admiralen Posted October 9, 2011 Posted October 9, 2011 (edited) Fuckworthen min dør på tomgang, trenger hjelp! Saken gjelder en sierra 4x4 cosworth, bilen starter og går 5+/- sek på tomgang (1000rpm) før den kutter. Har forsøkt følgende (uten hell): -Byttet L8 hjerne-Byttet ledningsnett i motorrom-Byttet fordeler (m/rotor og fordelerlokk)-Byttet MAP sensor, byttet slange til MAP sensor-Byttet plugger-Byttet tenningsmodul-Byttet coil-Byttet luftsensor på plenum-Byttet tomgangsregulator-Byttet veivsensor (0.8mm avstand til veivtap)-Justet fram og tibake på tomgangsskruen Dette har jeg ikke byttet:-Pluggledninger (nye magnecor)-TPS-Chip (ny pukkelryggchip til siemens 3102 dyser)-Dyser (nye siemens 3102 dyser)-Ledningsnett fra motorom til hjerne-Vanntempsensor-Bankesensor-C0 skruen på L8 hjernen For å få bilen til å starte må jeg ha en bensintrykk på 3-4 bar. Har forsøkt lavere trykk uten hell. Har byttet plugger 2-3 ganger da de fort blir sotet (men ikke våte). Når jeg forsøker å gasse stopper motoren tvert. Noen forslag? Edited October 9, 2011 by admiralen
RS_Hage Posted October 9, 2011 Posted October 9, 2011 prøvd å ta av ledn på tps? evt kontakt på vanntemp føler? Sierra sedan-Garett'RS500'2wd'bilstein'powerflex'204hk 'Voldenracing performance'Taunus 2 dørs 81 mod -> sølvpila Sierra 3 dørs 86 mod -> brukshest
admiralen Posted October 9, 2011 Author Posted October 9, 2011 (edited) Har forsøkt å ta av TPS ledningen, ingen forandring. Ledning til vanntempføler har jeg ikke forsøkt, kan vanntempføleren føre til noe slikt? Edited October 9, 2011 by admiralen
xXx Posted October 9, 2011 Posted October 9, 2011 vann temp føler kan kødde til mye den så prøv og bytt den og ;-)har du hatt chippen lenge ???? eventuelt hørt med kjetil om han kansje kunne sett på den igjen for deg RS Cosworth 1990 Mvh Raymond
a.nilsen Posted October 9, 2011 Posted October 9, 2011 Er tre ting jeg ville sett på først. MAP, vanntempsensor og tps. MAP sensor har du jo bytte inkl slange så da stryker vi den.Vanntempsensoren kan du ohme og se:Temp'C Motstand-40 100950-30 53100-20 29120-10 166000 975010 597020 375025 300030 242040 159650 108060 74670 52680 37790 275100 204110 153125 102Ohm også kablene til denne til pinnene på ecu. Ohm TPS i stikket til TPS. Tenker at det også kan være tilsynelatende alt i orden når bilen ikke går, men blir ugreit når du starter bilen. Spenning i ledningene/vibrasjoner.Jording mellom motor og batteri, samt mellom ecu og innsug i orden? Napp og riv litt i de/ohm.Mister motoren ecu jord pga løs ledning/brudd stopper den kanskje av vibrasjonene.Kan evnt også prøve en ledning mellom ecu chassis og kaross/god jord. Funker det da er det jording du mangler. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
Sierra-Ole Posted October 9, 2011 Posted October 9, 2011 Har forsøkt å ta av TPS ledningen, ingen forandring. Ledning til vanntempføler har jeg ikke forsøkt, kan vanntempføleren føre til noe slikt?TPS sensor er en typisk sak som det oppstår feil på. Siden du ikke merker noen forandring når den taes av, så virker det som om den heller ikke virker skikkelig. Ettersom den skulle ha begynnt å tulla mer, når du kopler den av. Noe den altså ikke gjør. Når jeg hadde feil med min TPS var det slik jeg fann ut at jeg ville prøve å bytte. Din bil har samme symptom. Går ikke skikkelig på tomgang, kutter ved gasspådrag. 1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)1998 Audi A4 1.8T Quattro2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion
admiralen Posted October 9, 2011 Author Posted October 9, 2011 Takk for gode forslag. Har bestilt meg brand new orginal 3 BARS MAP og vanntempsensor for å utelukke disse komponentene fullstendig. Skal også få pukkelrygg til å sjekke den chipen han har laget ettersom jeg aldri har brukt den og den egentlig er laget til E46 turbo (kjører t34 nå). Skal nevnes at dette gjelder en nybygget motor så ha aldri kjørt med de ulike komponentene eller chip/dyser (noe som gjør det litt vanskligere å finne ut hva som er galt). Noen som vet hvor jeg får tak i en orginal ny TPS? Lurer litt på om jeg kan ha falsk luft i systemet ettersom jeg ikke klarer å justere tomgangen nevneverdig ved å skru på tomgangsskruen under spjeldet? Men da ville vel motoren oscillere på tomgang, noe den ikke gjør...
