Jump to content

Nytt motor oppsett


a.nilsen

Recommended Posts

En liten oppdatering etter ilddåpen på Våler i helga. ;)

Rå bra helg, kort og godt.

Fikk dessverre ikke med meg fredagen, men kunne ikke vært mer enig likevel. B)

Sleit litt på fredag med slangen mellom turbo og ic spratt av i en midlertidig jalla skjøt. Har bestillt lengre slanger men fikk de ikke i tide, og fikk svi for det. Mye unødvenig klunder og korte pass pga det, men kom seg utpå ettermiddagen og fungerte veldig godt ei stønn.

Anbefaler alle å bruke små strekkfisker over alle slangeforbindelser. De fleste velger å la være og da popper av før eller sendere. Vanligvis når det er blitt varmt. :)

Så var det WG actuatoren som takket for seg. Armen løsnet rett og slett fra klokka. Gjengene var helt herpa oppi tallerkenen i klokka. Konklusjon = Tragisk kvalitet.

Gode gamle og genuine GARRETT -31 og -34 er nok det rette på Cosworth.

 

Fikk opp en ny på lørdagsmorgen og fikk kjørt noen runder igjen, men bilen ville ikke lade mer enn 1,4-1,5. Dette var lik actuator jeg hadde tidligere i rulla og da lada den 2,1 med samme innstilling på turbosmart ventilen.

Så plutselig utav det blå begynner den og lade oppi 2,2 og alt mellom 1,4 og 2,2 på ulike pådrag. Helt på bærtur.

Så koblet bort ventilen og kjørte slangen rett på actuator. Ladet da 1,4-1,5 resten av helga.

Så det var det som skjedde ja. Anbefaler at du trykktester systemet enda en gang. De fleste er ikke tett og når det popper slanger så kan man ikke utelukke noe.

Så da lurer jeg på om det ikke blir en eboost2 gitt...

B)

Midt på Lørdagen havarerte starteren også, for sikkerhetsskyld..

Skulle starte og starteren dro rundt motoren ett lite sekund før det hørtes ett lite "KLING".

Tok ut starten som manglet hele starterdrevet. Drevet:

Utrolig irriterende da. Lurer på hva selgeren har å si til sitt forsvar.

Når bilen gikk som den skulle fungerte det iallefall godt synes jeg. :)

Det så helt klart bra ut, men det mangler nok endel ladetrykk ja.

Next time.....

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

"vi" har bygd opp en cosworth med gt3071r og cosworth style turbinhus. Prøvde først med -31actuator men trykket løp som en skremt polakk. Bytta til -34 å etter litt justering lå det helt stabilt på 1.9 kg. Genuine garrett selvfølgelig .

Edited by ford-racing

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

"vi" har bygd opp en cosworth med gt3071r og cosworth style turbinhus. Prøvde først med -31actuator men trykket løp som en skremt polakk. Bytta til -34 å etter litt justering lå det helt stabilt på 1.9 kg. Genuine garnet selvfølgelig.

Usikker på hvordan en skremt polakk løper, men fryder meg over at stadig flere i Ford leiren velger å investere i moderne turbo.

Har du mer info. som du vil dele slik at vi kan sammenligne. (Om det er ok for trådstarter selvsagt.)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Usikker på hvordan en skremt polakk løper, men fryder meg over at stadig flere i Ford leiren velger å investere i moderne turbo.

Har du mer info. som du vil dele slik at vi kan sammenligne. (Om det er ok for trådstarter selvsagt.)

 

 

Vi prøver :

 

Org motor med lett portet topp , bd 10 kammer , ( justerbare kamdrev , ikke montert enda) 4x4 gren og innsug (om sveisa kne) 550 cc dyser L8 motorstyring (skal mappes sammen med montering av kamdrev i benken) gt3071r turbo med "cosworth " turbinhus . Rs 500 kjølere. 4" gra. Kon filter. Ca 1,9 i ladetrykk.. Skal prøve å få kjørt den i benken i neste uke etter at man har fått tatt unna litt barne sykdommer.

