fostad Posted October 6, 2011 Share Posted October 6, 2011 nå som alt er på stell er det seff noe nytt..gjelder sierra cosworth, 4wd motor.alt er orginalt, kunn chip, eksos og cooler og dyser.. problemet er at fra -0,5 på vacum siden magrer den mer og mer ut, ved -0,4 er det allerede afr 18..og da er det bare fusking og drar ingenting, men med en gang man kommer til der turbon begynner går den som F...og dette er jo greit at er i orden når man kjører MYE landevei hver dag. sett over vacum slanger og testa ny map sensor uten hell.. så sitter og håper på noen gode forslag:) Fostad Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted October 6, 2011 Share Posted October 6, 2011 Hvordan er TPS justert på spjeldet ? Reagerer den som den skal på pedalen ellers ? Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted October 6, 2011 Author Share Posted October 6, 2011 ja virker slik, målte tps signal til hjernen, har 0,6v ved stengt spjel, og 5,7 ved max åpning om jeg ikke huster helt galt... Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted October 6, 2011 Share Posted October 6, 2011 har du kjørt med chippen lenge? har dette noe sammenheng med ute temeraturen?.. evt skjekk temperatur sensorene.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted October 6, 2011 Author Share Posted October 6, 2011 den i bakkandt på toppen er ny, ellers er det vell den på innsug hvilken jobb gjør den?? ja chippen er brukt lenge, pukkelrygg chip:) Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted October 6, 2011 Share Posted October 6, 2011 (edited) nå som alt er på stell er det seff noe nytt..gjelder sierra cosworth, 4wd motor.alt er orginalt, kunn chip, eksos og cooler og dyser.. problemet er at fra -0,5 på vacum siden magrer den mer og mer ut, ved -0,4 er det allerede afr 18..og da er det bare fusking og drar ingenting, men med en gang man kommer til der turbon begynner går den som F...og dette er jo greit at er i orden når man kjører MYE landevei hver dag. sett over vacum slanger og testa ny map sensor uten hell.. så sitter og håper på noen gode forslag:) FostadHar du sjekket bensintrykk? Prøv med 3,8 BAR grunntrykk.Prøv også å skru inn CO skruen på ECU. Grunnen til at det fusker er svak gnist / coil. En Accel ultracoil har vist seg å tenne blanding inntil 21:1 Sjekk poster #2870, #2894 osv her: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/42142-k3nn37s-dohc-prosjekter/page__st__2880 Edited October 6, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted October 6, 2011 Author Share Posted October 6, 2011 bensintrykk er 3 bar uten vacum, som oppgitt fra pukkelrygg, og med 3 bar bensintrykk er den mer en fet nokk ved trykk, så trenger vell egentlig ikke mer bensintrykk? er siemens deka dyser.. Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfreak Posted October 6, 2011 Share Posted October 6, 2011 Har du sjekket bensintrykket ditt på vakumsiden?Jeg ville også prøvd med en annen mapsensor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted October 6, 2011 Author Share Posted October 6, 2011 bensin trykket øker.. og har testa med ny map sensor Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted October 6, 2011 Share Posted October 6, 2011 (edited) bensintrykk er 3 bar uten vacum, som oppgitt fra pukkelrygg, og med 3 bar bensintrykk er den mer en fet nokk ved trykk, så trenger vell egentlig ikke mer bensintrykk? er siemens deka dyser..Det er chippet som bestemmer hvor det skal gis lite bensin og hvor det skal gis mye. Høres ut som du trenger ett chip som gir mer fuel på vakum og mindre fuel ved ladetrykk. Edited October 6, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted October 6, 2011 Author Share Posted October 6, 2011 men tror ikke den var slik like etter jeg monterte chippen/dysene... men uansett skal vell ikke AFR n øke opp til 18 fordi du nermer deg 0 i vacum/trykk... Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted October 6, 2011 Share Posted October 6, 2011 men tror ikke den var slik like etter jeg monterte chippen/dysene... men uansett skal vell ikke AFR n øke opp til 18 fordi du nermer deg 0 i vacum/trykk...Enkelt forklart kan du se for deg ett slikt bensinmap som ligger på chippet som at du står fremfor en kjempereol med skuffer.Vannrett bortover er de forskjellige turtall som 500, 1000 osv, ok? Nedover er forskjellig manifold trykk som -1, -0,5, 0, 0,5 osv, ok? I enhver driftstilstand vil sprutet gå til en av disse skuffene og "look up" hvilke opplysninger som ligger ned der. Hvis det i skuffen på 2000 o/min og -0,5 BAR ligger 2,5 millisekund åpningstid på dysene - så gjør det jo det, ikke sant? Det hjelper lite hvis det skulle lagt 2,7 der i stedet. Det er dette som er mapping. Å fylle skuffene med de verdiene SOM MOTOREN DIN ØNSKER!! Det er derfor ingenting som heter:" men uansett skal vell ikke AFR n øke opp til 18 fordi du nermer deg 0 i vacum/trykk..." Man kan legge hva som helst av opplysninger oppi akkurat hvilken skuffe som helst for det er nemlig "ingen" begrensninger her, skjønner du. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted October 6, 2011 Share Posted October 6, 2011 (edited) Uoriginal 3 bar mapsensor du har prøvd? Har sett en del **** med de billigsensorene... ?? Hehe , beskrivelsen min ble redigert bort.Jaja, det var et engelsk ord for samleie. Men , du kan jo måle spenningen inn på ecu i fra map under forskjellig belastning også. Får du lånt deg en vacum/trykkpumpe med manometer , så er det tryggere å få målt verdiene enn å ta det etter veien... Edited October 6, 2011 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted October 6, 2011 Share Posted October 6, 2011 Sjekk om du har blåst pakninga på plenum. Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted October 6, 2011 Share Posted October 6, 2011 falsk luft va det første som slo meg vertfall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted October 7, 2011 Author Share Posted October 7, 2011 Enkelt forklart kan du se for deg ett slikt bensinmap som ligger på chippet som at du står fremfor en kjempereol med skuffer.Vannrett bortover er de forskjellige turtall som 500, 1000 osv, ok? Nedover er forskjellig manifold trykk som -1, -0,5, 0, 0,5 osv, ok? I enhver driftstilstand vil sprutet gå til en av disse skuffene og "look up" hvilke opplysninger som ligger ned der. Hvis det i skuffen på 2000 o/min og -0,5 BAR ligger 2,5 millisekund åpningstid på dysene - så gjør det jo det, ikke sant? Det hjelper lite hvis det skulle lagt 2,7 der i stedet. Det er dette som er mapping. Å fylle skuffene med de verdiene SOM MOTOREN DIN ØNSKER!! Det er derfor ingenting som heter:" men uansett skal vell ikke AFR n øke opp til 18 fordi du nermer deg 0 i vacum/trykk..." Man kan legge hva som helst av opplysninger oppi akkurat hvilken skuffe som helst for det er nemlig "ingen" begrensninger her, skjønner du. så du mener kansje chipppet trenger litt endringer? Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted October 7, 2011 Share Posted October 7, 2011 (edited) falsk luft va det første som slo meg vertfall.Falsk luft er ett problem på motorer med luftmengde- eller luftmassemåler da motoren kan ta inn luft som ikke registreres. Når man har MAP sensor så klarer man ikke å lure denne på samme måte. Lekkasje øker bare manifoldtrykket og dette registreres av MAP sensoren. Man kan si at en lekkasje funker på samme måte som tomgangsskruen og tomgangsmotoren som slipper luft forbi gasspjeldet. så du mener kansje chipppet trenger litt endringer? Jeg har registrert at folk monterer