Fagerhøy Posted November 18, 2011 Share Posted November 18, 2011 (edited) Hei Tenkte jeg skulle en tur til høggern og kjøpe meg en motor for å bygge den opp igjen. Den er tiltenkt en 1976 Escort Mk2 og det jeg er ute etter er den gamle slitern 2.0 OHC, SOHC, Pinto (kjært barn har mange navn) med 205 blokka. Jeg skal bygge den opp igjen i tråd med specs fra 70 tallet, så ikke noe innsprøyting eller noe slikt. Hva nøyaktig er det jeg leter etter slik at jeg ikke får bare NESTEN riktig motor, og hvilke biler/årsmodell satt den i? Hva er det jeg bør lete etter med tanke på å få minst mulig trøbbel med å sette den inn i f.eks en tidligere 1300 Escort (mtp. ledningsnett osv.) Takker for svar. Edited November 19, 2011 by Fagerhøy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra 2.9 Posted November 18, 2011 Share Posted November 18, 2011 Gammel sierra, rundt 84. 2.0 ohc med stifttenning. Eller Granada 2.0 liter. Begge har 205 blokk og gasser. Det blir vel det mest riktige vis du skal ha gammeltypen Gasser ohc Hvis det ikke er Ford, er det ikke bil!- Sierra Mk1 3 dørs. 86' 2.9i Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted November 19, 2011 Share Posted November 19, 2011 Om det er er viktig at det skal være 205 blokk så var det en gradvis overgang fra 20 til 205 i slutten av 84, begyneslen av 85. Enkelte av de første 205 hadde gamlere deler slik som ikke-strekkbolter, og fjærstramming av registerreim. 207 blokka er også helt lik 205. Beste kildene til disse er vel de siste Granadaene, eller Sierra og Scorpio.Verken Sierra eller Scorpio kom med stifttenning, men de første utgavene av Sierra hadde gammeldags tennigsregulering med vakumklokke og sentrifugalvekter og elektronisk sluttrinn. Om du skal trimme noe særlig så har du med denne tenninga fordelen av å kunne justere tenningskurven på god gammeldags metode, og samtidig slippe unna det ekstra vedlikeholdet det er med stift tenning. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fagerhøy Posted November 19, 2011 Author Share Posted November 19, 2011 Takker for svar. Så om jeg forstår deg rett og med utgangspunkt i følgende: -At motoren skal trimmes -Kan/bør ha gammeldags tenningsregulering med elektronisk sluttrinn-205 blokk -Forgasser Så er det en Sierra/Scorpio-motor fra begynnelsen av 85 til ca 89 (?) som er tingen? Og klarer man seg uten elektronisk sluttrinn og vil ha stifttenning så kan en inkludere de siste Granadaene. Har jeg oppfattet det rett da? Hvor lenge hadde Scorpio/Sierra gammeldags tenningsregulering? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted November 19, 2011 Share Posted November 19, 2011 Scorpio tror jeg ikke ble levert med vakum og sentrifugalvekter i fordeler. 205 blokka og eec tenninga kom samtidig ilag med den elektronisk styrte gassern i slutten av 84, begynelsen av 85. Så i praksis har motor med 205 blokk også eec tenning med turtallsperre og elektronisk styrt gasser, selv om du kan være heldig å finne untak. Fordelen med gamlere typen tenning er at i tillegg til at du kan justere tenningskurven med fjærer så har den ikke turtallsperre. 5800rpm holder ikke til så mye trimming. Og dette bør du altså finne på en bil som er fra 84 eller gamlere.Men det mest tidsriktige i en så gammel bil vil jo i grunn være ei 20 blokk De finner du jo gjerne i kombinasjon med DGAV gasser og tenningsanlegg med mekanisk regulering i Sierra og Granada.DGAV gasseren er jo også den beste orginale gasseren på ohc, og det beste utgangspuktet for småtrimming der du ikke tenker å ta skrittet opp til doble gassere. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fagerhøy Posted November 19, 2011 Author Share Posted November 19, 2011 Takker for oppklaringen. Blir ikke til at jeg tar den "fullt ut", men i allefall et stykke lenger enn småtrimming. Tenker bytte av kamaksling, doble 45 webere, litt topparbeid (setter bort det til kyndige), bytte eksos og manifold, så får vi se hvor jeg ender opp. Har forsøkt å lete litt etter andre motoralternativer som har gått gjennom godkjenning hos BT tidligere (det er et must for meg), men det blir litt off topic for denne tråden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fagerhøy Posted November 20, 2011 Author Share Posted November 20, 2011 Er det noe problem å skifte fra ny til gammel type tenning og få bort dette med turtallssperre på en Sierramotor fra 88 med gasser? Har nemlig en på hånda med 5 trinns kasse og hvis den utfordringen med tenning og turtalssperre er et quick-fix å så er valget enkelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 Skift fordeleren og resten av tenningskomponenete i motorrommet 1 stk 13mm nøkkel til fordelrn, og vri den opp. Ikke rør noen andre motordeler mens du har den oppe, da akselen til oljepumpa blir vanskelig å treffe. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fagerhøy Posted November 21, 2011 Author Share Posted November 21, 2011 Bare et spørsmål til nå, så er jeg fornøyd og jeg takker og bukker for hjelpen så langt. Her er et sitat fra www.burtonpower.com : "As usual, the 2 litre is the tuner’s favourite with the 205 ‘Injection’ block being the most suitable base - these are better at taking the maximum re-bore of 93mm and are most suited to 2.1 litre conversions. Cortina blocks usually have the capacity in small numbers on the side - 16 and 20 respectively. Later Sierra blocks have 165, 185 and 205. The early Cosworth YB also used a ‘selected’ 205 block." 20 blokka fra Cortina det referes til er altså den samme (med samme potensiale) som 205 blokka? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 Mer eller mindre ja. Støypinga er ikke helt like, så det er noen forskjeller. Har hørt historier om 93,5 og 94mm boring i 20 blokk. Har også hørt om de som har kommet inn i kjølekanalene ved slik boring.Men tror det er letter å komme over 205 enn 20 blokk nå til dags. I enkelte motorsportklasser må det brukes tidsriktige deler, og da i enkelte tilfeller 20 blokk i en gammel bil. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fagerhøy Posted November 22, 2011 Author Share Posted November 22, 2011 Merci 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now