Trolljegeren Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 (edited) Er noe merklig med motoren min, den vil ikke gå på tomgang, den koker hvis jeg kjører sakte, må ha litt fart for at den skal holde seg ok, men da er den enda varm. Skal være nye pakninger på hele motoren, men lekker litt i manifold pga 2 knekte skruer. Før så kunne jeg kjøre fint opp alle bakker i 4e gir, men nå må jeg ned i 3de og det virker som jeg har misted 20hk+, forstår virkelig ikke dette her :s Er satt på 32/36 dobbel weber. Men jeg kjører uten luftfilter boksen. Noen som kan hjelpe meg litt ? Er noe rart med temp målern også, når den er på midt i mellom kald og koke punkt så koker den Edited October 28, 2011 by Trolljegeren 1990 Ford Sierra Cosworth...Gjort masse med1992 Ford Sierra Sedan, cosworth styling, recaro intriør, senka div gjort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprimaniac Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 Propp? Vannpumpe? Caprimaniac- "RS Euroford". Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akselander Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 (edited) Er noe merklig med motoren min, den vil ikke gå på tomgang, den koker hvis jeg kjører sakte, må ha litt fart for at den skal holde seg ok, men da er den enda varm. Skal være nye pakninger på hele motoren, men lekker litt i manifold pga 2 knekte skruer. Før så kunne jeg kjøre fint opp alle bakker i 4e gir, men nå må jeg ned i 3de og det virker som jeg har misted 20hk+, forstår virkelig ikke dette her :s Er satt på 32/36 dobbel weber. Men jeg kjører uten luftfilter boksen. Noen som kan hjelpe meg litt ? Er noe rart med temp målern også, når den er på midt i mellom kald og koke punkt så koker den Fiks manifoldissuet ditt, så kommer kreftene tilbake i allefall.. Overopphetingsproblemet ditt ligger nok v/termostaten.. Bytt.. Bruker den vann forresten? Ellers gassersykdommer er jeg ikke kjent med overhode, men finnes MASSE info å finne tak i på forumet her.. Søk! Meget velkommen som medlem om det skulle friste forresten.. Edited October 28, 2011 by Akselander '87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90) '83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 Feilmontert toppakning, slik at forbrenningstrykket kommer ut i kjølevannet? - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akselander Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 Feilmontert toppakning, slik at forbrenningstrykket kommer ut i kjølevannet? Den har jeg aldri tenkt over.. oO Ser for seg at en slik feil kunne oppstå i en stresset situasjon.. '87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90) '83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 På en ohc så er det faktisk fort gjort å feilmontere toppakning om man ikke bruker styretapper.Om dette er tilfellet så vil det forklare både temperatur, effekttap og dårlig tomgang. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akselander Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 På en ohc så er det faktisk fort gjort å feilmontere toppakning om man ikke bruker styretapper.Om dette er tilfellet så vil det forklare både temperatur, effekttap og dårlig tomgang. Skal mye til å gjøre en slik feil egentlig.. Når en gjør en slik jobb er nøyaktighet stikkordet.. Å gjøre en slik feil er nesten ufattelig.. '87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90) '83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugelvika Posted October 29, 2011 Share Posted October 29, 2011 ikke skyt meg, men sjekket tenningstidspunktet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolljegeren Posted October 29, 2011 Author Share Posted October 29, 2011 (edited) Bilen gikk ****** bra når jeg fikk den, dro fra både dohc og 2.8 med den, og tempen var fin, men plutslig skjedde dette :s bare kom helt plutslig. Har ikke bytta thermostat enda og radiatorn er ikke direkte pen å se på, men det forklarer ikke effekt tap delux :s har sjekka pluggene også på varm motor og de er gyllene litt brun bronse farget. ikke skyt meg, men sjekket tenningstidspunktet?Jeg tror det er skjedd noe med tenninga ja, så skal prøve å få lånt meg lampe. Hva skal tenninga på en 2.0l ohc være ? Men forje eier klarte å knekke 2 eksos bolter i toppen på den, så får ikke fiksa manifold med det første :s Feilmontert toppakning, slik at forbrenningstrykket kommer ut i kjølevannet?Lukter ikke eksos eller noe av vannet. Fiks manifoldissuet ditt, så kommer kreftene tilbake i allefall.. Overopphetingsproblemet ditt ligger nok v/termostaten.. Bytt.. Bruker den vann forresten? Ellers gassersykdommer er jeg ikke kjent med overhode, men finnes MASSE info å finne tak i på forumet her.. Søk! Meget velkommen som medlem om det skulle friste forresten.. Bruker ikke vann nei Edited October 29, 2011 by Trolljegeren 1990 Ford Sierra Cosworth...Gjort masse med1992 