Sierra-Ole Posted October 9, 2011 Posted October 9, 2011 Har aldri handla her før, så om denne sia er seriøs eller ikke. Det tør jeg ikke si. Men sida er faktisk norsk. De fleste plasser i UK var det "out of stock". CB Podukter 1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)1998 Audi A4 1.8T Quattro2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion
admiralen Posted October 9, 2011 Author Posted October 9, 2011 (edited) Har aldri handla her før, så om denne sia er seriøs eller ikke. Det tør jeg ikke si. Men sida er faktisk norsk. De fleste plasser i UK var det "out of stock". CB Podukter Takk, skal ringe dem i morgen å høre om de har en TPS innen rekkevidde... Så at Burton hadde noen, riktignok kostet det flesk. Edited October 9, 2011 by admiralen
Tore_TJ Posted October 9, 2011 Posted October 9, 2011 Har aldri handla her før, så om denne sia er seriøs eller ikke. Det tør jeg ikke si. Men sida er faktisk norsk. De fleste plasser i UK var det "out of stock". CB Podukter Blir søkkimponert hvis de klarer å skaffe pf09. Jeg klarte å haie til meg en fra en ducati forhandler på nettet..
Janna Posted October 10, 2011 Posted October 10, 2011 Hadde akkurat samme problem med min bil forrige uke, da var det map sensor som hadde tatt kvelden. . . Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
admiralen Posted October 10, 2011 Author Posted October 10, 2011 Hadde akkurat samme problem med min bil forrige uke, da var det map sensor som hadde tatt kvelden. . . Hmm, jeg får ta en ekstra sjekk av map sensor når jeg får den nye orginale i posten. Forsøkte med en annen map sensor uten hell (den var svart, lurer på om den er uorginal og ble kjøpt på 909, husker ikke i farten). Den jeg har på bilen er grå.
a.nilsen Posted October 10, 2011 Posted October 10, 2011 Den orginale er grå ja. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
Per Olav Posted October 10, 2011 Posted October 10, 2011 Den map-sensoren du har i bilen nå er grå?? Og du har bestilt ny 3bar sensor? Her er det noe som skurrer for meg allefall! Regner med at chippet ditt er laget for 3bar mapsensor siden du nevner de siemens dysene.Den grå er vel fort en org 2bar det vel.... 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>
grcossie Posted October 10, 2011 Posted October 10, 2011 (edited) Den map-sensoren du har i bilen nå er grå?? Og du har bestilt ny 3bar sensor? Her er det noe som skurrer for meg allefall! Regner med at chippet ditt er laget for 3bar mapsensor siden du nevner de siemens dysene.Den grå er vel fort en org 2bar det vel.... Den org 3bar map sensor, er grå.Forøvrig, så er det ofte org plassering av map sensor, som tar knekken på de, da det har en tildens å komme kjølevæske i dem fra ekspansjonstank og samtidig fuktighet i slangen renner inn i føler. Har aldri hatt problem etter å ha flyttet den over innsug, etter anbef. fra jenspeed Edited October 10, 2011 by grcossie
admiralen Posted October 10, 2011 Author Posted October 10, 2011 Den org 3bar map sensor, er grå.Forøvrig, så er det ofte org plassering av map sensor, som tar knekken på de, da det har en tildens å komme kjølevæske i dem fra ekspansjonstank og samtidig fuktighet i slangen renner inn i føler. Har aldri hatt problem etter å ha flyttet den over innsug, etter anbef. fra jenspeed ja, har plassert min på innerskjerm rett i nærheten av sikringsboksen sammen med tenningsmodul.
