Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Har nylig kjøpt en 96 modell Ford Mondeo 2.5 V6 med 204.000km på telleren.

Bilen er godt beholdt, men girkassa er ikke som den skal være.

Man kan ligge og cruise i 80kmt, plutselig hopper den ned ett gir, så girer den opp normalt igjen.

Har også hendt at den nøkker til litt når man setter bilen i D.

Kan også slenge med at det nylig har blitt skifta olje på kassa.

Lurer derfor på om det er noen her som har hatt erfaring med dette, evt vet hva som kan være galt?

Takker på forhånd!

-Christian Andresen

Posted

Jeg har den samme modellen med automat og har hatt de samme "feilene" på autmatkassa. Det som hjalp meg var å skifte girkasse-olje (fra Ford) 2 ganger. ca 3,5 l rant ut ved hvert bytte. Merket ikke noen forskjell etter ett bytte.

Etter første bytte kjørte jeg noen dager slik at olje skulle blande seg med olja i konverteren. Olja som ble tappet av ved andre skift var ikke klar og rosa som den bør være. Vurderer å bytte en gang til før vinteren. I tillegg fikk jeg Ford til å sjekke girvelger-innstillingen på girkassa.

Bytt til kvalitets-olje (min personlig mening). Dyrt, men bedre sjans til å forlenge "livet" til automatkasse. Alternativet er å kjøpe brukt i Sverige (3-4 tusen) pluss jobben med å bytte. Ikke enkelt det heller.

PS. Ford innrømmer at de ikke valgte sterk nok automatkasse til V6-eren. En forsterket girkasse koster 30'.

Posted

Takk for tips! Jeg fant ut i dag at kickdown knappen på bilen ikke er god.. For det første så girer den ikke ned i det jeg trår gassen i bånn, men noen ganger så girer den ned. Lurer kanskje derfor på om det bare er den som driver og tuller litt. For hvis den ikke er god, så kan jo bilen feiltolke om jeg har bånn gass eller ikke, og derfor plutselig gire ned(?) Syntes det høres fornuftig ut i hvertfall. Skal se litt mer nøye over dette i morgen.

Ny automatkasse er utelukket nå i hvertfall. Bilen går som en drøm selv med en måsadott av en girkasse, så får ta til meg tips og prøve å skifte olje på kassen og se litt mer over alt som er.

Takk for svar :-)