Ford Sierra Sedan, cosworth styling, recaro intriør, senka div gjort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted October 29, 2011 Share Posted October 29, 2011 Skal mye til å gjøre en slik feil egentlig.. Når en gjør en slik jobb er nøyaktighet stikkordet.. Å gjøre en slik feil er nesten ufattelig.. Det er faktisk utrolig fort gjort selv om nøyaktigheten er stor under montering. Om man ikke bruker sentreringstapper så betyr det at man mest sansynlig legger pakninga løs på blokka, og senker toppen forisktig ned. Det er en metode jeg vet har fungert bra for mange. Men om man er så uheldig å få bare noen få mm forskyvning av toppen mens den har litt kontakt med pakninga, så klarer man enda å få i alle toppboltene, og trenger ikke merke noe på dette stadiet. Men stålringene i pakninga bommer på sylindrene og da tåler de ikke så mye trykk. Pakninga kan holde ei stund, helt til den blir belasta skikkelig.Derfor bruker jeg 2 styretapper, og for å sikre mest mulig nøyaktighet står de i til alle de andre boltene er i og skrudd ned for hånd. Dette er en metode som faktisk ikke er selvfølgelig for alle. tenning målt på tomgang orginalt kommer an på hvilken motorstyring du har. Fordeler med vakum og sentrifugalvekter har vel 8 grader orginalt, og elektronisk med den hjernen som brukes i lag med elektronisk gasser har vel 10.Men det finns en bedre metode for å få den tenninga der du har mest effekt på fullgass. Du måler da tenninga på 4000rpm, uten at vakumslange til frodeler eller hjerne er tilkoblet.For at jeg skal slippe å skrive hele forklaringa på nytt, så har jeg beskrevet metoden her: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/63077-29-12v-generelttrimming/page__view__findpost__p__642420Og med ohc så stiller du da normalt tenninga til 38 grader på 4000rpm. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolljegeren Posted October 30, 2011 Author Share Posted October 30, 2011 Det er faktisk utrolig fort gjort selv om nøyaktigheten er stor under montering. Om man ikke bruker sentreringstapper så betyr det at man mest sansynlig legger pakninga løs på blokka, og senker toppen forisktig ned. Det er en metode jeg vet har fungert bra for mange. Men om man er så uheldig å få bare noen få mm forskyvning av toppen mens den har litt kontakt med pakninga, så klarer man enda å få i alle toppboltene, og trenger ikke merke noe på dette stadiet. Men stålringene i pakninga bommer på sylindrene og da tåler de ikke så mye trykk. Pakninga kan holde ei stund, helt til den blir belasta skikkelig.Derfor bruker jeg 2 styretapper, og for å sikre mest mulig nøyaktighet står de i til alle de andre boltene er i og skrudd ned for hånd. Dette er en metode som faktisk ikke er selvfølgelig for alle. tenning målt på tomgang orginalt kommer an på hvilken motorstyring du har. Fordeler med vakum og sentrifugalvekter har vel 8 grader orginalt, og elektronisk med den hjernen som brukes i lag med elektronisk gasser har vel 10.Men det finns en bedre metode for å få den tenninga der du har mest effekt på fullgass. Du måler da tenninga på 4000rpm, uten at vakumslange til frodeler eller hjerne er tilkoblet.For at jeg skal slippe å skrive hele forklaringa på nytt, så har jeg beskrevet metoden her: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/63077-29-12v-generelttrimming/page__view__findpost__p__642420Og med ohc så stiller du da normalt tenninga til 38 grader på 4000rpm.Syns bare det er veldig rart at den plutslig begynte å gå som en dass. Og jeg ikke finner tegn til dårlig pakning, men kan ha blåst den i mellom noen sylindere ? 1990 Ford Sierra Cosworth...Gjort masse med1992 Ford Sierra Sedan, cosworth styling, recaro intriør, senka div gjort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted October 30, 2011 Share Posted October 30, 2011 Ja, det er mulig. Detter er riktignok på en bil med turbo. Men den begynte plutselig bare å fjuske. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolljegeren Posted October 30, 2011 Author Share Posted October 30, 2011 Ja, det er mulig. Detter er riktignok på en bil med turbo. Men den begynte plutselig bare å fjuske.haha fy **** Men en brent ventil kan også gjøre dette, for motoren liker ikke tomgang idet hele tatt, rister nesten ut av motor rommet, og den nekter bare 1990 Ford Sierra Cosworth...Gjort masse med1992 Ford Sierra Sedan, cosworth styling, recaro intriør, senka div gjort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolljegeren Posted November 26, 2011 Author Share Posted November 26, 2011 Sjekket stiften i dag, og den åpner seg ikke på det høyeste punkte engang -.- Så det forklarer en god del, skal stille tenninga på 10 og stiftene på 0.4mm 1990 Ford Sierra Cosworth...Gjort masse med1992 Ford Sierra Sedan, cosworth styling, recaro intriør, senka div gjort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now