Crisytaiser Posted October 4, 2011 Posted October 4, 2011 (edited) Har sprengt diffen på bilen min. Org is diff med stikkakslinger. Har en diff som er beregnet til skrudde akslinger, og lurer på om det er mulig å ta ut disse 2 " klumpene ", som akslingene skal skrues fast i å bare presse inn stikkakslingene? Mvh. Edited October 4, 2011 by Crisytaiser 1991 - BMW 520i 24v Manuell 1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt! 1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!
dohcboy Posted October 4, 2011 Posted October 4, 2011 jepp, bare å ta av baklokke å nappe ut låse splinta så skal d gå fint å sette inn vanlig stikk akslinger. SÅFREMST dette er en åpen diff da.. altså ingen diffbrems der Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
2.3 GL Posted October 4, 2011 Posted October 4, 2011 jepp, bare å ta av baklokke å nappe ut låse splinta så skal d gå fint å sette inn vanlig stikk akslinger. SÅFREMST dette er en åpen diff da.. altså ingen diffbrems der hvorfor vil ikke det funke med en sperre diff? Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
Cossyman85 Posted October 5, 2011 Posted October 5, 2011 For ene medbringeren er lengere enn den andre på åpen diff, mens på sperre diff går disse ca likelangt inn, så tar du medbringeren fra en sperre diff og skal sette i en åpen så vill ikke medbringeren nå inn til (splinsa)
2.3 GL Posted October 5, 2011 Posted October 5, 2011 skjønner ikke hvordan det der er svaret på spm mitt. jeg lurer på hvorfor man ikke kan sette inn stikkaksler i en diff med sperre ikke at det ikke vil funke å sette aksler fra sperre over på en åpen diff. skjønner? Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
2.3 GL Posted October 5, 2011 Posted October 5, 2011 fordi? det er det jeg vil vite Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
Ron Posted October 5, 2011 Posted October 5, 2011 fordi? det er det jeg vil vite For ene medbringeren er lengere enn den andre på åpen diff, mens på sperre diff går disse ca likelangt inn, så tar du medbringeren fra en sperre diff og skal sette i en åpen så vill ikke medbringeren nå inn til (splinsa) Caution, any attempt to overtake will result in a race!
2.3 GL Posted October 5, 2011 Posted October 5, 2011 fortsatt så forklarer det bare motsatt av hva jeg lurer på. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
dohcboy Posted October 5, 2011 Posted October 5, 2011 d står jo svart på kvitt hvorfor !! når du prøver å døtte inn akslinger fra en diff med vanlig stikk akslinger inn i en diff som har "skrudde" akslinger så har den delen av akslingen med spline på forskjellig lengde. å d som skjer om du døtter inn en stikk aksling inn i en diff som har skrudde akslinger samt diffbrems er at stikkasklingen ikke når frem til spline inni diffen på den ene siden, å på den andre siden vil den gå rett igjennom å stoppe i planethjuls akslingen ! den pinnen som holder 2 av di små dreva ! jeg har prøvd dette! MEN har du en diff med skrudde akslinger som er åpen,altså ingen diffbrems kan du bare nappe ut medbringerne å døtte inn stikkasklinga ! Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
2.3 GL Posted October 5, 2011 Posted October 5, 2011 da er jeg med Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
Truckdriver Posted October 5, 2011 Posted October 5, 2011 For ene medbringeren er lengere enn den andre på åpen diff, mens på sperre diff går disse ca likelangt inn, så tar du medbringeren fra en sperre diff og skal sette i en åpen så vill ikke medbringeren nå inn til (splinsa) Nesten rett, men motsatt. Sikkert det som forvirra 2.3 GL. Med åpen diff er begge medbringerene ca like lang, men med bremsa diff er medbringeren på kronhjulsiden/bremsesiden lengre, mens den på andre siden er like lang som ved åpen diff.Om du på en bremsa diff setter inn medbringere fra en åpen diff, så vil ikke medbringeren nå inn til bremsen, og diffen vil derfor fungere som en åpen diff. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
2.3 GL Posted October 6, 2011 Posted October 6, 2011 det var nok det men jeg har i alle fall skjønt det nå går det ann å "parre" drivaksler? altså bytte ut den yttre delen av den skrudde med den fra en vanlig stikkaksel? Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
dohcboy Posted October 6, 2011 Posted October 6, 2011 (edited) nei, stikk aksling kan ikke deles på den måten Edited October 6, 2011 by dohcboy Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
Crisytaiser Posted October 6, 2011 Author Posted October 6, 2011 (edited) Dere snakker om åpen diff her. Om jeg ikke har tatt feil så er Åpen diff, en differensial uten sperre? Den IS diffen som jeg bruker nå er sperre på, og begynner og spinne på begge hjula med en gang man provoserer det fram. Må bare få bytta innmat i den siden det er 1/2 dels slakk i diffen :/. Og jeg nekter og bytte til en differensial som ikke er sperre på, nå som vinteren kommer. Edited October 6, 2011 by Crisytaiser 1991 - BMW 520i 24v Manuell 1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt! 1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!
