Jump to content

3 sekunders cosworth - optimal akselerasjon


admiralen

Recommended Posts

wrc escorten ble målt av noen engelskmenn med gps utstyr og den havnet på 2,6 sek.

Den hadde da 8,5 tommer foran og 9 tommer bak med 4,4 utveksling, 770 hk motor og xtrac sekvenskasse.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Hva må til for å lage en 3 sekunders cosworth (0-100 km/t)?

 

Motor - drivverk - utveksling?

 

(Diskuter)

1. Store hjulhus.

2. Dragslicks.

3. Stiv bakaksling.

4. Rundt 450 hk på NAV.

5. Launch controll.

6. En god clutch.

 

Det er som vanlig forskjellige veier til målet, men hvis man vil gjøre dette så enkelt som mulig så finner man inspirasjon og gode tips ved å se på dette oppsettet som går 0 - 100 km/t på 2,7 sek.: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/65369-ford-capri-29-turbo-aker-pa-bakhjulen-och-kor-tiosekunder-pa-strippen-sid7/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Fant ikke noe spec på denne :(

 

du må ikke minst ha gromme hjul.

Rs200 har rekorden.

 

RS200 har vel ikke den vanlige cosworth motoren...

 

Bare å se på rallycross bilene det.

 

Jeg har ingen i stua :unsure:, men har du noen gode linker kanskje?

 

wrc escorten ble målt av noen engelskmenn med gps utstyr og den havnet på 2,6 sek.

Den hadde da 8,5 tommer foran og 9 tommer bak med 4,4 utveksling, 770 hk motor og xtrac sekvenskasse.

 

 

Tror du 4,44 utveksling er "det beste" å bruke hvis man skal oppnå optimal akselerasjon. Vil det være mulig å komme under 3 sekunder med f.eks. 3.92 utveksling?

 

1. Store hjulhus.

2. Dragslicks.

3. Stiv bakaksling.

4. Rundt 450 hk på NAV.

5. Launch controll.

6. En god clutch.

 

Det er som vanlig forskjellige veier til målet, men hvis man vil gjøre dette så enkelt som mulig så finner man inspirasjon og gode tips ved å se på dette oppsettet som går 0 - 100 km/t på 2,7 sek.: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/65369-ford-capri-29-turbo-aker-pa-bakhjulen-och-kor-tiosekunder-pa-strippen-sid7/

 

 

Men hva med oppskriften på en 3 sekunders bil hvis man kjører escort eller sierra cosworth? Ville det være veldig mye "lettere" å lage en 3 sekunders bil hvis man kjørte 4wd fremfor 2wd? Regner med at svaret på det er ja men at det også koster mer :blush: Vil 450 hk på NAV være "nok" på en cosworth for 0-100 på 3 sek, hvis "alt annet er på stell"?

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Fant ikke noe spec på denne :(

 

 

 

RS200 har vel ikke den vanlige cosworth motoren...

 

 

 

Jeg har ingen i stua :unsure:, men har du noen gode linker kanskje?

 

 

 

 

Tror du 4,44 utveksling er "det beste" å bruke hvis man skal oppnå optimal akselerasjon. Vil det være mulig å komme under 3 sekunder med f.eks. 3.92 utveksling?

 

 

 

 

Men hva med oppskriften på en 3 sekunders bil hvis man kjører escort eller sierra cosworth? Ville det være veldig mye "lettere" å lage en 3 sekunders bil hvis man kjørte 4wd fremfor 2wd? Regner med at svaret på det er ja men at det også koster mer :blush: Vil 450 hk på NAV være "nok" på en cosworth for 0-100 på 3 sek, hvis "alt annet er på stell"?

med 450 på hjula på 4x4 må du nok ha bedre enn std driverk hvertfall . + en groom clutch og trykkplate

Link to comment
Share on other sites

lav vekt, kort første gir og tette påfølgende gir.

Det må vel også firhjulstrekk til, ellers må man vel på trackstick underlag.

 

Finnes det noen enkel måte å måle dette på?

Skulle vært interresant med en 0 til 100 tråd med tid og specs på hver enkelt.

Det finnes kanskje en iphone/android app til dette?

 

Nå veit jeg at Anders Grøndahl brukte 2.6sekunder, men da logget han dette i hjernen siden gps'en var litt for treg til å registrere riktig.

Men det vil uansett gi en god indikasjon på hvor fort det går med gps.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Men hva med oppskriften på en 3 sekunders bil hvis man kjører escort eller sierra cosworth? Ville det være veldig mye "lettere" å lage en 3 sekunders bil hvis man kjørte 4wd fremfor 2wd? Regner med at svaret på det er ja men at det også koster mer :blush: Vil 450 hk på NAV være "nok" på en cosworth for 0-100 på 3 sek, hvis "alt annet er på stell"?

Jeg mener at oppskriften til Skogenracing sin Capri er genialt enkel og hvis man byttet ut Capri karosseriet med ett Escort eller Sierra karosseri så hadde resultatet blitt det samme.

I tilfellet Cosworth vs Capri bytter man selvsagt ut den turboladede 2,9 motoren med en Cosworthmotor trimmet til lignende effekt.

Caprien går med en omsveist BMW kasse og Volvo bakaksling. Dette er billig og bra og stiv bakaksling kan iallefall VURDERES til en ikke alt for strøken dragrace Cosworth også.

Til motorsport funker stiv bakaksling og 4 link direkte godt. Dette i sterk kontrast til det originale Sierra 1,3 L "greiene" som ble valgt pga komfort og slikt.

 

I utgangspunktet er det værre å få det til med en 4x4 fordi du har en mye større vekt som skal settes i roterende bevegelse, og dette er krevende. Dette krever kraftigere motor, noe som krever sterkere drivverk - som er tyngre og krever mer motor, som igjen gjør det hele veldig mye dyrere.

En seriøs clutch, 2wd og enda større dragslick er løsningen.

 

Hehe, vel, for å si det slik, ikke kjøp en 450 hk turbo som E50 eller GT3071R hvis du skal jage 3 sek. 0 - 100 km/t. Gå for EFR7064 eller GTX3071R eller noe med kapasitet deromkring.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å pirke, men videoklippa det linkes til her gjelder 0-60 mph, som altså bare blir ynkelige 96 km/t. Dette utgjør flere tideler. Eks. min viste 4,5sek til 100 km/t, mens 0-60 mph gikk på 4,2sek.

 

Skogen derimot tar alle sammen, hehe.

Jeg er helt enig i dette "pirket" for egentlig er en "3 sek." bil en som klarer ett resultat som skrives med 3-tallet først, altså 0-100 km/t på 3,99 sek.

 

Egentlig snakker vi her om oppsett til 2 sek. bil, altså 2,99sek.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

3,99 er vel egentlig ikkje så sinnsykt hokkuspokkus å få til med en 4x4 sierra eller esc cos?

Avhenger nok mest av grepet.

Har lagt merke til at 4x4 Cosworthene spinner en god del ut fra start på 201 M og hadde det ikke vært for det så hadde man helt sikkert fått sett mange 0 - 100 km/t tider på 3 sek ja.

4,7 sek er oppnådd med en lokal "overjustert" steg 1 Sierra så ja - enig med du.

 

Bør egentlig kunne oppnås likså greit med en 2wd Cosworth også.

Dragslick, en god clutch og bra sjåfør ordner nok lett dette uten alt for høye krav til motoreffekt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har flere ganger kjørt 4,2-4,3sek, men sliter stadig med at bilen går i spinn når clutchen kommer helt ut.

Tror et lengre 1gir vil hjelpe veldig godt på.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...