alelys Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 (edited) Hei, nokken raske spm Er det mt75 kasse på 2,9 v6 scorpio motoren?hvilken kassetype er det på 2,9v6 cosworth motoren?og passer disse kassene på på hverandre? Edited October 30, 2011 by alelys
po0key Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 2,9 12v veit jeg har mt75 kasse men trur også det er noen som har t9kasse
Cortiworth Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 Hei, nokken raske spm Er det mt75 kasse på 2,9 v6 scorpio motoren?hvilken kassetype er det på 2,9v6 cosworth motoren?og passer disse kassene på på hverandre? 2,9 24v ble bare levert med automat. 2,9 12v hadde MT75. MT75 passer også på 24v. Husk i så fall å montere nålelager i veiven. Det mangler på motorer som har automatgir. ECU på BOA motoren kan relativt enkelt lures til å godta manuell girkasse. BOB motoren er nokså vrien å bygge om til automat fordi girkassestyringen er integrert i ECU. Mangler automatkassen går motorstyringen i nødprogram. Har ikke funnet noen kokebok for å omgå problemet, men det finnes folk som jobber med saken i England.
grandisjohn Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 Stemmer at Scorpio 2,9 ble levert med både t9 (87-89) og MT75 (89-). 24V ble kun levert med automat, men alle kassene passer omhverandre. Det er ikke en ting jeg kan.
D.Toft Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 bruke BOA elnett og hjerne på BOB motoren, da er mye problemer vekke..
alelys Posted October 30, 2011 Author Posted October 30, 2011 mysji klokt her Har mer lyst på en cossie motor enn den på 150hk når jeg først skal bygge om.
Cortiworth Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 bruke BOA elnett og hjerne på BOB motoren, da er mye problemer vekke.. Jepp, men du mister det variable innsuget. Må i tilfelle supplere med en rpm window switch. F.eks denne: rpm window switchIkke en 100% god erstatnig da BOB motorstyringen også tar hensyn til tps og belastning for å styre VIS.
grandisjohn Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 Er vel bare BOB som må "lures" til å gå med manuell kasse. Ford har(?)/hadde det nødvendige ledningsnettet til akkurat denne bruken. Det er ikke en ting jeg kan.
Sierra-Ole Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 bruke BOA elnett og hjerne på BOB motoren, da er mye problemer vekke..Men da dukker det opp ett nytt problem. Å få tak i ett. Leiter ofte, men finner ingen som selger. Å vist jeg leiter på bilforumet er allti alle trådene flere år gammle. Ingenting på EBay heller. 1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)1998 Audi A4 1.8T Quattro2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion
HIFIUBBEN Posted October 31, 2011 Posted October 31, 2011 Er vel bare BOB som må "lures" til å gå med manuell kasse. Ford har(?)/hadde det nødvendige ledningsnettet til akkurat denne bruken. Lures og lures, Det er noe med automatisk tomgangs justering som gjorde at jeg brukte to vanlige releer til å lure insprutet til å tro at der fortsatt var automat kasse på.. releet er ikke nøye, men spolen til releet brukes for å simulere spolen på to magnetventiler i kassa.sprutet får feilmelding når de ikke er tilkoblet.. vanligvis har du får litt høyere tomgang når automat kassa står i drive, så ikke bilen kubber i lyskryss.den går uten også men vær obs på at den stopper av og til... har prøvd uten, derfor monterte jeg releene og det funket bedre. Hilsen Tormod.
Sierra-Ole Posted October 31, 2011 Posted October 31, 2011 Lures og lures, Det er noe med automatisk tomgangs justering som gjorde at jeg brukte to vanlige releer til å lure insprutet til å tro at der fortsatt var automat kasse på.. releet er ikke nøye, men spolen til releet brukes for å simulere spolen på to magnetventiler i kassa.sprutet får feilmelding når de ikke er tilkoblet.. vanligvis har du får litt høyere tomgang når automat kassa står i drive, så ikke bilen kubber i lyskryss.den går uten også men vær obs på at den stopper av og til... har prøvd uten, derfor monterte jeg releene og det funket bedre. Hilsen Tormod.Det er vel det å lure ledningsnettet forbi PATS startsperra som er problemet? Eller har folk fått det mulig å komme forbi denne også nå? 1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)1998 Audi A4 1.8T Quattro2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion
exin89 Posted October 31, 2011 Posted October 31, 2011 Hvor skal disse reléene monteres inn? På sierra'n min med BOA har jeg ikke denne "fix'en", så den har det med å dø ut når jeg clutcher og slipper gassen inn i f.eks lyskryss. Hadde vert greit med en liten guide på dette, om ikke noen alt har laget en guide? Lures og lures, Det er noe med automatisk tomgangs justering som gjorde at jeg brukte to vanlige releer til å lure insprutet til å tro at der fortsatt var automat kasse på.. releet er ikke nøye, men spolen til releet brukes for å simulere spolen på to magnetventiler i kassa.sprutet får feilmelding når de ikke er tilkoblet.. vanligvis har du får litt høyere tomgang når automat kassa står i drive, så ikke bilen kubber i lyskryss.den går uten også men vær obs på at den stopper av og til... har prøvd uten, derfor monterte jeg releene og det funket bedre. Hilsen Tormod. 91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil
grandisjohn Posted October 31, 2011 Posted October 31, 2011 Ble litt interessant dette.. Ser ut som automat kasse problemet gjelder for BOA også. Min bil med BOA og manuell kasse pleide å stoppe før f.eks kryss, og konsekvent hvis cluthen ble trådd inn før turtallet kom under 1500 omdr/min. Lurte man derimot turtallet under normalt tomgangsturtall før clutchen ble trådd inn, stoppet ikke motoren. Fant egentlig aldri ut av hvorfor, men etter oppkobling av datasprut forsvant imidlertid problemet. Det er ikke en ting jeg kan.