dohcboy Posted October 6, 2011 Posted October 6, 2011 åpne lokket på den å ta et bilde. kan jo hende den er så sløv at den sjølsperrer da ! Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
Truckdriver Posted October 6, 2011 Posted October 6, 2011 Uvanlig med diffbrems når man har stikkaksler. Ofte får man en "sperrende" effekt på gamle differ som begyner å bli slitt og/eller har gammel og tykk olje.Åpen diff er diff uten diffbrems. Eventuelt beinsveisa sveisesperre om den har sperre. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
dohcboy Posted October 6, 2011 Posted October 6, 2011 tja dohcn min har jo diffbrems Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
Truckdriver Posted October 6, 2011 Posted October 6, 2011 Ja, men så vet du også at det er en uvanlig diff du har - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
dohcboy Posted October 7, 2011 Posted October 7, 2011 hehe ja ekke såå mange som har zf diff til gammal sierra da Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
Crisytaiser Posted October 9, 2011 Author Posted October 9, 2011 Fikk diffen som er gått til helvette av Gollicen på forumet. Han sa at det var en ZF diff, i tilleg til at forige eier av bilen hannes sa at det var det. Har en IS diff liggende men er knust en tagg på sperra i den, men fungerer nok mye bedre enn den jeg har nå. Kjørte i en sving og pang sa det, der låste begge bakhjula seg . Nei bytter bare over til den jeg har liggende. Skal tvinge den til å fungere i vinter 1991 - BMW 520i 24v Manuell 1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt! 1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!
dohcboy Posted October 9, 2011 Posted October 9, 2011 (edited) knust en tagg ? for å si d slik er d en zf diff så ser du ikke sol\planet hjulene så lett !! den er temmelig lukka. d skal være en liiten åpning der så man ser inn til di små dreva. er d ikke d, er d INGEN zf diff !!!! Edited October 9, 2011 by dohcboy Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
Sierra"2.0iS Posted October 9, 2011 Posted October 9, 2011 I 1986 gikk Ford forhandlerne ut med et tilbud på ettermontering av diffbrems på Sierra, ble vel kalt for antispinn til vinterbruk, har en sånn ettermontert i min 85'Is med stikkaksler. Fant kviteringen i serviceheftet kr 10.000 ink.mva.Men ble ikke helt vellykket, for den uler endel, eller sagt på en annen måte; "der bakom synger skogene".Har aldri åpnet diffen, så er ikke sikker på type diffbrems, men har blitt fortalt det er en type innvendig kon som presses mot en utvendig kon når det blir bevegelse i planethjulene.Er ikke så mye å merke til den og relativt lett å rotere bakhjulene i hver sin retning, på vinterføre må en være litt brå på clutchen for å få noe virkning, men på bane fungerte den overraskende bra.
dohcboy Posted October 9, 2011 Posted October 9, 2011 (edited) hmmm. har man bilen min i lufta å snurrer på et hjul så går d andre samme vei.kan jo selvfølgelig holde igjen d ene hjule da eller snurre dem hver sin vei men da må jeg ta i litt, å d du sier nå tyder jo på en sliten åpen diff :S zf diffen er bygd opp ca på samme måte som en cosw diff, bare med færre lameller,mulig d er forskjellige differ som ble levert i den tia.at jo mere belastning den får jo mere kniper den takmen du har helt rett at d var ekstra utstyr ja Edited October 9, 2011 by dohcboy Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now