Jump to content

Bygge om bakstilling på cosworth


tomnsr

Recommended Posts

Har hengt meg litt opp dette her:

 

 

Men da må menes 6grader forskyvet fra 0grader linja?

 

Og er 90mm en fasit på dette? som tegningen tilligere i tråden?

 

Etter minne er 90mm kun 9grader og det var det rs500 endte opp med ved å bruke de ekstra innfestingene. Jeg har et bilde en plass som viser hvordan du kan måle. Må leite litt..

 

Sånn måler du gradene:

 

rearbeamstd.jpg

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er ingen problem å lage ei slik bakstilling sjøl, men kjøp skikkelige dimensjonerte ledd. Det vanskeligeste er å få tak i eller lage justeringshylsa.

Ledd og hylser får en kjøpt fra Adrenaline til ca 4000kr. Bruk hydraulikkrør til å bygge om armane og få en som kan sveise gjere jobben skikkelig.

Mi bakstilling lagde eg til sjøl. Satte sammen alle delene og punkta dei sammen og fikk en sveiser på eit skipsverft til å sveise resten. Sveiser en dette sjøl med Mig trur eg ein fort kan gå på en smell. Sprekker i sveiser osv...

 

Ledda som er brukte i justerbare bærearmer framme på Sierra tåler ikkje den belastninga som er bak.

 

Skal det brukes foringer i steden for ledd er det lettaste og beste å lage eksentriske bolter og ovale hull.

post-510-132129708299_thumb.jpg

post-510-132129710367_thumb.jpg

post-510-13212971237_thumb.jpg

post-510-132129714542_thumb.jpg

post-510-132129716651_thumb.jpg

post-510-132129718589_thumb.jpg

post-510-1321297207_thumb.jpg

post-510-132129722668_thumb.jpg

post-510-132129724788_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Et tips. Det beste skal være å ha justering av camber og spissing på indre ledd da det gir enklere og bedre justeringsmuligheter i følge SCS..

 

dette krever mere forklaring.. jeg klarer ivertfall ikke å se for meg hvordan man skal klare å justere begge de vinklene som går i hver sin rettning på samme ledd..

Link to comment
Share on other sites

er der nogen der har kikket på den sidste model scorpio bagbro ? jeg stod og kikkede på en idag og syntes umildbart at fæstepunkterne ser meget anderledes ud, samtidig så er bagbroen ophængt på en anden måde som kun burde give stabilitet da den ikke hænger i bagtøjet som vores gamle sierra/escort gør.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med camberjusteringa inne er at det bygger veldig mykje nedover. Camberjusteringa blir lavaste punkt under bilen. På min gjorde dei røde traversforingane til at traversen blei flytta ytterligare 2cm ned. Brukte ikkje jig. Men burde ha laga en. Vurdera å lage en bedre versjon av bakstillinga.

Gruppe A bakstillingane til Ford hadde lenge kun justering av spissing.

post-510-132134210644_thumb.png

Edited by roadrunner
Link to comment
Share on other sites

Problemet med camberjusteringa inne er at det bygger veldig mykje nedover. Camberjusteringa blir lavaste punkt under bilen. På min gjorde dei røde traversforingane til at traversen blei flytta ytterligare 2cm ned. Brukte ikkje jig. Men burde ha laga en. Vurdera å lage en bedre versjon av bakstillinga.

Gruppe A bakstillingane til Ford hadde lenge kun justering av spissing.

 

Pga regler om hvor mye man kunne endre på bilen ja, ikke fordi det var ideelt.

Og problemet med standard bakstilling er ikke justeringsmulighetene, men endring av camber og spissing når bilen setter seg.

 

Og jeg lurer på om det ikke var grp.N som kun hadde justering av spissing på standard bakstilling da grpA har justerbar magnesium bakstilling.

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Noen som har sett skyline bakstilling på sierra? Ut ifra info og hva jeg har hørt kan denne moddes på sierra. Garnes drev med dette for lenge siden. Men tror de ente opp med skifte av hele gulvet og understell sveisa på escort kaross oppå. men jeg såg på en bakstilling fra 95mod skyline til en kompis av meg og såg innfesting foran er som på sierra. og hadde i tilegg 2 innfestinger oppunder gulvet i bagasjerom. Her er det A-armer. som etter jeg forstår er noe av det beste og som wrc har.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

http://motorimport.dk/

 

kik her hvis du skal bruge billige dele fra bla skyline.

 

så kan du også få en frisk tur på danskebåden.

 

her er billederne af en scorpio cosworth bagbro med 7,5" bagtøj, tykke trækaksler og en 22mm krængningsstabb

 

 

 

Så vidt jeg klarer å se har du der samme gradene på bærebro, så samme grunnproblemet.

Uten å måle kan man jo ikke være sikker da men ;)

Link to comment
Share on other sites

ja, men bagbroen hænger ikke i bagtøjet, der skal ikke bruges et stift bagdiff ophæng, og så er der en del andre gode dele på den.

 

men med hånden på hjertet så ser jeg det som nemmest at bygge et helt nyt bagbro som GR.A magnesium bagbroen i noget 70x70 firkant rør i 6grader og så få lavet flancerne til der hvor lejerne boltes fast, og så laserskære resten og bare svejse sammen.

 

jeg må have kikket på det ved lejlighed,

Link to comment
Share on other sites

Noen som har sett skyline bakstilling på sierra? Ut ifra info og hva jeg har hørt kan denne moddes på sierra. Garnes drev med dette for lenge siden. Men tror de ente opp med skifte av hele gulvet og understell sveisa på escort kaross oppå. men jeg såg på en bakstilling fra 95mod skyline til en kompis av meg og såg innfesting foran er som på sierra. og hadde i tilegg 2 innfestinger oppunder gulvet i bagasjerom. Her er det A-armer. som etter jeg forstår er noe av det beste og som wrc har.

er litt jobb dette.er ikkje bare klipp og lim.

skifte gulv,flytte innerskjermer.nye støtdempertårn etc etc.

lettere å smi om en orginal bakstilling.

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke du noe prosjekt på gang ned Jagga diff for en tid tilbake?

 

Jeg hadde det ja, det ble bestillt bakstilling fra zoo motorsport. som med diff jag ville koste 65000kr med drivaksler og det hele.

 

men pga sykdom med han Brom som drev zoo. så kunne han ikke levere og jeg fikk igjen penga gjennom min kontakt i UK.,

 

wrc style bakstilling. Slik det er blitt for banebruk.er det egentlig like greit med stiv aksel bak tror jeg. Jeg vurd evt det på banebilen.

 

jag diffen veier over 45kg. slik at den hadde sikker funkert fint den til mange prosj. Men likevel dyrt med all ombygging med aksler,

 

Ford koster å drive med. jeg har en annen diff som er lik den Joel har på granada. cobra 8.8 diff med adapter aksel stubber som passer rett over til cosworth drivaksler.

 

en slik diff med forsterka baklokk og nytt irs hus forsterka utgave ny sperre og utveksling kostet ca 10lapper hjem. og 4500kr i adaptere.

 

så usa deler er nesten veien å gå ofte.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Ja, men tror ikke det er noen bilder å finne, han er vist ikkje så mediekåt for tiden :-)

 

Men dersom du tar en titt på ei e36 bakstilling tror jeg du for skjønner hvordan disse enkesenterforingene kan brukes i cossiebakstillingen, like enkelt og mer holdbart enn uniballs.

Edited by Sapphy
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...