Jump to content

Hva er forskjellen på 2.9 2wd understellet og Cossy sitt ?


IceTurbo

Recommended Posts

Som trådtittelen sier hva er egentlig forskjellen på cossy og 2.9 2wd understellet? demperne like, bremser, osv osv :) greit å vite når e må kjøpe deler :)

 

Takker veldig for svar

 

edit:

 

Er sedan ikke stv eller kombi e lurer på :)

Edited by IceTurbo

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

foran: dempere passer om verandre men cosworth er kortere org. bremser er større og 4stempla på cosworth, andre infestinger på spindler så passer ikke på der heller. så er vel det 10mm indre feste skruer på berebruer 2.9 og 12mm på cos så anna travers og berearmer. bak er det 10mm infestinger til dempere på 2.9i og 12mm på cos, mener at bremser på 2.9 er mindre, men kalippere passer vel om verandre...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

2,9 har vel gjerne samme bruene bak, med 12mm bolter til demperne. Men en annen calipperholder på spindelen, pga 2wd cossie har større skiver enn 2,9. Calipperene bak er lik.

Cossien har vel gjerne litt tykkere stabstag framme enn 2,9. Forskjeller på hulvinkler framme er vel i hovedsak litt mer caster, og kanskje litt mer camber pga cossien er litt lavere.

Innfesning på "vanlig" Sierra bærearmer imellom bærekule og spindel er ei kon kobling. Dette har også vingebil, men den har vel ikke lik kon. Sedancosworth har her tønneinnfestning.

Tannstang er også forskjellig, der cossien har tyngre servo, og styreutslaget er vel litt mindre(?).

Fjæringsvandingene er ca lik, men med kortere fjærer på coswort. Fjærene kan brukes om hverandre.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

okay tusen takk for svar, målte stabbstaget forran i går å det var 28mm det er vel samme som cossy, så når skal kjøpe nye dempere så må e kjøpe cossy dempere F og B ?

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

Cossien har vel gjerne litt tykkere stabstag framme enn 2,9. Forskjeller på hulvinkler framme er vel i hovedsak litt mer caster, og kanskje litt mer camber pga cossien er litt lavere.

 

"cossi" stab staget foran er vel egentlig hentet fra 2.9.. for 2.9 har det jo pga den bly tunge motoren.. (er foresten mange dohc modeler å som har 28mm som org ^_^ )

 

kan du forklare meg hvordan en cossi kan ha mere caster en hvilken som helst annen sierra? råkarosriet er jo likt og plasseringen av traversen er lik.. :rolleyes:

 

 

Innfesning på "vanlig" Sierra bærearmer imellom bærekule og spindel er ei kon kobling. Dette har også vingebil, men den har vel ikke lik kon

 

jeg kjører med justerbare armer som egentlig er til 3dørs cossi foran nå.. så det finnes bare en størelse kon på bærekula til sierra..

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

kan du forklare meg hvordan en cossi kan ha mere caster en hvilken som helst annen sierra? råkarosriet er jo likt og plasseringen av traversen er lik.. :rolleyes:

Jepp. Ettersom forskjellen ligger i hjulopphenget og ikke råkarosseriet og traversen. Traversen er forresten ikke helt lik da innfestninfshullene for bærearmene er 2mm større.

2wd Cosworth har ikke de samme bærearmene og spindlene som de andre Sierra modellene. Og det er plasseringa av bærekulen i forhold til topplagringa som bestemmer caster. Selv om stabstag kan ha like dimensjoner så er det en enkel sak å endre både caster og camber med andre dimensjoner på spindel og bærearm kontra andre modeller av Sierra. På enkelte andre biler med macperson justerer man med enkelhet caster og camber ved å flytte den øvre demperlagringa i forhold til dempertårnet, og andre biler igjen kan man kunn justere camber ved å endre kpi vinkelen.

Om du etter å ha svinget slipper rattet for å la bilen rette seg opp selv så merker du forskjellen i selvoppretting på umodifisert hjuloppheng fra standar L/CL/GL til 2wd cosworth og 4x4 Sierra.

Sedan Coworth fikk vel mer caster for å få bedre stabilitet i høy hastighet enn ving(l?)ebilen.

Litt offtopic, men om do kombinerer litt 2wd og 4x4 forstillingsdeler vil du ende opp med en syk castervinkel.

jeg kjører med justerbare armer som egentlig er til 3dørs cossi foran nå.. så det finnes bare en størelse kon på bærekula til sierra..

Akkurat det med størrelse på kon kan jeg ikke krangle med deg om da jeg ikke har målt det selv. Men jeg har en kompis som har liggende forstillingsdeler fra en vingebil løst, og jeg mener han har sagt at det er forskjell på kon. Ikke konisiteten, men lengda på konen. Jeg tror, understrek tror, at vingebilen har en lengre kon som da også blir tykkere i bunn. Vingebilkula vil da passe i L/CL spindelen, men ikke motsatt. Kombinasjonen vingebil spindel med bærearm ser du med det blotte øye er forskjellig fra kombinasjon på L.

Men dette blir egentlig helt uvesentlig da trådstarter spurte etter forskjellene på sedan.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Truckdriver@ så nå som jeg har borret opp hullene i traversen min til 12mm bolt.. er den da plutelig blitt en cossi travers selvom den har sittet 19år på en sedan dohc? :rolleyes: :P hehe..

 

jeg er fullstendig klar over hvordan hjulvinklene kan justeres på bla sierra.. det jeg lurte på var om du har mål på det forskjellige spindlene og evt kan komme med noen tall.. er ALT for mange som kjenner en som kan alt :mellow:

 

for jeg har enda ikke funnet noen hondfaste bevis på at cossi har fått noen bedre hjulvinkler enn andre sierra'er annet enn at cossi spindlen er laget for en bil som er 20mm lavere.. så bump stear er sansyneligvis ikke så stort problem på en bil med cossi spindler kontra en bil med feks 2.9 spindler på to ellers identiske biler.. desuten skjønner jeg ikke hvorfor de har laget servoen progressiv hvis cossi har så mye bedre spindler..

 

 

SierraCL@ 4x4 har kortere armer og lengre stabstag pga drivakselen, men armene sitter lengre frem og ut..

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

 

 

SierraCL@ 4x4 har kortere armer og lengre stabstag pga drivakselen, men armene sitter lengre frem og ut..

 

Aha, det var helt nytt for meg. Veit du om camber'n blir annerledes da, selv om armene er kortere og sitter lengre ut? Står vel sporvidde på bilane i vognkort så kanskje det går å sammenligne der...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...