Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fikk målt på det idag. Gikk i ca 66 ccm. Regnet over og kom til at det ble til ca. 7.6:1. Men da passer det dårlig med at 72ccm = 8:1...

Jeg som regner gæli?

Phi x r2 x slag=

3,14x45,53522 (borr 91,07)x 76,95 (slag)= 500,99/65ccm = 7,59:1 ??

Det er slik at når stempelet står i ND så består det totale volumet over stempelet av sylindervolumet + volummet i forbrenningskammeret, ikke sant?

Når stempelet står i ØD så er alt komprimert inn i bare forbrenningskammeret.

 

Det blir derfor som det sies her: (Volum-syl + Volum forbrenningskammer)/ Volum forbrenningskammer.

(501+66)/66 = 8,59:1

(501+72)/72 = 7,96:1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted (edited)

Ja selvfølgelig. Fredags kveld...

Lukter en tur høvelen dette.

Ta av de 2mm av squish kanten du nevner tidligere i tråden først og fremst da.

Men om vi anslår at den kanten er 1cm bred i toppen vil det ikke komp.forholdet synke mer enn til 8,49:1.

Hva ville komp.forholdet ha vært ideelt sett? Virker på meg som det må tas av endel, uten å ha regna no mer på det...

 

Edit. Sånn ser stmplet ut ca.

SC314911%20Piston.jpg

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Posted (edited)

Ja selvfølgelig. Fredags kveld...

Lukter en tur høvelen dette.

Ta av de 2mm av squish kanten du nevner tidligere i tråden først og fremst da.

Men om vi anslår at den kanten er 1cm bred i toppen vil det ikke komp.forholdet synke mer enn til 8,49:1.

Hva ville komp.forholdet ha vært ideelt sett? Virker på meg som det må tas av endel, uten å ha regna no mer på det...

Hvis en 10 mm bred squishring dreies ned 2,0 mm så øker volummet i ØD med 5,0 ccm og gir ett kompforhold på; (71+501)/71 = 8,06:1

 

Jeg ville nok i tillegg dreiet en skredde som reduserte squishbredden fra 10 mm til ca. 6,0 mm og så som gikk ned til bunnen av den originale gropen.

 

Dette vil gi ett kompforhold som gjør at man trygt kan kjøre bensin på bane på varme sommerdager.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

Funker dette til turbofilter? http://www.summitracing.com/parts/EAR-230304ERL/

Er AN-4 nippel i turboen.

Noen som veit åssen gjenger det er på den orginale slangen? Hovedsakelig i toppen på 4x4 topp.. Må mikke til en overgang der også.

Det funker nok, men dette er ett grovt forfilter som kun tar partikler større enn 140 micron.

 

Skikkelig fine filter tar også svært små partikler og er det jeg ville ha foretrukket til kulelagerturbo. Oljeflødet gjennom en kulelagerturbo er så lite at det er direkte unødvendig med ett grovt "highflow" prefilter.

Selv om dette blir meningsløst dyrt så viser den klart poenget:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

Ja. Tenkte det var litt grovt. Veit ikke om noe annet alternativ med AN-4 inn/ut?

Dette var vel det eneste jeg har funnet som passer fysisk bra.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Posted

Ja. Tenkte det var litt grovt. Veit ikke om noe annet alternativ med AN-4 inn/ut?

Dette var vel det eneste jeg har funnet som passer fysisk bra.

 

Reyland selger både slange og filter.

Og det anbefales vel egentlig å hente olja på samme måte som 2wd. Mao ved oljetrykksbryteren.

Posted

Takk for tipset. Sendte en mail til han igjen og fikk svar 10 min. etter :)

Ellers har jeg fått ut motoren og begynt å titte litt på ting.

Prøvemonterte turboen på manifoilden istad og det viste seg å ikke være helt treff.

07f11fb2.jpg

 

All klaring er god klaring, men her er det ikke klaring altså -_-

Har fundert litt og lurer på om jeg skal høvle anlegget på manifoilden skakk for å få det som trengs.

Eller er det andre lure forslag?

 

Tenkte evnt å file av litt på i toppen også får å tjene noen millimeter der og...

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Posted

Jeg endte opp med å slipe opp bolthulla i eksoshuset for å vri turboen på manifold, det er det som blir gjort på de fleste gt30 turboene i england og. Slipte først både i topp og kompresorhus uten at det ble nok, så da att engelskmenna vrei turboen på manifolden for og få plass, sveisa fast skiver i de slipte(ovale) hullene og måtte matchporte overgang turbo manifold.

Mener dette er den beste løsninga.

Posted

Jeg endte opp med å slipe opp bolthulla i eksoshuset for å vri turboen på manifold, det er det som blir gjort på de fleste gt30 turboene i england og. Slipte først både i topp og kompresorhus uten at det ble nok, så da att engelskmenna vrei turboen på manifolden for og få plass, sveisa fast skiver i de slipte(ovale) hullene og måtte matchporte overgang turbo manifold.

Mener dette er den beste løsninga.

 

:smartass: Fine ting

Posted

Ja det var ikke dumt. Ta litt i toppen og høvle litt (vil plane maifoilden uansett) og ta det siste med å vri den.

Takk for tipset!

 

Tore_TJ: A/R .63 på eksosen. .50 på kompr.huset.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Posted

Er jo fint å slenge den oppi fresen å vinkle annlegsflaten på manifolden da. Må sveise igjen å borre opp nye hull til pinne bolta da så blire godt som gull det.

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Posted

Tenkte å ikke frese ned så mye så jeg må sveise igjen og gjenge nytt. Bare noen millimeter, og slipe ned tilsvarende i eksoshuset for å kompansere og få rett anlegg for mutteren igjen.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Posted

hva med å space ut manifolden fra topp med 10mm pluss 2 pakninger. med f.eks med denne her.

 

eksospakningen er vel ca.2mm tykk og en ekstra pluss flensen så får du ca.12mm ekstra ut, hadde det holdt eller vært noe å tenke på?

Posted

Trur ikke det der er no å satse på.

Mer dill er kun mer som kan gå gæli. Å alt rundt trubo og omegn løsner om det ikke er hel ved.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Posted

Se der ja, det ble såpass trangt om plassen med de husene ja.

Det går klar med .72cosw eksoshus og ar.70 komphus :)

 

Men det der ser jo ut til å kunne ordnes greit ja :)

Viss det kan gjøres så enkelt som as. beskriver er det jo gull :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Posted (edited)

en annen måte kan jo vere og space ut ex manifoilen fra toppen da får du kansje den klaringen du tenger.

Edited by xXx

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Posted

Fikk kjøpt en sånn av JHS idag:

Innsug001.jpg

 

Blir nok fint med litt blåsing og evnt lakk. Har litt trua på det plenumet jeg da. :unsure:

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Posted

Konge! :) Dette her blir jo bare bedre og bedre :D

 

Står HØYT på ønskelisten et sånt plenum ;)

Og ja, en annen overflate på det vil absolutt være en god ide, syns ikke det var så kult polert :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Posted

Noen av dere som har bremset motor før og etter bytte til sånt innsug for å se forskjellen? Lurer fordi en kamerat har kjøpt samme, men ikke bremset den enda...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Posted

Mad rod på passionford hadde vell oppnådd hele 75 HK ekstra med et slikt pelium, og han gikk fra rs500 plenium med spacer.

Skall sies at han hadde 600+? Hk i utgangspunktet

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...