Jump to content

Nytt motor oppsett


a.nilsen

Recommended Posts

Fikk målt på det idag. Gikk i ca 66 ccm. Regnet over og kom til at det ble til ca. 7.6:1. Men da passer det dårlig med at 72ccm = 8:1...

Jeg som regner gæli?

Phi x r2 x slag=

3,14x45,53522 (borr 91,07)x 76,95 (slag)= 500,99/65ccm = 7,59:1 ??

Det er slik at når stempelet står i ND så består det totale volumet over stempelet av sylindervolumet + volummet i forbrenningskammeret, ikke sant?

Når stempelet står i ØD så er alt komprimert inn i bare forbrenningskammeret.

 

Det blir derfor som det sies her: (Volum-syl + Volum forbrenningskammer)/ Volum forbrenningskammer.

(501+66)/66 = 8,59:1

(501+72)/72 = 7,96:1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja selvfølgelig. Fredags kveld...

Lukter en tur høvelen dette.

Ta av de 2mm av squish kanten du nevner tidligere i tråden først og fremst da.

Men om vi anslår at den kanten er 1cm bred i toppen vil det ikke komp.forholdet synke mer enn til 8,49:1.

Hva ville komp.forholdet ha vært ideelt sett? Virker på meg som det må tas av endel, uten å ha regna no mer på det...

 

Edit. Sånn ser stmplet ut ca.

SC314911%20Piston.jpg

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja selvfølgelig. Fredags kveld...

Lukter en tur høvelen dette.

Ta av de 2mm av squish kanten du nevner tidligere i tråden først og fremst da.

Men om vi anslår at den kanten er 1cm bred i toppen vil det ikke komp.forholdet synke mer enn til 8,49:1.

Hva ville komp.forholdet ha vært ideelt sett? Virker på meg som det må tas av endel, uten å ha regna no mer på det...

Hvis en 10 mm bred squishring dreies ned 2,0 mm så øker volummet i ØD med 5,0 ccm og gir ett kompforhold på; (71+501)/71 = 8,06:1

 

Jeg ville nok i tillegg dreiet en skredde som reduserte squishbredden fra 10 mm til ca. 6,0 mm og så som gikk ned til bunnen av den originale gropen.

 

Dette vil gi ett kompforhold som gjør at man trygt kan kjøre bensin på bane på varme sommerdager.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Funker dette til turbofilter? http://www.summitracing.com/parts/EAR-230304ERL/

Er AN-4 nippel i turboen.

Noen som veit åssen gjenger det er på den orginale slangen? Hovedsakelig i toppen på 4x4 topp.. Må mikke til en overgang der også.

Det funker nok, men dette er ett grovt forfilter som kun tar partikler større enn 140 micron.

 

Skikkelig fine filter tar også svært små partikler og er det jeg ville ha foretrukket til kulelagerturbo. Oljeflødet gjennom en kulelagerturbo er så lite at det er direkte unødvendig med ett grovt "highflow" prefilter.

Selv om dette blir meningsløst dyrt så viser den klart poenget:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Tenkte det var litt grovt. Veit ikke om noe annet alternativ med AN-4 inn/ut?

Dette var vel det eneste jeg har funnet som passer fysisk bra.

 

Reyland selger både slange og filter.

Og det anbefales vel egentlig å hente olja på samme måte som 2wd. Mao ved oljetrykksbryteren.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset. Sendte en mail til han igjen og fikk svar 10 min. etter :)

Ellers har jeg fått ut motoren og begynt å titte litt på ting.

Prøvemonterte turboen på manifoilden istad og det viste seg å ikke være helt treff.

07f11fb2.jpg

 

All klaring er god klaring, men her er det ikke klaring altså -_-

Har fundert litt og lurer på om jeg skal høvle anlegget på manifoilden skakk for å få det som trengs.

Eller er det andre lure forslag?

 

Tenkte evnt å file av litt på i toppen også får å tjene noen millimeter der og...

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med å slipe opp bolthulla i eksoshuset for å vri turboen på manifold, det er det som blir gjort på de fleste gt30 turboene i england og. Slipte først både i topp og kompresorhus uten at det ble nok, så da att engelskmenna vrei turboen på manifolden for og få plass, sveisa fast skiver i de slipte(ovale) hullene og måtte matchporte overgang turbo manifold.

Mener dette er den beste løsninga.

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med å slipe opp bolthulla i eksoshuset for å vri turboen på manifold, det er det som blir gjort på de fleste gt30 turboene i england og. Slipte først både i topp og kompresorhus uten at det ble nok, så da att engelskmenna vrei turboen på manifolden for og få plass, sveisa fast skiver i de slipte(ovale) hullene og måtte matchporte overgang turbo manifold.

Mener dette er den beste løsninga.

 

:smartass: Fine ting

Link to comment
Share on other sites

Ja det var ikke dumt. Ta litt i toppen og høvle litt (vil plane maifoilden uansett) og ta det siste med å vri den.

Takk for tipset!

 

Tore_TJ: A/R .63 på eksosen. .50 på kompr.huset.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å ikke frese ned så mye så jeg må sveise igjen og gjenge nytt. Bare noen millimeter, og slipe ned tilsvarende i eksoshuset for å kompansere og få rett anlegg for mutteren igjen.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, det ble såpass trangt om plassen med de husene ja.

Det går klar med .72cosw eksoshus og ar.70 komphus :)

 

Men det der ser jo ut til å kunne ordnes greit ja :)

Viss det kan gjøres så enkelt som as. beskriver er det jo gull :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...