uoriginale og billige lavkvalitet MAP sensorer og BTR på trimmede Cosworthmotorer og dette er nok til å skremme fanden på flatmark. Jeg forutsetter selvsagt at du ikke er blandt disse og da mistenker jeg chippet, ja. Jeg mener at chippet du har nå er tilpasset en motor med høyere effekt enn det du har for øyeblikket. Hvis du trimmer korrekt så vil motoren din ta inn mer luft og dette vil magre ut den alt for feite blandingen du får dersom du øker bensintrykket såpass at du får korrekt AFR på vakumsiden, skjønner? Edited October 7, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo Posted October 7, 2011 Share Posted October 7, 2011 du har selfølgelig sjekket for falskluft rundt innsugs og plenum pakning? hadde no dårlige papir pakninger på min for en tid siden, holdt bare en liten stund Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted October 7, 2011 Author Share Posted October 7, 2011 Falsk luft er ett problem på motorer med luftmengde- eller luftmassemåler da motoren kan ta inn luft som ikke registreres. Når man har MAP sensor så klarer man ikke å lure denne på samme måte. Lekkasje øker bare manifoldtrykket og dette registreres av MAP sensoren. Man kan si at en lekkasje funker på samme måte som tomgangsskruen og tomgangsmotoren som slipper luft forbi gasspjeldet. Jeg har registrert at folk monterer uoriginale og billige lavkvalitet MAP sensorer og BTR på trimmede Cosworthmotorer og dette er nok til å skremme fanden på flatmark. Jeg forutsetter selvsagt at du ikke er blandt disse og da mistenker jeg chippet, ja. Jeg mener at chippet du har nå er tilpasset en motor med høyere effekt enn det du har for øyeblikket. Hvis du trimmer korrekt så vil motoren din ta inn mer luft og dette vil magre ut den alt for feite blandingen du får dersom du øker bensintrykket såpass at du får korrekt AFR på vakumsiden, skjønner? ja men da vill den jo bli vanvittig feit på trykk da.. det Taper man jo på;( Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted October 7, 2011 Share Posted October 7, 2011 ja men da vill den jo bli vanvittig feit på trykk da.. det Taper man jo på;(Akkurat.Jeg mener at grunnen til dette er at det chippet du har nå IKKE er tilpasset motoroppsettet DITT. Det vil være svært liten forskjell i den effekten som en 2,0 L Cosworthmotor produserer fra -0,5 - 0 BAR trykk i manifolden. Luftflødet er så lavt uansett at porting, kammer svære innsug osv. ikke spiller noen rolle, enig? Man bør derfor bruke akkurat dette som utgangspunkt når man justerer CO og bensintrykk.Når man så får ladetrykk så vil oppsettet spille en stadig større rolle for hvor mye bensin chippet må gi. En standard motor skal (uansett hvilke dyser som brukes) ha bensin til ca. 340 hk ved 1,5 BAR ladetrykk. En hyperspec. Cosworth motor gir 550 + hk ved dette ladetrykket og trenger ett chip som gir mye mer bensin.Som du ser vil den første motoren få alt for mye bensin hvis den kjøres med chip tilpasset den siste motoren, ikke sant? Man skal selvsagt ikke kjøre på denne måten. Løsningen er bedre tilpasset chip. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted October 7, 2011 Author Share Posted October 7, 2011 du har selfølgelig sjekket for falskluft rundt innsugs og plenum pakning? hadde no dårlige papir pakninger på min for en tid siden, holdt bare en liten stund hvordan var din da nrr pakkninga rauk? jeg har papir pakkning med wurth-silikon.. Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo Posted October 7, 2011 Share Posted October 7, 2011 hvordan var din da nrr pakkninga rauk? jeg har papir pakkning med wurth-silikon.. dro endel falskluft på en sylinder pga pakningen hadde glidd ut, merket ikke så mye på trykk.du sjekker dette fort med litt startgass rundt om Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now