Mk1-Sindre Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Jeg er stor fan av motorvarmer og har hørt om noen som bruker slangevarmer som motorvarmer på bilen. En på jobben klarte å knekke sin fordi han hadde den høyt oppe i systemet, noe som ikke er bra siden den må være i kontakt med kjølevæska ellers så blir selve varmeelementet ødelagt.Er det noen har noe erfaring med dette og er dette en investering? Eller er er det så dårlig at det like greit er best å gå til innkjøp av ordentlig blokkvarmer? - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan
RsMuffe Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 En blokk varmer er en del bedre enn slangevarmer. men alt er bedre enn ikke noen ting. Har slangevarmer på min bil pga. en ting. det ble en del mindre jobb å montere. Når man står ute i 20blå, så hadde jeg ikke lyst å skru av eksosmanifold osv. for å få slått inn blokkvarmer.
fostad Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 det varierer veldig! kommer litt an på hvor man får montert det, har du en vannslange nerme motoren, der varmen vill stige opp i blokka fungerer det bra, jeg har brukt det hele fjord vinter og starta bilen og tempen stiger med en gang du starter motorn(fjorvinter var kald), og varm lufta strømmer, men selvfølgelig, blokkvarmer er optimale..får jo også slik du monterer på bunnpanna.. Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag
daruu Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Blokkvarmer er helt klart en god del bedre enn slangevarmer ja... 1982 Granada 2.0 L - Bruksbørse!+ Diverse gammel Volvo
alelys Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 mener jeg forstår hva dere mener med slange varmer.... En arb.kolega av meg monterte en varmer, der du delte en bestemt vannslange og koblet den inn. Mener på at den hadde en elektrisk motor som sirkulerte vannet rundt i hele motoren og registeret inni bilen. Vet ikke hvor bra dette funket med han, men burde ikke dette funke like bra som blokk varmer?
Gess Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 Jeg har montert både slange og blokkvarmer på biler tidligere og synes at de fungerer like bra. Dette var riktignok på Lancere da. Slangevarmeren er jo definitivt enklest å montere, og virkemåten er jo den samme som blokkvarmeren. Et varmeelement varmer opp vannet og det begynner å sirkulere i blokken. Det er jo viktig å montere slangevarmeren på en slange som har stigning og forholdsvis lavt slik at det varme vannet kan sirkulere oppover og at varmeelementet ikke svir av. Det er ikke nødvendig med el-pumpe, men dersom bilens vifte skal starte for å varme opp coupeen må vel det til. Defa har en oversikt på sine sider der de beskriver typen element og plassering i motorrom. En del biler, kommer med elementer som plasseres på utsiden av motoren og som varmer opp bunnpannen og oljen. Disse har en del lavere virkningsgrad enn de som varmer opp kjølevæsken, men de er sikkert bedre enn ingenting. Jeg har tenkt å montere slangevarmer på min 2.0 TDCi nå i forbindelse med at jeg bytter termostatene. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now