Jump to content

Oljetemp - oljekjøling


admiralen

Recommended Posts

Måler 110 grader på nybygget cosworth motor (sedan 4x4) med sunoco 20w-50 olje på rolig kjøring når luft/utetemperaturen er ca. 10 grader. Måler oljetempen i bunnpanna med en autogauge tempsensor. Er ikke dette litt høyt på rolig kjøring uten å lade noe som helst? Vurderer å kjøpe en oljekjøler, noen som kan anbefale en god oljekjøler (hvor mange rader, hvor jeg kan kjøpe det og evt. hvor stor den bør være samt passering på bil). Vurderer å skifte over til mobil 1 5w-50 snart for å se hvordan det evt. vil påvirke oljetemp og trykk.

 

(vanntemp blir ikke mer enn 80 grader, selv uten å bruke viftene, oljetrykk begynner på 4 og går ned til 3 ved varm motor).

 

PS! oljetemperaturen er nok høyere enn 110 grader da den måles i bunnpluggen på bunnpanna, som nok ikke er det beste stedet for måling.

 

Et annet spm.: kan jeg bruke en vanntemp sensor til å måle oljetempen? En temp sensor er en temp sensor eller? Hadde vært greit å få kontrollmålt slik at jeg vet at sensoren måler riktig (og jeg vasser ikke i oljetemp sensorer fortiden).

 

 

Takk!

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Høres litt høyt ut..

Jeg kjører med Setrab 25 rader, kjøpt hos Kollevold. Holder vel 70 eller 80 grader.

Min er plassert omtrent bak sklitet på Sierra sedan.

Ellers har jeg sett folk plassere den foran hjulet på førersiden. Det vil ikke jeg anbefale. Er du uheldig å kjøre over noe, eller du drar av banen og i en sandfelle, kan du risikere at hele greien knekker, og da får ikke motoren mye olje... Greit å ha noe stabilt bakom synes jeg ;)

 

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=kollevold&subgid=265&gid=262

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

sikker på at måler/sensor er grei da? jeg har 75-80 grader, og det med orginale 4x4 kjølesystemet..

Edited by fostad

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

hørtes noe varmt ut ja. har du den org oljekjøleren? vis den blir så varm på rolig kjøring er det noe som er totalt feil ivertfall. min trur eg ikkje eg har vert over 100 grader på midels hard kjøring eingang... den er kun orgkjøler på.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

med org kjølern så skal ikke oljen bli så varm om vanntempen er bare 70-80 iaff..

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville ha sjekka sensor og måler også, autogauge er ikke akkurat veldig nøyaktig

 

Enig! Har sett maks 110 grader på hard banekjøring med originaloppsett både på vann og olje og ca 450hk. Vanlig kjøring ligger den ca 10 grader under vanntemp.

Link to comment
Share on other sites

110 grader kan ikke være riktig på vanlig kjøring.

 

Skaff deg en ny sensor og test. eller legg den du har i noe kokende vann sammen med en vanntempsensor eller noe sånt.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...