Jump to content

realistisk topphastighet


2.3 GL

Recommended Posts

noen som kan finne ut eller veit hva realistisk hastighet er ved 5500 rpm i 4 gir(1:1) med 185/65.14 hjul? aner ikke hva bakaksel utvekslinga er.

 

hadde i følge speedometeret 165/170 km/t

 

 

bilen er sierra mk1 2.0 ohc som er urørt driverksmessig såvidt jeg veit.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

 

men stemmer det? har hørt noen si at diffen på ohc firetrinns er 3.34 eller noe sånt. men jeg aner ikke om dette stemmer.

 

Kan du ikke måle med GPS da?

 

jeg har ikke tenkt til å kjøre så fort før sommerdekka kommer på igjen. det vagla å vingla så mye at jeg hverken turte å se på speedometeret eller slappe av i henda. var fruen som hadde sett på speedometeret

 

 

Hadde stadig 180 på speedometeret med min 4girs ohc :wub:

men eg hadde ikkje turteller :lol:

 

hehe :) har hatt 170 på meteret i taunus 1600 :) men det stemmer nok ikke for der er jo bakaksel utvekslinga 4,11:1

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da har jeg funnet ut hva utvekslinga er på diffen min. Den er nemlig på 3.38:1 Skjønner jo da at den virker noe lang beint.

 

Da har jeg også prøvd kalkulatoren som bard linker til over her å i følge den blei farta i 4 gir ved 5500rpm 176.58 km/t med 185.65/14 dekk.

 

Ved å bytte til 3.92 Diff blir hastigheten 157,57 km/t. Noen som kan regne ut forskjellen i prosent for meg?

 

Noen som veit utvekslinga på 5 giret i type9 kassa? Kan virke som en god løsning for å få en pigg bil å bytte diffen å sette inn 5-trinns.

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg funnet ut hva utvekslinga er på diffen min. Den er nemlig på 3.38:1 Skjønner jo da at den virker noe lang beint.

 

Da har jeg også prøvd kalkulatoren som bard linker til over her å i følge den blei farta i 4 gir ved 5500rpm 176.58 km/t med 185.65/14 dekk.

 

Ved å bytte til 3.92 Diff blir hastigheten 157,57 km/t. Noen som kan regne ut forskjellen i prosent for meg?

 

Noen som veit utvekslinga på 5 giret i type9 kassa? Kan virke som en god løsning for å få en pigg bil å bytte diffen å sette inn 5-trinns.

 

 

tror den har 0.82 i utveksling hvis ikke er det 0,8 ... hadde forresten 210 på min 2 ohc etter spedometer :ph34r: den var sprek og da .. men org motor ..

ingen problem å kjøre fra flere is hehe .. inkuldert min egen .. den brukte mindre bensin enn is gjorde og . :whistling:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg funnet ut hva utvekslinga er på diffen min. Den er nemlig på 3.38:1 Skjønner jo da at den virker noe lang beint.

 

Da har jeg også prøvd kalkulatoren som bard linker til over her å i følge den blei farta i 4 gir ved 5500rpm 176.58 km/t med 185.65/14 dekk.

 

Ved å bytte til 3.92 Diff blir hastigheten 157,57 km/t. Noen som kan regne ut forskjellen i prosent for meg?

 

Noen som veit utvekslinga på 5 giret i type9 kassa? Kan virke som en god løsning for å få en pigg bil å bytte diffen å sette inn 5-trinns.

3,38:1 diff til en 2,0L motor er både feil og patetisk. :o

Ikke rart at Ford måtte velge 3,92:1 diff og 5. trinns kasse til IS utgaven som har 0,8:1 på 5. gear.

3,92 X 0,8 = 3,14 i praktisk utveksling på 5. gear. Du får altså "3,92:1 aks" på de 4 første gearene og så cruiser du med 3,14:1 diff når du legger 5. gear. Dette er dette som er den største fordelen med IS, ikke sprutet.

Kombinert med svinghjul, innsug og forgasser fra en gammel Granada så blir resultatet riktig morsomt.