admiralen Posted October 16, 2011 Author Posted October 16, 2011 (edited) Sliter fortsatt med samme problem etter en ny økt i garasjen.Fikk ny chip av pukkelrygg som skulle gjøre at den gikk magert på tomgang.Vanskelig å starte bilen, fikk "tvangstartet" den etter en stund ved å ta vakumslangen fra innsug til bensinregulator og TPS kontakten. Kjørte da motoren i fri på 2500rpm i 10 min før den stoppet av seg selv (for å kjøre inn nye kammer). Målerene mine viste da etter 10 min: Vanntemp: maks 80 graderOljetrykk: 4 bar gikk nedover mot 3.0-3.5 bar ettersom motoren ble varmereOljetemp fra bunnpanna: maks 110 graderAFR: 10 (lå på 10 hele tiden, årsaken er trolig at vakumslangen var koblet av)Bensintrykk: 3 bar Sjekket pluggene etter kjøringen, de var sota tilbake til steinalderen. Forsøkte en gammel orginal MAP sensor (grå) og en uorginal (svart) fra 909 men uten noen forskjell. Forsøkte å ta av vanntemppluggen, da fikk jeg ikke startet bilen. Begynte så å måle diverse sensorer ved å ohme pinnene i ECU. TPSPinn 30-17, åpen 120 ohmPinn 30-17, lukket 528 ohmPinn 30-11, lukket 509 ohm VeivsensorPinn 3-4, 640 ohmSensoravstand fra veivtapper 0.8-1.0mm "Phase sensor"Pinn 23-5, 784 ohm Hjernen jeg bruker er: WD48.08/L3H.90På dysene jeg bruker står det Simens Deka "2201" og "FI11402" - regner med at dette er 3102 dysene med 599 flow, skulle vært det iallefall. Fikk ikke målt spenningen (V) på TPS men hvis motstanden (ohm) stemmer så betyr det vel at den er i orden, eller? Neste blir å teste en ny orginal MAP sensor + vanntempsensor (har bestilt fra woodford) samt en brukt "ducati" TPS (bestilt fra USA). Noen som kan spå hvor feilen ligger (MAP vs. TPS eller noe annet?) Edited October 16, 2011 by admiralen
Cosworth_ftw Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 Hvis du er sikker på at fasesensor i fordeler sitter riktig vei òg funker som den skal så ville jeg konsentrert meg om TPS som kan lage mye krøll dersom den har feile verdier
kleppemachine Posted October 17, 2011 Posted October 17, 2011 (edited) Ja sjekk at du har satt kontakten til phasesensor riktig vei Edited October 17, 2011 by kleppemachine
Ron Posted October 17, 2011 Posted October 17, 2011 Har drive ei uke å plagdes med lignende problem, nå går min som ei kule. Om du vil så ring meg på 90960698 Caution, any attempt to overtake will result in a race!
admiralen Posted October 23, 2011 Author Posted October 23, 2011 Etter å ha skiftet: -Fordeler-Veivsensor-Vanntempsensor-Luftsensor-MAP sensor-TPS-Chip-Hjerne-Motornett i motorrom-5 pakker med pluggerosv... Var jeg fortsatt ikke kvitt problemet!Fant tilslutt ut at feilen lå et eller annet sted i ledningsnettet som går fra motorrom til hjernen. Akkurat hvor feilen ligger vet jeg ikke da jeg skiftet hele ledningsnettet og vips gikk motoren som den skulle
Luthor Posted October 24, 2011 Posted October 24, 2011 Gratulerer med skikkelig bil igjen, er noe mannskjit med sånne feil :s MY13 Mustang Shelby GT500 MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring '15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L
Sta1n1 Posted October 24, 2011 Posted October 24, 2011 Gratulerer håper dette blir bra da, hvordan er tilstanden på motor sånn ellers da ? virker greit ?
Cosworth_ftw Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 Hva skal avstanden være på fasesensor? finner det ikke noe sted
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now