fordbda Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 tåler doch 8v noe turbo trykk?? Ford Escort Mk2 "RS2000" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 ja. Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
packs Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 Nei ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 Jeg og tukk har hvert vårt dohc turbo prosjekt.Søk opp prosjekttrådene våre i prosjektforumet for info og tips. NeiBegrunn dette. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
packs Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 Svaret er vel heller ja og nei. Gjør man det etter boka så ja. Mater man på med trykk uten å ha kontroll eller gjøre noe med bensin og tenning så nei. Svaret var vel like godt som kvernas;)? ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 Mye bedre. Og det svaret gjelder for alle typer motorer. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcen Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 jeg kjørte 0,7bar på min dohc turbo uten problem og det var på original motor! Mondeo ST TDCI "machine silver" zito miracle 19...bixenon og led overalt... green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler. pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene 87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 (edited) bare senk kompen litt så er det bare å lade på.. motoren er veldig solid bygd, så det er INGEN grund til at en dohc turbo ikke skal fungere og holde like bra som hvem som helt anne motor om ting blir gjort skikkelig.. Dohc turbo deler på finn.. Edited November 11, 2011 by k3nn37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 (edited) Hvis man ser nøye på DOCH motoren så har denne mange gode egenskaper sammenlignet med alternativene.Hvis man ser på problemområder så er vel dette stort sett den originale Sierra toppakningen, men når Ford etterhvert oppgraderte denne til MLS så forsvant også alle problemene. Det eneste negative i forhold til turbolading er som nevnt her det høye originale komp.forholdet, men det man kan notere seg er at når en motor tåler så høy komp. originalt så har motoren gode egenskaper i forhold til å bekjempe tenningsbank. Dette er en særdeles gunstig egenskap som vil sørge for at sluttresultatet blir mye bedre enn om man bygger på motorer med andre egenskaper. Hvis man ser bort fra en Cosworth motor med IS topp ett øyeblikk så blir turbo OHC og IST meningsløse i forhold til en DOCH med dreide stempler (eller til nød doble MLS toppakninger) og turbo. Den eneste andre ulempe som kan nevnes for nybegynnere er at DOCH sannsynligvis krever noe mer reserch på forhånd da det ikke er så alt for mange som har trimmet disse korrekt og fått ett varig godt, pålitelig og stabilt resultat. 1000 vis av karer har folmet med OHC siden 1970 og derfor er det mange flere som har historier, erfaring og info lett tilgjengelig og som de gjerne deler. I forhold til trådstarter så vil DOCH i alle tilfeller og uansett tåle "noe" ladetrykk som 0,2 - 0,3 BAR, men mindre ett 1,0 BAR er vel nærmest meningsløst når man kjører turbo, eller? Edited November 11, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 tåler doch 8v noe turbo trykk?? Ja. For å begyne Per Olav og tukk har jo en god del erfaring med det. Jeg også, selv om den aktuelle bilen ikke er min. Det står beskrevet en del om turbotrimming av dohc(ikke doch) motoren i prosjekttråden min. Og Per Olav sin prosjekttråd er jo mer eller mindre ei bruksanvisning på framgangsmåte.På en ohc kan man ofte bare montere på en turbo og lade 0,2-0,3 uten å gjøre flere mods enn litt seinere tenning, og der kan gå bra lenge.Det vil jeg derimot på ingen måte anbefale at du prøver på en dohc 8v. Orginalt komp forhold er for høy, orginal fibertoppakning for svak, og motorstyring kutter ut med å gi ekstra drivstoff over atmosfæretrykk. Noe som med nesten 100% sikkerhet vil føre til fjasko i løpet av kort tid på en dohc 8v.Ett tips for kompsenking er at Opel sin CLET motor har nøyaktig samme boring som 2.0 dohc 8v Det eneste som må moddes for å montere de stemplene er å hone opp hullet til kryssbolten i råden. Om du da går for smidde stempler til CLET så har du mer eller mindre skuddsikre stempler, med ett komp forhold som i teorien skal rekke til oppimot 3 bar ladetrykk på bensin.Det beste av alt er at selv med så lav komp er den mindre sløv ifra bunn av enn en ohc turbomotor med hakket høyere komp. Dohc motorens natur vil også gjøre at den føles sterkere ifra bunn av enn tilsvarende ohc.Kompisen min sin bil som jeg beskriver i prosjekttråden min fikk prøvd seg litt før jeg kom inn i bildet. Til å begyne med kjørte han med klin orginal motorstyring, og helt orginal komp, mulig en anelse høyere. Men med MLS toppakning. Korteste kjøreturen med orginal umodifisert motorstrying var ca 15 minutt med nymontert stempel, til det var brent hull i det nymonterte igjen. Dette var da med opp imot 1,3-1,4 bar ladetrykk! Men toppakninga holdt, og brukes faktisk nå i en helt orginal dohc 8v motor, etter å ha vært med på 3 stempelhavari tidligere! - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir B Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 tåler doch 8v noe turbo trykk?? http://www.facebook.com/pages/Tukk-Performance/122502737795359 86 3dr IS Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 at DOHC !!!!! dohc motoren er solid bygd var vel litt skryt. når man ser på innmaten, di spinkle rådene som ser ut som tannpirkere ! mulig dem tåler juling men dem ser ikke særli solid ut. men ja. få senka kompen ned en del så er man langt på vei.å disse stemplene som truckdriver nevner ser ut til å være en god kombinasjon.å så har vi disse turbo kittene som turbotechnics leverte. hva som ble gjort der er litt usikkert fra min side men dem så da ut til å virke bra Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now