grandisjohn Posted October 31, 2011 Posted October 31, 2011 Hvor skal disse reléene monteres inn? På sierra'n min med BOA har jeg ikke denne "fix'en", så den har det med å dø ut når jeg clutcher og slipper gassen inn i f.eks lyskryss. Hadde vert greit med en liten guide på dette, om ikke noen alt har laget en guide? Er vel naturlig å tro at releene skal kobles til kontakta som opprinelig var koblet til automatkassa. Som nevnt var en slik innretning å få kjøpt hos Ford, da det på mere salgbare markeder for Scorpio 24V i større land en Norge sikkert var populært å gjøre om til manuell girkasse. Men er usikker på om denne rele-finessen er å få hos Ford lengre.. Det er ikke en ting jeg kan.
Sierra-Ole Posted October 31, 2011 Posted October 31, 2011 Ble litt interessant dette.. Ser ut som automat kasse problemet gjelder for BOA også. Min bil med BOA og manuell kasse pleide å stoppe før f.eks kryss, og konsekvent hvis cluthen ble trådd inn før turtallet kom under 1500 omdr/min. Lurte man derimot turtallet under normalt tomgangsturtall før clutchen ble trådd inn, stoppet ikke motoren. Fant egentlig aldri ut av hvorfor, men etter oppkobling av datasprut forsvant imidlertid problemet.Så det faktum at BOA'en mister signalene sine fra automatkassen, så klarer ikke tomgangsregulatoren å holde liv i motoren? Etter allt dette dusset det er med ledningsnetta med BOA/BOB så ser det ut til at datasprut har mange fordeler. Da kan man jo også bruke VIS systemet om man har BOB motoren med vtec switch funksjonen som Emerald iallefall har. 1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)1998 Audi A4 1.8T Quattro2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion
exin89 Posted October 31, 2011 Posted October 31, 2011 Etter hva jeg leste en plass for en stund tilbake var det nok med en bryter som var kobla på clutch pedalen for å si til hjernen at motor skal gå på tomgang. Har ikke klart å finne tilbake til denne informasjonen.Fant noe info angående ombygging til manuell kasse her:http://www.talkford.com/topic/152306-24v-manual-conversions/ 91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil
HIFIUBBEN Posted October 31, 2011 Posted October 31, 2011 Tror ikke at emerald ikke er noen dårlig investering nei.. jeg har papirene jeg brukte på original boxen på BOA hjemme et sted, for tiden på jobb så jeg skal finne dem når jeg er hjemme..så kan jeg sikkert lage et skjema og legge ut her.. Det er ikke så vanskelig, det er bare en tomgangs kompensasjon du lurer, mener du øker med 250rpm med releer på plass.du kan sikkert måle deg frem, du har rygge lys, 2 ventiler, og spedometer. det er vel det som er koblet til på den kontakten. PATS systemet er noe drit, har leitet i lang tid for å finne en god løsning forbi, men avbiter og en emerald er nok svaret.. Jeg er på jobb i Ølen, stedet gud glemte å vanne.. men det var før i tiden.. nå har han sendt syndefloden hit You might be a REDNECK if... you think the last words to The Star Spangled Banner are "Gentlemen, start your engines."
mr_scorpio Posted November 1, 2011 Posted November 1, 2011 Har akkurat samme problem på Scorpio Cosn min etter ombygging til manuell. Feilsøkte en del på det men ga opp så koblingskjema tas imot med TAKK 1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w 1977 Ford Granada 2,3L Automatic 1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD 1998 Ford Explorer 4,0
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now