armani Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Hvordan kan man minimere varmetap fra eksosmanifolden mest mulig effektivt? Turbinen drives i all hovedsak av varme, og jeg ser de fleste grenrør blir rødglødende = tap. Har keramisk coating noe for seg eller hjelper det minimalt? Hvor effektivt er det i forhold til eksosbandasje? 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 1. Hvordan kan man minimere varmetap fra eksosmanifolden mest mulig effektivt? 2. Turbinen drives i all hovedsak av varme, og jeg ser de fleste grenrør blir rødglødende = tap. 3. Har keramisk coating noe for seg eller hjelper det minimalt? Hvor effektivt er det i forhold til eksosbandasje? 1. Man bør begynne med å redusere overflatearealet så mye som mulig. 2. Sånn er det med den saken.3. Ja det kan du være sikker på. I USA hvor gutta konkurrerer, er det fart på utviklingen.Her bruker man isloerende coating overalt. Inn vannkanaler i innsugsmanifolder, inne i selve innsugskanalene, inne i eksoskanalene i toppen og dette er tragisk oversett her omring. Svært viktig på turbomotorer med alutopper. Keramisk Coatin inni og utenpå eksosmanifolden og turbinhuset er nyttig. Bandasje derimot øker den termiske belastningen og reduserer levetiden betydelig. Denne kan man derfor spare til downpipen. (som pga stort overflateareal trekker varme fra turbinhuset). Coating er veien å gå, så når folk bygger såkalt "grom-ett-eller annet" og /eller "svære greier" uten noe coating så,,,,,tja. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gess Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Retro ford hadde for en tid tilbake en test av nettopp dette med coating og bandasje. De hadde tatt for seg en standard eksosmanifold fra Cossie. De kjørte identiske forsøk uten noe behandling, med coating og med bandasje. Coating kom best ut på alle måter utenom pris naturligvis. Dette var da bare fra toppen og til turboen, ikke downpipe og selve turboen. Men det kom tydelig frem at coating har mye for seg for å få ned temperaturen i motorrommet. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now