Jump to content

bakaksel spm :)


2.3 GL

Recommended Posts

Hei. Har nettopp fått tak i ei bakstilling med skive bremser å 7" klokke. Å selvsagt skrudde akslinger. Er det sperre på disse normalt sett?

 

Ønsker å bruke denne med trommelbremsene jeg har bak å lurer da på hva som må til mtp bytting av bremser. Er det bare å skru alle trommel delene over?

Passer lagerhusene fra trommelbremsene rett på stikkakslingene? Hva må evt bygges om?

 

Veit at dette spm har vært oppe før men klarte ikke å finne det ved å søke.

 

På forhånd takk for svar :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Ingen automatikk i at 7" diff med skrudde aksler har sperre. XR4i og noen Dohc 4x4 er biler som har dette uten sperre(men noen har en lamell diffbrems levert som tilvalg).

10" bremser fra IS eller XR4i og drivaksler fra XR4i passer rett på standard 7" bakstilling. XR4x4 har skrudde aksler og diffbrems og lar seg kombinere med IS/XR4i bremser og skrudde aksler. Lagerhusene husker jeg jammen ikke i farta men mener jeg ikke byttet dem(usikker da det er en del år siden). Mulig at du kan bruke fra Dohc men har ikke erfaring med det.

Mener "dohcboy" m/flere har mye erfaring med dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nå si at diffbrems er en slags sperre jeg da. Med mindre du mener en sperre ala traktor eller millitært kjøretøy som låser helt opp som om diffen skulle vært sveist.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Med sperre så er diffen helt låst, som på traktor, militære kjøretøy, og de fleste lastebiler. Sperre aktiveres manuelt, mens diffbrems som regel aktiveres automatisk.

Jeg gjorde en slik ombygning som det er snakk om her på min tidligere bruksbil. I tillegg til diff og akslinger, så trenger du bruene. De skrudde akslingene er tykkere en stikkasklingene og passer ikke igjennom bruer til stikkaksler. På samme måte så må du modde hullet i bremseskjoldet for å få det rundt akslingen. Om splinesen på ytre del av akslsing er lik er jeg faktisk usikker på, ettersom jeg bare kappa av ørene på noen spindler beregna til skivebrems. Alt i alt ei ganske enkel ombygging. Men sjekk om du har diffbrems før du gjør dette. Om diffen ikke kommer fra en 4x4 så har den mest sansynlig ikke diffbrems. Det enkleste du gjør er å dreie drivaskelstubbene hver sin vei og kjenne om det er sperre, eller ta baklokket av.

Tar forbehold om huske og skriveleif pga lett feberrus :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er festene til stabstaget?

 

Er ikke fester til stabstag på de faktisk. Ikke som jeg har greid å se ihvertfall.

 

 

Ingen automatikk i at 7" diff med skrudde aksler har sperre. XR4i og noen Dohc 4x4 er biler som har dette uten sperre(men noen har en lamell diffbrems levert som tilvalg).

10" bremser fra IS eller XR4i og drivaksler fra XR4i passer rett på standard 7" bakstilling. XR4x4 har skrudde aksler og diffbrems og lar seg kombinere med IS/XR4i bremser og skrudde aksler. Lagerhusene husker jeg jammen ikke i farta men mener jeg ikke byttet dem(usikker da det er en del år siden). Mulig at du kan bruke fra Dohc men har ikke erfaring med det.

Mener "dohcboy" m/flere har mye erfaring med dette.

 

XR4i har vel stikkaksler å trommelbrems hvis jeg husker rett.

 

 

Med sperre så er diffen helt låst, som på traktor, militære kjøretøy, og de fleste lastebiler. Sperre aktiveres manuelt, mens diffbrems som regel aktiveres automatisk.

Jeg gjorde en slik ombygning som det er snakk om her på min tidligere bruksbil. I tillegg til diff og akslinger, så trenger du bruene. De skrudde akslingene er tykkere en stikkasklingene og passer ikke igjennom bruer til stikkaksler. På samme måte så må du modde hullet i bremseskjoldet for å få det rundt akslingen. Om splinesen på ytre del av akslsing er lik er jeg faktisk usikker på, ettersom jeg bare kappa av ørene på noen spindler beregna til skivebrems. Alt i alt ei ganske enkel ombygging. Men sjekk om du har diffbrems før du gjør dette. Om diffen ikke kommer fra en 4x4 så har den mest sansynlig ikke diffbrems. Det enkleste du gjør er å dreie drivaskelstubbene hver sin vei og kjenne om det er sperre, eller ta baklokket av.

Tar forbehold om huske og skriveleif pga lett feberrus :P

 

 

Mangler bare konkret svar på om lagerhusene passer på så er jeg i mål trur jeg.

 

Bakstillinga kommer fra en meget merkelig bil. Var å demonterte den selv å jeg kan ikke forstå noe av denne bilen. Den er en org 2.0 gasser såvidt jeg kunne skjønne, med ABS å skiver bak men vanlige 240mm skiver framme. ABS hjerne å alt satt montert i bilen som originalt. Den hadde visst hatt et slags sportslig interiør med rødt i midten av setene men dette har jeg ikke sett så aner ikke hva dette er for noe. Den hadde også orginal turteller med økonomi meter å hele pakka :)

Noen som har vært borti en slik bil før?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hørt om den kombinasjonen med gasser nei. Men 240 framme og skiver bak med abs ja.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

joda. kan minne om en IS sånnsett men som sagt så er det forgasser motor å den har blanke lister å er ikke svart nederst.

 

det ser ikke feilmontert ut ihvertfall. men har ikke sett så hardt på det at jeg skal påstå noenting.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...