Jump to content

Sierra RS2000


siremil92

Recommended Posts

hallo.. rs2000 er jo en sierra dohc motor med 16vtopp som står feil vei i escort :rolleyes:

 

dette gjøres enkelt med sierra dohc bunndel, scorpio 16v topp (samme topp som escort,men termostathuset er på baksiden i escort), scorpio 2l 16v innsug og resten henter du fra rs2000..

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

Blokka på sierra DOHC er lik 2.0 16v. Kun topp og innsug som ikke er likt. Har selv en slik motor i sierra, med 8v elnett, og dette fungerer helt ok etter ombygging til fordeler. Skal du bruke elektronisk tenning så trenger du elnett og hjerne fra RS2000 eller 2.0 16v. Er andre muligheter mtp elnett og tenning, men disse to er de som er laget for motoren.

 

Det du trenger fra sierra DOHC er vel stort sett bare thermostathus, da det sitter føler til elvifter i tillegg til den tynne slangen til vannbeholderen. Eventuelt kan du bruke annen styring til viftene, og øvre radiatorslange fra Scorpio 16v.

 

Motoren passer rett i sierra, og det som krever litt research er det elektriske.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Med ei orntlig RS2000 konvertering så får man faktisk 150hk, det samme som i 2,3 16v motoren i Scorpio. Motorstyringen fra dohc8v modifiseres enkelt til RS2000 om man får tak i en RS2000 hjerne, som passer rett den orginale kontakten ettersom det er eec-iv. Man trenger da stort sett bare å kople til edis og en ekstra lambdasonde.

Det finns ei engelsk side som beskriver konverteringa i detalj.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Blokka på sierra DOHC er lik 2.0 16v. Kun topp og innsug som ikke er likt. Har selv en slik motor i sierra, med 8v elnett, og dette fungerer helt ok etter ombygging til fordeler. Skal du bruke elektronisk tenning så trenger du elnett og hjerne fra RS2000 eller 2.0 16v. Er andre muligheter mtp elnett og tenning, men disse to er de som er laget for motoren.

 

Det du trenger fra sierra DOHC er vel stort sett bare thermostathus, da det sitter føler til elvifter i tillegg til den tynne slangen til vannbeholderen. Eventuelt kan du bruke annen styring til viftene, og øvre radiatorslange fra Scorpio 16v.

 

Motoren passer rett i sierra, og det som krever litt research er det elektriske.

 

Bare skyte inn att dohc 2,0 16v har andre stempler en 2,0 8v har, får faktisk høyere kompresjon vist du sette 16v topp på 8v bunndel :)

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

Det er godt mulig, men med oppsettet på min motor nå så er blokka høvla, så stempler står ovenfor blokk ved TDC. Har ikke målt noe squish, men målte meg fram til at det ikke var fare for noe form for flyt. Med 0.35mm høvla 8v topp så fikk jeg tenningsbank ved bruk av 95 bensin, men det problemet er helt borte med 16v topp, riktig nok ikke høvla noe.

 

Angående det at bilen ikke går bedre med 16v motor må jeg si meg uening i, selv med 8v elnett, hjerne og fordeler. I min bil er det mer bunndrag, og toppdrag, men i mellomregisteret er det veldig likt 8v. Jeg har også justert opp litt bensintrykk.

 

Jeg kan fint anbefale 16v i sierra, men man bør bruke hjerne fra RS2000 og EDIS tenning for optimalt resultat. For min del er prosjektet å få mest mulig effekt ut av umoifisert topp, og 8v hjerne. Venter bare på BBL for å få blandingsforholdet nermere optimalt.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...