig nytt f.eks. på eBay fra England.

 

De vanlige feilene finner du her. Falskluft og pluggledninger synes jeg er gjengangere.

http://www.btinternet.com/~madmole/Info.html

 

Og kjøp fult sett med løpehjul hvis du skal bytte reim. Et av mine hjul hadde skikkelig dårlig lager selv om motoren ikke hadde gått uvanlig langt.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!

Dette er bra biler, å dette er jo siste av mk2 før mk3 kom!

Problemer som kan oppstå med mk2 som ikkje er nevnt er: bremseskiver, sentral lås trøbbel, tett låsesylinder på bakluka, rust over skilt plata bak, varmeapparat motstad, tett varmeapparat register, lysbryter har ein tendens til å gå hvis spredere blir brukt mye!

 

Dette er egentlig bare småting som sikkert er ryddet vekk på 2000 modellen..

Eg hadde 97/98 modell fra 2001-2008 å den tålte masse bank, å var billig i bruk:)

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Husk også å bytte vannpumpe i forbindelse med regreim bytte, Strammehjulet på drivreima (viftereim) har en tendens til å slites så kan være greit å bytte denne også.

 

Hjullagere er en svakhet på disse, og klunkelyder som en aldri finner årsaken til fra forstillingen.

 

 

Jeg har en 2001 modell mk2 samt att jeg har kjøpt en 2001 modell til min mor som også er mk2. Har tidligere hatt en 95 modell mk1 som jeg rullet over 200.000km i på 5 år kjenner godt til disse bilene, og det er gode biler.

 

Svart motoren (sort toppdeksel som nevnt over her) vil jeg påstå att er en bedre motor, da den bruker mindre drivstoff, og har litt lengre girutveksling, men girkassene som kom med sort motoren er dårligere enn til sølv motoren. Sort motoren virker også litt tregere og slappere.

 

Så kommer du sikkert til å slite med å få opp tank lokket ditt til vinteren, da mekanismen med spak inne i bilen alltid blir skikkelig treg i kulden, og til slutt slutter å virke.

 

 

Lykke til med god bil i hvertfall..

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for all tilbakemelding!

 

Regreimsett + vannpumpe blir kjøpt inn på neste lønning og håper på å få byttet i løpet av jula.

Ellers trur jeg bilen skal vere ganske så bra.

Lurer på å kjøpe inn en passende clutch og ha liggende iallefall. Bilen kommer til å gå 10mil med MYE start/stopp 6 netter i uka :P

 

Rullet igjennom avisruta mi med den i natt (10mil både landevei og et lite boligfelt),og bilen fungerer godt.

Men,når bilen ble skikkelig god og varm oppdaget jeg en rar lyd.

Det hørtes nesten ut som lit "metallisk knirking" når jeg ga gass (1000-2000rpm). Kan nesten kalle det en form for "gnistre/elekrisk" lyd også.

Hører den best når jeg kjører igang og når jeg girer fra 1. til 2. (Har vane av å gire på ganske lavt turtall der.)

Kan sikkert prøve å ta opp lyden i natt,men tviler på at det blir noe bra :P

 

Dere skriver her om svart og grå topp på motoren. Det husker jeg ikke akkurat nå,men kommer tilbake med det iløpet av mårradagen. Gidder ikke gå ut i mørket nå :P

Evig Chevy tilhenger har endt opp med en FORD! Hjelp,åssen skal dette gå?

 

'77 Chevy Caprice Classic -|- '93 Chevy Blazer S10 Sport

'00 Ford Mondeo STV MK2 -|- '96 Opel Astra (SELGES I DELER!)

