grcossie Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40286503 Den som er nevnt lengre oppe her Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermit racing Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Camber og spissing du tenker på? For vei, anbefalt av "guru" Mike Rainbird: Framme 1,5grad negativ camber 2mm toe in. Bak 1,5 grad negative camber 3mm toe in.Målene til 2wd går jeg utifra????????? RS 3door 4wd cosworth RS mk1escort cosworth RS focus 09 Scorpio 24v cosworth Bmw X5 09 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 (edited) Målene til 2wd går jeg utifra????????? Generell fast road oppsett etter min oppfatning..Andre har nok sin egen smak.. ikke mist på banekjøring. Her er hele artikkelen.. http://randbmotorsport.co.uk/shop/Mike_Tech/Part_4_-_Suspension.pdf Edited March 18, 2013 by Tore_TJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Hadde vert artig å hørt målene som er anbefalt på 4 wd..... Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 (edited) Hadde vert artig å hørt målene som er anbefalt på 4 wd..... Så vidt jeg kan se gjelder det både 4x4 og 2wd. Vingebil har andre spindler så mulig det er annerledes der. Send Mike en mail hvis det er noe. Han er som regel behjelpelig med det meste.. Ser at artikkelen ikke kom med første gangen.. er der nå.. Edited March 18, 2013 by Tore_TJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
KNAa Racing Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Disse målene er værtfall for 4wd,siden mike r kjører med det.. Kjører med track oppsettet her: Tok bilde for lenge siden,så jeg hadde å justere etter.Fikk selfølgelig ikke justert bak,men synes bilen ble mye bedre.Mulig det hadde holdt med fast road,vet ikke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Flott Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermit racing Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Disse målene er værtfall for 4wd,siden mike r kjører med det.. Kjører med track oppsettet her: Tok bilde for lenge siden,så jeg hadde å justere etter.Fikk selfølgelig ikke justert bak,men synes bilen ble mye bedre.Mulig det hadde holdt med fast road,vet ikke.Hvor mye camber har en orginal 4×4 cosworth?Normal oppfatning av 4×4 cosworth i høy hastighet er at den er mest stabil med 0 i toe in.Min 4×4 går med omsveist såkalt "rallyspec" bakstell med 3° toe in. Ikke fornøyd,har handla 6° bakstell fra Harvey som skal på med 1° camber og 0° toe in bak. RS 3door 4wd cosworth RS mk1escort cosworth RS focus 09 Scorpio 24v cosworth Bmw X5 09 Link to comment Share on other sites More sharing options...
KNAa Racing Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Hvor mye camber har en orginal 4×4 cosworth?Normal oppfatning av 4×4 cosworth i høy hastighet er at den er mest stabil med 0 i toe in.Min 4×4 går med omsveist såkalt "rallyspec" bakstell med 3° toe in. Ikke fornøyd,har handla 6° bakstell fra Harvey som skal på med 1° camber og 0° toe in bak. Her: Det kan sikkert stemme,synes selv at cosworth'en var litt nervøs opp mot og over 200km/t.Men da med poly og orginale bærearmer,og endel toe in..Etter at det ble uniballs i forstilling og fjærbeinstopper,å baneoppsett,så ble det ny bil!Å blir artig å kjenne forskjell med uniballs å annet oppsett i bakstilling også. Regner med du mener 3mm toe in å ikke 3°..ikke fornøyd,nervøs bak?Jo mer camber, jo mer sitter det på en svingete bane,å motsatt ved "rett fram",så her må man velge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermit racing Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Her: Det kan sikkert stemme,synes selv at cosworth'en var litt nervøs opp mot og over 200km/t.Men da med poly og orginale bærearmer,og endel toe in..Etter at det ble uniballs i forstilling og fjærbeinstopper,å baneoppsett,så ble det ny bil!