cossi1 Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 Ønsker og kjøpe 14 mm innsug spacer til sierra cosworth 4x4, noen som har ?Hvem selger disse nye i Norge ? ønsker PM svar , har ikke mobiltilgang nå. Sierra cosworth 4x4 92 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 Hva er fordeler/ulemper med innsug spacer, hvorfor bruke det? Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
zetobbec Posted November 29, 2011 Share Posted November 29, 2011 Hva er fordeler/ulemper med innsug spacer, hvorfor bruke det? Ring Jayson på finn-torget, under " cosworth "... Han har en 14mm spacer til deg. Torbjørn Gamle ford'er dør aldri- de går bare fortere... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted November 29, 2011 Share Posted November 29, 2011 Hva er fordeler/ulemper med innsug spacer, hvorfor bruke det? Bortkasta, bedre å sveise om halsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted November 29, 2011 Share Posted November 29, 2011 I kombo med omsveist hals så er det ganske bra med spacern faktisk Spørs på effekten man skal kjøre. 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted November 29, 2011 Share Posted November 29, 2011 (edited) I kombo med omsveist hals så er det ganske bra med spacern faktisk Spørs på effekten man skal kjøre. Spørs hvem du spør, men plenumvolumet er stort nok til en 2.0 turbo og 500hk. Er diskutert opp og ned i mente før.. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/60035-innkj%C3%B8p-av-plenum-spacer-men-hvor-mange-mm-skal-jeg-velge/page__hl__spacer Edited November 29, 2011 by Tore_TJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
zetobbec Posted November 30, 2011 Share Posted November 30, 2011 (edited) . Edited December 1, 2011 by zetobbec Gamle ford'er dør aldri- de går bare fortere... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted November 30, 2011 Share Posted November 30, 2011 På en turbomotor så blir ikke luften dratt inn i forbrenningskammeret, den blir presset inn. Derav mange som mener at det har null effekt. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
zetobbec Posted December 1, 2011 Share Posted December 1, 2011 (edited) På en turbomotor så blir ikke luften dratt inn i forbrenningskammeret, den blir presset inn. Derav mange som mener at det har null effekt. Helt enig med deg, Fredrik..., sålenge turboen er med å trykker;) Det jeg vet, er at luften som står i det spacede plenumet kan være en kort "trøst", så en slipper den ørlille ventetiden(reaksjonstid) man eventuelt kan få, ved plutslig gassing fra vanlig tomgang.. Da er det kjekt å ha litt ekstra rask og tilgjengelig forsynings-luft som kan bli "dratt inn" i forbrenningskammeret. For med tomgang er ikke turbon med på å lage trykk. Ikke meninga å ødelegge annonsen her. Tar du kontakt med Jayson, så skal han ha det ihvertfall;) Edited December 1, 2011 by zetobbec Gamle ford'er dør aldri- de går bare fortere... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossie2hjulstrekk Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 Jeg har bremset med og uten spacer, og det ble 10hester ekstra.. Responsen uten turbotrykk er bedre, det er ikke lett og se i dynapack da den har så mye motstand at du nesten alltid har ladetrykk (hvertfall var det sånn når jeg bremsa min hos Anders Ringstad)på rulle så vi raskere respons fra vacum til boost med spacer. jeg brukte 14mm spacer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 Helt enig med deg, Fredrik..., sålenge turboen er med å trykker;) Det jeg vet, er at luften som står i det spacede plenumet kan være en kort "trøst", så en slipper den ørlille ventetiden(reaksjonstid) man eventuelt kan få, ved plutslig gassing fra vanlig tomgang.. Da er det kjekt å ha litt ekstra rask og tilgjengelig forsynings-luft som kan bli "dratt inn" i forbrenningskammeret. For med tomgang er ikke turbon med på å lage trykk. Ikke meninga å ødelegge annonsen her. Tar du kontakt med Jayson, så skal han ha det ihvertfall;) Dårlig med trykk i ett vakumsatt system gitt.. Jeg har bremset med og uten spacer, og det ble 10hester ekstra.. Responsen uten turbotrykk er bedre, det er ikke lett og se i dynapack da den har så mye motstand at du nesten alltid har ladetrykk (hvertfall var det sånn når jeg bremsa min hos Anders Ringstad)på rulle så vi raskere respons fra vacum til boost med spacer. jeg brukte 14mm spacer Ringstad henter vel ladetrykk på turtall som draes ned i turtallskalaen og kjørers opp til sperra igjen ? Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 Fram til 0bar som nevnes over her fungerer motoren som en sugemotor, og på sugemotorer er det kjent at jo større plenumet er, jo mer effekt får man.. Dette fordi pulsene fra motoren skaper turbulens i plenumet, og med større plenum går turbulensen raskere over til laminær strømning = mer effekt. Det er selvsagt en grense hvor responsen blir såpass mye dårligere enn det gevinst i hk, men da skal man gjerne dra på litt, plenum= ca 1,5x motorvolum. Det ser man på plenumet til cosworth som er ca 2,5-3l. Svanehals og runnere regnes ikke som effektivt plenum, da hastighetene her er store. Spacer på 14mm tilsvarer i underkant av 0,5l volumøkning. Kombinert med nye kammer og mer bensin vil det da være fornuftig med større plenum, ettersom motoren suger mer på lave turtall. Kan du gi meg målene på MIS-innsuget, Breda? På selve kammeret, utvendig? 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted December 3, 2011 Share Posted December 3, 2011 450 mm lang, 110 mm dyp, og 130 mm høy.Dette er litt ca, da innsuget sitter i bilen og er litt kjipt å måle helt 100. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted December 3, 2011 Share Posted December 3, 2011 (edited) Takk Av dette følger MIS-innsuget å være på ca 4,2l, da har jeg vært "snill", realiteten er nærmere 4,5l. MIS har i motsetning til det orginale innsuget kanaler slik at luftstrømmen kommer inn bak traktene, og luft bak traktene er det man ønsker da det er her traktene (full-radie) suger lufta (hastigheten er størst langs radien av trakten, i midten er den tilnærmet stillestående). Å sende luft foran traktene er ikke bra, noe som skjer med orginalt innsug + spacer, så det er en vurderingssak hva man bør gjøre ang. spacer. Legger til at spacern øker volumet med ca 0,5l på org. plenum. Edited December 3, 2011 by armani 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted December 3, 2011 Share Posted December 3, 2011 Takk Av dette følger MIS-innsuget å være på ca 4,2l, da har jeg vært "snill", realiteten er nærmere 4,5l. MIS har i motsetning til det orginale innsuget kanaler slik at luftstrømmen kommer inn bak traktene, og luft bak traktene er det man ønsker da det er her traktene (full-radie) suger lufta (hastigheten er størst langs radien av trakten, i midten er den tilnærmet stillestående). Å sende luft foran traktene er ikke bra, noe som skjer med orginalt innsug + spacer, så det er en vurderingssak hva man bør gjøre ang. spacer. Legger til at spacern øker volumet med ca 0,5l på org. plenum. Vil påstå at det er bedre med så optimal plassering av lufta enn at volumet er i grenseland. Uansett så fins det bedre innsug enn de originale hvis man vil ha noe optimalt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now