Link to comment
Share on other sites

Clutchen tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for, de ser ut til å kunne være evgvarende. Men alle de mondeoene jeg har hatt til nå har blitt veldig sure av mye småkjøring, og spesiellt lange turer med landeveiskjøring om du er en snill, rolig og økonomisk billist. Har derfor funnet ut att det minst en gang om dagen er greit å dra bilen godt ut på 2 gir, opp til i hvertfall 5.500rpm. Da blir den i form igjen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Clutchen tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for, de ser ut til å kunne være evgvarende. Men alle de mondeoene jeg har hatt til nå har blitt veldig sure av mye småkjøring, og spesiellt lange turer med landeveiskjøring om du er en snill, rolig og økonomisk billist. Har derfor funnet ut att det minst en gang om dagen er greit å dra bilen godt ut på 2 gir, opp til i hvertfall 5.500rpm. Da blir den i form igjen. ;)

Dette hadde aldri eg problemer med! hehehehe :lol:

Edited by Tommen

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at jeg har truffet rett her :)

Virker til at det er masser av kunnskap ute og går her!

 

Jeg kjører som tidligere nevnt avis om natten,og har betalt pr km(tot 10mil hver natt),

og er derfor nødt til å kjøre litt økonomisk,og samtidig forsiktig så bilen holder.

 

Målte de første 20mil,og med litt forsiktig aviskjøring ligger den på ca 1,1l på mila. Er ikke ille det synes jeg.

 

Takk for allt input dere har kommet med her!

Jeg kommer garantert tilbake med flere spørsmål senere :)

 

Men,det er fortsatt en ting jeg lurer på,og som bekymrer meg litt her da;

Rullet igjennom avisruta mi med den i natt (10mil både landevei og et lite boligfelt),og bilen fungerer godt.

Men,når bilen ble skikkelig god og varm oppdaget jeg en rar lyd.

Det hørtes nesten ut som lit "metallisk knirking" når jeg ga gass (1000-2000rpm). Kan nesten kalle det en form for "gnistre/elekrisk" lyd også.

Hører den best når jeg kjører igang og når jeg girer fra 1. til 2. (Har vane av å gire på ganske lavt turtall der.)

Kan sikkert prøve å ta opp lyden i natt,men tviler på at det blir noe bra :P

 

Har ikke fått tatt opp dette enda,og det kan bli litt vanskelig pga all annen støy.

Den kommer ikke før bilen er skikkelig god og varm.

Virker til at den kommer fra venstre side(?). Kjørte frem og tilbake lags en fjellvegg i natt for å høre etter.

 

Om noen har noen tighte og fine hjullagre bak og bremseskiver bak de selger for en billig penge,kan jeg vere interessert.

(økonomiske årsaker :P)

Evig Chevy tilhenger har endt opp med en FORD! Hjelp,åssen skal dette gå?

 

'77 Chevy Caprice Classic -|- '93 Chevy Blazer S10 Sport

'00 Ford Mondeo STV MK2 -|- '96 Opel Astra (SELGES I DELER!)

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at jeg har truffet rett her :)

Virker til at det er masser av kunnskap ute og går her!

 

Jeg kjører som tidligere nevnt avis om natten,og har betalt pr km(tot 10mil hver natt),

og er derfor nødt til å kjøre litt økonomisk,og samtidig forsiktig så bilen holder.

 

Målte de første 20mil,og med litt forsiktig aviskjøring ligger den på ca 1,1l på mila. Er ikke ille det synes jeg.

 

Takk for allt input dere har kommet med her!

Jeg kommer garantert tilbake med flere spørsmål senere :)

 

Men,det er fortsatt en ting jeg lurer på,og som bekymrer meg litt her da;

 

 

Har ikke fått tatt opp dette enda,og det kan bli litt vanskelig pga all annen støy.

Den kommer ikke før bilen er skikkelig god og varm.

Virker til at den kommer fra venstre side(?). Kjørte frem og tilbake lags en fjellvegg i natt for å høre etter.

 

Om noen har noen tighte og fine hjullagre bak og bremseskiver bak de selger for en billig penge,kan jeg vere interessert.