Å blir artig å kjenne forskjell med uniballs å annet oppsett i bakstilling også. Regner med du mener 3mm toe in å ikke 3°..ikke fornøyd,nervøs bak?Jo mer camber, jo mer sitter det på en svingete bane,å motsatt ved "rett fram",så her må man velge.Stemmer det ikke grader ,men mm bak.Ville bare vise at de er nesten 1,5° camber fremme orginalt.Stabilitet i høy hastighet fikk jeg med å øke caster foran RS 3door 4wd cosworth RS mk1escort cosworth RS focus 09 Scorpio 24v cosworth Bmw X5 09 Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Mer caster=mer retningsstabilt i høy fart og bedre selv oppretting. Dem sier at som regel at mere caster=bedre, til det punktet du ikke lenger klarer å bryte bilen rundt banen. Jeg prøvde så langt jeg turte i escorten og da var den "farlig". Enormt selvopprettende. Livsfarlig å få sladd for du klarte ikke å holde fast rattet... Tok den litt tilbake og synes det fungerer bra. Veit ikke hvor mange grader den har nå. Bare "garasje-geometri" med målebånd, vater og gradskive. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Hvordan øker man caster på sierra? Legge skiver mellom stabstaget og bærearmen da eller? Hvor mye blir "lagom"? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Compression struts og justerbare tca's er vel det mest vanlige. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Kan ikke se at det skal være noe problem å endre litt med å gjøre som per olav sier? litt mer belastning på foringene i bærearmen da men.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Kjøpe seg en slik en , så kan man se hva som faktisk skjer ved endringer i geometri : http://www.ebay.com/itm/SPC-Alignment-Fastrax-Camber-Caster-Gauge-91000-/400172166948?hash=item5d2c1eaf24&item=400172166948&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr Kan ikke se at det skal være noe problem å endre litt med å gjøre som per olav sier? litt mer belastning på foringene i bærearmen da men..Har bare positive erfaringer med 1 ekstra skive , men dette bør jo måles etter montering. Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Kjøpe seg en slik en , så kan man se hva som faktisk skjer ved endringer i geometri : http://www.ebay.com/itm/SPC-Alignment-Fastrax-Camber-Caster-Gauge-91000-/400172166948?hash=item5d2c1eaf24&item=400172166948&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr Har bare positive erfaringer med 1 ekstra skive , men dette bør jo måles etter montering. Hvor tykk skive? Mer positiv caster mao hvis du flytter hjulet framover.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Hvor tykk skive? Mer positiv caster mao hvis du flytter hjulet framover..Brukte bare 2 originale skiver bak foringen.Ble mye mere retningstabil, men jeg målte ikke hvor mange grader det endret caster. Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Jeg har montert scorpio stv stabstag foran på min mk1 to liter å det ga meg mye caster. Ble faktisk litt dårlig plass i framkant av hjulbuene. Sliter med å få på mer enn 195/50/15. Var ett helvete å få på men bilen er kjempemorsom å kjøre. Kan sleppe rattet når bilen veksler side i sladd å bare ta det igjen når jeg er fornøyd. Dette er uten servo selvfølgelig. Veit ikke om det blir det samme med servo. Har ikke merket no økt slitasje på de indre bærebru foringene heller. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermit racing Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 (edited) Studer en 2wd cosworth contra en 4wd cosworth.(sierra sedan)Stå vinkelrett fra siden å se hvor forhjulet står i hjulhuset,så skjønner en hvor stor caster forskjell det er på di sse. Edited March 20, 2013 by kermit racing RS 3door 4wd cosworth RS mk1escort cosworth RS focus 09 Scorpio 24v cosworth Bmw X5 09 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommelom93 Posted May 1, 2020 Share Posted May 1, 2020 Siste innlegg må vel være tøys? Ford Sierra '85 2.3 GL Ford Mondeo '94 2.0 GLX Bruksbil: X - Ford Fiesta '00 1.3 X - Peugeot 607 '01 2.2 X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra X - Honda Civic '97 1.4S Ford Mondeo '05 1.8 Prosjekttråd til Sierraen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/ Prosjekttråd til Mondeoen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted May 1, 2020 Share Posted May 1, 2020 20 minutes ago, Tommelom93 said: Siste innlegg må vel være tøys? Spam ja ☺️fikset! 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now