4. trinns gearkasser er håpløse i en bruksbil/gatebil.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

3,38:1 diff til en 2,0L motor er både feil og patetisk. :o

Ikke rart at Ford måtte velge 3,92:1 diff og 5. trinns kasse til IS utgaven som har 0,8:1 på 5. gear.

3,92 X 0,8 = 3,14 i praktisk utveksling på 5. gear. Du får altså "3,92:1 aks" på de 4 første gearene og så cruiser du med 3,14:1 diff når du legger 5. gear. Dette er dette som er den største fordelen med IS, ikke sprutet.

Kombinert med svinghjul, innsug og forgasser fra en gammel Granada så blir resultatet riktig morsomt.

4. trinns gearkasser er håpløse i en bruksbil/gatebil.

 

 

når man leser er det fort å være enig men når jeg brukte denne bilen selv fungerte den utmerket :-) men ser jo at motorens tilstand og ytelse er alfa omega for en sånn utveksling ..litt dau/treg motor bilen blir helt ubrukelig ... hmm ja 100 km på 2 gear har man ikke bruk for egentlig hehe

det er veldig sant det du sier om aks på 4 første gear og så cruse på 5 gear .. noe som også fungere ypperlig på taunus med 4:11 utveksling

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

3.38 diffen ville vel vært mer aktuell med en v6/8 med langt register å mye moment i bunn kanskje.

 

å da er det som jeg har tenkt bare å smekke i en 3.92 diff å femtrinns så fort som mulig. innsug fra granada har jeg å en gasser liggende i deler. hvorfor svinghjul? er det lettere?

 

IS biler har aldri vært spesielt økonomiske i mine øyne. det er ikke spesielt vanskelig å få en gasserbil til å gå like billig. så det er som du sier at utvekslinga er gevinsten med de bilene.

 

hvor stor er den teoretiske "effektøkningen" i prosent? for dette må jo utgjøre en viss forskjell

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Mange av de gamle 20 blokkene har lettere orginalsvinghjul enn de nyere 205, 207, osv. Jeg hadde ett slikt orginalt lett svinghjul i første sierraen min, en 84 mod L.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det enkle svaret er ja.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Å det litt vanskelige svaret er?

 

Det er vel egentlig ikke noe vanskelig svar, bare en litt lengre forklaring :) Den hadde orginalt DGAV gasser. Med 262 diff, 5trins kasse, effektanlegg og modda luftfilterboks, så var den ca like kjapp som en standard IS :) Jeg merket når jeg ruset motoren at den var mye kjappere opp og ned på turtallet enn en gasser Sierra med 205 blokk. Oppdaget ikke at svinghjulet var tynnere før jeg skulle vrake bilen. Angrer enda litt på at det svinghjulet ble kastet :(

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

ok. ja min er veldig treg i responsen. men det skyldes nok like mye den elleville original gasseren som svinghjulet.

 

Jeg har også kastet et slikt svinghjul for ikke spesielt lenge siden.

 

Hva mener du om å lette ett svinghjul av den nyere typen da? er det forsvarlig å lette det litt?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Om du bruker fornuft så skal det gå bra :) Og gjerne ikke varver alt for sinnsykt mye. Den sugemotoren jeg holde på å bygge har jeg egentlig bestemt meg for å satse på stålsvinghjul for sikkerhetens skyld, og heller bruke det avdreide orginalsvinghjulet til noe annet. Det som er avdreid har alt av vekt mot motoren avdreid, så det er helt plant på den siden, og 1mm fjernet på friskjosnsiden. Dette svinghjulet har vært brukt i en rallycrossbil.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg har planer om å holde meg innenfor rimelig turtall. 6500 maks. Hvis jeg skulle dreid av noe ville jeg bare tatt ytterst. Det er der man merker det mest vil jeg tru. har ingen planer om å lette det maks. Stål er vel tingen hvis man skal ha ultralett svinghjul å høyt turtall.

 

Hvis jeg i det hele tatt beholder ohc'n da. Er veldig fristende å bygge en V6 motor basert på 2.3 blokk.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...