(økonomiske årsaker :P)

Mondeoen har litt slik skurtresker lyd unasett :blush:

 

Jeg har også en lyd på det turtallet, jeg tror jeg har lokalisert den til lekkasje i pakkningen til eksos manifolen. Den fiser liksom litt ved lavt turtall og tung belastning. Det høres ganske godt. Spesiellt med vinduet åpent. Høres best på høyre side av bilen ved kjøring. ^_^

 

 

Bremseskiver kan du fint kjøpe på Biltema, de er helt greie, men jeg ville kjøpt klosser på Torshov, da Biltema sine klosser støver noe veldig, så felgene blir helt ødelagt. Da har du økonomi løsning som holder mål :D

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Tenker jeg kjøper alt på en plass når jeg allikevel er der og skal bruke noen tusenlapper på masse annet rææl samtidig :P

Jeg trenger forsåvidt nye hjullager bak også,og ser på siden til biltema at de har forran,men ikke noe som er oppført som bak?

Er det noen på denne lista som passer bak på min bil tro? http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Stotdempere-Fjaringssystem-og-Hjul/Hjullager/Ford/

Liker å ha en liste med delenr jeg skal ha før jeg stikker til bilrema og kanskje får utlevert FEIL deler. (Har opplevd det flere ganger)

 

Bare få byttet bremser bak + hjullager bak regner jeg med at jeg har bil ganske lenge.

Regreimsett og litt i forstilling blir handlet inn litt senere :P

Evig Chevy tilhenger har endt opp med en FORD! Hjelp,åssen skal dette gå?

 

'77 Chevy Caprice Classic -|- '93 Chevy Blazer S10 Sport

'00 Ford Mondeo STV MK2 -|- '96 Opel Astra (SELGES I DELER!)

Link to comment
Share on other sites

Sitter og setter sammen en handleliste som skal handles inn.

MEN,når jeg titter på nettsidene til biltema,så finner jeg bla. ikke hjullager bak?

Hvilke andre modeller er det som har de samme hjullagrene tro?

 

Finner forøvrig ikke bremseskiver som er merket med min modell heller....

 

Jaggu ikke enkelt dette i forhold til min gode gamle '77 Chevy som står i garasjen.

Der er det mye som er likt over MANGE modeller og flere årstall kjenner jeg :P

 

Det er forresten snakk om deler til følgende bil:

Merke: FORD

Modell: MONDEO (II)

Typ: 1.8

Registreringsår: 1996-2000

 

Kjenner jeg har mye å lære i denne "Ford Jungeln" :P

Evig Chevy tilhenger har endt opp med en FORD! Hjelp,åssen skal dette gå?

 

'77 Chevy Caprice Classic -|- '93 Chevy Blazer S10 Sport

'00 Ford Mondeo STV MK2 -|- '96 Opel Astra (SELGES I DELER!)

Link to comment
Share on other sites

Sitter og setter sammen en handleliste som skal handles inn.

MEN,når jeg titter på nettsidene til biltema,så finner jeg bla. ikke hjullager bak?

Hvilke andre modeller er det som har de samme hjullagrene tro?

 

Finner forøvrig ikke bremseskiver som er merket med min modell heller....

 

Jaggu ikke enkelt dette i forhold til min gode gamle '77 Chevy som står i garasjen.

Der er det mye som er likt over MANGE modeller og flere årstall kjenner jeg :P

 

Det er forresten snakk om deler til følgende bil:

 

 

Kjenner jeg har mye å lære i denne "Ford Jungeln" :P

 

Ta en titt her f.eks : http://www.fordpartsuk.com/shop/ford_mondeo_parts/ford_mondeo_1996-2000_parts_85/ :-)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har fortsatt et akutt behov for bakhjulaslager/nav. Hovedsakelig venstre siden,høyre ulyder ikke enda,så det kan drøye litt til.

Tar mer enn gjerne et par billige brukte da økonomien ikke tillater en tur til meca eller mekonomen :P

 

Merke: FORD

Modell: MONDEO (II)

Typ: 1.8

Registreringsår: 1996-2000

 

(Skivebremser og ABS)

Evig Chevy tilhenger har endt opp med en FORD! Hjelp,åssen skal dette gå?

 

'77 Chevy Caprice Classic -|- '93 Chevy Blazer S10 Sport

'00 Ford Mondeo STV MK2 -|- '96 Opel Astra (SELGES I DELER!)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...