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Ufattelig at du har holdt på så lenge uten å handle deg et bedre kamera ;-)

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kamera så det holder... :smartass:

Heller det at jeg ikke vil dra 30K i kamera utstyr ut i verkstedet. Fort gjort å få no riper og drit, og mobilen ligger alltid i lomma, sender rett på mail og ferdig. Lettvint. Men ræva kvalitet ja :blush:

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi prøver :

 

Org motor med lett portet topp , bd 10 kammer , ( justerbare kamdrev , ikke montert enda) 4x4 gren og innsug (om sveisa kne) 550 cc dyser L8 motorstyring (skal mappes sammen med montering av kamdrev i benken) gt3071r turbo med "cosworth " turbinhus . Rs 500 kjølere. 4" gra. Kon filter. Ca 1,9 i ladetrykk.. Skal prøve å få kjørt den i benken i neste uke etter at man har fått tatt unna litt barne sykdommer.

komp 8:1 altså?

Link to comment
Share on other sites

Vi prøver :

 

Org motor med lett portet topp , bd 10 kammer , ( justerbare kamdrev , ikke montert enda) 4x4 gren og innsug (om sveisa kne) 550 cc dyser L8 motorstyring (skal mappes sammen med montering av kamdrev i benken) gt3071r turbo med "cosworth " turbinhus . Rs 500 kjølere. 4" gra. Kon filter. Ca 1,9 i ladetrykk.. Skal prøve å få kjørt den i benken i neste uke etter at man har fått tatt unna litt barne sykdommer.

Dette ser bra ut.

Det blir intressant for de klarer ca. 385 hk med ett slikt oppsett og T34 turbo.

Pass på at dere ikke blir for ivrig med å vri kammer hvis det ikke er lommer i stemplene, for motorer (med moderne turbo) svarer ofte overraskende positivt her.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser her ja! :D

Nå blir det nok orden i sakene.

Hva har du gjort med actuator?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Joda. Det gikk riktig så bra lenge.

Kjørte av banen frivillig 2 ganger for å fylle bensin og bytte dekk... Tomt for begge deler 2 ganger, men siste passet på lørdagen mista jeg turbotrykket...

Viste seg etterhvert at luftfiltret hadde blitt rivd løst etter at framhjulet hadde rivd tak i "luftfilterboksen" min i innerskjermen, og turboen hadde spist masse go saker. Har vel igjen kanskje halve kompressorhjulet og det låter stygt i den... Motoren har vel innhalert litt den også muligens men merket ikke noe på den. Ta en komp test og litt på den. Turboen må iallefall overhales totalt eller kjøpe ny. Håper ICen kan vaskes/blåses rein. Litt dritt. Hele saken kommer av at jeg justerte forstilling rett i forkant (med dårlig tid) og glemte at det er veldig dårlig med klaringer der... 2 gr. ekstra caster var nok til en haug med problemer.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Joda. Det gikk riktig så bra lenge.

Kjørte av banen frivillig 2 ganger for å fylle bensin og bytte dekk... Tomt for begge deler 2 ganger,

Det er kjekt å høre. Hvor fornøyd er du med eBoost-2 og hvor høyt ladetrykk kjørte du?

men siste passet på lørdagen mista jeg turbotrykket...

Viste seg etterhvert at luftfiltret hadde blitt rivd løst etter at framhjulet hadde rivd tak i "luftfilterboksen" min i innerskjermen, og turboen hadde spist masse go saker. Har vel igjen kanskje halve kompressorhjulet og det låter stygt i den... Motoren har vel innhalert litt den også muligens men merket ikke noe på den. Ta en komp test og litt på den. Turboen må iallefall overhales totalt eller kjøpe ny. Håper ICen kan vaskes/blåses rein. Litt dritt. Hele saken kommer av at jeg justerte forstilling rett i forkant (med dårlig tid) og glemte at det er veldig dårlig med klaringer der... 2 gr. ekstra caster var nok til en haug med problemer.

Nei å nei, føler med deg for dette var virkelig trist. Eneste trøsten er at denne sesongen i praksis er over.

Garrett sine kulelagerturboer kan ikke overhales så man bytter inn hele enheten (CHRA) i en ny og beholder husene.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er kjekt å høre. Hvor fornøyd er du med eBoost-2 og hvor høyt ladetrykk kjørte du?

Fungerer den, men skulle nok ha hatt den en runde i benken for å finne den ene "sweet spotten" på instillingene. Tror det fortsatt er litt å hente på spol og stabil kurve. Skal også litt opp på trykket. Kjørte 1,8-1,9 nå.

 

Garrett sine kulelagerturboer kan ikke overhales så man bytter inn hele enheten (CHRA) i en ny og beholder husene.

Yeeees.... Flott. Strålende. Herlig.

Bytter inn som i at det er "pant" på det gamle eller bare kjøper ny/kaster gammel?

