Jump to content

sentral lås


Guest dj_maz

Recommended Posts

Guest dj_maz

har sentral lås på cosworthen min. men sentral lås motoren funker foran på begge sidene. men bak så funker den ikke. jeg tok av motoren fordi jeg trodde det var den som var gåen. kobla den motoren jeg trodde var gåen rett til batteriet og da funka den. så er det noen som kansje har noen ide på hva dette kan vere ? jeg smurte kontaktene til motoren men det hjalp ikke en dritt .. noen som har peiling ?

Link to comment
Share on other sites

nei da mener jeg bilen din er kondenmert og må selges i deler snarest hehe, neida bare kødder:D

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Guest dj_maz

tror det er en magnet lås. men har ikke funnet noen bryter til den. på cosworthen til vinge 87 funker når han bruker nøkkelen i døra. så kansje jeg må sjekke litt ledninger og diverse

Link to comment
Share on other sites

tror det er en magnet lås. men har ikke funnet noen bryter til den. på cosworthen til vinge 87 funker når han bruker nøkkelen i døra. så kansje jeg må sjekke litt ledninger og diverse

 

 

det er fordet min er skikkelig :P :D :lol:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Guest Pjuker`n
jeg har i hvertfall penger til og kjøpe deler til bilen min hvis noe blir ødelagt vinge87 HAHAHAHA  :P  :D  :P  :D

 

Har du sjekket ledningene fra sentralås relèt til den motoren som ikke virker?

Er jo tydeligvis der problemet ligger da motoren virker, og de andre dørene også virker..

Garantert brudd på ledning/dårlig kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hmm. ja godt mulig brudd et sted siden motoren funker. har ikke funnet ut hvor det releet sitter enda

Tror det skal være ett sentrallåsrele og ett baklukerele..

Sjekk rele III i sikringsboksen, kan være det som er til bakluka.. :rolleyes:

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

Guest dj_maz

det som jeg synes er litt rart er at sentral låsen funker fordet om jeg plukker ut alle releene fra boksen :huh:

 

finner ikke noe om dette i workshop manualen heller :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest Pjuker`n
det som jeg synes er litt rart er at sentral låsen funker fordet om jeg plukker ut alle releene fra boksen :huh:

 

finner ikke noe om dette i workshop manualen heller :unsure:

 

mulig det relèt sitter i førerdøra... Er jo den som er sjefsdøra og låser alle andre dørene..

Link to comment
Share on other sites

det som jeg synes er litt rart er at sentral låsen funker fordet om jeg plukker ut alle releene fra boksen :huh:

 

finner ikke noe om dette i workshop manualen heller :unsure:

Sentrallåsreleet tror jeg de har gjemt vekk, sikkert sånn at man må dra på Ford for å få løst problemet :blink:

Ring de og spør eller kryp rundt i bilen langs de gule og hvite ledningene :o

Forresten er begge dørene like mye sjef :ph34r:

 

EDIT:

Dere har rett, førerdøra er sjef opp til 87! :rolleyes:

 

Sjekk kapittel 50 her! ;)

Baklukereleet finner du som 113 i koblingsskjemaene på skjema 3a, 112 er selve låsemotoren.. B)

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

Guest dj_maz

hmm. kansje jeg ble litt klokere nå ja. stemmer nok at fører døra er sjefen for sentral låsen funker kun hvis jeg bruker nøkkel på fører døra. men hvis jeg bruker dem på passasjer siden så funker den ikke.

men da kan det jo vere en sensor på førerdøra som kan vere gåen da. eller kansje dårlig kontakt :unsure: må få kikka litt på det her tror jeg.

men tusen takk capri1600gt for kjempe svar :D

Link to comment
Share on other sites

Guest dj_maz

gir opp den ***** sentral låsen jeg nå. leverer bare bilen på ford og får dem til og fikse det. er sikker på at det går kansje 8 -10 ledninger inn i 1 dør 6 av dem er til sentral lås systemet. er sinnsykt avanserte greier det der i hvertfall uten koblingsskjema ja :huh:

Link to comment
Share on other sites

gir opp den ***** sentral låsen jeg nå. leverer bare bilen på ford og får dem til og fikse det. er sikker på at det går kansje 8 -10 ledninger inn i 1 dør 6 av dem er til sentral lås systemet. er sinnsykt avanserte greier det der i hvertfall uten koblingsskjema ja :huh:

Hehe, men passer ikke koblingsskjemaet jeg lenket til over?

Se på skjema 3a.. Nr 19 er bryteren i førerlåsen, den er i orden, nr 18 er sentrallåsreleet, og nr 17 er låsemotoren i bakluka..

nr 113 er releet til bakluka, nr 112 er "åpneren" i bakluka, 114 er utløserknappen inne i bilen..

Stemmer dette med funksjonene på din bil?

Tviler på at de skjønner mer på Ford, bilen er jo antikk for dagens mekanikere... :blink:

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

På sentrallåsreleet ser det ut som det er slik:

Kontaktnr: Funksjon:

1 Låse opp

2 Låse opp

5 +12V inn

6 +12V inn

7 Låse-impuls fra førerlås

8 Låseopp-impuls fra førerlås

11 Låse igjen

12 Låse igjen

 

Kan godt si deg hva du kan forvente å måle av spenninger her også ;)

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

Guest dj_maz

ja det stemmer med det som du sier der. har ikke sett at du har lagt ut koblingskjemaene før nå jeg. hehe så bare teksten. men blir jo ikke så SINNSYKY mye klokere da :huh: synes bare alt er et eneste rot. hehe :unsure: sentral lås skal ikke vere enkelt nei

Link to comment
Share on other sites

ja det stemmer med det som du sier der. har ikke sett at du har lagt ut koblingskjemaene før nå jeg. hehe så bare teksten. men blir jo ikke så SINNSYKY mye klokere da  :huh: synes bare alt er et eneste rot. hehe  :unsure: sentral lås skal ikke vere enkelt nei

Sjekk jordingen på låsemekanismen i bakluka, brun ledning.

Tror feilen er der jeg :P

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

Guest dj_maz

ville tro den skulle vere i orden hadde jo ut den motoren/solinoiden/aktuatoren eller hva man skal kalle den. og da skrudde jeg av jordinga. og den ble montert igjen etterpå så tror ikke feilen ligger der heller. det er sentral låsens store mysterium :P hehe

Link to comment
Share on other sites

ville tro den skulle vere i orden hadde jo ut den motoren/solinoiden/aktuatoren eller hva man skal kalle den. og da skrudde jeg av jordinga. og den ble montert igjen etterpå så tror ikke feilen ligger der heller. det er sentral låsens store mysterium :P hehe

Hehe, okay..

Forresten.. Et lite spøsmål.. Hadde du av den rette dingsbomsen bak der?

Etter som jeg har skjønt på tegningene er det to stykker bak der.. En som tar seg av å låse opp og låse igjen låsen, det er den som er til sentrallåsen, og en annen som fungerer på åpneknappen inne i bilen.. B)

Hvor mange ledninger gikk det til den?

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

det er sentral låsens store mysterium :P hehe

Kan være store mysterium i bilen av og til.. Jeg fikk akkurat fikset det store "ryggelyset virker når det har lyst"-mysteriet..

Kabelen som går fra motorrommet og bak til gearkassa hadde smeltet på eksosanlegget og kortsluttet bittelitt av og til, akkurat nok til at lyset virket sånn når det hadde lyst, men ikke nok til at sikringen gikk.. Men har aldri sett at kabelen har ligget mot eksosanlegget heller, tror den har fortet seg tilbake på plass når jeg har vært under for å prøve å finne ut av det :rolleyes:

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...