admiralen Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 (edited) Måler 110 grader på nybygget cosworth motor (sedan 4x4) med sunoco 20w-50 olje på rolig kjøring når luft/utetemperaturen er ca. 10 grader. Måler oljetempen i bunnpanna med en autogauge tempsensor. Er ikke dette litt høyt på rolig kjøring uten å lade noe som helst? Vurderer å kjøpe en oljekjøler, noen som kan anbefale en god oljekjøler (hvor mange rader, hvor jeg kan kjøpe det og evt. hvor stor den bør være samt passering på bil). Vurderer å skifte over til mobil 1 5w-50 snart for å se hvordan det evt. vil påvirke oljetemp og trykk. (vanntemp blir ikke mer enn 80 grader, selv uten å bruke viftene, oljetrykk begynner på 4 og går ned til 3 ved varm motor). PS! oljetemperaturen er nok høyere enn 110 grader da den måles i bunnpluggen på bunnpanna, som nok ikke er det beste stedet for måling. Et annet spm.: kan jeg bruke en vanntemp sensor til å måle oljetempen? En temp sensor er en temp sensor eller? Hadde vært greit å få kontrollmålt slik at jeg vet at sensoren måler riktig (og jeg vasser ikke i oljetemp sensorer fortiden). Takk! Edited November 7, 2011 by admiralen
Cosworth Racing1 Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 (edited) Høres litt høyt ut.. Jeg kjører med Setrab 25 rader, kjøpt hos Kollevold. Holder vel 70 eller 80 grader.Min er plassert omtrent bak sklitet på Sierra sedan.Ellers har jeg sett folk plassere den foran hjulet på førersiden. Det vil ikke jeg anbefale. Er du uheldig å kjøre over noe, eller du drar av banen og i en sandfelle, kan du risikere at hele greien knekker, og da får ikke motoren mye olje... Greit å ha noe stabilt bakom synes jeg http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=kollevold&subgid=265&gid=262 Edited November 7, 2011 by Cosworth Racing1 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
fostad Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 (edited) sikker på at måler/sensor er grei da? jeg har 75-80 grader, og det med orginale 4x4 kjølesystemet.. Edited November 7, 2011 by fostad Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag
twin turbo Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 hørtes noe varmt ut ja. har du den org oljekjøleren? vis den blir så varm på rolig kjøring er det noe som er totalt feil ivertfall. min trur eg ikkje eg har vert over 100 grader på midels hard kjøring eingang... den er kun orgkjøler på. trehjulsykel
fostad Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 med org kjølern så skal ikke oljen bli så varm om vanntempen er bare 70-80 iaff.. Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag
admiralen Posted November 7, 2011 Author Posted November 7, 2011 ja, synes det er veldig rart at oljetemperaturen skal være så høy ved rolig kjøring uten turbotrykk. mulig jeg må bytte den orginale oljekjøleren eller oljetempsensoren først for å se om ikke problemet ligger der.
grcossie Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 Tror jeg ville ha sjekka sensor og måler også, autogauge er ikke akkurat veldig nøyaktig
Tore_TJ Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 Tror jeg ville ha sjekka sensor og måler også, autogauge er ikke akkurat veldig nøyaktig Enig! Har sett maks 110 grader på hard banekjøring med originaloppsett både på vann og olje og ca 450hk. Vanlig kjøring ligger den ca 10 grader under vanntemp.
GranadaMK1 Posted November 8, 2011 Posted November 8, 2011 110 grader kan ikke være riktig på vanlig kjøring. Skaff deg en ny sensor og test. eller legg den du har i noe kokende vann sammen med en vanntempsensor eller noe sånt. Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001modChevy Corvette Stingray L82 1976mod
kleppemachine Posted November 8, 2011 Posted November 8, 2011 (edited) Enig, alt for høy på normal kjøring. Har mellom 70-80 i oljetemp med normal og hard kjøring. Orginal oljekjøler. Edited November 8, 2011 by kleppemachine
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now