Nei, var no dritt det der, men om det holder med en ny del og litt vask og rens tror jeg at jeg skal være fornøyd, alt i alt.

Ja sessongen er definetivt på hell så timinga var ikke den værste.

Det positive må være at bilen begynner å bli veldig stabil nå. Bare å fylle bensin og bytte dekk mellom heata.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fungerer den, men skulle nok ha hatt den en runde i benken for å finne den ene "sweet spotten" på instillingene. Tror det fortsatt er litt å hente på spol og stabil kurve. Skal også litt opp på trykket. Kjørte 1,8-1,9 nå.

Det tror jeg på for mapping er som vi vet særdeles tidkrevende. Det er fort gjort å få ut "tallene", men deretter blir resultatet bedre og bedre jo mer man "jobber" med sprutet. (Enten det nå er fuel, tenning, ladetrykkstyring osv.)

Yeeees.... Flott. Strålende. Herlig.

Bytter inn som i at det er "pant" på det gamle eller bare kjøper ny/kaster gammel?

Nei, var no dritt det der, men om det holder med en ny del og litt vask og rens tror jeg at jeg skal være fornøyd, alt i alt.

Ja sessongen er definetivt på hell så timinga var ikke den værste.

Det positive må være at bilen begynner å bli veldig stabil nå. Bare å fylle bensin og bytte dekk mellom heata.

Det kan du si, men dette er medaljens bakside i forhold kulelagerturboer. Jeg kjenner ikke så godt til praksisen, men vil vel anta at du ikke får kjøpt ny kun CHRA uten å levere inn den gamle.

 

Det er jo slik det skal være, kun behov for å fylle fuel og bytte dekk. Motoren skal man måtte slite ut gjennom flere år.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fungerer den, men skulle nok ha hatt den en runde i benken for å finne den ene "sweet spotten" på instillingene. Tror det fortsatt er litt å hente på spol og stabil kurve. Skal også litt opp på trykket. Kjørte 1,8-1,9 nå.

 

 

Yeeees.... Flott. Strålende. Herlig.

Bytter inn som i at det er "pant" på det gamle eller bare kjøper ny/kaster gammel?

Nei, var no dritt det der, men om det holder med en ny del og litt vask og rens tror jeg at jeg skal være fornøyd, alt i alt.

Ja sessongen er definetivt på hell så timinga var ikke den værste.

Det positive må være at bilen begynner å bli veldig stabil nå. Bare å fylle bensin og bytte dekk mellom heata.

 

Du får kjøpt ny CHRA bl.a her: https://www.himni-racing.com/turbochargers/garrett-gt-ball-bearing-chras/garrett-turbo-replacement-chra-cartridge-gt3071r?zenid=svs39fk4if64pepp5loltst8v6

Link to comment
Share on other sites

http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/bbservice

 

Kan visst få en pant på den gamle... Men spørs vel om det lønner seg mtp frakt kostnadene...

 

Edit: Og enheten må være brukbar for dem, så jeg nå. Spørs nok om min er brukandes til noe annet enn fyllmasse.

 

Har begynt å demontere litt. Trangt som f...

Sånn ser inducer ut. :mellow:

f5580ec2.jpg

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takker! Noen erfaring med disse mtp leveringstid og seriøsitet ellers?

Venter med å bestille til jeg har prøvd å vaske reint kompr.huset. Er fullt i drit som satt no jæ... godt.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/bbservice

 

Kan visst få en pant på den gamle... Men spørs vel om det lønner seg mtp frakt kostnadene...

 

Edit: Og enheten må være brukbar for dem, så jeg nå. Spørs nok om min er brukandes til noe annet enn fyllmasse.

 

Har begynt å demontere litt. Trangt som f...

Sånn ser inducer ut. :mellow:

f5580ec2.jpg

Hvis turboen forøvrig er i bra stand så har du nå anledning til å prøve deg som turbokonge.

Underlig nok selges det nye kompressorhjul over disk og hvorfor gjøres dette hvis man ikke kan skifte dem selv?

Ta en titt:

http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=GRT-CWH-001&Category_Code=COMPWHEELS

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker! Noen erfaring med disse mtp leveringstid og seriøsitet ellers?

Venter med å bestille til jeg har prøvd å vaske reint kompr.huset. Er fullt i drit som satt no jæ... godt.

 

Kjøpt turbo fra de før. Seriøse og kjappe da jeg handlet ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...